Gå til innhold

Hvordan dele opp samvær 60/40?


Caelyn

Anbefalte innlegg

Vi driver og skal sette opp en samværsavtale på ca 60/40% deling på sønnen på 4,5 år og er usikre på hvordan vi skal sette det opp..

Man må telle med helligdager og ferier, men går ikke det opp i opp siden man har annethvert år? Kan man ikke bare gå ut fra ukedagene?

Usikker på det her.. Vil ikke lage noe krøll med NAV pga at vi har satt opp samværsavtalen feil, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi driver og skal sette opp en samværsavtale på ca 60/40% deling på sønnen på 4,5 år og er usikre på hvordan vi skal sette det opp..

Man må telle med helligdager og ferier, men går ikke det opp i opp siden man har annethvert år? Kan man ikke bare gå ut fra ukedagene?

Usikker på det her.. Vil ikke lage noe krøll med NAV pga at vi har satt opp samværsavtalen feil, liksom..

Vi har delt det slik:

60% hos mor: mandag-tirsdag uka etterpå

40% hos far: tirsdag til påfølgende mandag

Ferier: (Minimum) 2 uker sammenhengende hos hver av foreldrene om sommeren. Avtales før ferien.

Andre høytider: Går som du sier opp i opp. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er det virkelig det som er 60/40?

Har man krav på overgangsstønad etc fra NAV da? Eller må prosenten være mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...trodde vi hadde 40/60 med onsdag til mandag annehver uke.

Det ser mer riktig ut for meg hvertfall... Er derfor jeg spør, for jeg hører så mye forskjellig. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å sette opp det antall dager dere ønsker? Mulig jeg er dum her, men hvordan kan det bli "feil" i forhold til NAV? Det er vel dere som bestemmer hvordan dere fordeler dager.

Jeg og far til mine barn laget en egen avtale. Barna bor hos meg og så er de hos han annenhver langhelg - 5 overnattinger. Det blir sånn ca 35/65. Vi setter opp denne frekvensen på hele året og så tilpasser vi jul, påske etc med at vi har ungene annenhver gang. I sommerferien er ungene 3 uker hos hver av oss, så er det tilbake til vanlig samvær.

I tillegg kan det bli litt fram og tilbake i de tilfeller hvor den som skulle ha ungene ikke kan, da bytter vi eller den ene tar ekstradager. Det er vel ikke vanskeligere enn det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overgangsstønad har du krav på så lenge du har mere enn 50%, deler dere 50/50 kan du få problemer med Nav ang stønader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er vanskeligere enn det. Fordi jeg er avhengig av å få stønad fra NAV i en periode framover siden jeg er nyutdannet og jobbsøkende og dermed kan ikke samværet oversige en eller annen grense så jeg mister rettighetene til stønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette et stjerneeksempel på hvordan "aleneforeldre" spekulerer i fordelingen for å maximere trygda... Barna har to foreldre som bidrar, hvorfor skal felleskapet betale for deres barn ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er i en overgangsfase hvor jeg trenger hjelp etter å ha tatt meg en matnyttig utdannelse som jeg kan bruke i mange år etter å ha vært hjemme i flere år pga sykdom.

Jeg er ikke interessert i å svindle nav for stønad, derfor er det viktig at ting stemmer i denne perioden før vi kan gå over på 50/50.

Skal jeg da nekte far å se sønnen sin mer bare fordi jeg er i en litt vanskelig situasjon akkurat nå? Tror ikke det nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...trodde vi hadde 40/60 med onsdag til mandag annehver uke.

Onsdag til mandag er 5 netter, dvs 5/14 som er 0.357 som er 35,7%

Tirsdag til mandag er 6 netter, dvs 6/14 som er 0,428 som er 42,8%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsstønad har du krav på så lenge du har mere enn 50%, deler dere 50/50 kan du få problemer med Nav ang stønader.

Feil. Vi delte temmelig nøyaktig 60/40 - barnet var hos far tirsd-mand eller onsd-mand (annenhver gang), 4 uker ferie og høytidene delt i to. Jeg fikk ikke overgangsstønad.

