Gå til innhold

hjelp...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Heisann. jeg er helt fersk bruker. Håper jeg får til dette.... Mannen min og jeg har forsøkt nå i ett år uten hell. Har undersøkt oss, og i dag fikk vi greie på av fastlegen at sædcellene til gubben svømmer litt dårlig. Hun hadde ikke særlig peiling så han skal ta en ny test også skal vi få en time her i Oslo. Hva betyr dette da? Kan vi ikke få barn på naturlig måte?

Hva er behandlingen, og hvor lang ventetid må vi regne med? Dyrt?

Jeg har lest litt, men det er jo en jungel av forkortelser. Håper jeg får noen svar. Er bekymret, særlig med tanke på at jeg er 30 år :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

såvidt jeg har forstått, så er første steg etter påvisning av dårlige svømmere inseminasjon. Dvs at de fører spermen hans opp i deg og 'helt fram'. Dere gjør det ikke på 'naturmåten' mao.

Men jeg er ikke så god på dette. Ville bare dele det lille jeg visste :) (Tror jeg vet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min mann har også dårlig svømmere :wink: Etter 5.5 år med prøving, tok vi en IVF behandling (prøverør hvor eggcellene blir befryktet på lab'en). Vi sto på venteliste i 1.5 år. Husker ikke helt hvor mye det kom på alt i alt, men kanskje rundt 15 000kr Forsøket var mislykket :cry:

Skriver ikke dette for å spre negativitet, men for å fortelle at vi klarte å bli gravid på egenhånd.. med de dårlige svømmerene :wink: Dette skjedde to mnd etter det mislykkede IVF forsøket.

IKKE STRESS! Det er mitt råd.. Jeg ble gravid da jeg hadde mistet håpet om å bli gravid.. det er ikke tvil om at det psykiske spiller inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såp mye som spiller inn, og det er veldig mye individuelt. Få en ny time hos gynekolog eller på en fertilitetsklinikk, og så hjelper de dere videre med hva som skjer.

I mellomtiden kan du lese i denne tråden om forkortelser og sånn - vi har lagt den øverst på siden som en informasjonstråd. Veldig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk samme beskjed som dere, altså dårlige svømmere. Vi bestilte en time på en privat klinikk i Oslo. Det tok max 1 uke og var ikke veldig dyrt (500,-). De tok nødvendige blodprøver, sædprøve og ultralyd, samt gav en vurdering av våre sjanser for å bli naturlig gravid. Den var 0%....

Hvis man vil betale er det ingen ventetid på private klinikker. Det koster ca 25000 + medisiner. Alle medisinutgifter over 15000 blir refundert av staten, uansett om det er en privat eller offentlig klinikk.

Jeg begynner på spray om en uke. Det er bare max en mnd siden vi fikk påvist dårlig sædkvalitet første gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :D Må nok få sjekket oss bedre ja. Fikk svar i går at det var 6% som var svømmedyktige. Det er kanskje håp??

Jeg bor også i Oslo, og skal vurdere en privat klinikk. Er fryktelig utålmodig, men det er jo ingen vits. Dette kan ta tid har jeg forstått :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...