Gå til innhold

Helt ærlig. Har muslimene egentlig gjort noe positivt for vårt samfunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jepp!

Men jeg tror de fleste som sier de misliker Islam egentlig tenker på den versjonen av Islam som blir frontet av Det Muslimske Brorskap, og delvis revolusjonen i Iran.

Det tror jeg du har helt rett i. I tillegg er det en del uttrykk og begreper som har blitt helt vannet ut eller misbrukt, takket være både media og folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ikke helt få taket på en gal manns tanker er sunt.

Er ikke alltid enig med deg, Vampen. Men dette var bra sagt, må jeg bare få si. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om denne tråden visst nå har sporet ganske langt ut, så håper jeg KG-moddene ikke rydder det vekk, siden da ville jeg blitt nokså skuffa iogmed det står endel bra ting her, som godt kan få ligge ute på nett.

Vel, godnatt damer. :sovne:

Alltid hyggelig å taste med dere :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alltid enig med deg, Vampen. Men dette var bra sagt, må jeg bare få si. :)

Takk for det, og det er helt greit å ikke være enig med bestandig. Verden hadde vært et fryktelig kjedelig sted om alle var enig hele tiden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om denne tråden visst nå har sporet ganske langt ut, så håper jeg KG-moddene ikke rydder det vekk, siden da ville jeg blitt nokså skuffa iogmed det står endel bra ting her, som godt kan få ligge ute på nett.

Som hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om denne tråden visst nå har sporet ganske langt ut, så håper jeg KG-moddene ikke rydder det vekk, siden da ville jeg blitt nokså skuffa iogmed det står endel bra ting her, som godt kan få ligge ute på nett.

Vel, godnatt damer. :sovne:

Alltid hyggelig å taste med dere :klemmer:

Denne tråden begynner med at alt muslimer har tilført Norge er voldtekter og taxisjåfører. Jeg syntes vi har hevet nivået ved å diskutere de holdningene som HI baseres på. Vi diskuterer kanskje ikke akkurat det TS vil at vi skal diskutere, men jeg syntes så absolutt det er relevant.

Men takk for debatten og god natt. :) Jeg syntes i grunn du kan skaffe deg en bruker her inne, for du er et positivt tilskudd. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om denne tråden visst nå har sporet ganske langt ut, så håper jeg KG-moddene ikke rydder det vekk, siden da ville jeg blitt nokså skuffa iogmed det står endel bra ting her, som godt kan få ligge ute på nett.

Vel, godnatt damer. :sovne:

Alltid hyggelig å taste med dere :klemmer:

Må bare legge til én ting til. Nemlig at denne tråden her , minner meg om den scenen fra "Life of Brian", der John Cleese spør de andre frihetskjemperne "What did the Romans ever do for us?". "Ehhr. The Aqueduct? " osv osv... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til én ting til. Nemlig at denne tråden her , minner meg om den scenen fra "Life of Brian", der John Cleese spør de andre frihetskjemperne "What did the Romans ever do for us?". "Ehhr. The Aqueduct? " osv osv... :fnise:

Hoho! :D Jeg syntes også den minner litt om en del av poengene til de geniale komikerne i Axis of evil commedy tour. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen!

Jeg syntes fortsatt det er pussig å oppleve at etniske nordmenn, uten særlig kunnskap om Islam (annet enn det de har googlet seg frem til og synser) f. eks mer enn gjerne forteller muslimer at deres tolkning av islam er feil. Om tolkningen ikke stemmer med det nevnte nordmann mener, så er det fordi muslimer lyver for å fremstille religionen sin i et bedre lys. For det sier islam at de skal gjøre, må vite. Det er i grunn helt vanvittig arrogant. I tillegg er det fordummende. Islam er det muslimer tolker. Altså er muslimers tolkning pr definisjon langt mer interessant enn ABBs og den jevne muslimofobs tolkning. Det er nemlig i form av muslimers tolkninger vi som ikke er muslimer kommer i kontakt med islam.

Og jeg må si, jeg blir til tider sjokkert over mangelen på kunnskap. Ikke bare dette med å forstå at det finnes mange forskjellige tolkninger, men også små ting som jeg ser på som selvfølgelig å vite, som at en araber og muslim ikke er syonymer, eller at det er stor variasjon i den muslimske verden.

Det er veldig mange muslimer som sier til kristne at de tolker bibelen og kristendommen feil, så det går begge veier.

ps: Jeg er personen som sa at ingen er snillere enn mine muslimske venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange muslimer som sier til kristne at de tolker bibelen og kristendommen feil, så det går begge veier.

ps: Jeg er personen som sa at ingen er snillere enn mine muslimske venner.

