Gå til innhold

Har kun øvelseskjørt med automatgir - går det greit å ta lappen likevel?


Aviale

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal snart begynne med kjøretimer for å ta lappen, men jeg har et problem. Jeg har bare øvelseskjørt med automatgir siden det er den eneste bilen jeg har hatt tilgang til, har prøvd manuelt gir kun én gang. Derfor frykter jeg at det blir kjempedyrt å ta lappen fordi jeg kommer til å trenge flere kjøretimer...

Hjemme har vi bare automatgirbil, og alle slektningene i nærheten har også automatgir (eller de vil ikke låne bort bilen sin). Moren min har foreslått å kjøpe en bruktbil så jeg kan øve, men det virker ikke som om faren min har lyst til det. Jeg trenger ikke bil enda, så jeg har faktisk ikke lyst til å kjøpe selv heller.

Noen som har tatt lappen uten å ha kjørt på forhånd/kun kjørt med automat? Gikk det greit, og ble det veldig dyrt?

Jeg har vurdert å få tak i leiebil for å øve med, men jeg tror det er ulovlig pga alderen min (18). Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du kan ikke leie en bil så lenge du ikke er gammel nok til å kunne skrive under på papirene, ei heller når du ikke har førerkort. da måtte i så fall din mor feks lånt bilen for deg, men det spørs hvor populært det er å låne ut bil for å øvelseskjøre med den, og det spørs vel om din mor vil stå til ansvar for det. ;)

mye av kjøringen innebærer jo det å lese trafikkbildet, og den delen får du jo uavhengig av automat/manuell. :) men desverre er jo også en stor del av det dette med å kunne kombinere clutch og gir i fin flyt, samtidig som du ikke mister fokus. og det må jo sitte før du har sjangs på oppkjøring.

jeg har alltid kjørt manuell, så jeg har desverre ikke erfaring med det selv. men venninnen min, som kun kjørte automat, brukte noen timer (og kroner) ekstra på å lære seg clutch, gir, bakkestart osv, slikt som jeg (og andre jeg kjenner som kjørte manuell) allerede kunne når jeg kom til kjøreskolen.

om du kunne fått lånt deg en bil før du begynner, hadde jo det vært det beste. men det er jo ikke alltid like lett. men det er fullt mulig å lære dette ganske så kjapt, og du kan jo kanskje starte med å snakke med en kjørelærer på den skolen du evt tenkte på å begynne på, for å høre hva deres erfaring og tanker rundt det er? de har jo garantert vært borti det mange, mange ganger før. :)

lykke til da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bustenskjold

En gang i tiden var det ihvertfall mulig å kjøre opp på automat, men da fikk du også sertifikat kun for bil med automatkasse.

Hvis det kan være et alternativ, kan du jo evt kjøre opp på automat for så å ta en oppkjøring med manuelt gir når du føler at du har mer kjøreerfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar, Namine!

Med å leie en bil tenkte jeg på å evt få en av foreldrene mine til å leie bilen, men det spørs om de ville gått med på det ja :tongue: Jeg får jo selvsagt lært meg trafikkbiten uansett, men giringa er jo også veldig viktig når man kjører. Selv bestevenninna mi, som har øvelseskjørt hele tida siden hun ble 16, fikk av og til kommentarer fra kjørelæreren om at hun burde brukt et annet gir. Det gjør meg litt nervøs :forvirret:

Får kanskje se om jeg får lånt meg en bil av naboen eller noe, ellers er min eneste mulighet å kjøre med manuell girbil når vi reiser til besteforeldrene mine i påska (de bor langt, langt unna).

Bustenskjold: Jepp, jeg vet at det går an å ta lappen for automat, men det er en del dyrere (og kjempedyrt hvis jeg skal ta lappen med både automat og manuell) + en stor ulempe for meg resten av livet.

Noen flere?

Endret av Johanne.R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjørte med faren min sin bil, som var automat. Likevel gikk oppkjøringen helt greit (for manuelt gir). Brukte ikke særlig mer penger enn andre, kjøretimene ble bare godt utnyttet. Det går helt fint med andre ord, og kanskje 2-3 kjøretimer mer enn andre. ;) Kunne absolutt ikke kjøre bil når jeg kom til kjøreskolen altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lovende ut :) Regner uansett med 2-3 ekstra kjøretimer, håper bare at det ikke blir flere enn det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for utfyllende svar, Namine!

