Gå til innhold

Regler for antall legemidler som er lov å kjøpe i butikken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på butikken i dag og skulle kjøpe nesespray til meg og mannen min, og paracet og ibux. Jeg fikk beskjed av de som jobba der om at jeg bare kunne kjøpe 1 nesespray og 1 smertestillende. Er det virkelig sånn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæø, seriøst?? Her i bygdebutikken kan man kjøpe det man vil. Jeg bruker å ha n del i medisinskapet hjemme, og jeg kan jo kjøpe 2-3 pakker ibux om jeg vil, eller et par pakker paracet osv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt tidligere kan du kun kjøpe en av hver, med samme virkestoff. Dette er fordi om du som enkeltperson hadde trengt større mengder skulle du hatt resept av legen. Og at man for eksempel ikke skal kjøpe så mye at man tar overdose av paracet f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man virkelig vil ha maaaasse paracet, så er det vel ikke verre enn å kjøpe fra forskjellige butikker, selv om de er i samme gate..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen kan man kjøpe 3 esker av hver når det gjelder vanlig smertestillende (på apotek). I butikk har jeg aldri kjøpt mer enn 2 esker om gangen, men det har i alle fall ikke vært noe problem å kjøpe mer enn en. Så rart at de skal ha forskjellige regler på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gå på apoteket?

På apoteket gjelder samme regel. Du kan godt kjøpe en pakke ibux og en med paracet. Men ikke to like. Ei heller nesespray.

Regelen er enkel, reseptfrie legemidler får du kun kjøpe en av. Men som sagt kan man gå på flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme beskjed i butikken for bare 4 timer siden.. Jeg fikk derimot bare lov til å kjøpe 1 ibux eller 1 paracet.

Viste han i kassa hvorfor jeg skulle ta dem, og fikk med meg begge deler med en gang! Ble skikkelig irritert der jeg sto.. Det er snakk om ibux og paracet liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i butikk og vet at de bak kassen egentlig ikke har lov til å selge mer enn en av hver. Mange bak kassen bryr seg ikke om dette. Mange bryr seg ikke om å selge tobakk til mennesker under 18 heller, men det er jo fortsatt ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På apoteket gjelder samme regel. Du kan godt kjøpe en pakke ibux og en med paracet. Men ikke to like. Ei heller nesespray.

Regelen er enkel, reseptfrie legemidler får du kun kjøpe en av. Men som sagt kan man gå på flere steder.

Vet ikke hvordan det er med nesespray, men her kan man kjøpe 3 pakker med ibux 200mg på apotekene. Skal man derimot ha ibux 400 mg, får man bare kjøpe én pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme beskjed i butikken for bare 4 timer siden.. Jeg fikk derimot bare lov til å kjøpe 1 ibux eller 1 paracet.

Viste han i kassa hvorfor jeg skulle ta dem, og fikk med meg begge deler med en gang! Ble skikkelig irritert der jeg sto.. Det er snakk om ibux og paracet liksom!

Du har lov til å kjøpe en av hvert produkt, så at han nektet deg å kjøpe både paracet og ibux kan han ikke.

Men husk at man kan bruke store mengder paracet og ibux til å ta sitt eget liv da. Er ikke uten grunn at reglene er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilia L

Jeg fikk samme beskjed i butikken for bare 4 timer siden.. Jeg fikk derimot bare lov til å kjøpe 1 ibux eller 1 paracet.

Viste han i kassa hvorfor jeg skulle ta dem, og fikk med meg begge deler med en gang! Ble skikkelig irritert der jeg sto.. Det er snakk om ibux og paracet liksom!

Man kan faktisk dø av en overdose med paracetamol. Så selv om det er snakk om reseptfrie medisiner, så er det ikke sukkerkuler heller.

Jeg synes det er bra at det er restriksjoner når det gjelder kjøp av legemidler i butikk. Butikkpersonalet har jo heller ikke farmakologisk kompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan faktisk dø av en overdose med paracetamol. Så selv om det er snakk om reseptfrie medisiner, så er det ikke sukkerkuler heller.

Jeg synes det er bra at det er restriksjoner når det gjelder kjøp av legemidler i butikk. Butikkpersonalet har jo heller ikke farmakologisk kompetanse.

Faktisk har ikke engang de som jobber i vanlig butikk, kiosk, bensinstasjon o.l. lov til å anbefale legemidler engang. Om man går helt etter boka, såklart. Men husker jo når jeg jobbet i butikk selv. Hendte jo noen skulle ha smertestillende, men lurte på hva som var best dersom man hadde magesår. Jeg anbefalte de jo ingenting, men solgte dem ikke ibux, for å si det slik.

Ei venninde av meg jobber i matbutikk nå, og hun hadde fått beskjed om at reglene rundt dette var så strenge, at dersom man ble tatt for å anbefale et legemiddel kunne man får sparken. Men som alt annet handler det jo om å bruke sunn fornuft. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Jepp, får det samme jeg og. Forbanna dritt!!!!!!!!!

Pleier alltid å svare at jeg får like greit til å overruse meg på otrivin hvis jeg stopper innom kiosken rett bortenfor butikken også så at de ikke kan hindre meg. Hehe.

Endret av otrivin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare fordi man kan dø av en overdose, men også fordi det er skadelig på kroppen å ta for mye for ofte. Det skal jo egentlig ikke være noe problem for hva skal egentlig en person som ikke har intensjoner om å ta for mye eller som har ett problem med smertestillende med mer enn 20 Paracet og 20 Ibux på ett døgn? :lete:

Eneste gangen jeg faktisk har gitt ut mer enn 1 pakke var da det kom en dame, som er fast kunde, med trillinger der alle tre var syke. Da lot jeg henne kjøpe to pakker med stikkpiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Det er jo ikke bare fordi man kan dø av en overdose, men også fordi det er skadelig på kroppen å ta for mye for ofte. Det skal jo egentlig ikke være noe problem for hva skal egentlig en person som ikke har intensjoner om å ta for mye eller som har ett problem med smertestillende med mer enn 20 Paracet og 20 Ibux på ett døgn? :lete:

Eneste gangen jeg faktisk har gitt ut mer enn 1 pakke var da det kom en dame, som er fast kunde, med trillinger der alle tre var syke. Da lot jeg henne kjøpe to pakker med stikkpiller.

Jeg ser ikke hvordan de skal få stoppet meg i å bruke nesespray. Det eneste de gjør er at jeg må gå i litt flere butikker siden jeg liker å ha ting på lager. Hadde blitt gal om det samme gjaldt for vaskemidler, skyllemiddel og alle sånne ting siden jeg pleier å kjøpe 5-10 når jeg først gjør det..

Også irriterende hvis man skal på lang reise siden de ikke har samme type legemidler i andre land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...