Gå til innhold

Nå ble det ENDA vanskeligere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke den AB du svarte.

Hva mener du egentlig er feil med det AB sa? Det stemmer - renten går ikke opp til 10% over natten. De som ikke klarer en renteøkning kan fritt binde renten før "farlige" rentemøter..

Jeg skrev ikke at noe var feil, jeg skrev at det var naivt ;). Innlegget i nr. 43 er skrevet av noen som enten bare tuller, eller som har for liten erfaring til å uttale seg. Boliglånsrenter endrer seg. Noen ganger endrer de seg så fort, eller på en sånn måte at vi ikke har kontroll over de. Det vet vi. Det kan være vanskelig å forutsi hvordan renten er om x antall år, selv om de som har greie på det prøver å si noe om dette. Mange uforutsette ting kan skje, både i Norge, Europa og verden forøvrig - som har stor effekt på vårt rentenivå.

Situasjonen akkurat nå kan også være et eksempel på dette. Vi har jo veldig god økonomi innad i Norge nå, og Norges Bank sin rente har vel aldri (?) vært så lav som nå. Samtidig varsler bankene om at vi kanskje vil få høyere rente snart. Dette på grunn av situasjonen ellers i Europa.

Det å binde renta er som regel for sent etter at renta har begynt å gå opp. Da vil de lange rentene hensynta dette - og bli høyere de også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da tror jeg vi konkluderer med at alle singel leier seg en minihybel til 3-4000 i mnd, og sparer som bare det i 10-20 år.

Da vil de klare å spare opp noen millioner, og kan kjøpe seg en bolig når de er 30-40 år :fnise:

Hvor vanskelig kan det være å spare seg opp inntil et par hundre tusen i løpet av noen få år, for deretter å kjøpe en rimelig leilighet....og så ta det videre derfra?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke at noe var feil, jeg skrev at det var naivt ;). Innlegget i nr. 43 er skrevet av noen som enten bare tuller, eller som har for liten erfaring til å uttale seg. Boliglånsrenter endrer seg. Noen ganger endrer de seg så fort, eller på en sånn måte at vi ikke har kontroll over de. Det vet vi. Det kan være vanskelig å forutsi hvordan renten er om x antall år, selv om de som har greie på det prøver å si noe om dette. Mange uforutsette ting kan skje, både i Norge, Europa og verden forøvrig - som har stor effekt på vårt rentenivå.

Situasjonen akkurat nå kan også være et eksempel på dette. Vi har jo veldig god økonomi innad i Norge nå, og Norges Bank sin rente har vel aldri (?) vært så lav som nå. Samtidig varsler bankene om at vi kanskje vil få høyere rente snart. Dette på grunn av situasjonen ellers i Europa.

Det å binde renta er som regel for sent etter at renta har begynt å gå opp. Da vil de lange rentene hensynta dette - og bli høyere de også.

Jeg er AB bruker 43 som du svarte så j*vla frekt. Naiv? Nevn et sted hvor jeg nevnte at renten ikke kom til å endre seg, jeg skrev KUN at den ikke kom til å endre seg over natten, og det er riktig, så hvor er naiviteten? TS bekymrer seg om 10% som aldri kommer til å bli noe problem for, og jeg må tydeligvis hente frem teskjeen og skrive med store bokstaver, DAGENS lånetakere. Ser det svart ut, så får man beskjed i god tid i forveien, og det er ikke som om renten skyter i været over natten, og at vi plutselig får 10% rente iløpet av et par uker.

Faktisk så har styringsrenten gått ned, som vil si at renten skal i hvert fall ikke opp på en god stund. Det har ikke blitt billigere å ha lån dog, da ikke bankene må sette ned utlånsrenten, selvom selve styringsrenten har blitt satt ned, idiotisk, men sånn er det bare. Så hvem er det som er naiv og ikke vet noe? Jeg sitter selv med lån, og har gjort det ganske lenge, så erfaring har jeg.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

finns noen småsteder i norge med ekstremt billige hus da... til rundt 1mill... å kjøpe bare en liten leilighet midt i oslo kan man vel bare drite i....

har man utleieenhet kan man få dratt inn litt penger til lånet og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er AB bruker 43 som du svarte så j*vla frekt.

Jeg synes vel i grunnen ikke det er frekt å si at noen er naive.

Jeg kan godt kommentere det opprinnelige innlegget ditt litt mer i dybden, anonym bruker.

Greit nok, men poeget er at ingen er så dumme at de kommer til å få 10% i renter på lån, og da snakker jeg om de som kjøper nå, og en god del år fremover, de vil ALDRI oppleve 10%.

Dette er jo bare tull, og i beste fall en ukvalifisert gjetning. Hvor mye rente man får på boliglånet har da ingenting med intelligensen å gjøre? Videre så sier du at de aldri vil oppleve 10% rente. Det vet du da ingenting om.

Jeg fikk lån Mai, men kommer aldri til å få 10%, det er ikke sånn at renten øker til 10% over natten, det tar lang tid, og man vil få advarsler i LAAAANG TID i forveien. Og hva gjør man hvis det er snakk om at renten kommer til å gå opp over et par måneder med et par prosent, istedenfor slik som nå, hvor det har gått i sneglefart? Jo, man binder renten.

Her skriver du at renten aldri vil øke til ti prosent over natten. Det er nok riktig, det samme er at man vil få advarsler lang tid i forveien. Men det du skriver om at man "bare" kan binde renten hvis den går opp, har ikke noen substans i virkeligheten. I det øyeblikket renta begynner å gå opp, så går de lange rentene også opp (de man bruker som fastrente). Denne oppgangen skal gjenspeile forventet økning av den flytende boligrenten over et gitt antall år. Man må mao. binde boliglånsrenta før markedet vet at renta kommer til å gå opp før man kan tjene på dette (som regel - det finnes selvfølgelig alltid unntak)

Det er kun de som er så uheldige å komme inn i boligmarkedet når/hvis det blir så høyt som får dette problemet, det vil aldri skje med nåværende lånetakere.

