Gå til innhold

Lyspærer som ryker ofte!


CalidumCor

Anbefalte innlegg

Jeg har en peugot 406 der hovedpærene ryker mange ganger i året på hver side. Har aldri hatt dette problemet med andre biler, er det noe man kan gjøre med dette (annet enn å begynne å skifte pærene selv for å spare kostnader)?

Skiftet pære på ve side for ca 1 mnd side, og så da tydelig at den nye var mye kraftigere enn den på hø side(som var ca 4 mnd gammel), og i dag røk den hø igjen. Den gikk i det jeg startet bilen, om det skulle ha noe å si....

Lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke kjøp franske biler.

Sjekk spenninga over pærene med multimeter. Er spenninga for høy vil pærene ryke fort.

Sjekk også dynamoen med radio/bakrutevarmer og alt av lys på. Hvor mye lader den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk sikringene, som den andre her sa:) Kan fint være enten hovedsikring, eller selve sikringa til pæra som er uggen og må skiftes ut.

Mange bensinstasjoner har servicehall ved siden av, hvor sånt kan sjekkes for en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forøvrig den mest knotete bilen jeg har skiftet sikringer på også, er tydeligvis lagd for folk med SMÅ hender og fingre! Men hovedsikringen og til pæra skal jeg få byttet selv, takk for tipset:) Resten av forslagene må jeg nok ha litt assistanse med, er ikke veldig bilkyndig foråsidetsånn :fnise:

Endret av MieH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år på bensinstasjon, og heldigvis noen år med en sjef som var bestemt på at vi skulle kunne mer enn bare mat, så kan jeg litt;)

Mange av de nyere bilene ( opptil fem år tilbake, i de fleste tilfeller ) er lagd nettopp sånn at du kan faen ikke skifte lyspære selv engang, du MÅ på verksted. Forbauser meg ikke om sikringene har gådd den veien også;)

På de fleste eldre bilene, som jeg kjenner best til, skal det være mulig å "dra ut" en bokslignende sak noen cm, som sikringene er på. Det gjør det hele lettere. mange bruker gripetang om det er tett i tett mellom sikringene, uten at jeg aner om det er sikkert:P

Er du uheldig, så er det ikke sikringen i seg selv, men noe feil i koblinga i mellom i selve motoren, og da må du på verksted. Men, stikk innom en servicestasjon før du stikker til selve verkstedet for nøyaktig din bil. De er ofte mye, mye billigere:)

Og gi gjerne tilbakemelding om hvordan det går, nå blir jo jeg nysgjerrig på om jeg har rett:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en 2001 modell så begynner å trekke på åra, hehe. De sliter litt med at det er trangt når de bytter de pærene, så har foreløpig ikke gjort det selv, men tenker å prøve det nå for å spare litt cash. Det er i allefall muølig å gjøre det uten å demontere hele skiten :) Da jeg byttet sikring sist var det bare et lokk å ta av under rattet, litt til venstre og virket ikke som det gikk an å ta ut selve boksen. Men det skal jeg jammen undersøke om går an for å knote under der er ikke så enkelt..... Kjøpte sånn dings til å få ut sikringene med sist, men den viste seg å være ubrukelig fordi det var for trangt mellom sikringene til at jeg fikk den på..... supert patent :murvegg: Endte med at jeg fikk det til med en liten tang! Skal prøve å finne utav dette til uka og huske å komme med oppdatering :jepp:

Takk for tips så langt :smilyblomst:

Endret av MieH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et kjent problem, når du forteller meg årsmodell, bilmerke og modell så vet jeg nøyaktig hva det er. Det er ingen fiks, det er en helt vanlig fabrikasjonsfeil som går igjen og igjen og igjen hos Peugeot og Cïtroen. Det hele handler om dårlige grunnkomponenter i det elektriske anlegget kombinert med en heller uheldig slapp byggekvalitet. Det finnes små midlerditige fixses som kan løse problemet midlertidig, men de vil til syvende og sist ikke holde mål. For å løse dette er du nødt til å skifte store deler av det elektriske anlegget, fordi det skjer små feil mens bilen er i drift som er med på å drepe resten av systemet.

Det er standard at det er de samme pærene som går igjen og igjen og igjen. Jeg holdt på å gå nuts over min søsters bil nettopp pga akkurat dette her, jeg er nesten villig til å sette penger på at de kommer fra samme produksjonsrekke/batch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SemperFi

Kan være at pakningen inn til pæra er gåen, eller at pæra ikke er satt ordentlig inn i rommet/skudd helt inn.

Jobbet på bensinstasjon der taxi sjåførene klaget at pærene røk hele tiden, viste seg gang på gang at pærene sto skjevt i rommet og at det kom vann inn på pærene når de vasket bilen, eller dager det regnet mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BamseB

Det har absolutt overhodet ingenting med sikringer å gjøre!

For det første har du kjøpt det fransk bil - ikke smart.

For det andre ligger problemet i strømkilden din, ikke batterier, men dynamo.

Dynamoen lader opp spenningen til batteriene dine - strømmen bilen bruker.

Får du en kyndig person til å måle ladespenningen din vil jeg tro den havner noe over det "vanlige" sjiktet.

Ikke verdt å bytte dynamo, skift heller pærer når de ryker.

Aller helst kvitt deg med hele bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et kjent problem, når du forteller meg årsmodell, bilmerke og modell så vet jeg nøyaktig hva det er. Det er ingen fiks, det er en helt vanlig fabrikasjonsfeil som går igjen og igjen og igjen hos Peugeot og Cïtroen. Det hele handler om dårlige grunnkomponenter i det elektriske anlegget kombinert med en heller uheldig slapp byggekvalitet. Det finnes små midlerditige fixses som kan løse problemet midlertidig, men de vil til syvende og sist ikke holde mål. For å løse dette er du nødt til å skifte store deler av det elektriske anlegget, fordi det skjer små feil mens bilen er i drift som er med på å drepe resten av systemet.

Det er standard at det er de samme pærene som går igjen og igjen og igjen. Jeg holdt på å gå nuts over min søsters bil nettopp pga akkurat dette her, jeg er nesten villig til å sette penger på at de kommer fra samme produksjonsrekke/batch.

Det har absolutt overhodet ingenting med sikringer å gjøre!

For det første har du kjøpt det fransk bil - ikke smart.

For det andre ligger problemet i strømkilden din, ikke batterier, men dynamo.

Dynamoen lader opp spenningen til batteriene dine - strømmen bilen bruker.

Får du en kyndig person til å måle ladespenningen din vil jeg tro den havner noe over det "vanlige" sjiktet.

Ikke verdt å bytte dynamo, skift heller pærer når de ryker.

Aller helst kvitt deg med hele bilen ;)

Okay :)

Skulle mer enn gjerne skiftet bil jeg, men de er jo så treige med å ringe fra Hamar :fnise: Blir nok ikke peugot neste gang nei!

Har endelig lært meg å skifte disse forbanna pærene selv nå, så da får jeg bare fortsette å skifte og skifte og skifte og skifte...... Er ikke så innmari interessert i tusenkronersutgifter på å skifte dynamo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...