Gå til innhold

Så flott - nå kan man ha to fullverdige forlovere :-)


Alissia

Anbefalte innlegg

For meg var det umulig å velge forlover, så gleden var stor da jeg svart på hvitt har fått svar fra folkeregistret om at man nå kan ha to "fullverdige" forlovere; dvs at de begge undertegner hver sin erklæring.

Det at man alltid har kunnet hatt så mange en vil er liksom ikke helt det samme for meg - når kun 1 kunne skrive under og være den offisielle forloveren, men nå er dette heldigvis endret :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noen annen kilde enn mail fra folkeregisteret. Godt nok for meg :-). Fikk beskjed om at de da fyller ut hvert sitt skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke vitsen med at flere skal skrive under, så velge rman ti ulike forlovere må alle sammens krive under samme erklæring fordi bruden har bestemt seg for å ha ti ulike forlovere som bare måååååååååååååååå få lov til å skrive under?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke vitsen med at flere skal skrive under, så velge rman ti ulike forlovere må alle sammens krive under samme erklæring fordi bruden har bestemt seg for å ha ti ulike forlovere som bare måååååååååååååååå få lov til å skrive under?

He he, men i alle dager... er dette noe å hisse seg opp over da? La nå oss som vil ha to forlovere få lov å ha det - og jeg tviler på at mange ønsker 10 stk som skal skrive under og være forlovere.

Innlegget mitt var ment som info til de som ønsker nettopp å ha to forlovere. At du ikke forstår "vitsen" er helt uinteressant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, men i alle dager... er dette noe å hisse seg opp over da? La nå oss som vil ha to forlovere få lov å ha det - og jeg tviler på at mange ønsker 10 stk som skal skrive under og være forlovere.

Innlegget mitt var ment som info til de som ønsker nettopp å ha to forlovere. At du ikke forstår "vitsen" er helt uinteressant.

Jeg forstår vitsen med å ha to forlovere, men vil aldri forstå hvorfor mer enn en må skrive under papirene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår vitsen med å ha to forlovere, men vil aldri forstå hvorfor mer enn en må skrive under papirene.

Vel, etter mitt syn så jeg aldri vitsen med å ha 2 forlovere hvis kun en kunne underskive papirene. Da ble litt av vitsen borte siden i prinsippet "alle" kunne kalles forlovere for det var jo bare i navnet og ikke på pairet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det umulig å velge forlover, så gleden var stor da jeg svart på hvitt har fått svar fra folkeregistret om at man nå kan ha to "fullverdige" forlovere; dvs at de begge undertegner hver sin erklæring.

Det at man alltid har kunnet hatt så mange en vil er liksom ikke helt det samme for meg - når kun 1 kunne skrive under og være den offisielle forloveren, men nå er dette heldigvis endret :-)

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så viktig.

Det er ikke sånn at forlovere er registrert noe sted i folkeregisteret. Forlovererklæring er kun et eller flere dokumenter i prøvingssaken til brudefolkene. Disse dokumentene makuleres/slettes når arkivtiden er utløpt (10 år?), og etter det kan man ikke finne igjen hvem som var forlover.

Det behøver heller ikke være selve forloveren som skriver under forlovererklæringen. Jeg har selv signert en forlovererklæring selv om jeg ikke var forlover i bryllupet eller hadde andre "forloveroppgaver". Ettersom forloveren bodde i et annet land, og de ville ha fortgang i papirene, så skrev jeg under forlovererklæringen. Det var likevel forloveren som arrangerte utdrikkingslag og signerte på vigselspapirene på bryllupsdagen.

På forlovererklæringen signerer man kun som et vitne på at bruden eller brudgommen ikke er gift fra før og at hun/han har "lov" til å gifte seg.

Regner med folkeregisteret nå godtar flere forlovererklæringer p.g.a utallige henvendelser fra fortvilte bridzillas som ikke klarer å "velge". Det gjør jo uansett ingenting at det ligger et ekstra ark til i mappen liksom...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg spurte kirkekontoret om dette, de sa at det ikke gikk. Jeg er en av dem som skal ha to forlovere, men er da ikke bridezilla av den grunn. Vi er et trekløver som aldri hadde kunnet velge ut ene foran den andre (har vært oss 3 i 15 år), og to måneder etter bryllupet vårt skal jeg være forlover tilbake til ene forloveren min sammen med den felles forloveren vår :)

Men leverer man bare to vanlige forlovererklæringer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så viktig.

Det er ikke sånn at forlovere er registrert noe sted i folkeregisteret. Forlovererklæring er kun et eller flere dokumenter i prøvingssaken til brudefolkene. Disse dokumentene makuleres/slettes når arkivtiden er utløpt (10 år?), og etter det kan man ikke finne igjen hvem som var forlover.

