Gå til innhold

Teste sædkvalitet?


Sthanshaugen89

Anbefalte innlegg

Hei.

Hvilket "apparat" anbefalles det å bruke hvis man vil undersøke sæd kvaliteten sin hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du får gjort det hjemme, vel? Ganske heavy maskineri og fagkunnskap man bruker på slike undersøkelser.

Finnes det virkelig hjemmestester for slikt!? Et tips; don't waste your money!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde med mikroskop (opp til 1200x zoom), men vi kunne ikke se noe som helst.. Men så kan det ha noe med å gjøre at vi heller ikke har klart å produsere noe avkom selv etter mange, mange, mange måneder med prøving..

Noen som vet hvor mye zoom man skal bruke? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi prøvde med mikroskop (opp til 1200x zoom), men vi kunne ikke se noe som helst.. Men så kan det ha noe med å gjøre at vi heller ikke har klart å produsere noe avkom selv etter mange, mange, mange måneder med prøving..

Noen som vet hvor mye zoom man skal bruke? :P

Du kan ikke gjøre det selv!

De teller antall, ser på str og ser på bevegelighet. Det krever store maskiner og fagkunnskap for å se dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gjøre det selv!

De teller antall, ser på str og ser på bevegelighet. Det krever store maskiner og fagkunnskap for å se dette.

Det går jo ann å se om det er liv der da, og er det liv er det håp. Jeg spør: noen som vet hvor mye zoom man trenger får å kunne se svømmerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde med mikroskop (opp til 1200x zoom), men vi kunne ikke se noe som helst.. Men så kan det ha noe med å gjøre at vi heller ikke har klart å produsere noe avkom selv etter mange, mange, mange måneder med prøving..

Noen som vet hvor mye zoom man skal bruke? :P

Lille venn... Sædkvalitet måles (blant annet) i millioner levende sædceller per X milliliter. Skal du sitte og telle til flere millioner?

Noe slikt som 1 million per ml er "ufruktbar", så selv om du ser levende sædceller vil du sannsynligvis aldri klare å befrukte noen med satsen din.

Det går jo ann å se om det er liv der da, og er det liv er det håp. Jeg spør: noen som vet hvor mye zoom man trenger får å kunne se svømmerne?

Nei, det skal ikke bare være liv. Det skal være en viss mengde sædceller på en viss mengde ejakulat. Og da snakker vi som sagt om millioner per milliliter. Titalls millioner for at det skal være normalt.

Endret av hulaboer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ann å se om det er liv der da, og er det liv er det håp. Jeg spør: noen som vet hvor mye zoom man trenger får å kunne se svømmerne?

Altså...jeg jobber på et sted med mange mikroskoper, og en av mine mannlige kolleger (og nær venn) har innrømmet at han har sjekket sæden sin i mikroskop i et øyeblikk av kjedsomhet. Han så spreke svømmere, og vi har så vidt jeg vet ikke høyere enn 100X.

(Jeg kan spørre ham i morgen :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...jeg jobber på et sted med mange mikroskoper, og en av mine mannlige kolleger (og nær venn) har innrømmet at han har sjekket sæden sin i mikroskop i et øyeblikk av kjedsomhet. Han så spreke svømmere, og vi har så vidt jeg vet ikke høyere enn 100X.

(Jeg kan spørre ham i morgen :fnise:)

Jeg hadde blitt veldig glad om du hadde spurt han, selv om det må være et passelig kleint spørsmål å stille :fnise:

Sier tusen takk allerede nå, jeg :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...jeg jobber på et sted med mange mikroskoper, og en av mine mannlige kolleger (og nær venn) har innrømmet at han har sjekket sæden sin i mikroskop i et øyeblikk av kjedsomhet. Han så spreke svømmere, og vi har så vidt jeg vet ikke høyere enn 100X.

(Jeg kan spørre ham i morgen :fnise:)

Å se at det er liv der er altså ikke det samme som å sjekke kvaliteten. Det er snakk om at det må være titalls millioner levende celler i en milliliter.

Så nå må tullingen som tror han kan gjøre det selv snart ta til fornuften.

Endret av hulaboer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sjekke sædkvaliteten må kvalifisert personale vurdere ca ti ulike parametre, og disse må ligge innenfor gitte referanseverdier. Volum, konsentrasjon, mobilitet, progressivt mobilitet, andel i hver bevegelighetsgrad, aggregasjon, viskosiet, morfologi, og enkelte andre faktorer jeg ikke kommer på nå.

Man kan ikke se dette selv under mikroskop, og hjemmetester som visstnok kan si noe om sædkvalitet er bare humbug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest hemmelig

Du kan ikke gjøre det selv!

De teller antall, ser på str og ser på bevegelighet. Det krever store maskiner og fagkunnskap for å se dette.

Jo man kan gjøre det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo man kan gjøre det selv!

Hvordan da?

Anonym poster: 014051daf3a54575cfc20fafa36f8be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...