Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ribbe er vel lam? Måtte google..

Googla du og kom fram til at ribbe er lammekjøtt?

Så vidt meg bekjent er ribbe hovedsaklig svin, mens pinnekjøtt er av lam eller sau. Pinnekjøttet blir forsåvidt kalt ribbe en del steder der svineribbe ikke er vanlig, men...

EDIT: ser flere har kommet meg i forkjøpet. Jaja :gjeiper:

Endret av Moscato
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonell juleribbe er svin. Men ordet fåreribbe kan brukes om pinnekjøtt og, men har aldri møtt noen som sier det.

Noen steder i Bergensområdet (som jeg vet om ihvertfall) kaller de pinnekjøtt for ribbe og ribbe for svineribbe. Galninger. :fnise:

Sånn, da har jeg tråden på mine innlegg. Kommer garantert med noen bidrag etterhvert. :sjenert:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fant ut for noen uker siden at kari bremnes faktisk er en reel person..jeg digga de kari-bremnes-skretchene i team antonsen, men jeg trodde det var var et oppdiktet navn :sjenert:

Er det mulig???

Men den der med "å fuglan skal vi svei" har jeg også som mange andre fundert lenge på . :)

Den skjønte jeg ikke før i fjor og jeg er 34 og vokst opp med Åge.

BTW:

jernteppe

~teppe

1 ikke-brennbart teppe som kan skille scene og sal i teater

2 i bf, tidl: grensen mellom kommuniststatene i Øst-Europa og landene i Vest-Europa

3 hukommelsestap få j- ved eksamen

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=jernteppe&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innså for et par år siden at normale jentekropper ikke ser ut som supermodellkropper. Ennå jeg selv er jente, og har dusjet med kvinner i alle aldre i gym-/svømmehallgarderober i alle år.

Trodde frem til jeg var et par og tyve, at det var meg det var noe galt med.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen du fyller 18 går du inn i ditt nittende år. Du HAR levd alle de 18 foregående ferdige.

I år 2000 var vi ferdige med alle de to tusen, og begynte på veien mot 21 århundrer. Tjueførste århundre.

Jeg går i mitt 45. år, og det høres ille ut, for jeg da vitterlig bare 44...

Det skal tilstås at dette over skjønte jeg i ganske voksen alder - først når jeg satte meg fore å skjønne det. Logikk kan være en fin ting

Jeg ser forøvrig frem til den første som tilstår at haun har forstått at det ikke heter å konstantere og at uttrykket ikke har noe med konstant eller konstanter å gjøre. :popcorn:

Konstatere? Har da aldri trodd det har noe med konstant å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ribbe er vel lam? Måtte google..

Nei, "hjerneteppe" når man ikke kommer på hva man skal si er også jernteppe. Jernteppe er noe som sperrer fra brann feks i en operasal. Si at det brenner på scenen, så senker man jernteppet for å forhindre brannen i å spre seg til salen. Så jernteppet er noe som er ugjennomtrengelig og som hindrer, feks i overført betydning at man kommer på hva det var man skulle si.

Og det var det google kom frem til. Ribbe er gris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte lenge på hva "å svei" betydde, kunne jeg ikke trøndersk likevel? Åge A. - å fuglan ska vi svei* (vis vei).

Hahaha, jeg og. Lurte fælt på hva man skulle gjøre med de stakkars fuglene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæææ?

Hmm...

Er det ikke to forskjellige ting da. Noen land kan være under et jernteppe.

Og hjerneteppe er når du skal si noe, men så kommer du ikke på det fordi det føles ut som at du har et teppe over hjernen..

Det er jo så logisk!

Mulig jeg har lært nå nytt nå eller?

Nei, du misforstår fortsatt. Det er ingenting som heter "hjerneteppe".

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstatere? Har da aldri trodd det har noe med konstant å gjøre.

Så bra. Men hvis man ikke tror det, hvorfor sier man da konstantere? Ligner ikke på noe, betyr ikke noe, kan ikke kobles til noe spesielt, slik som f.eks. "hjerneteppe", som tross alt kan tenkes å være riktig og logisk?

