Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg VET at jeg har mange sånne aha opplevelser, men kommer ikke på noen nå.

Derimot husker jeg godt den gangen min vennine i en alder av ca 17 fant ut at ribbe ikke var en fugl.

Haha herregud, jeg må slutte å skrive når jeg er trøtt. Poenget forsvant jo totalt når jeg glemte å skrive ikke

Endret av eplebit
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare ha denne på mine innlegg. ;)

Får se om jeg kommer på noe jeg har vært treig med å skjønne senere, kommer ikke på noe i farta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaene mine hadde det fryktelig morsomt på mine vegne her for noen uker siden. Jobber i dyrebutikk, og når vi selger fisk, tar vi jo fisken i poser med vann fra akvariet de er i. Har jobbet der i to år. Sto å så på akvariene litt, før jeg sier til kollegaen min:

"Du, veit du hva eller? Nå skjønte jeg hvorfor vi må fylle på vann i akvariene hele tiden! Vi tar jo ut vann når vi selger fisk! "

Huff, de ler av meg enda. :sukk: Følte meg kjempesmart jeg, som hadde funnet ut det..

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET at jeg har mange sånne aha opplevelser, men kommer ikke på noen nå.

Derimot husker jeg godt den gangen min vennine i en alder av ca 17 fant ut at ribbe var en fugl.

?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot husker jeg godt den gangen min vennine i en alder av ca 17 fant ut at ribbe var en fugl.

Denne stusser jeg litt på. Hva slags ribbe snakker du om? :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treig, ja, kanskje det for jeg har enda ikke fatta dette med hvorfor det er slik at vi sier at vi lever i det 21 århundret, nå i 2000-2011 osv, vi har da ikke rundet hundretallet enda til 2100, der det for meg føles riktig å si at vi lever i det 21 århundret.

Akkurat som om en hendelse skjedde i 1532, så sier vi at det skjedde i det 16 århundret. Enlighten me, please! :)

Har ikke sett i tråden om du fikk svar, men tenk at et barns første barn er før man feirer den første bursdagen. Så "hun er i sitt første år (20.århundre) men hun er 0 år (1900-tallet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lenge siden jeg fant ut at det heter "jernteppe" og ikke hjerneteppe.. Syntes fremdeles hjerneteppe høres bedre ut ;)

Hæææ?

Hmm...

Er det ikke to forskjellige ting da. Noen land kan være under et jernteppe.

Og hjerneteppe er når du skal si noe, men så kommer du ikke på det fordi det føles ut som at du har et teppe over hjernen..

Det er jo så logisk!

Mulig jeg har lært nå nytt nå eller?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET at jeg har mange sånne aha opplevelser, men kommer ikke på noen nå.

Derimot husker jeg godt den gangen min vennine i en alder av ca 17 fant ut at ribbe var en fugl.

Ribbe er jo svin.. :skratte:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treig, ja, kanskje det for jeg har enda ikke fatta dette med hvorfor det er slik at vi sier at vi lever i det 21 århundret, nå i 2000-2011 osv, vi har da ikke rundet hundretallet enda til 2100, der det for meg føles riktig å si at vi lever i det 21 århundret.

Akkurat som om en hendelse skjedde i 1532, så sier vi at det skjedde i det 16 århundret. Enlighten me, please! :)

Den dagen du fyller 18 går du inn i ditt nittende år. Du HAR levd alle de 18 foregående ferdige.

I år 2000 var vi ferdige med alle de to tusen, og begynte på veien mot 21 århundrer. Tjueførste århundre.

Jeg går i mitt 45. år, og det høres ille ut, for jeg da vitterlig bare 44...

Det skal tilstås at dette over skjønte jeg i ganske voksen alder - først når jeg satte meg fore å skjønne det. Logikk kan være en fin ting

Jeg ser forøvrig frem til den første som tilstår at haun har forstått at det ikke heter å konstantere og at uttrykket ikke har noe med konstant eller konstanter å gjøre. :popcorn:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lunchpausen på jobb sa jeg at jeg ikke skjønte hvorfor folk hylte om at det ikke var smør i butikken, for jeg så jo smør overalt. Uten noe særlig respons, googlet meg meg frem til at smør og margarin slett ikke var det samme. (Og dette var i forrige uke - 27 år gammel gitt, mamma er sikkert stolt)

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæææ?

