Gå til innhold

Hvordan dele opp samvær 60/40?


Caelyn

Anbefalte innlegg

Kan ikke 'alle' "alenemødrene" her inne være så ærlige å innrømme at det er nettopp pga. stønadene at dere anser 50/50 som en "ekstemt dårlig/uaktuell løsning for barnet del", men hiver dere over 40/60.

Dette her er jo helt håpløst..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SYstemet er feil i den forstand at man motar støtte for et barn som har to foreldre...

Og om far har penger får du barnebidrag skattefritt rett fra fars lommebok, så synes ikke det er særlig synd på "alene"forsørgere som deg. Vet du foresten at om du hadde vært sammen med barnefar hadde du ikke fått permisjonspenger kun barnetrygd om du føder rett etter sudiet ..? DET ER URETFERDIG - ikke at du som faktisk ikke er aleneforsørger ikke får penger du ikke har krav på ... Blir provosert av kvinnfolk som forventer at ANDRE skal betale for deres avkom

Nei, det er ikke særlig synd på meg. Siden jeg bare er "aleneforsørger" (har ungen noen dager for lite i året etter NAVs syn) har jeg skaffet meg penger på egen hånd. Heldigvis for meg og samfunnet har jeg hatt kapasitet til å jobbe såpass at vi har klart oss ved siden av et krevende studie (enn så lenge). Klarer jeg å fullføre kommer jeg til å betale betydelig mer tilbake i skattepenger til samfunnet enn om jeg hadde sett meg nødt til å droppe ut halvveis i studiet.

Så kan jeg jo være med å sponse aleneforsørgere som f eks ikke gidder å gjøre noe. Men - tross alt - bedre å ha høy yteevne enn å være lat. Så jeg synes ikke synd på meg selv, selv om jeg synes det er noe galt med systemet.

Og ja - det du skriver om foreldre/permisjonspenger er jeg også helt enig i at er urettferdig. Mange glipper i systemet, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke 'alle' "alenemødrene" her inne være så ærlige å innrømme at det er nettopp pga. stønadene at dere anser 50/50 som en "ekstemt dårlig/uaktuell løsning for barnet del", men hiver dere over 40/60.

Dette her er jo helt håpløst..

Ja, selvfølgelig er det slik i mange tilfeller. Og slik systemet er "tvinges" jo folk til den løsningen i visse situasjoner. I en situasjon der begge foreldre er fulltidsarbeidere har dette mindre betydning, for har mor en gjennomsnittlig vanlig årsinntekt vil hun ikke være berettiget noen overgangsstønad uansett om hun er aleneforsørger eller har 50/50-ordning. Så det vil være mest aktuelt i tilfeller der den ene fortsatt er under full utdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke 'alle' "alenemødrene" her inne være så ærlige å innrømme at det er nettopp pga. stønadene at dere anser 50/50 som en "ekstemt dårlig/uaktuell løsning for barnet del", men hiver dere over 40/60.

Dette her er jo helt håpløst..

Det ville vert løgn å si noe slikt for min del. Vi har 60/40 fordi faren jobber turnus og har fem timers reisevei. Han gikk faktisk ned til 90% stilling for å klare å ha ungene 40%.

Endret av Sulosi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det kan fakisk gå greit med 3 overnattinger pr.periode (14 dager. Dette forutsetter lenger ferier om far har mulighter her. Eksempel 3 uker sommer, noe vinter,påske og hødtferie.

Det et totalen i snitt pr.år eller over 2 år. Sr du på den nye bidragskalkulatoren til NAV på www.nav.no kan det brukes 2 års periode.

Rundskriv nav:

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+9+(Samv%C3%A6r)+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148235.cms

Der at du dere har satt opp en samværsavtale og registrert den hos NAV gjør at dere også bør endre den der.

Samværsprosenten er avhengig av hvor mye stønader du eventullt mottar.

Skulle det vise seg at du mottar mer enn du skal er dette straffbart. Det er unndragelse av offentlig midler og VÅRE skattepenger som alle bør ha respekt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke 'alle' "alenemødrene" her inne være så ærlige å innrømme at det er nettopp pga. stønadene at dere anser 50/50 som en "ekstemt dårlig/uaktuell løsning for barnet del", men hiver dere over 40/60.

Dette her er jo helt håpløst..

Synes du kan roe deg kraftig ned!!! Du vet ikke grunnen til at noen velger å ha 60/40% deling!! Har du tenkt over:

- Kanskje det er en overgangsfase, som gjør at innen kort tid kan en av forelderene komme seg ut i jobb. Etter endt utdanning(som TS).

