AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 Skal ha en presentasjon hvor jeg debatterer for og imot dødsstraff. Problemet er at jeg ikke finner noen argumenter FOR. Det eneste punktet jeg har er "Noen mener kriminelle av stygg grad ikke fortjener å leve"... Noen som vil hjelpe meg litt?
Tropic Skrevet 21. januar 2012 #2 Skrevet 21. januar 2012 (endret) Øye for et øye, tann for en tann osv.. Dreper du noen, fortjener du selv og dø. Noen er så onde at de ikek fortjener å leve. Sparer samfundet for masse penger. Er imot selv, så vanskelig å komme på gode argumenter for. Fant denne: http://deathpenaltycurriculum.org/student/c/about/arguments/arguments.PDF Og denne (bedre) http://www.prodeathpenalty.com/ornellaspaper.htm Endret 21. januar 2012 av Tropic 2
malifika Skrevet 21. januar 2012 #3 Skrevet 21. januar 2012 Vel. Jeg tenker at et argument for dødstraff må være at det koster mindre for samfunnet å ta liv av kriminelle enn å holde liv i dem i flere år i fengsel. Husker ikke hvor mye penger det var snakk om men, jeg leste et sted at det kostet stat å komune enorme summer å gi noen straff på livstid fremfor å henrette dem.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #4 Skrevet 21. januar 2012 Veel, tilbakefallsmulighetene blir jo eliminert (livstidsfanger kan jo teoretisk sett komme seg ut).
Gjest Tirkes Skrevet 21. januar 2012 #5 Skrevet 21. januar 2012 Skal ha en presentasjon hvor jeg debatterer for og imot dødsstraff. Problemet er at jeg ikke finner noen argumenter FOR. Det eneste punktet jeg har er "Noen mener kriminelle av stygg grad ikke fortjener å leve"... Noen som vil hjelpe meg litt? Som person strengt i mot dødstraff er eneste argumentet FOR i mine øyne - kostnadsparing. Man sparer samfunnet for å holde kreket (antar det er et krek om de fortjener livstid/dødsstraff) i livet og tilrettelegge for den komfort menneskerettigheter og nasjonens lover krever. Sparer tids og ressurses mtp ansatte som skal jobbe med å vokte/lege/pleie/lage mat for vedkommede osv. 2
hulaboer Skrevet 21. januar 2012 #6 Skrevet 21. januar 2012 Argumentet er hevn. Vel. Jeg tenker at et argument for dødstraff må være at det koster mindre for samfunnet å ta liv av kriminelle enn å holde liv i dem i flere år i fengsel. Husker ikke hvor mye penger det var snakk om men, jeg leste et sted at det kostet stat å komune enorme summer å gi noen straff på livstid fremfor å henrette dem. Det er feil. Det koster mer å ha folk på dødscelle enn å sperre dem inne på livstid.
Gjest Badabing Skrevet 21. januar 2012 #7 Skrevet 21. januar 2012 Jeg har også lest at dødsstraff er dyrere økonomisk enn livstidsfengsling. Kan ikke komme på noe positivt selv. Kanskje ut fra de pårørendes sted? At de da ikke trenger å være redde for at personen kommer ut i samfunnet igjen, og får "closure".på en bedre måte? At de da kan føle seg ferdig med saken når de ser at drapsmannen får sin straff.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #8 Skrevet 21. januar 2012 Jeg har også lest at dødsstraff er dyrere økonomisk enn livstidsfengsling. Kan ikke komme på noe positivt selv. Kanskje ut fra de pårørendes sted? At de da ikke trenger å være redde for at personen kommer ut i samfunnet igjen, og får "closure".på en bedre måte? At de da kan føle seg ferdig med saken når de ser at drapsmannen får sin straff. Ja, jeg har også lest dette. Men skjønner ikke helt hvordan det kan ha seg? Som innsatt i fengsel må man jo ha tilgang på mat, dusj, toalett, andre saker som går på strøm som for eksempel lampe i cellen, rengjøring av sengetøy, klær osv. I tillegg må man ha helsesjekker, legesjekker, prestebesøk og kanskje timer med psykolog og det der. Utdanning i fengselet, datamaskin og TV i fengselet samt betjenter og vakter... Forstår det ikke.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #9 Skrevet 21. januar 2012 Ja, jeg har også lest dette. Men skjønner ikke helt hvordan det kan ha seg? Som innsatt i fengsel må man jo ha tilgang på mat, dusj, toalett, andre saker som går på strøm som for eksempel lampe i cellen, rengjøring av sengetøy, klær osv. I tillegg må man ha helsesjekker, legesjekker, prestebesøk og kanskje timer med psykolog og det der. Utdanning i fengselet, datamaskin og TV i fengselet samt betjenter og vakter... Forstår det ikke. Dette er kostnader som uansett vil være der. Derfor det ikke blir noen billigere av den grunn. Teoretisk sett skal en bedrift som f.eks. produserer køyesenger alltid betale husleie, som regel fast strøm og div andre kostnader uansett om de produserer 1 eller 10 køyesenger.