Det behøver heller ikke være selve forloveren som skriver under forlovererklæringen. Jeg har selv signert en forlovererklæring selv om jeg ikke var forlover i bryllupet eller hadde andre "forloveroppgaver". Ettersom forloveren bodde i et annet land, og de ville ha fortgang i papirene, så skrev jeg under forlovererklæringen. Det var likevel forloveren som arrangerte utdrikkingslag og signerte på vigselspapirene på bryllupsdagen.

På forlovererklæringen signerer man kun som et vitne på at bruden eller brudgommen ikke er gift fra før og at hun/han har "lov" til å gifte seg.

Regner med folkeregisteret nå godtar flere forlovererklæringer p.g.a utallige henvendelser fra fortvilte bridzillas som ikke klarer å "velge". Det gjør jo uansett ingenting at det ligger et ekstra ark til i mappen liksom...

Du om det :-). Uttrykket bridezillas har forøvrig veldig lite med dette å gjøre. Personlig synes jeg det er rart at man skal føle at man må inn å gjøre dette til en diskusjon om hva som er ens personlige mening og preferanse angående antall forlovere og hva det nå skal være. Jeg mente nå som tidligere nevnt denne tråden kun til å informere andre som muligens hadde samme utfordring som meg - det vil altså si "likesinnede gale folk" som etter deres mening gjør/mener noe som er annerledes enn dere selv. Jeg er fortsatt veldig fornøyd med at mine to forlovere kan skrive under erklæringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg spurte kirkekontoret om dette, de sa at det ikke gikk. Jeg er en av dem som skal ha to forlovere, men er da ikke bridezilla av den grunn. Vi er et trekløver som aldri hadde kunnet velge ut ene foran den andre (har vært oss 3 i 15 år), og to måneder etter bryllupet vårt skal jeg være forlover tilbake til ene forloveren min sammen med den felles forloveren vår :)

Men leverer man bare to vanlige forlovererklæringer da?

Antageligvis. Her er svaret på min henvendelse til folkeregisteret i går:

Hei!

Det stemmer at man kan velge å ha to forlovere om man ønsker det.

De skal fylle ut hver sin erklæring.

Med vennlig hilsen

xxxxxx

Skattejurist

Seksjon folkeregister

Skatt øst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg spurte kirkekontoret om dette, de sa at det ikke gikk. Jeg er en av dem som skal ha to forlovere, men er da ikke bridezilla av den grunn. Vi er et trekløver som aldri hadde kunnet velge ut ene foran den andre (har vært oss 3 i 15 år), og to måneder etter bryllupet vårt skal jeg være forlover tilbake til ene forloveren min sammen med den felles forloveren vår :)

Men leverer man bare to vanlige forlovererklæringer da?

Jeg mener heller ikke at man er bridzilla fordi om man har to forlovere. Men man er bridzilla hvis man setter himmel og jord i bevegelse fordi ikke begge kan signere.

Kirkekontoret mente sikkert at det var kun en som kunne signere vigselspapirene etter vigselen, d.v.s. bevitne at dere har blitt rette ektefolk o.s.v. På dette papiret er det plass til kun 5 signaturer, brudefolkene, vigsleren og to vitner/forlovere.

Forlovererklæringen(e) signeres ifbm. ekteskapsprøvingen, d.v.s i god tid før ekteskapet inngås. Om det kommer inn ett, to eller ti stk spiller liten rolle.

Du om det :-). Uttrykket bridezillas har forøvrig veldig lite med dette å gjøre. Personlig synes jeg det er rart at man skal føle at man må inn å gjøre dette til en diskusjon om hva som er ens personlige mening og preferanse angående antall forlovere og hva det nå skal være. Jeg mente nå som tidligere nevnt denne tråden kun til å informere andre som muligens hadde samme utfordring som meg - det vil altså si "likesinnede gale folk" som etter deres mening gjør/mener noe som er annerledes enn dere selv. Jeg er fortsatt veldig fornøyd med at mine to forlovere kan skrive under erklæringen.

Beklager utrykket bridezillas, det var ikke myntet direkte til deg.

Hvor skrev jeg noe om hva jeg syns om antall forlovere? Jeg syns det er kjempefint å ha to forlovere.

Men etter min mening er det ikke forlovererklæringen og signaturen der som gjør de til "fullverdige" forlovere. En "fullverdig" (hvis man skal bruke det ordet) forlover er en person (eller flere) som har fått en tillitserklæring som en av brudens (eller brudgommens) nærmeste. En fullverdig forlover stiller opp for brudeparet, er med i planleggingen og er med på å gjøre bryllupet til en fantastisk dag.

