Gå til innhold

Noen som har blitt frisk av ME/kronisk utmattelsessyndrom her?


Gjest me

Anbefalte innlegg

Vært syk i 11 år og fortsatt ikke frisk, dessverre.

Har ingen tro på at ME-syke skal kunne bli friske ved LP, positiv innstilling til livet eller ved å spise alfaspirer eller jerntabletter. Det er viktig å huske på at det fortsatt er mye forvirring rundt ME, og mange blir feildiagnostisert med diagnosen når de egentlig feiler noe annet. Kronisk tretthetssyndrom/utmattelsessyndrom er vel heller ikke det samme som ME, det mener i hvert fall de aller fleste ekspertene nå. Kronisk tretthetssyndrom/utmattelsessyndrom er vel mer en løs sekkebetegnelse. ME er en liten og veldig spesifikk gruppe syke som har alvorlige feil i kroppen som ikke kan rettes på ved å smile fra øre til øre og sitte rett i ryggen.

Jeg tramper sikkert på noens føtter nå, og det beklager jeg i så fall. Jeg synes det er flott at flere syke er blitt friske. Men jeg tror, og det viser vel statistikken og, at veldig mange som er blitt friske av ME aldri egentlig hadde ME. Det betyr ikke at man ikke var frisk, men at man feilet noe annet. Med statistikken mener jeg at det statistisk sett er alt for mange med en ME-diagnose i Norge i dag, sammenliknet med hva tallet burde vært. Det betyr at diagnosen sannsynligvis er blitt en populær hvilepute/sekkediagnose for leger og helsepersonell. Det blir så veldig feil. ME er en spesifikk diagnose med strenge kriterier, og ikke en diagnose man skal få fordi ingenting annet passer.

Det er fortsatt mye vi har igjen å finne ut om ME, så det blir spennende når vi til slutt knekker "gåten" og finner ut hva ME egentlig er. Dette hadde vært fantastisk både for de som har ME og de som er feildiagnostisert. Har man egentlig cøliaki hjelper det jo fint lite å sitte med en ME-diagnose, for å komme med et eksempel. Jeg har hatt ME-diagnosen i ca 10 år og etter de strenge Canadiske kriteriene, men om jeg mot formodning noen gang skulle funnet ut at jeg faktisk ikke har ME likevel men noe annet ville jeg jo vært glad for å ha kommet til bunns i det.

Det kan godt hende det er slik du sier: at disse menneskene som har blitt friske av LP (og av å spise spirer som jeg fortalte om), -ikke egentlig har hatt ME, men de har fått den diagnosen, og de har blitt friske. Derfor syns jeg ikke vi, som ikke har blitt friske, skal tro at disse menneskene har blitt feildiagnostisert, men heller håpe og tro at de faktisk ble friske.

Gleder meg til det blir lagt flere forskningsresultater på bordet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan godt hende det er slik du sier: at disse menneskene som har blitt friske av LP (og av å spise spirer som jeg fortalte om), -ikke egentlig har hatt ME, men de har fått den diagnosen, og de har blitt friske. Derfor syns jeg ikke vi, som ikke har blitt friske, skal tro at disse menneskene har blitt feildiagnostisert, men heller håpe og tro at de faktisk ble friske.

Gleder meg til det blir lagt flere forskningsresultater på bordet!

Jeg er enig med Tonje at det finnes de som er feildiagnoserte, også er det også de som har vært lett rammet. Spesialisten på ME/CFS senteret på Ullevål Sykehus sa at det faktisk var et problem at mange hadde fått feil diagnose og ikke blitt utredet skikkelig og av spesialiister, og at de også derfor har blitt langt strengere.

Jeg vil også tro det er langt lettere å bli frisk fra en lett grad av ME, enn en alvorlig grad. Det jeg syns er interessant, er når jeg hører om flere nære familiemedlemmer som har sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Tonje at det finnes de som er feildiagnoserte, også er det også de som har vært lett rammet. Spesialisten på ME/CFS senteret på Ullevål Sykehus sa at det faktisk var et problem at mange hadde fått feil diagnose og ikke blitt utredet skikkelig og av spesialiister, og at de også derfor har blitt langt strengere.

Jeg vil også tro det er langt lettere å bli frisk fra en lett grad av ME, enn en alvorlig grad. Det jeg syns er interessant, er når jeg hører om flere nære familiemedlemmer som har sykdommen.

