Roo Skrevet 31. oktober 2011 #1 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hva er det som definerer om vi er "i" et sted, eller "på" et sted. Jeg har bodd I Oslo. Jeg har vært PÅ nordkapp. Osv osv.. Mulig dette er et helt teit spm?! Igår var jeg i Oslo, Vika. Var jeg "på" Vika eller "i" Vika? Forvirret... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 31. oktober 2011 #2 Del Skrevet 31. oktober 2011 Du var I vika, men om du hadde gått litt lenger ned hadde du vore på Aker brygge, og litt til venstre hadde du vore på Rådhusplassen. I Bjørvika derimot. Språkrådet har så vidt eg huskar uttalt at for å få rett om det skal vere i eller på for ein bestemt plass må du spørje lokalbefolkninga. Dei vestpå ler seg ofte ihel når avisene melder at noko har skjedd i Stranda eller på Volda. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roo Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 31. oktober 2011 Takk for svar. Ikke så enkelt dette her Får snakke med lokalbefolkningen hver gang jeg besøker et nytt sted jeg da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #4 Del Skrevet 31. oktober 2011 Les: http://www.sprakrad.no/nb-no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/I_eller_paa/#foran%20stedsnavn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roo Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 31. oktober 2011 Takk! Klippet ut denne: Også bydelsnavn får gjerne på foran seg: på Blindern, på Furuset, på Haganes, på Lade, på Majorstua, på Møhlenpris, på Storhaug, på Stovner, på Tveito, på Våland osv. Grunnen til at bynavn og bydelsnavn får på foran seg, er ofte at de er gamle gårdsnavn. Så da sier jeg på Vika, det er det som føles mest naturlig for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silvermist Skrevet 31. oktober 2011 #6 Del Skrevet 31. oktober 2011 Takk! Klippet ut denne: Også bydelsnavn får gjerne på foran seg: på Blindern, på Furuset, på Haganes, på Lade, på Majorstua, på Møhlenpris, på Storhaug, på Stovner, på Tveito, på Våland osv. Grunnen til at bynavn og bydelsnavn får på foran seg, er ofte at de er gamle gårdsnavn. Så da sier jeg på Vika, det er det som føles mest naturlig for meg. Nei, det blir i Vika. Du er i en vik, i en dal, på en øy, på en brygge, , på et nes. Deretter kan du prøve å overføre dette til stedsnavn: I Vika, i Brummundal, på Ormøya, på Aker Brygge, på Nesodden osv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roo Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 31. oktober 2011 Regnet med at den kom Men Vika er jo tross alt et bydelsnavn da, bare sånn for å kverulere. Men ja, jeg tar poenget. Men for meg så høres det helt feil ut å si i Vika, det blir som å si på Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silvermist Skrevet 31. oktober 2011 #8 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hehe, ville bare hjelpe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roo Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 31. oktober 2011 Er glad for det jeg, takktakk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silvermist Skrevet 31. oktober 2011 #10 Del Skrevet 31. oktober 2011 Bare hyggelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå