Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arbeider med en presentasjon til i morgen, hvor jeg kom over ordet "Cand.Mag." og forstod ikke hva det var en forkortelse for.

Skjønner at det har med utdanning å gjøre, har prøvd å søke men fikk nesten ikke noen brukbar forklaring.

Er det noen som kan forklaringen på ordet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Se her.

Cand.mag tilsvarer en bachelor i dagens skolesystem. :)

Endret av chhs
Skrevet

Kandidat (master på norsk) innenfor humanistiske fag.

Skrevet

Nja, fra samme artikkel:

Norge avskaffet graden i forbindelse med Bolognaprosessen; innen fagene cand. mag. var brukt i, er det etter studieåret 2003–2004 bare mulig å ta treårig bachelorgrad og femårig mastergrad. Cand.mag.-graden ligger dermed nivåmessig midt i mellom disse; korte cand.mag.-grader på 3,5 år ligger nærmest bachelorgraden, mens lange cand.mag.-grader på 4,5 år ligger nærmere mastergraden.

Graden cand.mag. må ikke forveksles med magistergraden, som i moderne tid som regel var en 7–8-årig utdannelse med stor vekt på den vitenskapelige avhandlingen, og som nærmest tilsvarer dagens ph.d.

Skrevet (endret)

Cand.Mag er en del av det "gamle" gradsystemet vi hadde før Bachelor og Master overtok. Inne i denne kunne man ha forskjellige kombinasjoner av Grunnfag(årstudium), og Mellomfag(fordypning).

Man hadde en fire år lang Cand.Mag grad, før man eventult gikk videre til et toårig Hovedfag. Altså seks år til sammen istedet for fem.

Endret av Cordelia
Skrevet (endret)

Cand.Mag er en del av det "gamle" gradsystemet vi hadde før Bachelor og Master overtok. Inne i denne kunne man ha forskjellige kombinasjoner av Grunnfag(årstudium), og Mellomfag(fordypning).

Man hadde en fire år lang Cand.Mag grad, før man eventult gikk videre til et toårig Hovedfag. Altså seks år til sammen istedet for fem.

Hvis du ser på sitatet over så varierte cand.mag.graden fra 3,5 til 4,5 år. Så det du skriver er altså feil.

Innlegget er redigert for avsporing og spekulasjon

Endret av Kosemose
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis du ser på sitatet over så varierte cand.mag.graden fra 3,5 til 4,5 år. Så det du skriver er altså feil.

Hvis noe av det jeg skrev er feil, så beklager jeg det.

Endret av Kosemose
Skrevet

i skolesystemet tilsvarer det 2 60sp fag + 1 90sp fag + forberedende. På universitetet altså 4 år. (det gamle grunnfag + grunnfag + mellomfag). Om det brukes på noen annen måte utenfor skolen vet jeg ikke, det kan virke sånn utifra det enkelte brukere skriver lenger opp.

Skrevet

i skolesystemet tilsvarer det 2 60sp fag + 1 90sp fag + forberedende. På universitetet altså 4 år. (det gamle grunnfag + grunnfag + mellomfag). Om det brukes på noen annen måte utenfor skolen vet jeg ikke, det kan virke sånn utifra det enkelte brukere skriver lenger opp.

Mener du Universitetssystemet? I artikkelen står det jo at det varierte fra 3,5 til 4,5 år.

Skrevet

Det varierer fra institutt til institutt. Samfunnsvitenskap på UiB var lagt opp til fire år sånn ca etter modellen Porcelain beskriver, mens matematisk-naturvitenskapelig på samme universitet var tre og et halvt år (65 vekttall pluss ex.phil.).

Skrevet (endret)

Mener du Universitetssystemet? I artikkelen står det jo at det varierte fra 3,5 til 4,5 år.

Nei, for de som jobber som lærere i grunnskolen/vgs.

edit: Jeg er faktisk oppført med "cand.mag eksamen" i stillingsbeskrivelsen min. 2 grunnfag + 1 mellomfag + ped.

Endret av Porcelain
Skrevet (endret)

Så det var forskjellige ordninger altså?

Ex.Phil var vel også bare et krav på universiteter. Var ihvertfall ikke et krav når jeg begynte på høgskolen, men synes å huske at universiteter hadde det, hos oss var det valgfritt. Men hvordan dette var når det inngikk i en grad husker jeg ikke.

Endret av Cordelia
Skrevet

Så det var forskjellige ordninger altså?

Ex.Phil var vel også bare et krav på universiteter. Var ihvertfall ikke et krav når jeg begynte på høgskolen, men synes å huske at universiteter hadde det, hos oss var det valgfritt. Men hvordan dette var når det inngikk i en grad husker jeg ikke.

Det var forskjellige ordninger i forskjellige fag. Jeg trodde cand.mag. var bare noe de hadde på universiteter og at bestått ex.phil var en nødvendig betingelse for å oppnå denne graden...

Skrevet (endret)

Det var forskjellige ordninger i forskjellige fag. Jeg trodde cand.mag. var bare noe de hadde på universiteter og at bestått ex.phil var en nødvendig betingelse for å oppnå denne graden...

Neida, man hadde disse gradene der og. Bare usikker på om man måtte ha ex.phil/ex.fac inne i denne. Høyskolene hadde jo både ex.phil og ex.fac som valgfrie fag. Nå er de som regel innbakt i gradene.

Endret av Cordelia
Skrevet

Tusen takk for alle svar! :D Presentasjonen, gikk veldig bra!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...