Gå til innhold

hvordan beregnes renter fra sparekonto?


hilde1

Anbefalte innlegg

Har endel penger på sparekonto, og rentene jeg fårfra dette utgjør en del. Men hvordan beregnes dette? Går det på hvor mye jeg har inne ved årets slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har endel penger på sparekonto, og rentene jeg fårfra dette utgjør en del. Men hvordan beregnes dette? Går det på hvor mye jeg har inne ved årets slutt?

Jeg tror det, ja. Men om du bestemmer å ta penger ut litt før slutten av året, blir skattemyndighetene veldig mistenkelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rentene beregnes hver dag, da saldo og rentesats er i stadig endring.

Så varierer det fra bank til bank når denne renteinntekten godskrives. Noen banker godskriver renter hver måned, mens andre først godskriver ved nyttår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal få rentepenger,ikke betale:-) skulle skrevet dette:-)

Hvorfor det? Det er vel ikke vanlig å betale renter på sin egen sparekonto. Og begge svarene du har fått går selvsagt ut fra at du får rentene inn på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det, ja. Men om du bestemmer å ta penger ut litt før slutten av året, blir skattemyndighetene veldig mistenkelige.

Dersom man kan så lite om temaet, burde man rett og slett ikke svare. Noen kan jo tro på det..

Selvsagt beregnes ikke renter for ett år basert på hvor mye man har på konto siste dag i året. Da kan man jo sette inn 500 mill 30. desember og ta ut igjen 1.januar og oppnå samme rentegevinst som om de stod der hele året.

Renter beregnes stort sett daglig, og man får pengene på konto enten månedlig eller på slutten av året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er slike tråder og spørsmål, som gjør at jeg føler for å rope ut:

Nå må økonomi inn i obligatorisk skole!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man kan så lite om temaet, burde man rett og slett ikke svare. Noen kan jo tro på det..

Selvsagt beregnes ikke renter for ett år basert på hvor mye man har på konto siste dag i året. Da kan man jo sette inn 500 mill 30. desember og ta ut igjen 1.januar og oppnå samme rentegevinst som om de stod der hele året.

Renter beregnes stort sett daglig, og man får pengene på konto enten månedlig eller på slutten av året.

dvs det lønner seg å vente med storkjøp til 1 januar for å få mest mulig rente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dvs det lønner seg å vente med storkjøp til 1 januar for å få mest mulig rente?

Hvis du tar ut pengene 01.01 i steden for 31.12 vil du få renter for 1 dag mer. Hvis du lar f.eks. en tusenlapp stå en dag ekstra vil det ved en rente på 3 % utgjøre ca kr 0,082,-.

Det blir beregnet renter for hver dag pengene står på konto. I de fleste banker blir blir disse godskrevet (kapitalisert) kontoen den 31.12, mens noen banker godskriver disse på kontoen hver måned. Du får altså rente fra den dagen pengene er bokført på sparekontoen til du tar ut pengene. Dette er noe som er regulert via finansavtaleloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar ut pengene 01.01 i steden for 31.12 vil du få renter for 1 dag mer. Hvis du lar f.eks. en tusenlapp stå en dag ekstra vil det ved en rente på 3 % utgjøre ca kr 0,082,-.

Det blir beregnet renter for hver dag pengene står på konto. I de fleste banker blir blir disse godskrevet (kapitalisert) kontoen den 31.12, mens noen banker godskriver disse på kontoen hver måned. Du får altså rente fra den dagen pengene er bokført på sparekontoen til du tar ut pengene. Dette er noe som er regulert via finansavtaleloven.

akkurat dette jeg lurte på :D Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...