Hvor kommer det fra da?

Igrunnen litt morsomt å diskutere med sånne litt breiale besserwissere som skal belære om både det ene og det andre, og virkelig vise hvor smarte de er. Også kliner de til med "jeg konstanterer...".

Og jeg klarer bare nesten å la være å skjære en flirfull grimase, men gjett om jeg gosser meg aldri så lite. Busted!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det het LambAda inntil i forgårs! :skratte:

Hæ? Gjør det ikke det? Uuuuups.... Bra jeg ikke har snakka med noen om det da

Jeg ser forøvrig frem til den første som tilstår at haun har forstått at det ikke heter å konstantere og at uttrykket ikke har noe med konstant eller konstanter å gjøre. :popcorn:

Samboeren min fikk latterkrampe da jeg sa det for noen mnd siden. Men jeg sjekka i en ordbok på nettet og man kan faktisk si både konstatere og konstantere. Om det likevel ikke skulle stemme kommer jeg uansett ikke til å si konstatere :)

Ellers har jeg ledd endel av denne tråden, kjenner meg igjen i utrolig mye her :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Jeg skjønte ikke før jeg var 18 år hvorfor man bruker deodorant. Skjønte rett og slett ikke at deodorant nøytraliserer svettelukt. :sukk:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra. Men hvis man ikke tror det, hvorfor sier man da konstantere? Ligner ikke på noe, betyr ikke noe, kan ikke kobles til noe spesielt, slik som f.eks. "hjerneteppe", som tross alt kan tenkes å være riktig og logisk?

Hvor kommer det fra da?

Igrunnen litt morsomt å diskutere med sånne litt breiale besserwissere som skal belære om både det ene og det andre, og virkelig vise hvor smarte de er. Også kliner de til med "jeg konstanterer...".

Og jeg klarer bare nesten å la være å skjære en flirfull grimase, men gjett om jeg gosser meg aldri så lite. Busted!

Kan ikke huske å ha hørt noen si konstaNtere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Men hvis man ikke tror det, hvorfor sier man da konstantere? Ligner ikke på noe, betyr ikke noe, kan ikke kobles til noe spesielt, slik som f.eks. "hjerneteppe", som tross alt kan tenkes å være riktig og logisk?

Hvor kommer det fra da?

Igrunnen litt morsomt å diskutere med sånne litt breiale besserwissere som skal belære om både det ene og det andre, og virkelig vise hvor smarte de er. Også kliner de til med "jeg konstanterer...".

Og jeg klarer bare nesten å la være å skjære en flirfull grimase, men gjett om jeg gosser meg aldri så lite. Busted!

Hehe, jeg er ganske sikker på at jeg skriver konstatere (i den grad jeg bruker ordet), men det er godt mulig jeg sier konstantere...

Og det er ikke lenge siden jeg fant ut at det heter hovedsakelig, og forholdsregler (ikke forhåndsregler).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres jeg sikkert utrolig kjip ut. Og det mener jeg ikke.

Men når jeg leser denne tråden forstår jeg at jeg muligens er særdeles oppvakt, og at det kanskje er noe av grunnen til at jeg irriterer meg over andre og synes de sier mye dumt. Absolutt alt som er nevnt her så langt er ting jeg vet og har visst i mange år allerede, og jeg er ikke mer enn 22 år...

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, jeg er ganske sikker på at jeg skriver konstatere (i den grad jeg bruker ordet), men det er godt mulig jeg sier konstantere...

Og det er ikke lenge siden jeg fant ut at det heter hovedsakelig, og forholdsregler (ikke forhåndsregler).

Hva skulle hovedsakelig ellers være?

Red: glemte en bokstav.

Endret av spinnwild
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er ganske sikker på at jeg skriver konstatere (i den grad jeg bruker ordet), men det er godt mulig jeg sier konstantere...

Og det er ikke lenge siden jeg fant ut at det heter hovedsakelig, og forholdsregler (ikke forhåndsregler).

Det heter det ikke, det heter hovedsaklig.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...