Men det er ikke VÅRT ansvar at de er feildiagnostiserte, og da burde vi heller ikke gå rundt å tro og mene noe om en sak som vi faktisk ikke har noe med. VI møter mange mennesker som stiller spørsmålstegn med diagnosen vår og mange sliter på grunn av at de ikke blir trodd, og da er det i hvertfall ikke vi som skal gå rundt å stille spørsmåltegn om andres ME-diagnose. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er interessant, er når jeg hører om flere nære familiemedlemmer som har sykdommen.

Veldig interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille pinnsvin

Til dere som ikke har ME, men som leser denne tråden likevel:

De fleste som skriver i denne tråden er ikke representative for ME-pasienter flest. ME-pasienter flest har fått diagnosen fra spesialister etter langvarig sykdom og evig lang utredning, og har ikke diagnostisert seg selv, fått diagnosen av en alternativ-medisiner eller av en allmennlege som ikke vet noe om diagnosen. Ikke er de fleste av oss særlig interessert i konspirasjonsteorier rundt "Big Pharma" heller (til tross for at vi vanligvis blir temmelig dårlig behandlet i helsevesenet), og hallelujastemning er sjeldent forekommende.

Hilsen en ME-pasient som bevisst holdt seg unna denne tråden vel vitende om hvilken vei det hele kom til å gå. Frisk igjen? Ja, så godt som; på vei ut i arbeidslivet igjen, på vei til å stifte familie og godt i gang med en kreativ og sosial fritid... Ikke var det ved hjelp av LP, ikke ved hjelp av alfalfa-spirer eller råkost, ikke ved hjelp av kognitiv terapi eller homeopat eller kvantemedisin eller noe som helst, men ved hjelp av god, gammeldags skolemedisin, deriblant massevis med antibiotika.

Men det betyr kanskje bare at jeg er i lomma på "Big Pharma"?

hva i all verden får deg til å tro at folk her inne ikke har vært gjennom akkoratt den samme utredningen som deg?? de fleste her inne har til nå sagt at de har fått grundig utredning av eksperter osv OG oppfyller de strengeste kravene. hvordan en blir frisk fra ME har alltid variert mye uansett hvor syk en har vært. du har ikke utredet noen av de som er her inne, så du kan faktisk ikke uttale deg om folk faktisk har hatt/har ME eller ikke. det finnes folk som er feildiagnostiserte ja, men om det gjelder de som er her inne eller ikke vet ikke du noe mer en meg.

at du er mye bedre med antibiotika er jo kjempeflott! :D men det betyr ikke at det er noe som passer for alle! akkoratt som lp ikke passer for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille pinnsvin

Det jeg syns er interessant, er når jeg hører om flere nære familiemedlemmer som har sykdommen.

mhm! for ikke snakke om at 40% av de som ble behandlet av de legene i bergen(har glemt hva de heter), hadde noen i nær familie som hadde en eller annen form for autoimun sykdom!

edit: skriveleif

Endret av lille pinnsvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er ikke VÅRT ansvar at de er feildiagnostiserte, og da burde vi heller ikke gå rundt å tro og mene noe om en sak som vi faktisk ikke har noe med. VI møter mange mennesker som stiller spørsmålstegn med diagnosen vår og mange sliter på grunn av at de ikke blir trodd, og da er det i hvertfall ikke vi som skal gå rundt å stille spørsmåltegn om andres ME-diagnose. :)

Det har du helt rett i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hva vi putter i kroppen vår har alt å si uansett om vi er syke eller friske :)

haha nei legene kommer nok aldri til å å være intresert i å høre på sånne "oppdagelser", de blir tross alt betalt av legemiddelindustrien ;) og de er jo livredde for at folk skal slutte å overforbruke medisiner, og det skjønner jeg godt, det er jo tross alt det de tjener penger på :P

Mens alternativ medisin (inklusiv homeopatisk medisin, som jo egentlig bare inneholder vann og sukker) er helt greit? I det minste stilles det høye krav til ordentlige legemidler, i motsetning til naturmidler, som ikke trenger å dokumentere noen som helst effekt (gjennom vitenskapelige studier da, altså, ikke enkeltindividers "mirakelhistorie" i norsk ukeblad).