? Her er det ikke mulig å skjønne hva du mener i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vanskelig se for meg at noen skal sette i gang masseutbygging av billig bolig... i så fall må lønna til håndverkere ned, ikke sant? Tomtepriser ned, byggevarer bli billig osv.

Vel, tviler på at håndverkere vil jobbe for mindre enn de gjør i dag - de fleste har jo lån selv.

Så lenge lønnen stiger hvert år, stiger priser. De landede i Europa som opplever at boligpriser går ned, opplever som regel også at lønnen ikke går opp eller blir redusert.

Husk hva skjedde da Norge var i "krise" i 2008 - prisutvikling stoppet opp, men det gjorde byggeprosjekter også - for ingen ville bygge med tap... utbyggere bare bygger når de kan tjene på det!

Så TS, det er bare å spare, så mye som du klarer, og kjøpe det du har råd til - sånn gjorde vi alle uten foreldre som kan stille opp som kausjonister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Kan vanskelig se for meg at noen skal sette i gang masseutbygging av billig bolig... i så fall må lønna til håndverkere ned, ikke sant? Tomtepriser ned, byggevarer bli billig osv.

Vel, tviler på at håndverkere vil jobbe for mindre enn de gjør i dag - de fleste har jo lån selv.

Så lenge lønnen stiger hvert år, stiger priser. De landede i Europa som opplever at boligpriser går ned, opplever som regel også at lønnen ikke går opp eller blir redusert.

Husk hva skjedde da Norge var i "krise" i 2008 - prisutvikling stoppet opp, men det gjorde byggeprosjekter også - for ingen ville bygge med tap... utbyggere bare bygger når de kan tjene på det!

Så TS, det er bare å spare, så mye som du klarer, og kjøpe det du har råd til - sånn gjorde vi alle uten foreldre som kan stille opp som kausjonister.

Det var lite gjennomtenkt dette svaret.

Det er BOLIGMANGEL. Dermed er det KUNSTIG høye priser. Dvs. at en bolig koster langt mer enn det det koster å bygge den. Det samme gjelder tomtepriser. Mine foreldre kjøpte tomt til 15.000 - i dag er du heldig om du kommer under 2 mill.

Når det blir bygget flere boliger så blir etterhvert etterspørselen mindre og ergo vil det kunstige prispresset forsvinne. Dermed blir boliger billigere for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, OG boligmangel som ikke kommer til å forsvinne med det samme for innvandringen stiger hvert år. Tror ikke at boligbygging tar igjen innvandring - det ble bygd 30 000 nye boliger i 2011, innvandring ligger på 70 000.

Mange faktorer som spiller inn. Derfor er det lite realistisk å forvente at noen skal bygge mange billige boliger, når de kan heller bygge dyre. Uansett hva politikerne bestemmer. Utbyggerne liker høye boligpriser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som singel må du nok flytte til "gokk" for å ha råd til eget hus.

Det er nok sant. Selv om vi er to (og har et barn), så valgte vi å kjøpe enebolig utenfor Bergen - i Bergen ville vi ha fått leilighet med 2 veldig små soverom til samme pris. Jeg antar at Oslo er verre enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ja, OG boligmangel som ikke kommer til å forsvinne med det samme for innvandringen stiger hvert år. Tror ikke at boligbygging tar igjen innvandring - det ble bygd 30 000 nye boliger i 2011, innvandring ligger på 70 000.

Mange faktorer som spiller inn. Derfor er det lite realistisk å forvente at noen skal bygge mange billige boliger, når de kan heller bygge dyre. Uansett hva politikerne bestemmer. Utbyggerne liker høye boligpriser:)

Vanskelig å få bygget det motsatte av det politikerne vil når reguleringsplaner forteller hva du får bruke tomten til. Foreløpig har ikke politikerne gjort en skitt for å hjelpe på, og jeg har egentlig svært liten tro på at de klarer å gjøre noe som monner.

En ting har blitt gjort - det bygges 700 nye studenthybler i Bergen. Et lite spytt i havet, men føles det på med like mange hvert år (tvilsomt) ville det hjulpet stort på leiemarkedet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å få bygget det motsatte av det politikerne vil når reguleringsplaner forteller hva du får bruke tomten til. Foreløpig har ikke politikerne gjort en skitt for å hjelpe på, og jeg har egentlig svært liten tro på at de klarer å gjøre noe som monner.

En ting har blitt gjort - det bygges 700 nye studenthybler i Bergen. Et lite spytt i havet, men føles det på med like mange hvert år (tvilsomt) ville det hjulpet stort på leiemarkedet etterhvert.

Det hadde fungert med studentboliger om det var et krav at begge to måtte være studenter i parleiligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det hadde fungert med studentboliger om det var et krav at begge to måtte være studenter i parleiligheter.

I Bergen er det fra før av veldig få studentleiligheter beregnet på par. Og enda færre beregnet på familier. I første runde trenges bare at det bygges STORT med studenthybler. Mangelen på studentboliger har ødelagt leiemarkedet i Bergen fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Bergen er det fra før av veldig få studentleiligheter beregnet på par. Og enda færre beregnet på familier. I første runde trenges bare at det bygges STORT med studenthybler. Mangelen på studentboliger har ødelagt leiemarkedet i Bergen fullstendig.

Joda, men har et par hvor den ene er i arbeid noe i studentbolig å gjøre? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...