Gå til innhold

Bussjåføren ble kjempesur..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pleier sjelden å ta bussen, men gjorde det med 3-åringen min her en dag fordi han hadde så lyst å reise med buss. Jeg hadde bare en 500 lapp på meg, hadde tenkt å gå inn i en butikk å kjøpe et par småting for å få småpenger men fikk ikke tid. Når jeg betaler med 500 lappen på bussen ser bussjåføren surt på meg og sier: det kunne ikke falt deg inn å veksle først vel? Og gav meg surt 450 kr tilbake.. ble litt satt ut jeg. En skal da ikke snakke sånn til passasjerene?!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men det er mange busselskap som har en regel på hvor stor lapp man kan betale med. Busselskapet her nekter folk å betale med 500 og 1000 lapper. Bussen har som regel ikke mye veksel, og kommer noen med så store lapper høgger du inn på en diger bit av vekselen deres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vel ikke jeg vite? Hadde vært greit om han sa ifra på en vennlig måte om at jeg måtte betale med mindre seddel neste gang, jeg gjorde det jo ikke for å være vanskelig. Hadde tenkt å veksle men fikk ikke tid.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vel ikke jeg vite?

Det burde du visst. De siste årene har det stadig vært debatter om at busssjåfører ikke bør ha masse veksel i bussen fordi de er utsatte for ran og ransforsøk. Mange ønsker også kun kortbaserte betalingsløsninger.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det kunne vel ikke jeg vite? Hadde vært greit om han sa ifra på en vennlig måte om at jeg måtte betale med mindre seddel neste gang, jeg gjorde det jo ikke for å være vanskelig. Hadde tenkt å veksle men fikk ikke tid.

Avhengig av hvor du kjørte buss, men i Oslo hadde du ikke fått betalt billett med en 500 lapp.

Det har vært ganske mye framme i media at busselskapene ikke ønsker store seddler, stort sett på grunn av sjåførenes sikkerhet, for å unngå store summer i vekslepenger på bussene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kunne vel ikke jeg vite?

Men det var vel egentlig ditt ansvar å sjekke det opp på forhånd da, man kan ikke alltid bare skylde på at det visste man ikke. Jeg synes du skal være glad han lot deg betale med den i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har heller aldri hørt om at man må ha småpenger på bussen, og jeg leser nettavisene så og si hver dag :S

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Du trenger da ikke småpenger, 200 lapp går som regel greit. Det var iallefall grensen hos Ruter i Oslo sist jeg sjekket!

Saken er oppe med jevne mellomrom i avisene, spesielt etter ran eller ransforsøk på busser, men jeg har også sett det ved andre tilfeller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På busser og trikker i Oslo står det stort skilt ved føreren, hvor det står noe sånt som; "Ikke betal med høyere enn 200-sedler, da føreren har begrenset med veksel". Syns egentlig du skal være glad du fikk betale med den i det hele tatt. Jeg har vært vitne til flere passasjerer som ikke har kommet på buss/trikk fordi de ikke kunne betale for seg (hadde for høye sedler).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok buss med en kompis for en stund siden, oslo buss. Han betalte med den tusenlapp. Bussjåføren sa ikke noe,som jeg hørte ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vel ikke jeg vite? Hadde vært greit om han sa ifra på en vennlig måte om at jeg måtte betale med mindre seddel neste gang, jeg gjorde det jo ikke for å være vanskelig. Hadde tenkt å veksle men fikk ikke tid.

Neida, du kunne ikke vite det.

Du sier du ikke tar ofte buss, men bussjåføren kjører antagelig buss hver dag. Han/hun opplever nok ofte folk som "prøver seg", selv om akkurat du gjorde det.

Til og med i oslo, hvor det står skiltet, er jeg helt sikker på at de opplever det, og jeg har også overhørt passasjerer som hisser seg opp over å bli vist til skiltet og at de ikke kan ta imot så store sedler.

Alle synes de bør være unntaket, enten fordi di ikke visste, eller fordi det jo bare er én gang.

Jeg er enig i at sjåføren skal være høflig og si ifra på en skikkelig måte, men på den annen side, skulle denne sjåføren fulgt boka, skulle han/hun muligens ikke tatt med deg og ditt barn i utgangspunktet, fordi du hadde høyere seddel en det man skal ha.

Blir litt sånn "pick your battles". ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg tok buss med en kompis for en stund siden, oslo buss. Han betalte med den tusenlapp. Bussjåføren sa ikke noe,som jeg hørte ihvertfall.

Da har dere vært utrolig heldige. Ruter har grense på 200 kroners seddler!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok buss med en kompis for en stund siden, oslo buss. Han betalte med den tusenlapp. Bussjåføren sa ikke noe,som jeg hørte ihvertfall.

Hvor mye veksel man har varierer jo etter hvilket salg man har hatt tidligere. Kommer man rett på jobb uten salg, kan en 500 lapp være mye. Har det derimot vært mye salg, kan det bli godt å kvitte seg meg mange store sedler til fordel for noe som er lett å levere inn med oppgjøret.

Jobber selv med vekselbeholding og beholder alltid to 200-lapper for å kunne gi tilbake på 500. Kommer det enda en like etter derimot så spiser det mye av vekselen. Da får kunden tilbake i mynt. Om noen hadde kommer med en tusenlapp da, hadde jeg ikke hatt nok til nestemann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av a) om det var lurt å betale med en 500-lapp, og b) om TS burde visst at dette ikke var lurt, så er det en uting når folk i servicesektorer er uhøflige mot betalende kunder.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at sjåføren burde gitt et hyggelig svar,

Men det tar likevel ikke bort penget om at du burde hatt mindre seddel. Det har jo i en årrekke vært fremme i media om ran av bussjåfører, med påfølgende kampanjer om å kjøpe billett på eller ha småpenger.

Håper du og 3-åringen din får en bedre opplevelse neste gang. :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ikke en selvfølge at det er ganske "frekt" å betale med såpass store sedler på bussen? Jeg hadde blitt flau!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening: Man bør ikke kommme på bussen med store sedler, men bussjåføren skal si ifra på en hyggelig måte. Jeg opplevde noe ubehagelig for ca 10 år siden; skulle i begravelse til en barndomsvenninne og tok buss til kirken. Oppdaget like før bussen gikk at jeg kun hadde en tusenlapp i cash, men hadde ikke tid til å veksle. Da støtte jeg selvfølgelig på en dritsur bussjåfør som "made my day" på en dag som fra før av var veldig trist.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i hvert fall det går ann å si i fra på en hyggelig måte og ikke glefse til folk.

Endret av smalls
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...