Gå til innhold

Er det fint å bo i Kragerø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brevik eller Langesund er kanskje ogsaa et alternativ? Brevik er enda mindre enn Kragroe, men ligger ihvertfall naerme baade Porsgrunn og Skien og Brotorvet.

Skrevet

Svelvik er forøvrig også en perle, med kort vei til Drammen.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Dødt utenom sommeren, få handlemuligheter, lite som skjer generelt og vanskelig å bli kjent med folk når man er innflytter.

Gjest Consensio
Skrevet

Det er en sannhet med modifikasjoner. Dødt utenom sommeren, få handlemuligheter, lite som skjer generelt og vanskelig å bli kjent med folk når man er innflytter.

Nja, er jo ikke akkurat langt inn til Drammensom har haugevis av shoppingmuligheter, ei heller så langt inn til Oslo.

Er ikke så dødt der om vinteren, ikke i forhold til andre byer som kun er til for sommerturister.

Skrevet

Det er bittelite og et sommersted, helt klart. Men det er bare en liten kjøretur inn til Drammen hvor man har absolutt alt når man måtte ønske det. Har du bodd i Svelvik selv siden du vet at det er vanskelig å være innflytter der?

Brevik/Langesund er jo også veldig hyggelige små steder.

Skrevet

Har du bodd i Svelvik selv siden du vet at det er vanskelig å være innflytter der?

Jeg har vokst opp der og kunne ikke komme meg fort nok vekk. Familien min regnes fremdeles som innflyttere etter over 30 år og kjenner, selv etter mye involvering i organisasjonslivet og flere barn i skolen, svært få.

Skrevet

Jeg har vokst opp der og kunne ikke komme meg fort nok vekk. Familien min regnes fremdeles som innflyttere etter over 30 år og kjenner, selv etter mye involvering i organisasjonslivet og flere barn i skolen, svært få.

Da må dette være med Svelvik spesiellt? Har vært innflytter til et knøttlite sted med bare 2000 innbyggere drøyt, og hadde fort gode venner og kjente mange.

Gjest Consensio
Skrevet

Nåja, da er det kanskje noe galt med familien din da.

Har stor slekt der selv, kjenner mange innflyttere der osv osv og aldri vært borti at folk sees på som innflyttere annet enn at man vet at de er innflyttere uten noen negativ lapp på det

Skrevet

Kristiansand er koselig, samtidig som det er litt større. Selv om du ikke vil flytte lenger enn til Kragerø kanskje du kunne vurdere det, for der får du både hav og litt mer liv enn i Kragerø.

Skrevet

Kristiansand er ikke aktuellt, ikke er det særlig billig der heller. Da måtte det blitt Arendal istedet hvis jeg først skal bevege meg sørover.

Skrevet

Nåja, da er det kanskje noe galt med familien din da.

Har stor slekt der selv, kjenner mange innflyttere der osv osv og aldri vært borti at folk sees på som innflyttere annet enn at man vet at de er innflyttere uten noen negativ lapp på det

Og akkurat der viser du selv hvorfor jeg fraråder folk å flytte dit - den holdningen!

• Liker 1
Skrevet

En kollega til ei venninne flyttet til Svelvik, ryktet sier at hun stortrives.

Hvis jeg hadde bodd et sted år etter år og følt at jeg ble utstøtt og ikke fikk venner, så hadde jeg nok flyttet for lengst.

Gjest Consensio
Skrevet

Og akkurat der viser du selv hvorfor jeg fraråder folk å flytte dit - den holdningen!

Ok, hele Svelvik skriver på samme måte som meg :fnise:

Uansett, ser at jeg skrev det litt dumt, mente det ikke slik, men noen kan jo oppfattes som om de har nesa i sky, ser ned på andre f.eks. Det kan jo hende at dere ble oppfattet slik uten at jeg vet det.

Jeg har ikke møtt eller hørt omfolk som "blir sett på som innflyttere" så jeg syns det er rart bare.

Men nå er ikke min slekt innflyttere så mulig det har gjort meg blind for det i forhold til hva slags inntrykk andre sitter med.

Som innflytter så kan man sikkert oppleve det negativt uansett hvilken by man flytter til, ikke bare Svelvik. Kommer vel litt an på hvordan man selv velger å håndtere saken.