Hmm...

Er det ikke to forskjellige ting da. Noen land kan være under et jernteppe.

Og hjerneteppe er når du skal si noe, men så kommer du ikke på det fordi det føles ut som at du har et teppe over hjernen..

Det er jo så logisk!

Mulig jeg har lært nå nytt nå eller?

Det har du. Et teppe av jern slipper ingenting igjennom - tankene slipper ikke ut. Akkurat som jernteppe i østblokken - ingen og intenting slipper ut (eller inn). DET er logisk.

Fra norsk språkråd:

Fra først av var et jernteppe en brannsikker skillevegg av jern til å senke ned mellom scenen og salen i et teater i tilfelle brann. Men alt for hundre år siden eller mer var ordet blitt overført til nye områder og kunne billedlig betegne en ugjennomtrengelig mur eller et absolutt skille. Det ble for eksempel brukt om døden, noe en ser av tittelen på forfatteren Jonas Lies roman Når jernteppet faller fra 1901, om en gruppe skipspassasjerer som tror de vil omkomme snart.

De som vokste opp etter andre verdenskrig, knytter vel jernteppet først og fremst til det skillet mellom øst og vest i Europa som utviklet seg da Nato stod mot Warszawapakten under den kalde krigen. Mannen bak denne betegnelsen var Winston Churchill, som brukte iron curtain i en tale i USA i 1946. Det norske jernteppet i denne betydningen er en oversettelse av Churchills ord, men ordet har altså en eldre historie.

På engelsk heter for øvrig det brannsikre teppet iron curtain eller safety curtain, og hukommelsestap ved eksamen og i liknende situasjoner heter mental block eller blank, ifølge ordboka.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe er vel lam? Måtte google..

Nei, "hjerneteppe" når man ikke kommer på hva man skal si er også jernteppe. Jernteppe er noe som sperrer fra brann feks i en operasal. Si at det brenner på scenen, så senker man jernteppet for å forhindre brannen i å spre seg til salen. Så jernteppet er noe som er ugjennomtrengelig og som hindrer, feks i overført betydning at man kommer på hva det var man skulle si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerr at veldig mange gamle ord og uttrykk blir endret og misforstått rett og slett fordi man ikke kan sin historie.

Er vi blitt helt historieløse? Halloooo, skolen?

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, heter det ikke geografi heller?

Hoho, det vet jeg ikke. jeg mente "har du ikke fulgt med i samfunnet i det hele tatt". :fnise:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe er jo svin.. :skratte:

Ja :) Hehe, jeg måtte endre på innlegget mitt ja. Poenget ble liksom borte når jeg glemte å skrive "ikke".

Litt trøtt kanskje... :sjenert:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe er vel lam? Måtte google..

Nei, "hjerneteppe" når man ikke kommer på hva man skal si er også jernteppe. Jernteppe er noe som sperrer fra brann feks i en operasal. Si at det brenner på scenen, så senker man jernteppet for å forhindre brannen i å spre seg til salen. Så jernteppet er noe som er ugjennomtrengelig og som hindrer, feks i overført betydning at man kommer på hva det var man skulle si.

Ribbe er svin ja:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi, da har jeg tatt feil hele livet mitt. Alltid gått rundt å sagt "Åh, nå fikk jeg hjerneteppe" haha! :P

Før trodde jeg at kjedebrev hadde navnet sitt fordi det var det folk sendte fordi de kjedet seg..

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde til jeg begynte på skolen at Norge var Sverige! Hørte alltid at Norges´ naboland er Danmark og Sverige, og når folk viste meg på globusen hvor Norge var, så kortsluttet visst hjernen min... Så da jeg så Norge, Sverige og Finland på rad, så trodde jeg at Norge var det i midten.

Endret av Jay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha herregud, jeg må slutte å skrive når jeg er trøtt. Poenget forsvant jo totalt når jeg glemte å skrive ikke

Haha, se der ja :fnise:

Ribbe er vel lam? Måtte google..

Tradisjonell juleribbe er svin. Men ordet fåreribbe kan brukes om pinnekjøtt og, men har aldri møtt noen som sier det.

Endret av HedvigR
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...