Arkana Skrevet 23. oktober 2011 #21 Del Skrevet 23. oktober 2011 Som flere andre ønsket jeg å se det an, men hadde vel et generelt ønske om å unngå epidural. Første gang valgte jeg likevel epidural etter åtte timer med rier uten pause. Bortsett fra at den satt litt skjevt slik at jeg jeg etterhvert fikk vondt i den ene siden var det fantastisk med en pause og jeg hadde glatt valgt epidural igjen hvis en senere fødsel skulle bli så vond og slitsom. Pusteteknikker og bevegelse hjalp kun den første timen eller så, det ble raskt altfor vondt til at det var mulig å konsentrere seg om pusting eller bevege seg i det hele tatt, så for min del hadde dette svært liten effekt. Mannen masserte korsryggen hele tiden, det var der riene satt mest. Det gav meg ikke direkte særlig smertelindring, men det var en slags distraksjon, litt som når man gnir seg der man har slått seg. Andre fødsel gikk så fort (to timer fra første ri) at jeg ikke rakk noe annet enn to-tre drag av lystgass, som jeg ikke syntes hadde noen effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 23. oktober 2011 #22 Del Skrevet 23. oktober 2011 Ikke for å spore av helt her nå, men er det noen som hadde noe reell effekt av den lystgassen (foruten at man faktisk konsentrerer seg om å puste rolig, skikkelig og dypt..)? Jeg merket ingen effekt, men det hjalp meg til å puste som nevnt ovenfor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ranunkel Skrevet 23. oktober 2011 #23 Del Skrevet 23. oktober 2011 Kombinasjonen å få akupunktur mens jeg satt i badekar var utrolig virkningsfull for meg. Følte meg vektløs, fikk slappet av i hele kroppen mellom riene, delvis også under riene. Nålene i hodet, hånden og foten gjorde meg i tillegg søvnig, slik at jeg døste av mellom de kraftige riene. Utrolig, og absolutt å anbefale! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timseh Skrevet 24. oktober 2011 #24 Del Skrevet 24. oktober 2011 Valgte ingen smertelindring gikk fantastisk, ingen smertelindring neste gang heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 24. oktober 2011 #25 Del Skrevet 24. oktober 2011 Jeg hadde bare lystgass, men jeg følte ikke at det fungerte. Nå skal det sies at jeg revna en god del i underlivet, så du kan si at det var VONDT. Det er ikke noe galt ved å bruke epidural, bare husk å spør etter det tidlig nok i fødselsforløpet dersom du kan tenke deg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 24. oktober 2011 #26 Del Skrevet 24. oktober 2011 Ikke for å spore av helt her nå, men er det noen som hadde noe reell effekt av den lystgassen (foruten at man faktisk konsentrerer seg om å puste rolig, skikkelig og dypt..)? Jeg merket ingen effekt, men det hjalp meg til å puste som nevnt ovenfor Eg har født to med lystgass, og for meg var lystgassen topp! Første fødsel satt eg i badekar et par timar, deretter fekk eg lystgass dei siste ca 6 timane før pressriene begynte. Under pressriene (1 time) fekk eg ikkje lystgass, men fekk ei sprøyte med bedøvelse direkte i underlivet før sugekoppen blei satt på plass. Andre fødsel hadde eg lystgass både under opningsriene og pressriene. Kjente godt når lystgassen etterkvart ikkje var sterk nok til å lindre, og gav beskjed til jordmor så skrudde ho opp. Fekk også varme omslag under begge fødslane, men desse syns eg ikkje hadde effekt på meg. TS: eg syns du har ein fin innstilling før fødselen. Du har gjort deg opp ei meining på kva du har lyst til å klare/prøve, resten må du vurdere etterkvart i fødselen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shake-shake Skrevet 24. oktober 2011 #27 Del Skrevet 24. oktober 2011 Dro sent til sykehuset, trass i lang fødsel. Hadde noen sup med lystgass før utdrivingsfasen, ellers ingenting. Tok noen paracet hjemme. Synes det gikk fint! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Umuriel Skrevet 24. oktober 2011 #28 Del Skrevet 24. oktober 2011 Ikke for å spore av helt her nå, men er det noen som hadde noe reell effekt av den lystgassen (foruten at man faktisk konsentrerer seg om å puste rolig, skikkelig og dypt..)