Gå til innhold

Når rydder dere ut jula?


mamma_mia

Anbefalte innlegg

Kring nyårshelgen böt jag den röda julduken mot en i champagne och guld för lite mer nyårsstämning. Adventskalendern har plockats ner och keramiktomtarna/nisserne. Dock får julgranen, konstsnö på fönster, julbock och ljusslingan i hallen vara kvar till nästa helg.

Julgranen åker ut på julgransplundring till trettonhelgen när sonen fyller år och resten städas bort under nästa helg.

Hade inte sonen fyllt år så hade den nog fått stå fram till 20-dag jul.

Belysning på balkongen får vara kvar lite längre så länge vi inte har snö.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nenya82

Får se hva jeg gidder.Kanskje til helga,men kan hende det blir neste helg også.Gjør ikke meg noe å ha litt jul litt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å pynte tidligere enn jeg fikk gjort i år, så i år blir jula i huset til jeg er lei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok vekk alt, bortsett fra stjerne i vinduet og lysestaken 1 januar. Resten forsvinner 13dg jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare nødt til å rette deg, men det er 6 januar som er trettene dag jul. Heldigvis, for visst det var 5 måtte jeg ryddet som en tulling på bursdagen min :fnise:

Og jeg må bare rette deg, det skal være punktum etter datoene. Altså 5. og 6. januar. :) Ellers blir det "fem og seks januar" og ikke "femte og sjette januar".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ryddet til helga hos oss. De fleste her pleier å ha pynten framme helt til 20. dagen, men det gidder jeg ikke. Nok nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sjekket opp hva som var riktig av "13. dag Knut, hiver julen ut" eller "20. dag Knut, hiver julen ut" nå i romjulen. Min mor har "Primstaven"-boka.

Det riktige er "20. dag Knut feier julen ut". Men fordi 20. dag jul alltid blir 13. januar er det mange som bommer og tror det er 13. dag jul Knut hiver julen ut.

Jeg leste forøvrig i avisen i fjor at det var blitt mer og mer vanlig å rydde ut julen tidligere nå enn før (altså rund 13. dag jul), og at det har blitt mer og mer vanlig å pynte fullt (altså juletre og full pakke) en lengre stund før jul. Dette er visstnok noe vi har tatt etter svenskene som pynter juletreet tidligere i desember enn hva vi har pleid å gjort.

Jeg trenger lyset og kosen og skal derfor beholde mesteparten (og spesielt julestjerne og adventsstake) til 20. dag jul. Januar og februar er virkelig noen mørke måneder..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter man til jul andre uka i desember skjønner jeg veldig godt at man blir lei og jula blir hevet på hodet og ræva ut av stua 1.januar. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det aldri jul i huset før 23. desember, så jeg synes den skal få stå litt. Hjemmefra er jeg egentlig vant til at jula ble vasket ut 13. januar (20.dag), men siden vi alltid har barneselskap for poden første helgen etter nyttår, er det godt å slippe juletre i stua sammen med 13-14 8-åringer....

Så jeg regner med fredagen vil gå med til å pakke ned tre, nisser og annen julepynt, mens stjerna og stakene i vinduet får stå litt til.

Det blir jo så mørkt når man tar ned alt lyset......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pellepirat

Her blir den også ryddet vekk i dag. Dvs samboer plukket alt ned i går, så skal jeg pakke det i esker og få det bort i dag.

Synes ikke det er noe trivelig med juletre og julepynt etter nyttår, så like greit å få det bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Setter opp adventstaker og henger opp julestjerne 1. søndag i advent, men pynter aldri treet eller henger opp annen julepynt før lille julaften.

Normalt rydder jeg ut jula 13. dag jul, men i år ville bikkja det annerledes, gitt... En stk. stor, glad hund, kombinert med litt svikt i stuegulvet og en litt utstødig juletrefot resulterte i "sjokkrydding" på kvelden 1. nyttårsdag. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julepynt og juletre skal bort i morgen! Mulig en lyslenke og et par reinsdyr får bli, men resten skal pakkes ned. Hadde nok gjort det et par dager tidligere hvis jeg hadde hatt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pælmet (ja, kastet det så hardt så hardt) ut juletreet på mandag. Det drysset noe helt forfederlig og jeg ble mildt sagt frustrert. Hehe. Bannet og svor da jeg tok hele skaberakket alene.. :P Har sår på hendene etter kampen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjerna alt i går, men bruker egentlig å ta det 1 januar, men av diverse årsaker ble det altså ikke før i går. Og det var kjempegodt å endelig få gjort det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...