Med å leie en bil tenkte jeg på å evt få en av foreldrene mine til å leie bilen, men det spørs om de ville gått med på det ja :tongue: Jeg får jo selvsagt lært meg trafikkbiten uansett, men giringa er jo også veldig viktig når man kjører. Selv bestevenninna mi, som har øvelseskjørt hele tida siden hun ble 16, fikk av og til kommentarer fra kjørelæreren om at hun burde brukt et annet gir. Det gjør meg litt nervøs :forvirret:

Får kanskje se om jeg får lånt meg en bil av naboen eller noe, ellers er min eneste mulighet å kjøre med manuell girbil når vi reiser til besteforeldrene mine i påska (de bor langt, langt unna).

Bustenskjold: Jepp, jeg vet at det går an å ta lappen for automat, men det er en del dyrere (og kjempedyrt hvis jeg skal ta lappen med både automat og manuell) + en stor ulempe for meg resten av livet.

Noen flere?

selv om hun fikk beskjed om det, er det ikke dermed sagt at du ikke tar den biten like fort/fortere. noen må øve vel og lenge før de får feelingen på det, og forstår det, andre gjør det en gang eller to, så er det mysteriet løst ;)

en venninne av meg brukte vel noe ala et halvt år på å forstå/klare bakkestart-biten, jeg prøvde et par ganger under øvelseskjøring, siden det har jeg sjeldent rotet med det. enda jeg var nesten helt sikker på at jeg kom til å bruke lang tid på å lære det, for jeg syntes det hørtes så vrient ut. :gjeiper: flere andre venninner av meg også tok den biten etter et par ganger, og selvfølgelig var det andre som rotet mer med det. :) så det er ikke sikkert du trenger mer en et par timer før du får feelingen for gir/clutch, folk er forskjellige. :) og du er jo uansett på kjøreskolen for å lære, så bare du får feelingen på det, vil du jo hoppe til neste hakk, kjøre i litt større smågater, og etterhvert ut på landevei/by. :)

i de tilfellene hvor du har mulighet til å låne bil, ville jeg benyttet meg av det, da det selvfølgelig vil virke litt mindre skremmende, når du har gjort det før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hører det når det er på tide å skifte gir :fnise: Jeg veksler nesten daglig mellom biler med automat og manuelt gir, og det går helt fint (sliter egentlig mer med å "koble om hjernen min" til bakhjulsdrift når det er glatt, spesielt hvis jeg har kjørt bil med forhjulstrekk ei stund...). Egentlig liker jeg best å kjøre med manuelt gir. Men siden jeg er amcarfrelst, så blir det mest automatgir (tror nesten ikke det lages amerikanske biler med manuelt gir).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener Namine :) Venninna mi er ikke den som lærer fortest her i verden, men samtidig har jeg vært passasjer når hun har kjørt, så jeg vet at hun kjører veldig bra.

Selv om jeg kommer til å høre det når jeg må skifte gir, så bør jeg nok øve meg mer på å se på den delen av speedometeret uansett, ser nesten aldri på den nå :fnise:

Huff, hadde bare alle biler hatt automatgir, tenk så mye lettere det ville vært! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har øvd med automat og for å gjøre lappen billigere (betaler selv) så har jeg tatt lappen for automatgir siden jeg uansett har krav på det pga en skade i armen.

Men øvelseskjørte med gir en stund og det gikk strålende selvom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok fort inn i giring med bil når du begynner med kjøretimene. Det jeg er mest bekymret for kan være når du har fått lappen (hvis du ikke har kjøpt bil med manuell gir) og du bare kan låne foreldrene sin bil med automat. Jeg er redd for at du fort kan bli litt rusten igjen når det kommer til giring. Jeg ser det bare på min egen mor, som har kjørt bil med manuell gir i 30 år, og så bytta hun til automat som hun har kjørt i noen år nå. Hun kveler bilen oftere og er litt rusten når hun kjører biler med manuell nå.

