Gå til innhold

Den gamle og den nye pakten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig forskjellen på den gamle og den nye pakten i kristendommen?

Hvis man skulle forklare det helt kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den gamle pakten, også kalt Moseloven siden det var Moses som kom med den, gikk ut på at dersom mennesket overholdt en masse bud og regler for livsførsel, så skulle det være rettferdig for Gud.

Den nye pakten som Jesus kom med, går ut på at Gud forandrer mennesket fullkomment innenifra og ut slik at det oppfyller Guds vilje av seg selv fordi det har lyst til å gjøre det:

Hebreerbrevet 8.10: "Men dette er pakten jeg vil slutte med Israels hus i dager som kommer, sier Herren: Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn og skrive dem i deres hjerte. Jeg skal være deres Gud,

og de skal være mitt folk."

2. Kor. 3.3: "For dere viser at dere er Kristi brev, blitt til ved vår tjeneste. Det er ikke skrevet med blekk, men med den levende Guds Ånd, ikke på steintavler, men i hjerter, på tavler av kjøtt og blod. Denne tilliten har vi til Gud ved Kristus. 5 Vi er jo ikke selv i stand til å tenke ut noe på egen hånd. Det er Gud som gjør oss i stand til det, Han som også gjorde oss til tjenere for en ny pakt som ikke bygger på bokstav, men på Ånd. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende."

Efeserne 2.11 "Dere, som en gang var hedninger av fødsel, ble kalt uomskårne av dem som kalles omskårne, de som er omskåret på kroppen, av menneskehånd. 12 Husk at dere den gang var uten Kristus, utestengt fra borgerretten i Israel, uten del i paktene og løftet, ja, uten håp og uten Gud i verden. 13 Men nå, i Kristus Jesus, er dere som var langt borte, kommet nær på grunn av Kristi blod. 14 For han er vår fred, han som gjorde de to til ett og rev ned den muren som skilte, fiendskapet. Ved sin kropp 15 har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Slik stiftet han fred da han av de to skapte ett nytt menneske i seg. 16 I én kropp forsonte han dem begge med Gud da han døde på korset og slik drepte fiendskapet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...