En forlover har mer en praktisk rolle enn en formell rolle.

En signatur er kun en krusedull på et papir i en mappe på et offentlig kontor. Forloverne er heller ikke nevnt på vigselsattesten (hvis jeg ikke husker feil).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle brudepar har da to forlovere? Man har hver sin. Det er det de mener hos folkeregisteret, ikke at akkurat du kan ha to forlovere som signerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle brudepar har da to forlovere? Man har hver sin. Det er det de mener hos folkeregisteret, ikke at akkurat du kan ha to forlovere som signerer.

Folkeregisteret skriver "Det stemmer at man kan ha to forlovere om man ønsker det". Jeg har ingen problemer med å lese dette som pr pers. Det er jo ihvertfall ikke vanlig at brudeparet kun har en forlover på deling ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være en misforståelse ute og går i kommunikasjonen mellom deg og folkeregisteret.

For det står svært klart på forlovererklæringen at det kun er en forlover for hver av brudefolkene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder forlovere i ekteskapslovens forstand så kan man ha to forlovere (hver). Det vil si at jeg kan ha to forlovere som underskriver hver sin erklæring (prøving av ekteskapsvilkårene)til folkeregisteret. Dette er ingen misforståelse, og hvis en skulle være i tvil så ta bare kontakt med folkeregisteret selv ;-).

Når det gjelder kirkelig vielse så vet jeg lite om dette. Vi skal ha en borgelig vielse i et annet Europeisk land, og her kan også begge mine to forlovere undertegne papirene under vielsen - da som vitner.

For meg er det ikke mer hokus-pokus enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du lest ekteskapsloven?

http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-003.html

j. Hver av brudefolkene skal stille en forlover som skal erklære på ære og samvittighet at han eller hun kjenner parten, og opplyse om parten tidligere har inngått ekteskap eller registrert partnerskap og om brudefolkene er beslektet slik som nevnt i § 3.

Forloverne må være myndige. I særlige tilfeller kan fylkesmannen gi samtykke til at ekteskap blir inngått uten forlovere, eller at det bare er én forlover for begge partene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest ekteskapsloven?

http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-003.html

j. Hver av brudefolkene skal stille en forlover som skal erklære på ære og samvittighet at han eller hun kjenner parten, og opplyse om parten tidligere har inngått ekteskap eller registrert partnerskap og om brudefolkene er beslektet slik som nevnt i § 3.

Forloverne må være myndige. I særlige tilfeller kan fylkesmannen gi samtykke til at ekteskap blir inngått uten forlovere, eller at det bare er én forlover for begge partene.

Jeg forholder meg til hva jeg får av svar på mail fra folkeregisteret. Ovenfor har jeg kopiert svaret da jeg spurte om det er nye regler for dette, og som du ser så er svaret ja.

Jeg sitererer fra nok en mail i dialogen med folkeregisteret:

"I prøvingssaken (prøving av ekteskapsvilkårene i loven som behandles her hos oss) kan man ha to forlovere.

Når det gjelder selve vielsessermonien må du ta kontakt med vigsler for å høre hvor mange vitner du kan ha under sermonien. Det ligger utenfor vårt område, så det kan jeg ikke svare deg på."

Som jeg skrev over, så har jeg får vår del vært i kontakt med vigsler, og der vi gifter oss kan vi ha opptil 2 forlovere hver som undertegner som vitner under seremonien.

Det blir på en måte litt vanskelig for meg å prøve å "overbevise" noe mer her i denne tråden. Så jeg foreslår at du selv kontakter folkeregisteret om det skulle være vanskelig å tro det jeg skriver.

Jeg forholder meg som sagt til mailer med spørsmål jeg selv sendte folkegreisteret (Skatt Sør), vedrørende dette - da jeg selv fikk høre ulike varianter av hva som var mulig å gjøre. Jeg har nå fått svar på hva JEG lurer på, og er fornøyd med dette. Noe annet er det vanskelig å "argumentere med" til skeptikere i denne tråden dessverre. Som tidligere nevnt så skrev jeg dette for å dele min nyervervede informasjon til de som eventuelt skulle være interessert, siden det tydeligvis er ulike oppfatninger av hva man kan og ikke kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skatt sør kan gjøre feil, og det tror jeg de gjør i denne saken. Det er ikke beskrevet noe sted i rettskildene eller lovverket at man kan stille med flere enn to forlovere for hvert brudepar.

For all del send inn to forlovererklæringer, men jeg tør nesten banne på at den ene av de havner i søppelkassen. Så lenge du godtar at dette kan skje, så er det jo ikke noe problem med å sende inn to erklæringer.

Uansett lykke til med bryllup. :bryllup:

Endret av zellica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...