Så jeg håper at du kan kjøre mest mulig med manuell gir etter du har fått lappen. Kjøp bil selv , eller utnytt sjansen når du er med venner som har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest obligatorisk

Jeg øvelseskjørte også mest med automatgir. Det er bedre å kjøre automatgir enn ingenting! Du lærer hvor du skal ligge i veien, for en følelse av det å være på veien osv.

Hadde så klart vært BEDRE med gir enn automat, men jeg + flere av mine venner kjørte kun automat og lappen ble nokså like dyr som hos de andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym: Jeg tar lappen nå mest for å bli ferdig med det, kommer neppe til å kjøre noe særlig bil det neste året (skal på folkehøgskole). Skjønner hva du mener, det er nok lett å bli rusten på det, så jeg får låne andres biler når jeg kan :)

Obligatorisk: Takk for input, litt oppløftende å høre om andre som har gjort det samme uten at lappen koster noe særlig mer enn nødvendig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fint ta lappen til manuell selv om dere bare har automat selv. Eneste du kommer til å gå glipp av en god del mengdetrening hjemme, så du må nok ha etpar flere kjøretimer enn du ellers måtta ha hatt, men dere kan jo for eksempel låne bilen til en nabo/vennefamilie eller noe så du kan øvekjøre :) Kjøreskolen sørger uansett for at du får den opplæringen du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kun automat, så jeg øvelseskjørte kun med automat. Lappen ble jo dyr, men det gikk fint alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fullføre hele kjøreopplæringen i bil med automatgear, så få førerkort som gjelder dette. Ikke noe problem det.

Men da har du ikke rett til å føre kjøretøy med manuelt gear, so kanskje kan bli en begrensning senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for flere motiverende svar :) Er klar over at det kommer til å bli dyrere, var derfor jeg var litt bekymra, men det kommer sikkert til å gå greit. :)

Som jeg skrev tidligere i tråden her så vil jeg ikke ta lappen for automatgir - det blir en stor ulempe for meg senere, og i tillegg er det dyrere enn vanlig førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Ideelt sett så skulle du nok øvelseskjørt med bil som har manuell girkasse, men uansett har øvelseskjøringen din hatt god verdi i den grad at du har erfart mye i trafikken og blitt tryggere på egne ferdigheter. Dog blir det nok mer utfordrende for deg med manuell girkasse, enn det ville blitt dersom du hadde øvelseskjørt med en slik bil.

Uansett vil du få grundig og god opplæring fra kjøreskolen, så det vil i alle tilfeller gå bra å ta lappen. Du bør definitivt ta lappen på bil med manuell girkasse, så du får lov å kjøre alle personbiler under 3500 kilo og ikke bare ender opp med tillatelse for å kjøre biler med automatgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bruktbil til å øvelseskjøre på siden vi kun hadde automatgir hjemme. Betalte 9000kr. Skulle bare ha den til jeg fikk lappen, og har må hatt den i 5 år. Så jeg ville anbefalt det.

Allikevel er all kjøring bedre enn ingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg skal snart begynne med kjøretimer for å ta lappen, men jeg har et problem. Jeg har bare øvelseskjørt med automatgir siden det er den eneste bilen jeg har hatt tilgang til, har prøvd manuelt gir kun én gang. Derfor frykter jeg at det blir kjempedyrt å ta lappen fordi jeg kommer til å trenge flere kjøretimer...

Hjemme har vi bare automatgirbil, og alle slektningene i nærheten har også automatgir (eller de vil ikke låne bort bilen sin). Moren min har foreslått å kjøpe en bruktbil så jeg kan øve, men det virker ikke som om faren min har lyst til det. Jeg trenger ikke bil enda, så jeg har faktisk ikke lyst til å kjøpe selv heller.

Noen som har tatt lappen uten å ha kjørt på forhånd/kun kjørt med automat? Gikk det greit, og ble det veldig dyrt?

Jeg har vurdert å få tak i leiebil for å øve med, men jeg tror det er ulovlig pga alderen min (18). Noen som vet?

Spør om du kan få kjøre opp på automat,men da får du ikke kjøre manuelt gir senere.en jeg kjenner gjorde det,for det ble for mye teknisk for han. Han har alltid hatt automat etterpå.

Har ikke de fleste det nå da,og de fleste nyere biler kommer med automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...