-Noen barn trenger å ha et "stabilt" holdepunkt, altså en plass der de er litt mer enn det andre. Jeg har hørt flere barn som sliter veldig med 50/50% samvær, ja- dette er noe som går greit for de fleste, men ikke alle!!

-Noen foreldre er i utdanning når det blir slutt på et mange år langt samboerskap, og for at de skal klare å gjennomføre utdanningen så er 60/40% samvær eneste mulige løsningen mens utdanningen pågår.

-Noen har jobber, som ikke lar seg kombinere med 50/50% samvær.

OSV!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, selvfølgelig er det slik i mange tilfeller. Og slik systemet er "tvinges" jo folk til den løsningen i visse situasjoner. I en situasjon der begge foreldre er fulltidsarbeidere har dette mindre betydning, for har mor en gjennomsnittlig vanlig årsinntekt vil hun ikke være berettiget noen overgangsstønad uansett om hun er aleneforsørger eller har 50/50-ordning. Så det vil være mest aktuelt i tilfeller der den ene fortsatt er under full utdanning.

Meget godt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du kan roe deg kraftig ned!!! Du vet ikke grunnen til at noen velger å ha 60/40% deling!! Har du tenkt over:

- Kanskje det er en overgangsfase, som gjør at innen kort tid kan en av forelderene komme seg ut i jobb. Etter endt utdanning(som TS).

-Noen barn trenger å ha et "stabilt" holdepunkt, altså en plass der de er litt mer enn det andre. Jeg har hørt flere barn som sliter veldig med 50/50% samvær, ja- dette er noe som går greit for de fleste, men ikke alle!!

-Noen foreldre er i utdanning når det blir slutt på et mange år langt samboerskap, og for at de skal klare å gjennomføre utdanningen så er 60/40% samvær eneste mulige løsningen mens utdanningen pågår.

-Noen har jobber, som ikke lar seg kombinere med 50/50% samvær.

OSV!!!

Det bør du med.

Det er unasett ikke etisk riktig å ha øko.inn i bildet for andel samvær.

Når det gjelder overgangsstønad hjelper den ikke noe om mor tjener 6G (ca 465 000 kr) da blir den borte.

Men det er mange andre stønader som tilfaller og skattekl. 2 (ca 1000 kr mnd)

Så det å ta utdanning er en fordel med stønad og mer barnebidrag.Så slipper en studielån ovs. Det å pålegge far ØKET barnebidrag pga. utdanning er forkastelig men sant etter dagens regler når det er inntekt som er et av grunnlag for bidrag.

50/50 og barn som sliter, har en 60/40 og 8 overnattinger på 2 uker er ikke det så mye annerledes enn 14 overnattinger på 2 uker. Skal en imøtekomme dette med barn som skal forhlde seg til et bosted må en helt ned i 4 overnattinger på 2 uker.

Synes dette er et svært dårlig argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du kan roe deg kraftig ned!!! Du vet ikke grunnen til at noen velger å ha 60/40% deling!! Har du tenkt over:

- Kanskje det er en overgangsfase, som gjør at innen kort tid kan en av forelderene komme seg ut i jobb. Etter endt utdanning(som TS).

-Noen barn trenger å ha et "stabilt" holdepunkt, altså en plass der de er litt mer enn det andre. Jeg har hørt flere barn som sliter veldig med 50/50% samvær, ja- dette er noe som går greit for de fleste, men ikke alle!!

-Noen foreldre er i utdanning når det blir slutt på et mange år langt samboerskap, og for at de skal klare å gjennomføre utdanningen så er 60/40% samvær eneste mulige løsningen mens utdanningen pågår.

-Noen har jobber, som ikke lar seg kombinere med 50/50% samvær.

OSV!!!

I dette tilfellet økonomi er eneste grunnen til at TS ønsker å endre samværet, og det synes jeg er forkastelig. Hun har en annen peson hun deler arbeidet og den økonomiske belastningen med, så hun er ikke alene. ALLE vil mene at det er greit med ekstra penger, det gjør ikke at alle får penger.Trygdeordningene er utrolig romslige, og langt flere enn de som burde bli katigorisert som "alene" motar trygd. Når til og med NAV setter ned foten syns jeg ts bør akseptere det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere har misforstått litt gitt.. Vi skal ØKE samværet, ikke redusere det pga pengene ;)

Vi har per i dag 70/30 og far skal ha MER samvær med barnet og hans bidrag skal tilsvarende reduseres. Jeg har allerede OS og ekstra barnetrygd.

