Gå til innhold

..


marielle171

Anbefalte innlegg

Hausken, Haugesund, trur jeg. Men det er bare et svakt minne fra en bok jeg leste en gang, så mulig jeg husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pippi1979

Tusen takk for svar alle sammen (Ikke anonym brukeren som fortsatt lever i år 1800).

Vi visste ikke at det var slik i norge, Kittykatt85. Vi har aldri sett på Norge som mulighet for vi leste at man skal ha bodd sammen i 2 år. Men hvis det er slik at man kan gjøre det her i norge hvis man er gift og man blir medmamma med engang, har vi funnet en mulighet til! Dette er bare supert:) Ble veldig glad nå! Finnes det mange av disse klinikker eller kun i oslo (og trondheim tror jeg kanskje?)?

Lykke til - det er en spennende prosess. Håper dere lykkes fort :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen (Ikke anonym brukeren som fortsatt lever i år 1800).

Vi visste ikke at det var slik i norge, Kittykatt85. Vi har aldri sett på Norge som mulighet for vi leste at man skal ha bodd sammen i 2 år. Men hvis det er slik at man kan gjøre det her i norge hvis man er gift og man blir medmamma med engang, har vi funnet en mulighet til! Dette er bare supert:) Ble veldig glad nå! Finnes det mange av disse klinikker eller kun i oslo (og trondheim tror jeg kanskje?)?

Man må ikke være gift eller registrert partner for å gjøre dette i Norge på privat klinikken. f.eks IVF-oslo. De tar inn paret for en samtale og må bo i ett ekteskapelig forhold (men meg å min kjære har ikke bodd sammen i mer enn ett år - og vært sammen i 3 - ikke gift. ) :) De private klinikkene er ikke så "strenge" som det offentlige da private koster penger. Dere må ikke gjennom psykolog og div som i det offentlige. Ring ivf oslo og hør hvor de evt har andre klinikker 23 20 44 00, eller søk på ivf oslo på nett for å lese deg til mere =) Om det er noe mere du/dere lurer på send meg en mld i innboksen =) *lykke til*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De private klinikkene er ikke så "strenge" som det offentlige da private koster penger. Dere må ikke gjennom psykolog og div som i det offentlige. Ring ivf oslo og hør hvor de evt har andre klinikker 23 20 44 00, eller søk på ivf oslo på nett for å lese deg til mere =) Om det er noe mere du/dere lurer på send meg en mld i innboksen =) *lykke til*

Det er biotenkologiloven som setter krav til hvem som kan få inseminasjon, og andre krav til de som skal få behandling for infertilitet, i Norge, og ikke det enkelte sykehus. Norsk lov setter krav til at man skal ha levd i et eksteskapslignende forhold, derav to-års reglen. Dersom enkelte klinikker velger å ta inn par som ikke har vært stabilt samboende over tid risikerer de å miste dispensasjonen for å drive virksomhet. I Norge er vi så heldige at det er strenge krav,og at kravene er de samme uansett om man velger offentlige eller private løsninger. Selv om jeg er enig i at de private til tider kan være litt mer fleksible, også mtp kvinnens alder og vekt.

Også nevner du noe om å måtte gjennom psykolog i det offentlige? Jeg har vært til utredning og gjennom prøverør i det offentlige de siste to årene, og har aldri møtt en eneste psykolog. Jeg forstår ikke helt hva du mener at en psykolog har å gjøre med prøverør i det offentlige?

Ellers må du stort sett gjennom akkurat det samme i det private i det offentlige, så jeg forstår heller ikke hva alt dette andre du må gjennom i det offentlige er. Jeg har ikke måttet gjennom noe som helst, slapp til og med lap da årsaken uansett var spermkvalitet hos mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par som gjorde dette gjennom Volvat. De fikk tilgang på en internasjonal sædbank og valgte en donor der. Da måtte de ikke ha bodd sammen i to år (det hadde de forsåvidt, men fordi den ene var student og registrert i hjemkommunen hadde de "offisielt" ikke bodd sammen i det hele tatt), og fra første insiminering er medmor nettopp det - medmor. Dersom hun som gikk gravid hadde dødd under fødselen eller noe hadde medmor etter loven vært forelder. Ingen stebarnsadopsjon eller noe.