Skrevet

Ok, hele Svelvik skriver på samme måte som meg :fnise:

Uansett, ser at jeg skrev det litt dumt, mente det ikke slik, men noen kan jo oppfattes som om de har nesa i sky, ser ned på andre f.eks. Det kan jo hende at dere ble oppfattet slik uten at jeg vet det.

Jeg har ikke møtt eller hørt omfolk som "blir sett på som innflyttere" så jeg syns det er rart bare.

Men nå er ikke min slekt innflyttere så mulig det har gjort meg blind for det i forhold til hva slags inntrykk andre sitter med.

Som innflytter så kan man sikkert oppleve det negativt uansett hvilken by man flytter til, ikke bare Svelvik. Kommer vel litt an på hvordan man selv velger å håndtere saken.

Herregud, så motbydelig du oppfører deg! Kan du ikke svare mennesket på en mer saklig måte?

• Liker 1
Skrevet

Herregud, så motbydelig du oppfører deg! Kan du ikke svare mennesket på en mer saklig måte?

Han svarte da på en saklig måte og beklaget seg?

Skrevet

Arendal. Stygg dialekt dog. Men det er i det minste mer by enn de andre. Men det er ikke like perlete om sommeren som Grimstad eller Kristiansand, hvis sommerlivet er viktig.

Skrevet

Arendal. Stygg dialekt dog. Men det er i det minste mer by enn de andre. Men det er ikke like perlete om sommeren som Grimstad eller Kristiansand, hvis sommerlivet er viktig.

Dialekt er faktisk en av grunnene til at jeg ikke vil lenger sør enn Kragerø. Vet det er overfladisk, men jeg er ikke særlig glad i sørlandsdialekt. I Arendal snakker dog mange vanlig østlandsdialekt av en eller annen grunn, også er det de som bytter ut R med G. Ggo Haglem Bgundtland.

• Liker 1
Skrevet

Men hvis med tanke på dialekt, så kan du flytte deg ett hakk lengere ned. Risør nemlig :)

Ligger ca 30 min unna Kragerø. Der snakker de "bokmål" uten de bløte konsonantene og skarringen.

Skrevet

Men hvis med tanke på dialekt, så kan du flytte deg ett hakk lengere ned. Risør nemlig :)

Ligger ca 30 min unna Kragerø. Der snakker de "bokmål" uten de bløte konsonantene og skarringen.

Denne skjønte jeg ikke helt. Hvis Kragerø ikke lenger er et aktuelt alternativ er det jo som TS skrev ikke på grunn av dialekten, for hun vil gjerne bo et sted innenfor det østlandske dialektområdet og Kragerø er slik sett uproblematisk. Så hvorfor skulle hun da velge Risør, en by som er enda mindre og som ligger enda lenger fra de større byene langs Vestfoldbanen? Risør er jo en fin liten sørlandsby, men de avgjørende innvendinger mot Kragerø (at byen er liten og ligger litt isolert) vil jo være enda sterkere mot Risør.

Skrevet

Denne skjønte jeg ikke helt. Hvis Kragerø ikke lenger er et aktuelt alternativ er det jo som TS skrev ikke på grunn av dialekten, for hun vil gjerne bo et sted innenfor det østlandske dialektområdet og Kragerø er slik sett uproblematisk. Så hvorfor skulle hun da velge Risør, en by som er enda mindre og som ligger enda lenger fra de større byene langs Vestfoldbanen? Risør er jo en fin liten sørlandsby, men de avgjørende innvendinger mot Kragerø (at byen er liten og ligger litt isolert) vil jo være enda sterkere mot Risør.

Nettopp. Risør er nydelig, men det er langt mindre enn Kragerø og ikke minst enda mindre sentralt.

For all del, det er ikke avgjørende at det tar ca 1 time til Skien med bil, jeg tror man omstiller seg så lenge man trives der man er. Sånn sett ville vel Stavern/Larvik være et bedre alternativ (hvorfor kan de ikke gjøre noe med det triste utseende til Larvik sentrum?), men man får langt mer bolig for pengene i Kragerø, det er litt sånn jeg tenker.

Skal jeg kjøpe meg bolig ønsker jeg å ha plass rundt meg, vite at her skal jeg være LENGE, og her kan jeg invitere venner og familie på overnattingsbesøk uten at vi må trampe oppå hverandre med madrasser på stuegulvet.

Egentlig så tror jeg det lureste vil være å leie noe for kort tid, og rett og slett se hvordan man trives.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...