Gå til innhold

90000 i måneden


Pauline

Anbefalte innlegg

Sitter å ser på nrk, der familiens åring skal dispnere økonomien 1 mnd. Poden får familiens inntekt til disp, 90.000 kr pr mnd. (Etter skatt) Hvem i alle dager er det som har slike inntekter, og hva jobber de i såfall med? Trodde vi hadde bra økonomi her i familien, men vi sitter med ca 60.000 netto pr mnd. Jeg bare undres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter å ser på nrk, der familiens åring skal dispnere økonomien 1 mnd. Poden får familiens inntekt til disp, 90.000 kr pr mnd. (Etter skatt) Hvem i alle dager er det som har slike inntekter, og hva jobber de i såfall med? Trodde vi hadde bra økonomi her i familien, men vi sitter med ca 60.000 netto pr mnd. Jeg bare undres?

Det er jo ikke allverden til penger da, sånn ca 850.000,- i årslønn før skatt per forelder. For personer som kanskje har 20 år i arbeidslivet så er ikke det veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siviløkonomer, bedriftsledere og advokater for å nevne noen eksempler. Kommer nok neppe til å ha 90.000 i inntekt per måned i løpet av de neste årene, jeg i hvert fall, men klarer meg godt likevel :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å ser på nrk, der familiens åring skal dispnere økonomien 1 mnd. Poden får familiens inntekt til disp, 90.000 kr pr mnd. (Etter skatt) Hvem i alle dager er det som har slike inntekter, og hva jobber de i såfall med? Trodde vi hadde bra økonomi her i familien, men vi sitter med ca 60.000 netto pr mnd. Jeg bare undres?

Dere har også veldig bra økonomi da.

Jeg har og reagert på en del av disse "familieøkonomiene" det taes frem her. Selv om disse inntektene er alle inntekter, eventuell barnetrygd...osv.

Men, jeg liker egentlig ikke konseptet når det gjelder disse overklassefamiliene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poengene deres. Jeg har ikke tatt med barnetrygd mm i mitt regnestykke, og har tatt utgangspunkt i en "vanlig" måned, blir mer enkelte mnd. Men først og fremst handler det nok om skattetrekk osv. Vi trekker mye skatt. Det er heller ikke opplyst noe om hva familien betaler for å bo. Det blir og sagt at mor er advokat, stefar daglig leder, så tallene deres er nok reelle. Like fullt hadde utfordringen vært større der poden skulle sette opp et budsjett med middels inntekter og 15000 kanskje var bundet opp i huslån

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor er advokat og far daglig leder i en LO organisasjon. Ikke unaturlig lønn for to som har lederstillinger og har jobbet i kanskje 20-25 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor er advokat og far daglig leder i en LO organisasjon. Ikke unaturlig lønn for to som har lederstillinger og har jobbet i kanskje 20-25 år.

Ah, så moderasjon for ledere gjelder bare for bedriftsledere, og ikke LO :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så moderasjon for ledere gjelder bare for bedriftsledere, og ikke LO :D

Jepp ;) Etter litt Googling fant jeg ut at morver advokat i Legeforeningen. Så begge foreldrene har litt "offentlige" jobber. Er en grun til at det heter LO-pamp, vettu....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ofte ha en samlet inntekt på 90 000 i mnd etter skatt.... Han er overlege og jeg er jordmor. To voksne og to barn i husholdningen vår. Lever ikke noe luksusliv egentlig, men bortsett fra huslån og billån (går ut 25 000 i mnd på det) så lever vi ikke i sus og dus. Har en bil, ikke hytte. Men vi har en nedbetalt båt. Barna får 100kr i ukelønn hvis de gjør sine plikter. Eldstejenta går med Vg på søndager. Shopper lite, kjøper bare ting når vi virkelig trenger det. Men, vi prioriterer å reise å oppleve verden med barna, var i høst i Wien og Tromsø...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en drømmesituasjon.

Jeg tjener omtrent det samme som en av de, men den siste tiden har jeg jobbet døgnet rundt, ikke en situasjon som egner seg like godt da familien skal stiftes.

Hadde gjort seg å tjent såpass i en helt vanlig 8-15 jobb.

Men, vi prioriterer å reise å oppleve verden med barna, var i høst i Wien og Tromsø...

