Gå til innhold

Vann på gulvet etter vaskemaskinen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et knøttlite bad hvor jeg også har vaskemaskin. I det siste har det kommet masse vann på gulvet etter jeg har kjørt maskiner. Men det som er så rart er at det ikke skjer hver gang. Kanskje hver 3-4. gang.

Nå har jeg ikke veldig god peiling på vaskemaskiner, så jeg vet ikke helt hvordan denne uttappingen foregår? Er det slik at det som regel er en slange fra maskinen som går nedi et sluk? I så fall ligger vel kanskje slangen litt skeivt på sluket? Men jeg skjønner ikke logikken med at det bare skjer innimellom :klo: Vannet kommer ihertfall ut under dusjen, så det er vel under der det er noe mystisk..

Hva burde jeg gjøre? Er fattig student, og har ihvertfall ikke råd til rørlegger. Må eventuelt trekke fram dusjekabinettet, men for alt jeg vet sitter det kanskje fast i veggen :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar :)

Maskinen står ved siden av dusjkabinettet, så går alle slangene fra maskinen inn bak dusjen. Vannet kommer ut fra under dusjen, så tror ikke det er noe galt med selve maskina.

Men huff, da må jeg kanskje dra frem hele dusjkabinettet da? :sukk: Håper ikke det sitter fast i veggen eller noe :sjenert: Aner ikke om det er normalt eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hende at avløpet er litt tett, slik at vannet slår tilbake fordi det ikke renner fort nok ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Min umiddelbare tanke er at sluket (som tømmeslangen fra vaskemaskinen går ned i) bør renses.

Du sier at vannet "kommer ut under dusjen". det kan tyde på at det er ett felles sluk under dusjen, og i det sluket går både vann fra vaskemaskinen og vann fra dusjen ut.

Vann fra dusjen fører med seg såperester og hår.

De hårene samler seg nede i sluket, og etterhvert som det samler seg hår så blir sluket mer og mer tett. Inntil det en dag nesten ikke (eller ikke) renner vann ned igjennom sluket overhodet.

derfor ville jeg renset det sluket jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjedde her og, og vi fant ut at det var sluket i dusjen som var tett, så når vaskemaskinen tømte seg ble det for stort trykk og noe av vannet gikk opp i stedet for ned.

Vi fikset det ved å ta av lokket på sluket og dra opp et par kilo med hår og rusk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også. Mest størknede såperester.

Du finner fort ut om det er det, ved å fylle vann i bunnen av dusjkabinettet mens du dekker huller, for så å slippe vannet fritt. Ser du at det går over sluket, bør du først tappe så varmt vann du kan. Kok gjerne ei stor panne med vann, og hell på til slutt, slik at du får løst opp evt. såpe nedi der.

Etterpå blir det opp med risten, og på med gummihansker. - Vel, jeg jukset, og brukte våtstøvsuger, men det var fordi jeg tilfeldigvis hadde en for hånden.

Alle sluk og vannlåser bør få en tømmings og rens årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange svar jeg har fått! :) Tusen takk alle sammen!

Det høres jo veldig fornuftig ut at vaskemaskinen og dusjen deler sluk. Så da må jeg trekke frem dusjkabinettet på en eller annen måte da. Det kan jo bli spennende inne på det trange badet mitt :fnise:

Men forresten: Hvor finner jeg lofilteret? har lett etter det noen ganger :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også. Mest størknede såperester.

Du finner fort ut om det er det, ved å fylle vann i bunnen av dusjkabinettet mens du dekker huller, for så å slippe vannet fritt. Ser du at det går over sluket, bør du først tappe så varmt vann du kan. Kok gjerne ei stor panne med vann, og hell på til slutt, slik at du får løst opp evt. såpe nedi der.

Etterpå blir det opp med risten, og på med gummihansker. - Vel, jeg jukset, og brukte våtstøvsuger, men det var fordi jeg tilfeldigvis hadde en for hånden.

Alle sluk og vannlåser bør få en tømmings og rens årlig.

Jeg skjønner ikke helt... Hvilket hull skal jeg dekke? Jeg har sånn kabinett hvor gulvet i dusjen er inne kabinettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk sluket i kabinettet. Og fyll med så varmt vann som du kan, tilsvarende fem-seks bøtter eller så. Så slipper du vannet plutselig.