Selvsagt bør man være kritisk til hva man putter inn i munnen, og tenke over om det virkelig er nødvendig. Og jeg er svært enig i at man bør være ekstra forsiktig med antibiotika, da økt bruk gir økt resistens hos bakteriene, noe som igjen fører til farligere bakterier. Men å svartmale legemiddelindustrien på den måten vitner mer om trangsynhet og uvitenhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille pinnsvin

Mens alternativ medisin (inklusiv homeopatisk medisin, som jo egentlig bare inneholder vann og sukker) er helt greit? I det minste stilles det høye krav til ordentlige legemidler, i motsetning til naturmidler, som ikke trenger å dokumentere noen som helst effekt (gjennom vitenskapelige studier da, altså, ikke enkeltindividers "mirakelhistorie" i norsk ukeblad).

Selvsagt bør man være kritisk til hva man putter inn i munnen, og tenke over om det virkelig er nødvendig. Og jeg er svært enig i at man bør være ekstra forsiktig med antibiotika, da økt bruk gir økt resistens hos bakteriene, noe som igjen fører til farligere bakterier. Men å svartmale legemiddelindustrien på den måten vitner mer om trangsynhet og uvitenhet.

:skratte: beklager at jeg ler men det at du kaller homeopatisk medisin for vann og sukker viser bare hvor utrolig lite du vet om det ;) homeopatisk medisin har eksistert i mange hundre år(lenger en moderne medisin) og har dokumentert effekt igjen og igjen. det har også en markant "medisin" smak på seg, sånn viss du lurte ;) viss du hadde satt deg litt inn i det så hadde du vist dette ;) og nei jeg sier ikke at alternativ medisin er helt greit, jeg sier at jeg valgte å bruke det denne gangen. og kommer helt sikkert til å vurdere det ved en senere anledning også. hva du og andre gjør det blander ikke jeg meg inn i, ikke sier jeg noe på det heller. folk velger det som passer for de og hva det er, det bryr jeg meg ingen ting om :)

det er heller ingen her inne som svartmaler legemiddelindustrien, igjen viss du hadde undersøkt litt hadde du funnet ut at det vi har sagt til nå om hvor de tjener penger og hvordan de holder på er sant, det er ingen hemmelighet i det hele tatt.

edit: skriveleif

Endret av lille pinnsvin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: beklager at jeg ler men det at du kaller homeopatisk medisin for vann og sukker viser bare hvor utrolig lite du vet om det ;) homeopatisk medisin har eksistert i mange hundre år(lenger en moderne medisin) og har dokumentert effekt igjen og igjen. det har også en markant "medisin" smak på seg, sånn viss du lurte ;) viss du hadde satt deg litt inn i det så hadde du vist dette ;) og nei jeg sier ikke at alternativ medisin er helt greit, jeg sier at jeg valgte å bruke det denne gangen. og kommer helt sikkert til å vurdere det ved en senere anledning også. hva du og andre gjør det blander ikke jeg meg inn i, ikke sier jeg noe på det heller. folk velger det som passer for de og hva det er, det bryr jeg meg ingen ting om :)

det er heller ingen her inne som svartmaler legemiddelindustrien, igjen viss du hadde undersøkt litt hadde du funnet ut at det vi har sagt til nå om hvor de tjener penger og hvordan de holder på er sant, det er ingen hemmelighet i det hele tatt.

edit: skriveleif

Hyggelig at du syns det er morsomt, for jeg må le av deg også. Jeg har bedre kunnskap om homeopatisk medisin enn de aller fleste, for jeg har nemlig satt meg grundig inn i hva det går ut på (har du?).

For å gjøre det kort:

I homeopatisk medisin behandler man likt med likt. Dvs at dersom et naturstoff gir hodesmerter hos et friskt menneske, kan det samme stoffet brukes til å lindre hodesmerter (veldig logisk, ikke sant?).

Men stoffet brukes selvsagt ikke i samme konsentrasjon, det fortynnes ut med vann (1:10), og ristes kraftig, før det fortynnes ut igjen x antall ganger. Det er ikke uvanlig at stoffet fortynnes ut flere hundre ganger, og har man en viss kunnskap om kjemi, skjønner man at man til slutt ikke har noe stoff igjen i løsningen. Homeopatimedisiner har blitt undersøkt gang på gang, uten at det har blitt funnet spor av virkestoffet, så jo, medisinen består stort sett av vann og sukker. At de tilsetter andre hjelpestoffer, slik at det skal smake vondt (forskning viser at dersom en tablett smaker vondt, er det større placeboeffekt knyttet til tabletten), er ikke uvanlig.

Så hvordan forsvarer homeopater at medisinen virker selv om det ikke er virkestoff igjen? Jo, det har seg nemlig sånn at vannet har hukommelse (!), og det husker derfor at det har vært i kontakt med virkestoffet en eller annen gang, og viderefører derfor effekten. Da kan man jo lure; har ikke dette vannet vært i kontakt med mange andre stoffer også? Og vil ikke disse også ha en effekt?

Og joda, homeopatimedisin har en viss virkning. Like mange blir friske av homeopati som av placebo. Homeopater har selv sagt at homeopatimedisinen setter i gang de samme prosesser i kroppen som skjer under placebo. Hmm, kanskje fordi homeopati er placebo?

Jeg forventer ikke at du skal tro på alt det jeg har skrevet. Folk liker å tro på det de ønsker å tro på, og velger å se bort i fra beviser på det motsatte. Uansett syns jeg det er bra at du har blitt frisk (uansett metode) og det er det viktigste :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille pinnsvin

Hyggelig at du syns det er morsomt, for jeg må le av deg også. Jeg har bedre kunnskap om homeopatisk medisin enn de aller fleste, for jeg har nemlig satt meg grundig inn i hva det går ut på (har du?).

For å gjøre det kort:

I homeopatisk medisin behandler man likt med likt. Dvs at dersom et naturstoff gir hodesmerter hos et friskt menneske, kan det samme stoffet brukes til å lindre hodesmerter (veldig logisk, ikke sant?).

Men stoffet brukes selvsagt ikke i samme konsentrasjon, det fortynnes ut med vann (1:10), og ristes kraftig, før det fortynnes ut igjen x antall ganger. Det er ikke uvanlig at stoffet fortynnes ut flere hundre ganger, og har man en viss kunnskap om kjemi, skjønner man at man til slutt ikke har noe stoff igjen i løsningen. Homeopatimedisiner har blitt undersøkt gang på gang, uten at det har blitt funnet spor av virkestoffet, så jo, medisinen består stort sett av vann og sukker. At de tilsetter andre hjelpestoffer, slik at det skal smake vondt (forskning viser at dersom en tablett smaker vondt, er det større placeboeffekt knyttet til tabletten), er ikke uvanlig.

Så hvordan forsvarer homeopater at medisinen virker selv om det ikke er virkestoff igjen? Jo, det har seg nemlig sånn at vannet har hukommelse (!), og det husker derfor at det har vært i kontakt med virkestoffet en eller annen gang, og viderefører derfor effekten. Da kan man jo lure; har ikke dette vannet vært i kontakt med mange andre stoffer også? Og vil ikke disse også ha en effekt?

Og joda, homeopatimedisin har en viss virkning. Like mange blir friske av homeopati som av placebo. Homeopater har selv sagt at homeopatimedisinen setter i gang de samme prosesser i kroppen som skjer under placebo. Hmm, kanskje fordi homeopati er placebo?

Jeg forventer ikke at du skal tro på alt det jeg har skrevet. Folk liker å tro på det de ønsker å tro på, og velger å se bort i fra beviser på det motsatte. Uansett syns jeg det er bra at du har blitt frisk (uansett metode) og det er det viktigste :)

det stemmer ikke helt det du sier nå, ja homeopatisk medisin er utvannet for å ikke være giftig, men langt fra så mye som du sier. jeg sa heller ikke at det smakte vondt jeg sa det hadde en markant medisinsmak, det er en forskjell ;) hadde det vært placeboeffekt og det hadde fungert, da ville både jeg og andre som har brukt homeopatiske medisiner(av alle mulige grunner(inkl me)) blitt friske for lenge siden. så å si at det er som en placeboeffekt blir veldig veldig feil ;) men jeg skjønner at ikke alle kan tro på at annet enn standar medisin fungerer, for all del det er jo en grunn til at det er så populært. spesielt her i vesten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare opplyse om at homopat-medisiner er bare en veldig liten del av en større alternativ verden. Homeopat er ofte en generell tittel på naturterapeut, det betyr overhodet ikke at homeopat-medisin i det hele tatt blir brukt.