Dersom man ønsker overgangsstønad ville jeg hatt en 70/30-fordeling bare for å være på sikre side. Hadde et halvt års styr med avslag, treg behandlingstid og klaging og enda mer treghet og telefoner ... som endte med ingenting (faren var ikke villig til å gi avkall på mer samvær). Unner bare ingen andre det. Temmelig frustrerende opplegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er i en overgangsfase hvor jeg trenger hjelp etter å ha tatt meg en matnyttig utdannelse som jeg kan bruke i mange år etter å ha vært hjemme i flere år pga sykdom.

Jeg er ikke interessert i å svindle nav for stønad, derfor er det viktig at ting stemmer i denne perioden før vi kan gå over på 50/50.

Skal jeg da nekte far å se sønnen sin mer bare fordi jeg er i en litt vanskelig situasjon akkurat nå? Tror ikke det nei.

Ikke bry deg om gjesten. Det er bare systemet som er håpløst. Som student med barn må du klare deg på lommerusk med mindre du klarer å få tittelen "aleneforsørger". Jeg var i samme situasjon som deg, midt i utdannelsen da jeg søkte om OS. Systemet tvinger bare folk til å velge slike løsninger; barn får mindre samvær med den ene eller den andre forelderen.

Overgangsstønaden skulle ikke hatt krav om at man var aleneforsørger, men vært behovsprøvd og med krav om at man var i en eller annen form for aktivitet, mener jeg. Selv om jeg nå har ungen et par-tre dager "for lite" i måneden, eller hva nå en NAV mente den gangen, har jeg like store utgifter som om han skulle ha vært her disse dagene. Nå har jeg riktignok noen dager "ekstra" til deltidsjobbing, så det ble løsningen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg er i en overgangsfase hvor jeg trenger hjelp etter å ha tatt meg en matnyttig utdannelse som jeg kan bruke i mange år etter å ha vært hjemme i flere år pga sykdom.

Jeg er ikke interessert i å svindle nav for stønad, derfor er det viktig at ting stemmer i denne perioden før vi kan gå over på 50/50.

Skal jeg da nekte far å se sønnen sin mer bare fordi jeg er i en litt vanskelig situasjon akkurat nå? Tror ikke det nei.

Men du er en svindler egentlig,.. for hvorfor skal samfunnet betale for dine barn når det i realiteten er to foreldre som har ansvar for barna og egentlig fint kan ha barna 50/50.. men fordi DU synes det er litt greit med ekstra penger skal du mikse og trikse for å få mer enn det du egentlig har krav på... ALLE med barn kunne fått en litt lettere situasjom om de hadde FÅTT mere penger.. Staten har laget gode ordninger for de som faktisk er alene med barna, og da er det trist at slike som deg utnytter det for hva det er vert selv om familiesituasjonen egentlig ikke er slik,... du sier jo selv at du skal gå over til 50/50 så denne skjevdelingen er KUN for pengenes skyld og det gjør meg KVALM!!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om gjesten. Det er bare systemet som er håpløst. Som student med barn må du klare deg på lommerusk med mindre du klarer å få tittelen "aleneforsørger". Jeg var i samme situasjon som deg, midt i utdannelsen da jeg søkte om OS. Systemet tvinger bare folk til å velge slike løsninger; barn får mindre samvær med den ene eller den andre forelderen.

Overgangsstønaden skulle ikke hatt krav om at man var aleneforsørger, men vært behovsprøvd og med krav om at man var i en eller annen form for aktivitet, mener jeg. Selv om jeg nå har ungen et par-tre dager "for lite" i måneden, eller hva nå en NAV mente den gangen, har jeg like store utgifter som om han skulle ha vært her disse dagene. Nå har jeg riktignok noen dager "ekstra" til deltidsjobbing, så det ble løsningen min.

Grunnnen til at systemet ikke er slik er fordi man da IKKE er ALENE.. Om det skulle vært slik du beskriver burde ALLE også dem som lever sammen fått det samme..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er en svindler egentlig,.. for hvorfor skal samfunnet betale for dine barn når det i realiteten er to foreldre som har ansvar for barna og egentlig fint kan ha barna 50/50.. men fordi DU synes det er litt greit med ekstra penger skal du mikse og trikse for å få mer enn det du egentlig har krav på... ALLE med barn kunne fått en litt lettere situasjom om de hadde FÅTT mere penger.. Staten har laget gode ordninger for de som faktisk er alene med barna, og da er det trist at slike som deg utnytter det for hva det er vert selv om familiesituasjonen egentlig ikke er slik,... du sier jo selv at du skal gå over til 50/50 så denne skjevdelingen er KUN for pengenes skyld og det gjør meg KVALM!!

