Gå til innhold

Ett eller to egg?


pinky

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp fått vite at eneste sjanse for graviditet er vha ICSI (eller hva det nå het). Altså, prøverør med direkte innsprøytning av sæden i egget. Jeg begynner på spray om en uke. Wæææ..

Men spørsmålet vi må ta stilling til er om vi ønsker å tilbakeføre ett eller to egg. Jeg er ganske "ung" (30 år) og legen trodde jeg hadde "lett for å bli gravid".

Til dere som har prøvd: hva valgte dere? Og hvordan gikk det...? Alder er også interessant, samt antall forsøk...

Takk for svar. Dette er veldig nytt og skummelt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har slitt med samme problemstilling selv, så jeg vet hva du går igjennom.

Fikk også samme beskjed fra legen, at våre muligheter var store.

Nå har vi vært i gjennom 3 forsøk (1 ivf og 2 icsi), uten resultat.

Så ha ikke for store forhåpninger til det legen sier, for det er fortsatt mye som skal klaffe. Jeg sier ikke dette for å ta fra deg motet, men kanskje hjelpe deg litt med innstillingen. For jeg for min del har hatt ett par runder "ned i kjeller'n", etter altfor store forventninger.

Men tilbake til spørsmålet ditt. Pga. det legen sa, så valgte vi å sette inn ett egg første gangen. Trodde jo at jeg skulle bli gravid på 1-2-3, og følte ikke at vi ville ha tvillinger :oops: (Når man ikke vet bedre, så tror man mye...)

Andre og tredje gangen måtte vi ha ICSI, da det viste seg på første runde at eggene og sædcellene ikke likte hverandre så veldig godt.

Disse to gangene satte vi inn 2 egg. (Klok av skade..)

Neste problem ble på 3 forsøk, for da ble jeg gravid, men fikk SA.

På test dagen, testet jeg negativt og fikk en liten blødning. Denne stoppet opp etter en dag. Etter 3-4 dager til uten mer blødning tok jeg en ny test, bare for å utelukke graviditet. Men da var det positivt!! Som du forstår sto gleden i taket hos oss, og jeg følte meg som den mest gravide i hele verden. Men dessverre ble det SA, og da kom tankene... :(

Hadde det vært bedre med ett egg? Jeg mistet jo det ene på den lille blødningen, gjorde det sitt til at det andre også løsnet?

Men andre har jo fått ett barn, etter å ha satt inn to egg, så da går det jo??

Jeg kan ikke og vil ikke gi deg noe annet råd enn - Følg hjertet ditt!!

Har du gjort det du selv føler er riktig for deg, blir sorgen litt lettere å bære - eller forhåpentligvis triumfen enda større!!

Vi skal ta ett fjerde, og siste forsøk i februar, og denne gangen skal jeg kun sette inn ett egg. Hvorfor? Det vet jeg ikke helt selv, men det føles riktig for meg denne gangen. Briste eller bære, liksom. Dette blir som sagt vårt siste forsøk, så jeg satser på at gull-egget blir sittende. :D

Ønsker dere lykke til, og håper at det er du som ødelegger for meg statistisk sett :blunke:

(Jeg er 34 nå, var 32 når vi startet opp.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også igang med prøvereør,men har desverre at et avbrutt starter igjen i mars.

Vi vil sette inn to dobbel sjangse for å lykkes :sjarmor:

LYKKE TIL :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil sette inn to dobbel sjangse for å lykkes

Det er ikke dobbelt sjanse med to egg - faktisk viser ulike undersøkelser at for kvinner rundt 30 er sjansene like store med ett som med to egg, men at tvillingraten er rundt 25%. Vil du ha tvillinger, med alt det fører med seg av problemer i svangerskapet, risiko for å miste, risiko for prematurbarn, slitsom barseltid men også dobbelt glede! så gå for to egg. :blunke: Mener du (som også Tvillingforeldre-foreningen mener) at barn har best av å fødes hver for seg - så velg ett egg. Når man er rundt 30 og har OK sjanser for å lykkes så mener jeg at man bør gå for ett egg, men dette må bli en individuell avgjørelse av det enkelte par. Det er som regel helt andre mekanismer som fører med seg om man blir gravid og får barn enn om man setter tilbake ett eller to egg. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte i Bergen hvorfor to egg???

Da sa de at sjangsene for å lykkes var større enn med et derfor veldger vi to.

Men det er selvfølgelig valfritt

klemmer fra Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk beskjed av både gyn. og legene på IVF klinikken at det var større sjanse for at ett av eggene ville feste seg.

Sjansene for tvillingfødsel øker selvsagt da... men det gjør de jo også når man går på hormoner (som Pergo Time ol.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...