Og å sammenligne bieffektene av homeopatisk medisin og legemedisin blir for dumt. De som mener dette bør virkelig sette seg inn i hvordan medisiner blir fremstillt, hva de inneholder, og hva slags skade det faktisk kan gjøre. Det er ikke for uten grunn at de fleste medisiner kommer med et pakningsvedlegg som inneholder bivirkninger, dessverre ikke med informasjon om trolige senskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lille pinnsvin

Jeg må bare opplyse om at homopat-medisiner er bare en veldig liten del av en større alternativ verden. Homeopat er ofte en generell tittel på naturterapeut, det betyr overhodet ikke at homeopat-medisin i det hele tatt blir brukt.

Og å sammenligne bieffektene av homeopatisk medisin og legemedisin blir for dumt. De som mener dette bør virkelig sette seg inn i hvordan medisiner blir fremstillt, hva de inneholder, og hva slags skade det faktisk kan gjøre. Det er ikke for uten grunn at de fleste medisiner kommer med et pakningsvedlegg som inneholder bivirkninger, dessverre ikke med informasjon om trolige senskader.

:Nikke: det er helt sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer ikke helt det du sier nå, ja homeopatisk medisin er utvannet for å ikke være giftig, men langt fra så mye som du sier. jeg sa heller ikke at det smakte vondt jeg sa det hadde en markant medisinsmak, det er en forskjell ;) hadde det vært placeboeffekt og det hadde fungert, da ville både jeg og andre som har brukt homeopatiske medisiner(av alle mulige grunner(inkl me)) blitt friske for lenge siden. så å si at det er som en placeboeffekt blir veldig veldig feil ;) men jeg skjønner at ikke alle kan tro på at annet enn standar medisin fungerer, for all del det er jo en grunn til at det er så populært. spesielt her i vesten ;)

1. Jo, det finnes mange homeopatiske midler med fortynninger på feks 200. Dessuten hevdes det jo at jo mer fortynnet, desto større effekt. Hva er logikken i det?

2. Hva mener du med "medisinsmak"? Hvordan smaker medisin?

3. Man får ikke nødvendigvis placeboeffekt uansett hvilke piller man tar. Det handler om troen på legemiddelet og ikke minst samhandlingen med terapeuten. Når da "legemiddelet" ikke inneholder annet enn sukker, vann og hjelpestoffer (konsistens, smak, farge etc), hva er det som gjør at man blir frisk? Placeboeffekt er sannsynlig, men det kan også være andre ting som har skjedd i livet som kan ha vært en påvirkning, eller at sykdommen rett og slett gikk over av seg selv. At det skjedde kort tid etter at man begynte på en ny "kur", kan være helt tilfeldig.

Når det gjelder min skepsis til alternativ medisin, vil jeg avklare at jeg ikke avfeier all form for alternativ medisin. Men fordi det overhodet ikke stilles krav til dokumentasjon på effekten av alternativ medisin, finnes det altfor mange kvakksalvere der ute som utnytter folks naivitet og desperasjon etter å bli frisk.

Jeg tror forøvrig ikke at skolemedisinen er ufeilbarlig, og den gir ikke svar på alle problemer, men jeg tror på forskning og vitenskapelige fakta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det kort:

I homeopatisk medisin behandler man likt med likt. Dvs at dersom et naturstoff gir hodesmerter hos et friskt menneske, kan det samme stoffet brukes til å lindre hodesmerter (veldig logisk, ikke sant?).

Men stoffet brukes selvsagt ikke i samme konsentrasjon, det fortynnes ut med vann (1:10), og ristes kraftig, før det fortynnes ut igjen x antall ganger.

Da vet jeg hvordan jeg kan få mer energi. Det er bare å ta litt sovemedisin, og så fortynner jeg det mange ganger, og vips, så har jeg tidenes energidrikk! Hehe :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lille pinnsvin

1. Jo, det finnes mange homeopatiske midler med fortynninger på feks 200. Dessuten hevdes det jo at jo mer fortynnet, desto større effekt. Hva er logikken i det?

2. Hva mener du med "medisinsmak"? Hvordan smaker medisin?

3. Man får ikke nødvendigvis placeboeffekt uansett hvilke piller man tar. Det handler om troen på legemiddelet og ikke minst samhandlingen med terapeuten. Når da "legemiddelet" ikke inneholder annet enn sukker, vann og hjelpestoffer (konsistens, smak, farge etc), hva er det som gjør at man blir frisk? Placeboeffekt er sannsynlig, men det kan også være andre ting som har skjedd i livet som kan ha vært en påvirkning, eller at sykdommen rett og slett gikk over av seg selv. At det skjedde kort tid etter at man begynte på en ny "kur", kan være helt tilfeldig.