Jeg har skrevet litt om dette ovenfor. Fordi velferdssystemet har visse mangler i systemet sitt. Når man er student og alene med barn 50% av tiden synes visst staten at man skal klare seg med ca 90 000 i året (lån/stipend fra lånekassen), hvis man er bostedsforelder vil man riktignok kunne plusse på 25 000 i barnetrygd (hele barnetrygden vil for de fleste gå uavkortet til barnehageutgifter, antakelig må man spe på i tillegg). Til sammenlikning kan en som er 65-70% eller mer alene med barn på 2 år motta 150 000 i trygder uten å løfte en finger annet enn å ta seg av barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, det er vanskeligere enn det. Fordi jeg er avhengig av å få stønad fra NAV i en periode framover siden jeg er nyutdannet og jobbsøkende og dermed kan ikke samværet oversige en eller annen grense så jeg mister rettighetene til stønad.

Men hvis samværet overstiger en grense så har du faktisk ikke rett på støtten.. om dere egentlig har en fordeling som er 50/50 så er du ikke aleneforsørger. Enig med dem her inne som skriver at det å endre samværet for støttens del er missbruking av systemet... Er jo en grunn til at disse grensene finnes..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnnen til at systemet ikke er slik er fordi man da IKKE er ALENE.. Om det skulle vært slik du beskriver burde ALLE også dem som lever sammen fått det samme..

Men det er jo slik jeg synes systemet skal være, men at det skulle være behovsprøvd.

Jeg er ALENE om barnet mitt ca 60% av tiden og alene om alle ekstrautgiftene han medfører meg. Hadde jeg hatt han 65% (eller fra den andre siden - hadde han hatt litt mindre samvær med far) av tiden ville jeg kvalifisert som aleneforsørger og mottatt ekstra 100-150k ila et år. Jeg ville ikke vært så veeeldig mye mer alene om jeg hadde hatt en et par dager mer i måneden enn det jeg har i dag. Og mine utgifter ville vært nøyaktig de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo slik jeg synes systemet skal være, men at det skulle være behovsprøvd.

Jeg er ALENE om barnet mitt ca 60% av tiden og alene om alle ekstrautgiftene han medfører meg. Hadde jeg hatt han 65% (eller fra den andre siden - hadde han hatt litt mindre samvær med far) av tiden ville jeg kvalifisert som aleneforsørger og mottatt ekstra 100-150k ila et år. Jeg ville ikke vært så veeeldig mye mer alene om jeg hadde hatt en et par dager mer i måneden enn det jeg har i dag. Og mine utgifter ville vært nøyaktig de samme.

Om du har 60% så har du krav på O.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo slik jeg synes systemet skal være, men at det skulle være behovsprøvd.

Jeg er ALENE om barnet mitt ca 60% av tiden og alene om alle ekstrautgiftene han medfører meg. Hadde jeg hatt han 65% (eller fra den andre siden - hadde han hatt litt mindre samvær med far) av tiden ville jeg kvalifisert som aleneforsørger og mottatt ekstra 100-150k ila et år. Jeg ville ikke vært så veeeldig mye mer alene om jeg hadde hatt en et par dager mer i måneden enn det jeg har i dag. Og mine utgifter ville vært nøyaktig de samme.

SYstemet er feil i den forstand at man motar støtte for et barn som har to foreldre...

Og om far har penger får du barnebidrag skattefritt rett fra fars lommebok, så synes ikke det er særlig synd på "alene"forsørgere som deg. Vet du foresten at om du hadde vært sammen med barnefar hadde du ikke fått permisjonspenger kun barnetrygd om du føder rett etter sudiet ..? DET ER URETFERDIG - ikke at du som faktisk ikke er aleneforsørger ikke får penger du ikke har krav på ... Blir provosert av kvinnfolk som forventer at ANDRE skal betale for deres avkom

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...