? Jeg merket ingen effekt, men det hjalp meg til å puste som nevnt ovenfor For meg hadde den ingen annen effekt enn at jeg spydde som en gris og det gjorde alt mye verre. Hvis jeg skal ha flere barn blir det lystgassmaske med kun vanlig luft, da kan jeg både fokusere på pust og la være å kaste opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andemor Skrevet 25. oktober 2011 #29 Del Skrevet 25. oktober 2011 Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å klare meg uten kjemisk smertestillende, men med veldig hyppige rier i 11 timer ble det både lystgass og epidural. Synes det fungerte veldig bra, men det er klart at på slutten tar nok ingenting bort smertene. Som flere sier her, er nok det beste å ta det som det kommer. Det er vanskelig å forutse hvordan en fødsel blir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 25. oktober 2011 #30 Del Skrevet 25. oktober 2011 Jeg valgte epidural, og det hadde jeg overhodet ingen kvaler med . Gjorde at jeg kunne slappe av før pressingen, samt sparte meg for en hel del smerter. Hele fødselen ble rett og slett en bedre opplevelse. Syntes riene gjorde vondt nok ved 6 cm når epiduralen ble satt. Og det er virkelig ikke noe vondt å få nåla i ryggen. Skjønner ikke at det er så mange som dropper epidural fordi de frykter å få satt den i ryggen... Sammenlignet med rier er jo det barnemat. Man kjenner jo egentlig bare såvidt noe når lokalbedøvelsen blir satt før epiduralen. Men at folk dropper epiduralen av andre grunner skjønner jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 25. oktober 2011 #31 Del Skrevet 25. oktober 2011 Ikke for å spore av helt her nå, men er det noen som hadde noe reell effekt av den lystgassen (foruten at man faktisk konsentrerer seg om å puste rolig, skikkelig og dypt..)? Jeg merket ingen effekt, men det hjalp meg til å puste som nevnt ovenfor Thja, jeg følte meg ikke rusa der og da, men etter å ha gått gjennom en fødsel uten lystgass så ser jeg jo at jeg var litt bortevekk. Så veldig smertelindrende i seg selv var det vel ikke, men siden jeg klarte å puste igjen så hjalp det jo. Men jeg tviholdt jo på den maska så jeg tror jeg spente kroppen mer enn jeg burde for å virkelig få smertelindring. Pust var alfa og omega for meg, i siste fødsel så hadde jeg en glipp i pusten, og da kjente jeg hvor vondt det virkelig kunne være. Så lenge jeg fikk puste så var det overkommelig. Og badekaret kan jeg ikke rose nok Jeg sovna faktisk av i badekaret mellom de siste 3-4 åpningsriene, kroppen samlet styrke til den siste kraftanstrengelsen. (i følge jordmoren min så er det ganske vanlig ved vannfødsler) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjøhest Skrevet 25. oktober 2011 #32 Del Skrevet 25. oktober 2011 Jeg spurte etter epidural, men fikk spinal. Jeg er ikke fornøyd med det, skal garantert ha epidural neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villemoe Skrevet 25. oktober 2011 #33 Del Skrevet 25. oktober 2011 Jeg spurte etter epidural, men fikk spinal. Jeg er ikke fornøyd med det, skal garantert ha epidural neste gang. Samme her.. Jeg ba om epidural, men det hadde gått for langt så det eneste de kunne tilby meg var spinal. Da stoppet alt opp i over tre timer, men jeg fikk en flott pause hvor jeg tenkte på helt andre ting enn fødsel. Prøvde badekar og akupunktur først, men det hadde ikke noe effekt på meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjøhest Skrevet 25. oktober 2011 #34 Del Skrevet 25. oktober 2011 Samme her.. Jeg ba om epidural, men det hadde gått for langt så det eneste de kunne tilby meg var spinal. Da stoppet alt opp i over tre timer, men jeg fikk en flott pause hvor jeg tenkte på helt andre ting enn fødsel. Prøvde badekar og akupunktur først, men det hadde ikke noe effekt på meg... Ja, det var flott mens det satt i. Men etterpå var jo "morroa" påan igjen. Og her var det bare tull at det hadde komt for langt. Men men, det er over nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå