Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det gikk opp for meg i fjor at UV drakt til barn ikke er et spesielt stoff som er satt inn med noe kjemisk som gjør at de er SPF50 som det ofte står på lappen.  Når jeg tenkte meg om, så får man jo den samme beskyttelsen av badedrakt, bikini, klær osv :ler:  Hvorfor ellers skulle vi få skille etter badetøy/klær liksom :P 

:klaske:    

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2020 den 20.18, Mynona skrev:

Det gikk opp for meg i fjor at UV drakt til barn ikke er et spesielt stoff som er satt inn med noe kjemisk som gjør at de er SPF50 som det ofte står på lappen.  Når jeg tenkte meg om, så får man jo den samme beskyttelsen av badedrakt, bikini, klær osv :ler:  Hvorfor ellers skulle vi få skille etter badetøy/klær liksom :P 

:klaske:    

Nå lærte jeg noe nytt, gitt :sjenert:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva det betyr å få passet sitt påskrevet, men skjønner fortsatt ikke sammenhengen mellom uttrykket og betydningen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Sitter og blar gjennom en bok om brannbiler med noen småbarn og lærer om hvordan en brannbil ser ut på innsiden. Og plutselig går det opp for meg, noe jeg tidligere aldri har reflektert over, at en brannbil inneholder en pumpe som pumper vannet opp fra rørene under bakken og ut i slangen de spyler med.

Det er altså IKKE sånn at grunnen til at brannbiler er så store som de er, er at de kjører rundt med tusenvis av liter vann, alltid beredt til å spyle brennende hus.

:balltre:

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Papirfly said:

Sitter og blar gjennom en bok om brannbiler med noen småbarn og lærer om hvordan en brannbil ser ut på innsiden. Og plutselig går det opp for meg, noe jeg tidligere aldri har reflektert over, at en brannbil inneholder en pumpe som pumper vannet opp fra rørene under bakken og ut i slangen de spyler med.

Det er altså IKKE sånn at grunnen til at brannbiler er så store som de er, er at de kjører rundt med tusenvis av liter vann, alltid beredt til å spyle brennende hus.

:balltre:

Det finnes da de med vanntanker også? Eller tar jeg helt feil (jeg også)?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Det finnes da de med vanntanker også? Eller tar jeg helt feil (jeg også)?

Hvis det gjør det, føler jeg meg gjerne mindre dum! :icon_lol: For uten at jeg var klar over det, så jeg for meg at samtlige brannbiler bare er et stort hulrom inni, fylt opp med vann. Bare vann. Så for å ikke gå rom for vann ved brann, sender de flere brannbiler på en gang. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes enkelte brannbiler som er tankbiler, de har mindre utstyr og så er det stigebiler som har stiger på, og en tredje som er bare har masse utstyr. Alle har slanger som de kan koble på, men hver bil er litt spesialisert for det oppdraget de skal til. (Sånn jeg har forstått det, altså). Dykkerbiler hører også under brannkorpsene, men de har mer med vann å gjøre enn brann. Det er sikkert tilsvarende spesialisering på de enkelte brannfolkene også, med basic brannredning i bunnen og sikkert andre ting på toppen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Papirfly skrev:

Hvis det gjør det, føler jeg meg gjerne mindre dum! :icon_lol: For uten at jeg var klar over det, så jeg for meg at samtlige brannbiler bare er et stort hulrom inni, fylt opp med vann. Bare vann. Så for å ikke gå rom for vann ved brann, sender de flere brannbiler på en gang. 

Tankbilene har bare vann, de er runde som melkebiler. ...som kanskje ikke er den beste sammenligningen om man bor i byen..

Her kjører de brannbilene ut en gang i uken for å fylle på eller bytte vann. Vi har en stor innsjø så de stikker bare slangen uti. Også de store bilene som du har sett for deg kun inneholde utstyr.

Jeg skjønner godt at du ikke visste at det var vann i bilene - senest i forrige uke hadde jeg med en gruppe på omvisning på brannstasjonen. Han som viste oss rundt var flink, forklarte og viste alt av utstyr, men jeg måtte selv fortelle, og han bekrefte, at det var vann i bilen. Her sender de bilen med utstyr og mannskap først for å starte jobben, tankbilen etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 24.2.2020 den 14.49, Kågebruker skrev:

Og jeg blander stadig vekk Ringerike og Ringsaker. Helt håpløst.

Jeg blander alltid Notodden og Nesodden, må tenke meg skikkelig godt om før jeg sier noe feil. 😅

Florø har jeg innbilt meg ligger langt i Nord, av en eller annen grunn. 

På 14.6.2020 den 20.18, Mynona skrev:

Det gikk opp for meg i fjor at UV drakt til barn ikke er et spesielt stoff som er satt inn med noe kjemisk som gjør at de er SPF50 som det ofte står på lappen.  Når jeg tenkte meg om, så får man jo den samme beskyttelsen av badedrakt, bikini, klær osv :ler:  Hvorfor ellers skulle vi få skille etter badetøy/klær liksom :P 

:klaske:    

Nå lærte jeg noe nytt! Ikke at jeg trodde at de inneholdt uv-faktor, for det har jeg ikke tenkt noe over, men jeg måtte google og det viser seg at det er stoffets tetthet som gjør at det har uv-faktor. "– Det er stor forskjell på vanlige badeklær og UV-klær. Det som utgjør UV-beskyttelsen i plagget er stoffets densitet. I et vanlig plagg, er det ca. 5-15 i UV-faktor. Våre UV-klær har UPF 50+, som gir en veldig høy beskyttelse mot solens farlige stråler, sier eksperten Elinor Ragnvaldsson på Zunblock." Tatt fra Denne nettsida.  Uv-faktoren kan også oppnås på andre måter: "Andre metoder kan være å tilføre UV-beskyttelse i fargingen av tekstilet eller ved en kjemisk etterbehandling." Det fant jeg her

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2020 den 15.02, Brimi skrev:

Det tok alt for lang tid før jeg skjønte at Anbebu ikke het Andeby 🙈🤣

Her skjer det meste, her bor de fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest AthenaRavenLuna
5 minutter siden, Perelandra skrev:

Jeg trodde inntil ganske nylig at momjeans = mammabukse, det vil si bukser for gravide

:huh: Er det ikke det, da :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Catalina Culès skrev:

:huh: Er det ikke det, da :klo:

Så vidt jeg har skjønt, er momjeans en type jeans med høy midje som likner dem som var populære på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet.

Fra Wikipedia

Sitat

Mom jeans is a slang term for high-waisted women's jeans that were originally fashionable in the late 1980s and early 1990s. In the late 1990s and 2000s they were mainly worn by middle-aged American women and considered unhip by trendy younger women.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mom_jeans

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2019 den 10.42, FrkSvår skrev:

At Bardufoss ikke ligger i Bardu kommune, sånne ting irriterer logikken min... 

Barduelva "kommer fra" Bardu kommune, før den renner inn i Målselv kommune,der er det en foss,Bardufossen. Derfor er det sånn at Bardufoss ikke ligger i Bardu kommune 👍

På 5.6.2019 den 20.15, Gjest MyzTeri skrev:

 

Får ikke fjernet sitatboksen 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...