Det blir noe litt annet enn det jeg tenker på. ;)

Alle de tre abrehamistiske religionene bygger jo på en felles plattform. Og alle tre mener nok at de to andre har misforstått noe. ;) Jødene venter fortsatt på Messias, de kristne mener han har kommet og muslimene mener at Jesus var en profet, ikke Guds sønn. Jøder og kristne har jo status som bøkenes folk i islam. Det kommer av at man fra et islamsk synspunkt mener at de har skjønt en del, men ikke alt. De hadde sine profeter, som muslimene også tror på, men klarte ikke helt å skjønne budskapet til profetene. Derfor kom Muhammed med det siste budskapet. Dette er en teologisk "krangel" som er ca like gammel som religionene. Min kristne venninne ser f. eks at hun har min til felles med min muslimske samboer, men at han til syvende og sist har misforstått siden han ikke ser på Jesus som Guds sønn. Han igjen er enig mtp at de har mye til felles, men mener at hun har misforstått, og at konseptet med Guds sønn og treenighet er feil. Det er kanskje frekt å fortelle andre at de tolker feil, men det er nokså harmløst. Det at de tre religionene springer ut fra dette felles grunnlaget, gjør at det er naturlig at det vil være uenigheter om hva som er riktig forståelse av religionene, budskapene og skriftene. Hadde det ikke vært det, så hadde det vel bare vært en religion. ;)

Det jeg sikter til er når religion brukes til å danne et fiendebilde. Et eksempel på dette er f. eks bruken av ordet jihad. Dette er et ord som er unikt for islam, iom at det er arabisk. For mange ikke-muslimer er betydningen av ordet synonymt med hellig krig og sjeggete terrorister. For mange muslimer er det noe helt annet. Det samme med f. eks ordet vantro og sverdverset. Min samboer vil f. eks hevde at kristne og jøder ikke er vantro, og at sverdeverset er en historisk beskrivelse av en krigssituasjon mellom muslimer og en gruppe paganister på Muhammeds tid, og at det derfor er riv ruskende galt å bruke dette verset til å påstå at koranen pålegger muslimer å drepe kristne og jøder. Dette verset blir nemlig brukt slik, både av spinneville islamister og tisvarende spinneville muslimofober. Og det er når man avviser muslimers tolkninger blankt på slike ting at jeg syntes det er problematisk og arrogant. Da handler det nemlig om noe mer enn teologisk flisespikkeri. I tillegg så vil den historiske rammen, som mange muslimer kjenner til, forsvinne fullstendig, når de som egentlig ikke har særlig kunnskap om islam setter seg ned for å google, finner et løsrevet sitat og så blankt nekter å høre på muslimers tolkninger.

Så, kort oppsummert, for meg handler det du er inne på uenigheter som en følge av sammenligning og egen tro. Det andre går direkte på en religion, islam, man baserer ikke påstandene på en sammenligning med andre religioner. En kristen som mener at muslimer har misforstått baserer det på egen kunnskap om sin religion, kristendommen. Og motsatt. I det andre tilfelle baserer mange seg på synsing, google og løsrevne sitater. Det blir det samme som om jeg som ikke kristen skal finne et sitat fra bibelen, f. eks dette:

Luk 19,27

27 Men mine fiender som ikke ville ha meg til konge, skal dere føre hit og hogge ned for mine øyne.

og utifra dette hevde at kristendommen oppfordrer på drap på alle ikke-kristne og at alle kristne er ute etter å tvinge oss ikke-troende til å bli kristne, samtidig som jeg nekter plent å ta med kristnes tolkninger eller forklaringer av dette sitatet i betraktning. Og bare for å bevise det, så kan jeg følge opp med dette:

Matt 10,34

34 Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.

Fortsette å avvise kristne tolkninger og forklaringer og en gang for alle konkludere med at kristendommen er ondskap, Jesus en banditt og alle kristne spawn of Satan. :lur:

Det er for meg noe annet enn å si "Jeg mener kristne har misforstått budskapet i bibelen, fordi konseptet Guds sønn er feil". Ser du forskjellen? :) Sånn som jeg her har klippet og limt fra bibelen, og konkludert og argumentert utifra min egen synsing og et skapt fiendebilde, er det jeg syntes er problematisk med måten mange islamofober tilnærmer seg islam, spesielt fordi de fullstendig avviser muslimers tolkning.