Anbefaler deg å ta kontakt med volvat. Om ikke annet får du masse informasjon! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er biotenkologiloven som setter krav til hvem som kan få inseminasjon, og andre krav til de som skal få behandling for infertilitet, i Norge, og ikke det enkelte sykehus. Norsk lov setter krav til at man skal ha levd i et eksteskapslignende forhold, derav to-års reglen. Dersom enkelte klinikker velger å ta inn par som ikke har vært stabilt samboende over tid risikerer de å miste dispensasjonen for å drive virksomhet. I Norge er vi så heldige at det er strenge krav,og at kravene er de samme uansett om man velger offentlige eller private løsninger. Selv om jeg er enig i at de private til tider kan være litt mer fleksible, også mtp kvinnens alder og vekt.

Også nevner du noe om å måtte gjennom psykolog i det offentlige? Jeg har vært til utredning og gjennom prøverør i det offentlige de siste to årene, og har aldri møtt en eneste psykolog. Jeg forstår ikke helt hva du mener at en psykolog har å gjøre med prøverør i det offentlige?

Ellers må du stort sett gjennom akkurat det samme i det private i det offentlige, så jeg forstår heller ikke hva alt dette andre du må gjennom i det offentlige er. Jeg har ikke måttet gjennom noe som helst, slapp til og med lap da årsaken uansett var spermkvalitet hos mannen.

Hva lovverket sier har ikke jeg pugget. Jeg bare sa hvordan vi hadde hatt det og at vi ble godkjente fordi vi levde og lever under ekteskapelige forhold som felles lån- økonomi samt at jeg er stemor for min samboers sønn. Så for min del var ikke 2 års regelen noe de tok opp i det hele tatt.

Utdrag fra en ivf-klinikk: ¨Alle som oppfyller kriteriet for barnløshet og lovens krav om partnerskap kan søke assistert befruktning hos oss. Loven definerer dette som et partnerskap hvor paret er gift heller lever i et ekteskapsliknende samboerforhold¨

Fordelen med å ta privat i forhold til offentlig er for det første ventetid. Vi fikk samtale 2 uker etter at skjema var sendt inn og startet opp uka etter forde det falt seg slik inn i min syklus. Offentlig er jo mye lengre ventetid ( i allefall det jeg har hørt 6mnd +) Har 2 venniner som driver med ivf offentlig og av de erfaringene vi har veklset underveisså syns jeg at det offentlig er ett "tregere" system.

De måtte inn til samtale med psykolog for å bli vurdert for Ivf beh så da er vel praksisen forskjellig fra sykehus til sykehus og privat til privat. Nå har ikke vi vært igjennom det offentlige men jeg syns at vår klinikk som vi har brukt nå har vært topp. Mye penger det koster, men de er kjappe, presise og punklige og man slipper ventetid å vi har rukket mer dette året en hva mine venner har i det offentlige.

Alle undersøkelser og praksis rundt dette er vel også stor forskjell på. Det ser man bare på medisinregime fra sted til sted, Ul og blodprøver osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt går det raskere om man velger å gjøre det privat fremfor offentlig. Det handler jo om prioriteringer i det offentlige helsevesnet og at man betaler for en service i det private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentar Atheene.. Jeg er enig at det ikke er tull at man må ha vært sammen i to år, men hvis du leser min kommentar her oppe skjønner du kanskje hvorfor jeg syns det er urettferdig i vår situasjon:)

Jeg er enig med deg. Jeg er faktisk også for at enslige skal kunne insemineres eller adoptere. Det kommenterte jeg tidligere i tråden ;)

Min kommentar var mer i forhold til hvilket lovverk som gjelder i Norge, og at ikke den enkelte klinikk kunne sette sine grenser og lover selv, da det ble lagt ut et innlegg med en del faktafeil. Jeg er glad for at vi har et strengt regelverk - at det kreves noe av de som blir inseminert, at man ikke kan velge ut i fra kjønn, sykdommer etc, selv om jeg ikke alltid er enige i alle bestemmelser i lovverket.

Til Kittycat:

Med unntak av at det offentlige tar lengre tid, og at man kan oppleve det som mer upersonlig, kan jeg love at det ikke er noen forskjell i behandlingsregimet i det private og det offentlige. Jeg har i utvidet grad vært i kontakt med begge sider de siste to årene, og lest en rekke bøker om temaet. Jeg ser at du i første innlegg nevner psykolog og andre ting man må gjennom i det private, det var dette jeg kommenterte at ikke var riktig. Fordelene med ventetid og personlig oppfølging har jeg aldri sagt noe i mot. Jeg hadde selv valgt privat hvis det ikke var for at sykehuset vi har valgt har bedre suksessrate enn private klinikker, og at vi hadde lyst til å prøve selv et års tid før vi var i gang med behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for veldig mange nyttige kommentarer:) Dette hjelper oss veldig!!! tusen tusen takk:) Tror nok vi bestemmer oss for å bli inseminert på en klinikk i norge hvis det er mulig for oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...