Men nytter vel ikke å si noe til dere som allerede har bestemt dere for at alle aleneforeldre er snyltere som ødelegger samfunnet ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere har misforstått litt gitt.. Vi skal ØKE samværet, ikke redusere det pga pengene ;)

Vi har per i dag 70/30 og far skal ha MER samvær med barnet og hans bidrag skal tilsvarende reduseres. Jeg har allerede OS og ekstra barnetrygd.

Men nytter vel ikke å si noe til dere som allerede har bestemt dere for at alle aleneforeldre er snyltere som ødelegger samfunnet ;)

Nettopp og økes samværet kan det tenkes du ikke har krav på overgangsstønad pga.samværsandel.

Det da og motta overgansstønad når du ikke skulle hatt påga.fars samværsandel det er ikke tillatt.

Hvor mange er egentlig alenforldre?

Du er ikke etter mitt syn når far har samvær. Det er svært få kvinner som egentlig er alene med barn da de fleste fedre ert tilstede i en eller annen form.

Ordet alendeforeldre blir til de grader slagt ut i "hytt og pine" og burde brukes der det er reelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg mer til hva loven anser som aleneforelder enn det noen anonyme på KG gjør altså ;)

Jaja, jeg har fått svar på det jeg lurer på, tusen takk til dere som har svart meg seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) haddee du orket å fly sånn i mellom to bosted? Jeg ble helt svimmel bare av å LESE all flyttingen frem og tilbake iløpet av en mnd. Et barn på 4,5 år må jo oppleve dette som helt jævelig! Hvorfor kan dere ikke bli enige om ett bosted og heller være voksne nok til å ha samvær med barnet daglig begge to ???

2) Du er veldig opptatt av rett samværsprosent for å få overgangssøknad. Du skjønner at det er å utnytte systemet,... eller?

Du skriver at du ikke vil nekte far å se barnet så du kan ikke gå under 40 %. Jeg håper du forstår at barnet har godt av å treffe far også utenom det som står på papiret.

Det kan virke som om du har glemt "barnets beste" og kun har fokus på økonomi og praktiske løsninger for dere voksne!

Trist synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke 'alle' "alenemødrene" her inne være så ærlige å innrømme at det er nettopp pga. stønadene at dere anser 50/50 som en "ekstemt dårlig/uaktuell løsning for barnet del", men hiver dere over 40/60.

Dette her er jo helt håpløst..

Er nok veldig ofte slik. Men noen untak. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) haddee du orket å fly sånn i mellom to bosted? Jeg ble helt svimmel bare av å LESE all flyttingen frem og tilbake iløpet av en mnd. Et barn på 4,5 år må jo oppleve dette som helt jævelig! Hvorfor kan dere ikke bli enige om ett bosted og heller være voksne nok til å ha samvær med barnet daglig begge to ???

2) Du er veldig opptatt av rett samværsprosent for å få overgangssøknad. Du skjønner at det er å utnytte systemet,... eller?

Du skriver at du ikke vil nekte far å se barnet så du kan ikke gå under 40 %. Jeg håper du forstår at barnet har godt av å treffe far også utenom det som står på papiret.

Det kan virke som om du har glemt "barnets beste" og kun har fokus på økonomi og praktiske løsninger for dere voksne!

Trist synes jeg!

1. Hva som er jævligts vet ikke du.

50/50 eller 60/40 en flyr faktisk mer ved 60/40 enn 50/50 for ved 50/50 bor som regel ei uke i strekk. Mange 60/40 har samvær midtuke med.

Argumenet om hva som er mest "stresssende" for barnet kan en ikke si noe om. Alle samværsordniger eer dårligere om forldre hadde bodd sammen.

2. Det er desverre mange som utnytter systemet og far vet ofte ikke hva av støtte som tilfaller mor og vet derfor ikke alltid hva han er med på å legalisere av ulovligheter. Det er et ukjent antall fedre som ahr barn 50/50 men mindre på papir. Noen vet hva de er med på og andre ikke.

Dette kan også være den eneste måten mor vil gi de mer samvær på frivillig.

Ikke alle menn som tørr ta en rettsak ovs.

Ikke alle menn som har økonimi til det heller.

Det er et meget stort antall "alenemødre" som har retttil fri rettsjkelp og kan kjøre en evt.sal til siste innstans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg mer til hva loven anser som aleneforelder enn det noen anonyme på KG gjør altså ;)

Jaja, jeg har fått svar på det jeg lurer på, tusen takk til dere som har svart meg seriøst.