Endret av Vampen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hei igjen

Hei igjen. Hvis du går inn på diskusjonsforumet på islam.no er det mange ganger de tar ut vers av bibelen som er tatt ut av sammenhengen og sier at kristne har tolka det feil som foreksempel det eksemplet du kom med, eller at kristne ikke kan spise gris så de er like ille selv når det kommer til det område spørr du meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Btw. Voldtekt, ran, narkotika og gjenger har dere kunne siden vikingtida så det trengte ikke dere muslimer til for å lære

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Hvis du går inn på diskusjonsforumet på islam.no er det mange ganger de tar ut vers av bibelen som er tatt ut av sammenhengen og sier at kristne har tolka det feil som foreksempel det eksemplet du kom med, eller at kristne ikke kan spise gris så de er like ille selv når det kommer til det område spørr du meg ;)

Hehe, jeg syntes ikke akkurat dette med å spise gris er like problematisk som påstander om en religiøs gruppe pålegges å myrde andre. ;) Men joda, jeg tviler ikke på at det sikkert også finnes idioter i den andre leieren. Men i dag så er det ikke luringer på islam.no som er det største problemet. Det finnes ikke egne sider dedikert til å spre budskapet om bibelens ondskap, haugevis av kristnofobiske blogger, grupper som utelukkende jobber med dette og en skremmende tendenser til at høyrevridde elementer tar disse tolkningene som god fisk og er villig til å utføre alvorlige, voldelige handlinger på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, la oss ikke se på muslimene som en lik gruppe. Muslimer finnes i alle varianter, akkurat som kristne. Mange muslimer klarer å integrere seg i samfunnet, er dyktige studenter, arbeidstakere osv. Men det er ikke disse vi tenker på som muslimer, fordi de minner oss om oss selv. Og ja, det finnes noen varianter av den typen du har nevnt, men vær så snill å ikke skjær alle over en kam. Det finnes snille og mindre snille folk i alle kulturer og religioner.

Tatt til etterretning. Men jeg tenker at det må være en begrensning på hvor mange måter det går an å lese èn bok på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest hei igjen

Hehe, jeg syntes ikke akkurat dette med å spise gris er like problematisk som påstander om en religiøs gruppe pålegges å myrde andre. ;) Men joda, jeg tviler ikke på at det sikkert også finnes idioter i den andre leieren. Men i dag så er det ikke luringer på islam.no som er det største problemet. Det finnes ikke egne sider dedikert til å spre budskapet om bibelens ondskap, haugevis av kristnofobiske blogger, grupper som utelukkende jobber med dette og en skremmende tendenser til at høyrevridde elementer tar disse tolkningene som god fisk og er villig til å utføre alvorlige, voldelige handlinger på grunn av dette.

Det er jeg helt enig i. Men det er mange grupper som prøver å overbevis kristne om at Muhammed er nevnt i bibelen, og bruker bibel sitater for å bevise det. Men jeg er enig at det ikke kan sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw. Voldtekt, ran, narkotika og gjenger har dere kunne siden vikingtida så det trengte ikke dere muslimer til for å lære

Vikingtiden er over, og siden har nordmenn gjennomgått endringer. Våre verdigrunnlag i dag røtter i det vi kaller "opplysningstiden". Kan man si det samme om muslimer? just sayin...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt til etterretning. Men jeg tenker at det må være en begrensning på hvor mange måter det går an å lese èn bok på.

I teorien ikke, det er vel ca like mange tolkningsmuligheter som det er lesere. ;) Religiøse tekster er også ganske "flytende" og gir store muligheter for tolkning. I tilfellet islam er det ikke bare koranen, men også andre religiøse tekster som det skal tolkes opp i mot. I tillegg er det forskjellige retninger av islam, som igjen står for forskjellige forståelser.

Det man har er noen tolkninger som er mer utbredt enn andre. Den muslimske verden er delt opp i forskjellige skoler, som igjen står for forskjellige tolkninger. I tillegg er det også islamske lærde som jobber med tolkninger og sender ut regler basert på dette. Dette kan være interessante kilder for de som ønsker å diskutere islam, fordi disse tolkningene innebærer en viss konsensus, tyngde og forklaringer på grunnlaget for oppfatningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikingtiden er over, og siden har nordmenn gjennomgått endringer. Våre verdigrunnlag i dag røtter i det vi kaller "opplysningstiden". Kan man si det samme om muslimer? just sayin...

Jaha? Har de egentlig det?

Siden dere velger å dra alle muslimer under samme kan og generalisere så kan jo jeg gjøre det samme med dere, dra dere under samme kam som medlemmer av vigrid, norges patriotene og ABB.

Jeg kan ikke uttale om alle muslimer, men jeg kan uttale meg om de jeg kjenner. De er hardt arbeidende, tar seg som regel høyere utdanning, respekterer eldre, er høflige, ærlige og gjestfrie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...