Gå til innhold

Når blir man ufrivillig barnløs?


zmurfette

Anbefalte innlegg

Finnes det en definisjon på hvor lenge man må prøve før man er det? En venninne av meg definerer seg selv som det. De har prøvd i fem mnd. Synes det var litt kort, jeg. Det er jo bare 5 forsøk, egentlig, om man regner en eggløsning/mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmm.. :roll:

Jeg synes at venninnen din bruker ordet litt feil.Jeg vet ikke om noen skikkelig definisjon,men å være ufrivillig barnløs i ordets rette forstand (for meg) er mer enn å bare ville ha et barn og å ha kastet p-pillen for et par måneder siden...

Jeg mener det er mer snakk om år som prøvere,eller at man kanskje allerede vet at man har en sykdom eller liknende, som gjør at det kan bli vanskelig...

Som sagt,jeg vet ikke om noen definisjon,men jeg synes det er litt flåsete bruk av ordet når en bare har prøvd et par måneder...

Da vet en egentlig ikke hva det vil si,mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et sted at man er definert som ufrivillig barnløs i medisinsk forstand hvis man har hatt jevnlig samleie uten prevansjon i et kalenderår uten at graviditet er oppnådd. Da kan man gå til legen og få utredning. Dersom kvinnen er over 35 år bør utredningen starte etter 6 måneder.

Kunnskap om dette kom veldig godt med da vi selv gikk til legen med problemet. Hun var i utgangspunktet lite villig til å henvise videre til utredning, men da jeg forklarte dette om ett kalenderår gikk hun med på det likevel. Prosessen med utredning (lang ventetid for å komme til gynekolog blant annet) og behandling tok lang tid, men nå, tre år etter at vi begynte å prøve har vi endelig ønskebarnet snart i vente!

(Vi hadde vel fremdeles vært ufrivillig barnløse om vi hadde hørt på fastlegen som mente at det bare var å prøve videre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fem måneder skulle være å kalle seg"ufrivillig barnløs" så er det mange som er det......Det sies jo at det kan ta opp til 1 år (og lenger) etter man har sluttet med p-pilla. Det var en som sa til meg en gang, at etter 8 mnd prøving skulle det øke sjansen.....vet ikke helt hva hun mente med det, men men..... Det blir litt tullete og dumt å si at det er slik etter 5 mnd.....

Lilletrollet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også å ha hørt ca 1 år. Som flere nevner er det ofte da man begynner utredning. Selvfølgelig tidligere for de som får påvist medisinske grunner til barnløshet.

Jeg definerte meg vel i den gruppen selv etter ca 1,5 års prøving uten resultat. Og spesielt da vi ble søkt til prøverør (som vi heldigvis slapp).

Håper jeg ikke kommer så langt denne gangen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger bruker den betegnelsen etter et år ja som nevnt før her. Ellers så er det jo slik at ca 70% vil ha oppnåd graviditet i løpet av et år, og etter to år er det 90% som vil ha klart det.

Å si man er ufrivillig barnløs etter 5 mnd prøving er litt drøyt, med mindre de alt vet at noe er galt da, slik at de vet det vil bli vanskelig eller ikke gå i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bør i alle fall ha vært uten p-piller lenge nok til at en er sikker på at de ikke påvirker før man kaller seg ufrivillig barnløs. Om de brukte kondom, persona eller pessar som prevensjon, så er jo sjanesen for å bli gravid tidligere noe større, men bare fem måneder er uansett ganske kort tid da. Det skal faktisk mye til for at det skal klaffe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som kaller seg det, er de som vet at de ikke kan få barn på vanlig måte, og som kanskje har vært gjennom et IVF-forsøk eller to. I hvert fall er de langt uti utredningen. En venninne av meg sa også at det tok lang tid før de selv anerkjente at dette var situasjonen og at de klarte å si det høyt... det er visst også en lang og psykisk prosess dette.

Å ikke ha brukt p-piller i fem måneder ville jeg ikke sett på som ufrivillig barnløs i hvert fall. Men det kan jo ligge mer bark enn det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Jeg har også hørt ett år. Jeg og min samboer har prøvd i 15 mnd, og jeg vil vel egentlig ikke kalle meg det, men har vel ikke noe valg. Vi har akkurat startet utredning og funnet ut at min samboer hadde 0 sædceller i sædtesten han leverte. Så nå skal vi på videre undersøkelser for å finne ut om det kan være noe produksjon av sædceller inne i testiklene selv om det ikke kommer noe ut. Kanskje en blokkering i sædlederne eller noe. Vi kan i hvertfall ikke få barn på normal måte. Slik det ser ut nå må vi ha et operativt inngrep i testiklene for å få ut sæd. Og det er selvfølgelig bare HVIS det finnes noe der inne.....

Gir ikke opp håpet ennå siden jeg har hørt om folk som har blitt biologiske foreldre med dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ufrivillig barnløs når begge er blitt sjekket av lege og man ikke har funnet ut hva som er galt. Det er hvertfall det jeg alltid har trodd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du er jo ufb hvis feilen er funnet også... :wink:

Det at du etter lang tids prøving ikke blir gravid, gjør dere jo til ufb, no matter hva som er galt!

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minst ett år!

Å kalle seg ufb etter 5 mnd, det er jo et hån mot oss som virkelig sliter :frustrert:

Helt enig. Så fremst at man ikke fått svar eller vet at noe er galt. Tror vi fikk vite at min mann var steril etter å ha prøvd aktivt i ca 6mnd. Men synes det blir noe annet da :Nikke: Ser på meg selv som ufrivillig barneløs, selv om jeg har et barn fra et tidligere forhold. Det er nå ca 6år siden vi fikk diagnosen :roll:

Synes å lese en plass at hvis man ikke fikk de barna en ønsket seg etter 1år, så var man ufrivillig barneløs. Uansett om det var funnet feil eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel i ordnenes rette forstand kan en vel være "ufrivillig barnløs" fra den dagen en finner ut at en vil ha barn, men ufrivillig ikke får dette til.

Men skal vi si diagnosen? "ufrivillig barnløs" får en vel først etter utredning... Og utredning sjer somregel først etter ett år med prøving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...