Kanskje vi sees i Charlottenberg neste helg? :skratte:

Bare fleiper, sorry :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo da begynne å lure på hvor reelt det er for en tenåring, der personen har omtrent dobbelt så mye som er vanlig i en vanlig husholdning og lære noe av dette. For min del hadde det vært enkelt å få til et budsjett, og da faktisk et romslig budsjett med en sånn utbetaling hver måned.

Vi er fire personer i vår familie, og vi må klare oss på ca 30 000 og da er barnetrygd og bidrag inkludert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo da begynne å lure på hvor reelt det er for en tenåring, der personen har omtrent dobbelt så mye som er vanlig i en vanlig husholdning og lære noe av dette. For min del hadde det vært enkelt å få til et budsjett, og da faktisk et romslig budsjett med en sånn utbetaling hver måned.

Vi er fire personer i vår familie, og vi må klare oss på ca 30 000 og da er barnetrygd og bidrag inkludert.

Nettopp.

Jeg liker ikke konseptet, nettopp på grunn av dette.

Få mer vanlig familieøkonomi.

Disse er ikke "hvermansen"

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en drømmesituasjon.

Jeg tjener omtrent det samme som en av de, men den siste tiden har jeg jobbet døgnet rundt, ikke en situasjon som egner seg like godt da familien skal stiftes.

Hadde gjort seg å tjent såpass i en helt vanlig 8-15 jobb.

Kanskje vi sees i Charlottenberg neste helg? :skratte:

Bare fleiper, sorry :)

Jeg ser ikke det som galt å ta med barna på ei langhelg i Wien eller Tromsø akkurat.... Bedre det enn å overlesse de med ting og tang de ikke trenger! Nok av foreldre som kjøper seg fri med å gi barna Ipoder og Ipader og gud meg vet hva i stedet for å tilbringe tid sammen og oppleve noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp.

Jeg liker ikke konseptet, nettopp på grunn av dette.

Få mer vanlig familieøkonomi.

Disse er ikke "hvermansen"

Jeg er enig i at familien i dagens episode ikke var en gjennomsnittsfamilie, men de hadde en episode for ikke lenge siden der det var en alenemor med ca 22.000,- etter skatt (hvis jeg ikke husker helt feil). Der var det ikke rom for de helt store sprellene økonomisk. I utgangspunket virker koseptet interessant. Tenåringene får et innblikk i hvordan familiens økonomiske situasjon er, og hva slags utgifter en husholdning har. De må også lære seg og sette opp et budsjett. Så får vi bare håpe at de får en mer fornuftig holdning til økonomi etter programmet enn de hadde før.

Nå håper jeg at personlig økonomi etter hvert kommer mer inn i undervisningen på både ungdoms- og videregående skole. I tillegg skulle jeg ønske at ungdommene ikke fikk kastet kredittkort etter seg bare de fyller 18 år enten de har inntekt eller ei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig: de burde bruke familier med mindre inntekt. Det ville blitt større utfordring for barna og mer reelt for hvermansen.

For øvrig betalte denne familien 30 000,- på huslånet hver måned... :daane:

Endret av Knøttet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke allverden til penger da, sånn ca 850.000,- i årslønn før skatt per forelder. For personer som kanskje har 20 år i arbeidslivet så er ikke det veldig mye.

Kanskje ikke for folk på kvinneguiden. IRL er en slik inntekt selvsagt veldig mye.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nettopp.

Jeg liker ikke konseptet, nettopp på grunn av dette.

Få mer vanlig familieøkonomi.

Disse er ikke "hvermansen"

Nå synes jeg de fleste tidligere episoder har omhandlet familier med helt "ordinære til lavere" inntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg de fleste tidligere episoder har omhandlet familier med helt "ordinære til lavere" inntekter.

1 episode hadde samlet inntekt på 27000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg de fleste tidligere episoder har omhandlet familier med helt "ordinære til lavere" inntekter.

Er det ikke viktig at ungdommene i disse familiene også får lære noe om at disse x antall kronene ikke bare kan gå til mopeder, telefoner, klær og kos? Uansett om familien har en vanlig eller bedre inntekt er det tøft gjort av dem å la ungene lære om personlig økonomi på en sånn måte.

Blir så frustrert av alle som synes det er feil at familier med høy inntekt er med på dette. Nå refererer jeg ikke til ditt innlegg, men i hovedsak til alle som kaller slike familier for pamper og snobbete kakser. Lukter bare misunnelse over at andre gjør det bra lang vei.

Enkelte er helt utrolige og mener jo at det er bare greit å være millioner i Norge om man har vunnet i Lotto. Hvis ikke er man en arrogant snobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...