Det er sluk i bunnen av kabinettet, er det ikke? Et dusjkabinett består som regel av ei kasse med vegger, og et sluk med en kort slange/rør til gulvsluket. Oftest er det pyntelister nederst, som skjuler mellomrommet mellom gulv og kanten på kassen du står i mens du dusjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, OK. Ta å fyll ei bøtte breddfull med vann, og sett den i ei bærepose over sluket, hvis ikke du har propp. Fyll varmtvann i kabinettbunnen, men følg med, for på den typen kan det lekke ut langs kanten.

Varmtvannet både løser såperester, men vil begynne å sive ut langs sluket under kabinettet hvis det er mye drit i det.

Vanligvis er det enten hår og lo som gradvis tetter gulvsluket, og som hindrer fri vannstrømming idet vaskemaskinen plutselig kaster ut mye vann. Enkelte vaskeprogrammer bruker jo mer vann enn andre, og intelligente maskiner kan ha ulik vannmengde på ulike tøymengder også.

I noen tilfeller kan det være slangeenden/rørenden på avkastet til vaskemaskinen (som stikker ned i sluket i gulvet under kabinettet) som har blitt skjeiv eller kommet for høyt opp. Da kan den dyttes forsiktig på plass. Men det skader ikke å renske sluket uansett, når du først må åle deg dit.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skjønte jeg mer :) Takk for tips! Når jeg dusjer så bruker vannet uendelig lang tid på å gå ned i sluket, og må skru av dusjen innimellom, for at ikke gulvet i kabinetten blir overfylt, så er nok en del snadder der uansett.

Tror jeg skal prøve å få orden på dette i morgen med litt hjelp av en sterk kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Gammel tråd men bumper denne da jeg har akkurat samme problem.

Men - vaskemaskinen er på et separat rom, ikke på badet. Så det er ikke felles sluk.

Har slått av maskinen og lagt ned et håndkle der vannet var. Jeg får ikke åpnet maskinen riktignok siden den ikke er ferdig. Men jeg er redd for å skru den på igjen. Er det en risiko for at vannet renner ned i leiligheten under?



Anonymous poster hash: 5a0d7...871
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd men bumper denne da jeg har akkurat samme problem.

Men - vaskemaskinen er på et separat rom, ikke på badet. Så det er ikke felles sluk.

Har slått av maskinen og lagt ned et håndkle der vannet var. Jeg får ikke åpnet maskinen riktignok siden den ikke er ferdig. Men jeg er redd for å skru den på igjen. Er det en risiko for at vannet renner ned i leiligheten under?

Anonymous poster hash: 5a0d7...871

Det kommer helt an på om gulvet er laget som våtromsgulv eller er et vanlig gulv. Ettersom det åpenbart er et sluk eller rør som avkastet fra vaskemaskinen går til, er det kanskje et øremerket vaskerom? Vanskelig å si på et forum hva slags gulv folk har, menm en indikasjon kan være: Har rommet gulvsluk, er det trolig lagt opp som et våtrom uten lekkasjefare ned mot naboer.

Viktig uansett å finne ut hvor vannet kommer fra.

Lekker det fra slangen som gir vaskemaskinen vann, eller fra den som tømmer maskinen?

Det kan også være noe som har kommet mellom pakningen i døren, slik at det lekker ut vann der. Og hvis en bruker såpe (f.eks ull- eller silkevask) så kan det skumme over, og dette blir etter en stund seende ut som vanlig vann.

Sjekk at tømmeslangen er godt nede i sluket. Start vaskemaskinens tømme- eller sentrifugeprogram. Følg med. Tømmer den greit, eller? Er tømmingen grei, prøv et kortprogram med lav temperatur. Hva skjer?

Du får kjøpt slike "trau" som er beregnet til oppvaskmaskin for noen hundringser. De er laget for å fange opp mindre lekkasjer, og drenere vannet frem, slik at det blir synlig. Ellers kan maslinen stå og smålekke bak i evigheter, før det blir oppdaget, sannsynligvis ved at det begynner å lukte mugg. Slike trau kan ta opp mindre søl fra vaskemaskin også, om den står på feil gulv.

Merker du lekkasje fra slangen med vann inn til vaskemaskinen, steng for all del krana når maskinen ikke brukes, og fiks feilen øyeblikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det helautomatisk maskin, kan det være enda en mulighet; nemlig at vaskemiddelskuffen

ikke er helt lukket når maskinen setter i gang. Jeg har vært så heldig å gjøre meg den erfaringen en gang,

jeg gjør det ikke igjen og glemmer det aldri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...