Vent nå litt, hva sier loven som skal ivareta barns rettigheter (barnelova) om aleneforeldre? Ordet er ikke nevnt der en gang.

Ordet er et "fikseord" som er ment brukt når skal gjøres mest mulig inntrykk ovenfor noen som ikke har det bra, men det er blitt misbrukt og blitt ett ord som gir et dårlig inntrykk av den personen som omtales som aleneforelder av flere årsaker. Noen av åsakene er nevnt her i tråden.

http://lovdata.no/all/hl-19810408-007.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest annanyma

Dersom samværet øker slik at far har mer enn 30% har du ikke krav på NOEN stønader som enslig forsørger. En fordeling på 60/40 er IKKE tilstrekkelig for å falle innunder lovens bokstav. Og dette vet jeg med sikkerhet da jeg har en klagesak pågående ift NAV om akurat dette. Jeg søkte ikke engang om OS men kun tilskudd til barnetilsyn og har nå i over 1 år dekket den utgiften av egen lomme. Da det første avslaget kom i mai hadde jeg og exen en samværsavtale på 60/40 da jeg trodde det ville være tilstrekkelig. Det var det imidlertid ikke så vi endret på samværet til 70/30 og jeg venter enda på svar om det er "nok"

Tror dere har misforstått litt gitt.. Vi skal ØKE samværet, ikke redusere det pga pengene ;)

Vi har per i dag 70/30 og far skal ha MER samvær med barnet og hans bidrag skal tilsvarende reduseres. Jeg har allerede OS og ekstra barnetrygd.

Men nytter vel ikke å si noe til dere som allerede har bestemt dere for at alle aleneforeldre er snyltere som ødelegger samfunnet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom samværet øker slik at far har mer enn 30% har du ikke krav på NOEN stønader som enslig forsørger. En fordeling på 60/40 er IKKE tilstrekkelig for å falle innunder lovens bokstav. Og dette vet jeg med sikkerhet da jeg har en klagesak pågående ift NAV om akurat dette. Jeg søkte ikke engang om OS men kun tilskudd til barnetilsyn og har nå i over 1 år dekket den utgiften av egen lomme. Da det første avslaget kom i mai hadde jeg og exen en samværsavtale på 60/40 da jeg trodde det ville være tilstrekkelig. Det var det imidlertid ikke så vi endret på samværet til 70/30 og jeg venter enda på svar om det er "nok"

Det kan se ut som om du har kommet ut for en vanskelig saksbehandler. Noen tolker reglene på sin egen måte. Eks. Mtp hvor mye man kan tjene før man blir trukket i OS..jeg tjente 17000 en sommer og ble trukket mens venninde av meg tjente over 30000 før hun ble trukket. Samme Nav kontor, ulik saksbehandler.

Jeg hadde 40/60 i den tiden jeg fikk OS, helt vanlig fordeling blant de jeg kjenner og har aldri hørt at noen av dem har hatt problemer med å få innvilget OS.

Over til noe annet, mange deler 50/50 men skriver ett barn på får og resten på mor i fht Nav, ergo begge foreldrene får dobbel barnetrygd. Det er kleint synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om du har glemt "barnets beste" og kun har fokus på økonomi og praktiske løsninger for dere voksne!

Trist synes jeg!

Nå er det faktisk slik at å ha et minimum av penger i en husholdning faktisk er til barnets beste. De som har behov for OS har generelt lite midler å rutte med i hverdagen. Barn stiller større krav til en viss bostandard (blir ganske uaktuelt å bo på et rom i kollektiv eller leie en hybel når man har barn, som jo er det billigste alternativet), samme med kosthold, utgifter til utstyr som for eks ski, sykkel, som jeg mener er en selvfølge for alle barn å ha idag ... osvosv.

Hvor mange er egentlig alenforldre?

Du er ikke etter mitt syn når far har samvær. Det er svært få kvinner som egentlig er alene med barn da de fleste fedre ert tilstede i en eller annen form.

Nei, det er veldig få som er helt mutters alene. Men man er alene om de aller fleste daglige utgiftene et barn medfører. Dyrere husleie, strøm, penger til mat, aktiviteter i hverdagen ... Og det er nå det økonomiske aspektet som diskuteres her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 40/60 i den tiden jeg fikk OS, helt vanlig fordeling blant de jeg kjenner og har aldri hørt at noen av dem har hatt problemer med å få innvilget OS.

Jeg fikk ikke OS når jeg hadde ungen hos meg 60% av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...