Når det gjelder min skepsis til alternativ medisin, vil jeg avklare at jeg ikke avfeier all form for alternativ medisin. Men fordi det overhodet ikke stilles krav til dokumentasjon på effekten av alternativ medisin, finnes det altfor mange kvakksalvere der ute som utnytter folks naivitet og desperasjon etter å bli frisk.

Jeg tror forøvrig ikke at skolemedisinen er ufeilbarlig, og den gir ikke svar på alle problemer, men jeg tror på forskning og vitenskapelige fakta.

jeg skrev "medisinsmak" i hermetegn da det ikke smaker direkte medsisin men det har en spesiell smak jeg ikke kan forklare. den smaker ikke vondt, ikke i det hele tatt, men den har en egen smak.

jeg tror ingen ting på placboeffekten da jeg ikke hadde noen som helst tro på at dette kom til å hjelpe meg i det hele tatt. jeg begynte på d, som nevnt tidligere, fordi jeg var desperat i likhet med mange andre ME syke. da det var garanti for at jeg ikke ble noe dårligere sa jeg ja til å prøve, jeg betalte det ikke selv engang da jeg ikke hadde tro på at de kom til å fungere i det hele tatt(det var min mor som betalte, viss noen skulle lure på det. hun ville gjerne at jeg skulle prøve når jeg hadde sjangsen). og ja det kan selvfølgelig ha vært helt tilfeldig, det vet jo ikke jeg, og det vil jeg heller aldri få vite. poenget er at jeg ble frisk etter å ha fått homeopatisk behandling. jeg sier ikke at alle skal prøve det av den grunn. eller at det ikke finnes kvakksalvere der ute i det hele tatt. jeg sier bare at jeg har troen på at noe alternativ medsin kan fungere for noen. for andre er det antibiotika eller cellegift som fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit at du tror at man ikke kan bli frisk. Jeg har fortalt før hvordan jeg har fått livet mitt tilbake. Det skulle langt mer til enn å spise spirer. Det var omfattende, tok tid, og var et blodslit uten like. Jeg unner ingen å gå gjennom det, fordi det er det værste jeg noensinne har opplevd, sånn bortsett fra ME. Men målet helliger middelet, er det noe som heter.For all del, ikke friskmeldt, det er fortsatt en vei å gå. Men å gå fra å ikke klare å tygge mat og tisse på seg fordi man er så utmattet at man ikke klarer å røre seg, fra det livet jeg har nå, er som dag og natt.

Jeg hadde definitivt ME. Ble utredet av TO spesialister etter de strengeste kriterier. Grunnen til at jeg ble utredet to ganger var fordi NAV var vanskelige og plutselig ikke godtok ME diagnosen fra noen andre enn ME/CFS senteret på Ullevål. Så jeg måtte ta alle tester om igjen, fordi de ville selvsagt ha helt ferske tester.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke tror det går an å bli frisk :) Jeg er åpen for det, og håper på det, selv om jeg ikke har noen beinhard tro på at man kan bli 100% frisk. Men jeg krysser fingrene.

Det jeg mener er at jeg ikke tror man kan bli frisk av det jeg nevnte i forrige innlegg.

At man derimot kan bli bedre av å spise sunt, få frisk luft eller ordne opp i gamle barndomstraumer er helt klart, det gjelder jo absolutt alle sykdommer, mer eller mindre, og har lite med ME å gjøre sånn sett.

jeg mente ikke det som ett argument! aboslutt ikke, det var bare ment som ett eksempel på at det går bra med folk selv om de ikke får alle vaksiner som blir anbefalt! jeg har mange og helt andre argumenter for hvorfor jeg er skeptisk til vaksiner! jeg har vært skeptisk i mange år til både antibiotika bruk, vaksiner og mange andre ting vi her i vesten putter i oss som om det skulle vært grønnsaker. det at jeg ble syk beviser bare nok en gang at det er ikke dumt så dumt å være litt skeptisk. jeg gidder ikke verken å forsvare eller diskutere mine meninger om dette noe mer. du er uenig med meg, og det er helt greit :) vi gjør alle det vi tror og mener er best for oss selv og våre familier, det er ikke alltid samme ting passer for alle :)

Jeg har heller ikke tatt alle vaksinene som det er vanlig å få i barne- og ungdomsskolen, nettopp fordi jeg utviklet ME og mamma var redd for å gjøre meg dårligere. Det var ikke et lett valg, og mamma forhørte seg med mange leger og eksperter før avgjørelsen ble tatt.

Det kan godt hende det er slik du sier: at disse menneskene som har blitt friske av LP (og av å spise spirer som jeg fortalte om), -ikke egentlig har hatt ME, men de har fått den diagnosen, og de har blitt friske. Derfor syns jeg ikke vi, som ikke har blitt friske, skal tro at disse menneskene har blitt feildiagnostisert, men heller håpe og tro at de faktisk ble friske.

Gleder meg til det blir lagt flere forskningsresultater på bordet!

Jeg håper da at de er blitt friske, unner alle det. Men det må være lov å ta opp problematikken med feildiagnostisering, ettersom den er så veldig relevant og viktig i denne diskusjonen her. Det betyr ikke at man anklager noen for noe, eller jo - leger og helsesystemet! ;) Ikke pasientene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer ikke helt det du sier nå, ja homeopatisk medisin er utvannet for å ikke være giftig, men langt fra så mye som du sier. jeg sa heller ikke at det smakte vondt jeg sa det hadde en markant medisinsmak, det er en forskjell ;) hadde det vært placeboeffekt og det hadde fungert, da ville både jeg og andre som har brukt homeopatiske medisiner(av alle mulige grunner(inkl me)) blitt friske for lenge siden. så å si at det er som en placeboeffekt blir veldig veldig feil ;) men jeg skjønner at ikke alle kan tro på at annet enn standar medisin fungerer, for all del det er jo en grunn til at det er så populært. spesielt her i vesten ;)

Man kan fint få en placeboeffekt uten at den gjør deg frisk. Man kan også bli "frisk" av placeboeffekt for så å få tilbakefall. Placeboeffekt kan da være så mangt.

Nå snakker jeg forresten på generelt grunnlag, ikke om ME.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at jeg ikke tror det går an å bli frisk :) Jeg er åpen for det, og håper på det, selv om jeg ikke har noen beinhard tro på at man kan bli 100% frisk. Men jeg krysser fingrene.

Det jeg mener er at jeg ikke tror man kan bli frisk av det jeg nevnte i forrige innlegg.

At man derimot kan bli bedre av å spise sunt, få frisk luft eller ordne opp i gamle barndomstraumer er helt klart, det gjelder jo absolutt alle sykdommer, mer eller mindre, og har lite med ME å gjøre sånn sett.

Jeg fikk hele tiden fortalt at jeg ikke kom til å bli frisk igjen. Jeg fikk høre at i beste fall ville jeg kunne oppleve litt symptomletting en sjelden gang, men i det store og det hele så var det dystre utsikter. Jeg skal love deg at det var slik det føltes også, jeg vil tro at syke mennesker som ligger på dødsleiet føler slik jeg følte det. Jeg måtte bestemme meg for at legene tok FEIL.

For meg spillte det ingen rolle hva diagnosen var, ME, kreft, hva som helst. Jeg ville vite hvorfor jeg ble syk, men leger/spesialister ga bare standard legesvar som ikke ga noe som helst mening. For meg ga det mening at alt vi puttet i kroppen vår var årsaken til sykdom, uansett hva diagnosen måtte være. Det høres veldig enkelt ut, men det var et blodslit, og tok tid, lang tid. Å rense en voksen kropp for alt som har hopet seg opp gjennom 30 år med feil mat, tungmetaller/avfallsstoffer, alkohol, røyk, brus, traumer som aldri har blitt bearbeidet osv, er en forferdelig jobb. Det er ubeskrivelig faktisk, og det er mange som gir opp allerede etter 3 dager fordi kroppen går inn i så voldsomt avgiftning at man tror man skal stryke med.

Man kan fint få en placeboeffekt uten at den gjør deg frisk. Man kan også bli "frisk" av placeboeffekt for så å få tilbakefall. Placeboeffekt kan da være så mangt.

Nå snakker jeg forresten på generelt grunnlag, ikke om ME.

Placebo er vanlig innen legemedisin også. Sovemedisiner har f.eks ingen dokumentert effekt etter 2 ukers bruk. Og her er også poenget mitt igjen, har man store søvnproblemer, så er det en årsak til det. Sovemedisin vil aldri kunne fjerne årsaken, bare være en krykke. Og samtidig svekke organer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...