Gjest UngKalven Skrevet 21. januar 2012 #10 Skrevet 21. januar 2012 Avskrekkesle. Jo hardere straffer, jo færre forbrytelser.
hulaboer Skrevet 21. januar 2012 #11 Skrevet 21. januar 2012 Ja, jeg har også lest dette. Men skjønner ikke helt hvordan det kan ha seg? Ekstra sikkerhet, hele rettsprosessen (utallige ankeinstanser), osv.
Silfen Skrevet 21. januar 2012 #12 Skrevet 21. januar 2012 Avskrekkesle. Jo hardere straffer, jo færre forbrytelser. Dette er jo ikke en sannhet, om man ser på f.eks. USA. Jeg kan dessverre ikke hjelpe med argumenter for, for i mitt hode så eksisterer det ingen.
Gjest UngKalven Skrevet 21. januar 2012 #13 Skrevet 21. januar 2012 Dette er jo ikke en sannhet, om man ser på f.eks. USA. Altså, hva slags agrument er det? Norge og USA er vidt forskjellige. Om straffene i USA hadde vært som i Norge, tror du det ville vært færre, like mange eller flere forbrytelser?
hulaboer Skrevet 21. januar 2012 #14 Skrevet 21. januar 2012 Altså, hva slags agrument er det? Norge og USA er vidt forskjellige. Om straffene i USA hadde vært som i Norge, tror du det ville vært færre, like mange eller flere forbrytelser? Dødsstraff minsker respekten for menneskeliv, og forråer samfunnet, noe som senker terskelen for drap og andre alvorlige overgrep. Dessuten vil en som risikerer dødsstraff kunne bli direkte desperat i sin flukt fra politiet, og vil ikke ha noe å tape på å gjøre nøyaktig det som trengs for å slippe unna. 1
katinkatinka Skrevet 21. januar 2012 #15 Skrevet 21. januar 2012 Dødsstraff er praktisert i lang, lang tid - mye lenger enn livstidsdommer. Argumenter for bruken kan være: - Avskrekkende, man risikerer livet når man gjør noe kriminelt. - Kostnader (ja, det kan godt hende dødscelle er dyrere enn vanlig celle, men så sitter man også vesentlig kortere i en dødscelle. Tror det summa sumarum er billigere å drepe en fange enn å huse ham/henne for livet.) - Stanse spreding av "onde gener". Ja, det er faktisk et argument at den kriminelle ikke får muligheten til å formere seg dersom han eller hun blir tatt livet av. Noen mener tilbøylighet til kriminalitet ligger i arv - ikke bare miljø. - Hevn, pårørende slipper risikoen for å møte den dømte, han kan aldri rømme eller bli løslatt. - Barmhjertighet. Noen mener det er bedre å dø enn å tilbringe resten av livet i fengsel. - Lav gjentakelsesprosent blant de kriminelle. Kommer ikke på noen flere argumenter for dødsstraff, syntes det er helt fullstendig absurd at noen fremdeles driver med det.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #16 Skrevet 21. januar 2012 Avskrekkesle. Jo hardere straffer, jo færre forbrytelser. Les to setninger rettssosiologi og kriminologi, så vil du se at du tar helt feil.
Gjest UngKalven Skrevet 21. januar 2012 #17 Skrevet 21. januar 2012 Les to setninger rettssosiologi og kriminologi, så vil du se at du tar helt feil. Kan ikke du bare fortelle meg det. Hvorfor skulle ikke hardere straffer tilsi færre forbrytelser?
Agathe Skrevet 21. januar 2012 #18 Skrevet 21. januar 2012 Avskrekkesle. Jo hardere straffer, jo færre forbrytelser. På 70-tallet var det en periode stopp i bruken av dødsstraff i USA, da den ble tatt opp igjen på slutten av tiåret ble det ikke færre drap. Sammenligner man stater med og uten dødsstraff i USA er det ikke færre drap der de har dødsstraff.
hulaboer Skrevet 21. januar 2012 #19 Skrevet 21. januar 2012 Dødsstraff er praktisert i lang, lang tid - mye lenger enn livstidsdommer. Argumenter for bruken kan være: - Avskrekkende, man risikerer livet når man gjør noe kriminelt. Ikke tilfelle. - Kostnader (ja, det kan godt hende dødscelle er dyrere enn vanlig celle, men så sitter man også vesentlig kortere i en dødscelle. Tror det summa sumarum er billigere å drepe en fange enn å huse ham/henne for livet.) Nei, det blir ikke det. - Stanse spreding av "onde gener". Ja, det er faktisk et argument at den kriminelle ikke får muligheten til å formere seg dersom han eller hun blir tatt livet av. Noen mener tilbøylighet til kriminalitet ligger i arv - ikke bare miljø. Får vedkommende formert seg i fengsel? Dessuten er dette et særdeles ondskapsfult argument som ser ut til å være basert på pseudovitenskap. - Lav gjentakelsesprosent blant de kriminelle. Så man skal henrette kriminelle generelt?
Gabbs Skrevet 21. januar 2012 #20 Skrevet 21. januar 2012 Du sparer de gjenværende ofrene og deres familier for at marerittet skal måtte fortsette. Og du har store resursmessige besparelser i forhold til at du ikke må sperre folk inne og passe på dem de neste 50 årene. Dødsstraff burde spares til særskilte tilfeller, men har du drept mer enn 3 mennesker eller ved mer enn en anledning så fortjener du en kule i skallen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå