Gå til innhold

Hjelp meg å kjøre på snøføre :( :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så kom den frykta snøen, og selv om jeg har hatt glattkjøring, så var det ikke så veldig mye vi lærte om snø og sånt. Det fallt rundt en meter med snø i natt, og da jeg måtte ut og kjøre i 6 tiden i morres var det et lag med våt snø, is og vann på ca 5-10 cm. Jeg hadde ingen sjanse å kjøre over 15/20 km/t, forferdelig!! Flere ganger fikk snøen på sidene tak i dekka mine og dro bilen frem og tilbake, var så skummelt. Brukte 1,5 timer på ca 50 km, aldri vært så skummelt før.

Noen som har noen gode tips, annet enn å kjøre sakte og med vett? Noen gode råd, noen trøstende ord?

Bambi på isen.. med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du begynner å føle deg usikker så må du bare roe ned. Ikke ha det for travelt og ikke føl press. Heller det enn å kjøre utfor :) Om du føler for å kjøre i 20, så gjør du det. Hvis du har mulighet til å bruke føttene og går, så gjør du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du begynner å føle deg usikker så må du bare roe ned. Ikke ha det for travelt og ikke føl press. Heller det enn å kjøre utfor :) Om du føler for å kjøre i 20, så gjør du det. Hvis du har mulighet til å bruke føttene og går, så gjør du det.

Skriver under på denne! Man skal kjøre etter forholdene, ikke nødvendigvis etter fartsgrensen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å øve på en stor parkeringsplass, så du blir litt kjent med føret? Dette kan gjøre at du føler deg tryggere. Øvelse gjør mester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at du fikk like mye/lite trening som alle andre som akkurat hadde fått lappen, så det går nok veldig greit. :)

det er foreslått å øve på en parkeringsplass her, det syntes jeg er en god ide. bli litt kjent med underlaget, og hvordan bilen reagerer på det.

kjør alltid etter forholdene. kjører du i 80 sone, men det er så glatt at det ikke er forsvarlig å kjøre kjappere enn 60, kjører du i 60.

vet ikke hvordan dekk du har på bilen, men et godt tips er å investere i (om du ikke har) gode vinderdekk/piggdekk! husk at om du legger litt ekstra penger i det, har du dekkene i lang tid, og det er en investering i sikkerheten din. :) gode dekk har mye å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide om parkeringsplassen, men alle jeg finner er fine og brøyta uten slike kanter som det er på veien, og slapseføre. Dekkene mine skal være 2sesongs vinterdekk, altså de var nye i fjor, men jeg vurderer å gi faen i dem og heller kjøpe splitter nye flotte dekk, for ellers kan det bli en morsom vinter. Takk for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier som redchilli: finn deg en stor, tom parkeringsplass.

Jeg anbefaler deg å få en liten sleng på bilen, for så å rette opp igjen - først i veldig lav hastighet. Tren litt på dette i forskjellige hastigheter etter hvert. Så lærer du deg å rette opp i større fart om uhellet er ute.

Jeg dro rett ut av veien pga og skulle ønske jeg hadde trent på å rette opp bilen før den dagen jeg krabba ut av bilen og sto med snø til livet. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å øve på en stor parkeringsplass, så du blir litt kjent med føret? Dette kan gjøre at du føler deg tryggere. Øvelse gjør mester :)

Jeg har spurt kjørelæreren om akkurat dette var lov, og hun sa hvis blåmenn ser meg, tar de fra meg lappen på stedet. Det er sykt dumt at det ikke fins en offentlig bane hvor man kan øve seg når en vil.

Fikk første snø i dag vi også, jeg sladdet bilen min rundt noen svinger i nabolaget på vei til og fra jobb, føler meg sikrere nå (det er min første vinter bak rattet, vel å merke).

Gjør det samme, og hvis blåmenn har noe å si, sier du bare at du ikke har hatt lappen lenge nok til å klare deg i glatte svinger :-) (det er om du har bakhjulsdrift da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, trist å høre om det fjellreven, at du kjørte utfor! Og jeg visste ikke at man blir fratatt lappen på å øve rundt på parkplassen, det skal jeg ikke prøve!

Jeg hr forresten forhjulsdrift jeg, så da er det ikke så aktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å øve på en stor parkeringsplass, så du blir litt kjent med føret? Dette kan gjøre at du føler deg tryggere. Øvelse gjør mester :)

Og selvsagt, glemte jeg å spørre: ER dette lov?

Alle sier at jeg bør passe meg for politiet, selv om jeg gjør dette midt på mørke kvelden på et tomt industriområde med mange parkeringsplasser ("råneparken", som den kalles i det lokale miljøet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale deg å øve deg på en parkeringsplass/åpen stor plass. Og øv deg på å tørre å miste litt kontroll for å teste reaksjonene dine og hvordan bilen oppfører seg. Har du forhjulsdrift så lær deg å bruk håndbrekket samtidig som du svinger for eks. Har selv forhjulsdrift og håndbrekket kommer godt med når det er speilglatt og bilen ikke vil svinge i kryss/svinger o.l. og glir rett frem. Da er det greit å vite hva man skal gjøre og hvordan.

Det er ikke lov og det synes jeg er veldig dumt for det er sånn man lærer å håndtere bilen. Jeg drev å lekte meg mye med bilen etter jeg kjørte opp og angrer ikke i det hele tatt. Lærte veldig og håndtere bilen, og til tross for at jeg faktisk ble stoppet av sivilen en gang :sjenert: Han ga meg bare en advarsel og sa at det ikke var den verste plassen jeg kunne slenge på (stor parkeringsplass) men at det var grunnlag nok til å miste lappen.

Etter det har det blitt lite slenging :gjeiper:

Men tror nok ikke det er dumt å finne en industriplass, eller en avsides plass litt uten om befolkningen hvor du kan øve deg :)

lykke til!

Endret av Troilltøva
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, trist å høre om det fjellreven, at du kjørte utfor! Og jeg visste ikke at man blir fratatt lappen på å øve rundt på parkplassen, det skal jeg ikke prøve!

Jeg hr forresten forhjulsdrift jeg, så da er det ikke så aktuelt?

Nei, det er det jeg ikke helt vet selv, så jeg passer meg veldig og ser rundt meg før jeg skal gjøre noe "stunt" med bilen.

Jeg håper at noen på forumet kan svare, lurer på om jeg skal opprette egen tråd for emnet.

Etter min mening er forhjulsdrift bedre om vinteren, siden du kan ha drivhjulene mot kjøreretningen, og dermed, ha mer kontroll på bilen. Det blir farlig om du går for fort i en sving og baken på bilen får skrens. Det er akkurat det jeg øver på for tiden, siden jeg har bakhjulsdrift, og det er lett for å gi for mye gass i svingen, for å så ende opp i grøfta. Har antispinn på bilen, som fungerer veldig greit, men tenkte det var godt å lære seg å styre dette manuelt også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du fremhjulene mot kjøreretningen....? :sjenert: ikke så flink med dette jeg, trenger litt øvelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du fremhjulene mot kjøreretningen....? :sjenert: ikke så flink med dette jeg, trenger litt øvelse..

Helt i orden, var der selv :-)

Mener bare det er godt å ha forhjulsdrift om vinteren. Når du er i en sving og gir litt for mye gass, vil ikke bilen din få like mye sleng som en bakhjulsdrevet bil, da du retter drivhjulene i retningen du ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Ok, det er jo positivt :D I dag var virkelig ille, hver gang jeg ga litt gass, tok bilen slangeserpentiner før den stabiliserte seg. Men jeg kom meg ut før brøytebilen gjorde det, og dermed ble det jo litt vanskelig. På vei hjem hadde brøytebilen vært der, og da måtte jeg bare passe meg for kantene, der var det is og snø, ellers fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lov til å kjøre på parkeringsplasser. Tror nok kjørelæreren din mente å råne. Mange som spinner og råner på parkeringsplasser, men dette er ikke lov. Men lurest å kjøre når parkeringsplassen er tom

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som redchilli sier: lov å kjøre på parkeringsplass. Men å dra brekket, spinne vilt og hemningsløst og være en fare for andre - det er ikke lov.

Men velg deg med parkeringsplass med omhu.

Takk, AB! Første og forhåpentligvis siste gang jeg kjører ut :sjenert:

For egen del så følte jeg at min bil med bakhjulstrekk var lettere å kjøre da den var tungt lastet. Den hadde en tendens til å "glippe" da jeg ikke hadde noe i bagasjen. Den jeg har nå har forhjulsdrift, der har jeg ikke merket noen for- eller bakdeler ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen gode tips, annet enn å kjøre sakte og med vett? Noen gode råd, noen trøstende ord?

Avstand, jeg holdt på å bli rævkjørt av en idiot på vei hjem ifra jobb i dag. Idioten lå en billengde ifra meg. Da jeg skulle bremse opp før en rundkjøring, ser jeg i speilet at idioten begynner å seile på veien. Han klare å stoppe rett før det smalt, heldigvis for ham. Når jeg blinker meg ut av rundkjøringen, så følger idioten etter. Han legger nok en gang en billenge bak meg. Det skulle ikke forundre meg om idioten setter bilen i fjellveggen i løpet av vinteren, noe som hadde vært vell fortjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det samme, og hvis blåmenn har noe å si, sier du bare at du ikke har hatt lappen lenge nok til å klare deg i glatte svinger :-) (det er om du har bakhjulsdrift da)

Tror vel ikke det er det lureste å si.

Jeg har forøvrig min tredje vinter bak rattet nå, og snøen kom i dag. Mitt tips er at du drar et kvarter til tjue minutter før du vanligvis ville ha gjort. Da får du bedre tid, og slipper å stresse. Ta det i ditt tempo. Blir det kø, så blir det kø og du må bare kjøre inn på ett busstopp. Husk at du ikke må bremse hardt, for da sklir bilen med engang. Iallefall om det er snø på veien.

Har du bil med ABS? Dette er det lurt å være sikker på, jeg fant ut at jeg IKKE hadde det i en krapp sving. Ikke moro når det sklei rett frem når jeg bremsa, og jeg svingte som en gal. Enda mnindre moro når jeg slapp bremsen.

Bare ta den tiden du trenger, og husk at alle har vært der du er nå. Og for all det, ikke lek verdensmester. :)

(Husker godt ei på skolen skulle tøffe seg ut av parkeringa og dra brekket. Hu var litt flau når hu sto med fronten nedi ei grøft og ikke kom seg noen vei.)

Og for all del. Er det fryktelig glatt burde du prøve å kjøre rett opp i oppoverbakkene. Ikke stoppe om det ikke er nødvendig, for da kan det være vanskelig å ta igang igjen, ofte bare spinner man. Og da må du rygge ned igjen og ta ny fart. Ikke veldig moro om bilen sklir når du må rygge da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man må kjøre i 15-20 km, så holder man seg hjemme! Finnes ikke noe mer irriterende!

På rette sletter kan man fint kjøre i fartsgrensen, bare pass på i svinger. Og ikke brems INNE I svingen, da går det rett fram. Test hvor glatt det er på rette sletter, er ikke alltid det er glatt selv om det ser sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...