Gå til innhold

Kjemi - energi, entalpi og entropi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så store problemer med å forstå prinsippene om energi innefor kjemi. Jeg leser nå et kapittel om energi hvor jeg skal regne ut entalpi og entropi endringer.

Problemet er at siden jeg ikke skjønner prinsippene i kapittelet, så klarer jeg heller ikke emnet godt. Jeg kan regne ut en oppgave mange ganger til tross for rett svar fordi at jeg ikke skjønner logikken bak måten man gjør det på.

Kan noen hjelpe meg å forstå dette bedre?

For eksempel: Hvis jeg får oppgitt et stoff og en temperatur, hvordan regner jeg ut kj/mol da? Og hva er logikken bak utregningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Kjemikunnskapene mine er litt rustne, men tenkte å prøve å hjelpe deg litt på vei siden du ikke hadde fått noen svar! Godt mulig du har funnet ut av det selv innen nå men... :)

Du tar utgangspunkt i dG = dH - TdS (d står for delta, er sikkert tegnet inn som trekanter i boken din). Delta står jo for ting som endres, G står for Gibbs fri energi, og er energiendringen i reaksjonen. H er entalpi, viser til den totale energien, T er temperatur (i Kelvin! viktig å huske) mens S er entropi, graden av "uorden".

Endringen i fri energi sier noe om hvorvidt reksjonen er endergon (krever energi) eller eksergon (spontan, frigjør energi), men også i hvilken retning reaksjonen går. Altså hvis du har en likevektsreaksjon, og Gibbs frie energi er lik 0, har du likevekt mellom stoffene på begge siden av pilen. Har du en stor verdi, vil reaksjonen gå mot venstre i ligningen, altså vil det dannes flere stoffer av de til venstre enn av de til høyre, og motsatt ved veldig små tall (altså mindre enn 0).

Tenk på ligningen på denne måten: Endringen i Gibbs frie energi er det samme som endringen i entalpi - temperatur ganger endringen i entropi. Entalpiendringen er jo den totale energiendringen, og viser til om reaksjonen skjer spontant eller ikke. Om den har negativt fortegn vil man få en minskning i fri energi, altså taper den energi til omgivelsene, og vil gå inn i en mer stabil tilstand. Får den en energiøkning vil den få mer energi, og bli mer ustabil, dette skjer ytterst sjeldent spontant. Der trekker du fra temperaturen, som jo er mål til aktiviteten til molekylene (du vet vel at man kan øke temperatur for å øke reaksjonshastigheten og alt det der) og ganger det med entropien. Entropien er graden av uorden, ved å øke temperatur vil man også øke entropi, og motsatt.

Så endringen i fri energi er total energi som går inn eller ut, minus energien som går tapt/vinnes ved temperaturendring og entropiendring. Det er rett og slett et energiregnskap hvor du holder oversikt over det som går ut og inn, og det du sitter igjen med.

Akkurat hvodan du kommer frem til tallene og sånn husker jeg ikke, men mener å huske at vi holdt på med noen tabeller og slikt som man måtte finne frem stoffene i for å få entalpi og entropi?

Helt sikkert noen her inne som kan dette mye bedre enn hva jeg kan, men håper det her hjalp litt på forståelsen ihvertfall, husker jeg slet litt med dette selv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...