AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 http://www.dagbladet.no/2011/10/20/nyheter/uloba/innenriks/arbeidsliv/helse/18692895/ Er du assistent i Uloba? I så fall, føler du det slik? Jeg er selv 100% assistent, og føler meg ganske heldig, da jeg har en arbeidsleder som er veldig ålreit. Dagbladet har siden i sommer blitt kontaktet av over 20 assistenter som forteller om dårlige arbeidsvilkår og forskjellige former for trakassering. Synes selvfølgelig at det er trist at folk føler det sånn i en jobb som er veldig viktig! Poster som anonym da jeg er ganske offentlig av meg på KG, men grunnet taushetsplikt ønsker jeg ikke at mine meninger skal forbindes med brukeren min.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har jobbet som personlig assistent.. og ja, det er veldig dårlige arbeidsvilkår! Jeg trivdes ikke i den jobben. Det burde vært flere regler for de som har personlig assistent.
Bringebærjenta Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 Tiden jeg jobbet som assistent i uloba var de værste månedene i mitt liv. Baksnakking, psykisk vold fra brukeren, kasting av ting og raserianfall samt tvang om å jobbe 2-3-4 vakter i strekk uten å få lov til å få overtidsbetaling. Våkennetter uten full betaling fordi hun ikke ønsket standard kontrakt osv... Mareritt... 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 Oj, skjønner at jeg har vært heldig! Vi jobber både dag, kveld og natt, og om natten trenger vi ikke være våkne. Stortrives i min jobb, og hadde heldigvis en arbeidsleder som har hjulpet meg masse når h*n fant ut at jeg var gravid. På min arbeidsplass så jobber vi alene med arbeidsgiver, og overlapper kun hverandre med et kvarter (untatt kveld/natt-skiftet, da vi overlapper 45 minutter, da arbeidsleder trenger hjelp til å gå på do for å bæsje). Synes det er kjipt at vi ikke har overtidsbetaling før etter 11 timer, men det er vel det eneste jeg kan sette fingeren på også. (Var deres arbeidsgivere funksjonshemmede fra fødsel av?) - TS
Bringebærjenta Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 Min arbeidsgiver var funksjonshemmet fra fødsel. H*n kunne klart seg så bra, er veldig smart men ser bare det negative og utnytter folk til de grader. Jeg vet at ikke alle er sånn, sikkert fungerer de fleste bedre enn h*n, men jeg ble helt ødelagt.
Gjest Henriette Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg ville aldri ansatt en slik person som "arbeidsleder": http://www.dagbladet.no/2011/06/27/nyheter/innenriks/arbeidsliv/2400/helse/17079196/ Helt utrolig at de får lov til å kalle seg det. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 Veldig kjip sak. Men min erfaring med Uloba og BPA er helt omvendt. Assistent og arbeidsleder gode venner, veldig fleksible arbeidstider, enkle og gode arbeidsopgaver osv. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #8 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg skrev over her... Men alt spørs veldig på personen.. Det er ikke alle som burde være sjef! Jeg jobbet alltid alene. Vi hadde aldri noe personalmøte. Hadde ingen å prate om. Følte meg utnyttet og dårlig behandlet. Det skulle vært en fra uloba som visste mer om visse arbeidsledere, slik at hvis man lurer på om noe så er det mulig å spørre de i uloba. Det hendte at jeg spurte om noe til hun jeg jobbet for, og det jeg fikk til svar skjønte jeg at hun sa fordi det passet h*n best. Jeg mener også at der assistente har en del dødtid, så burde de ha et eget rom å sitte på. Jeg kunne ha skrevet site opp og site ned om hva som var galt der jeg jobbet, men orker ikke å ta fram de minnene! Det finnes nok mange som er flinke "sjefer" i uloba, men er så utrolig mange som ikke er det, at uloba burde se på andre muligheter.. 2
Gjest Irene G. Night Skrevet 21. oktober 2011 #9 Skrevet 21. oktober 2011 Hei! Jeg jobber selv i ULOBA og har gjort det i snart 8 år. Stortrives med dette. Personlig har jeg aldri opplevd å bli behandlet som det blir beskrevet her. Jeg synes heller ikke noen arbeidstakere skal bli behandlet slik, hverken i ULOBA, i utelivsbransjen, hotellnæringen eller i andre serviceyrker. Men jeg har hatt opplevelser hos min arbeidsleder i uloba som jeg har hatt et ønske å ta opp med noen foruten min arbeidsleder, og da har jeg kontaktet rådgiveren. Rådgiveren har lyttet til meg og gitt meg den respekten jeg har hatt behov for da. Når det er sagt ønsker jeg å komme med noen saklige opplysninger, som kanskje kan rette opp i noen av det som blir skrevet. Man blir ansatt som assistent. Man blir IKKE ansatt som arbeidsleder. Jeg har en kontaktperson - rådgiver i ULOBA. Jeg har oppfattet det slik at ALLE assistenter i ULOBA har en kontaktperson - en rådgiver som har taushetsplikt, men rapporteringsplikt hvis det begås grove overtramp av arbeidsleder. I ULOBA gjelder de samme regler som i andre arbeidsforhold. Dette når det gjelder antall timer man har lov til å jobbe, hvor mange timer man skal ha fri mellom hver arbeidsøkt, prøvetid, oppsigelsestid osv. 1
Bringebærjenta Skrevet 21. oktober 2011 #10 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg er sikker på at det fungerer kjempebra i mange arbeidsforhold, men det er også noen brukere som aldri burde vært arbeidsledere. Når det var noe jeg mente var galt så ringte jeg rådgiveren. Når jeg senere tok dette opp med arbeidslederen ble jeg kjeftet huden full fordi jeg lager problemer for h*n. Så det er ikke alltid det fungerer. Og Uloba burde ta tak i det når folk slutter i ett sett, vi snakker noen som sluttet annenhver uke og noen som ikke kom tilbake etter første vakt. Når det er sagt så skulle jeg ønske jeg hadde valgt en annen arbeidsplass, kanskje jeg fortsatt ville vært i jobben da.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #11 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg fikk ingen kontaktperson i uloba.. 1
Niennas Skrevet 22. oktober 2011 #12 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg fikk ingen kontaktperson i uloba.. Joda, alle har det, det finnes også en servicetelefon for assistenter. Det er nok bare arbeidslederen din som ikke var flink til å videreformidle den informasjonen. Er veldig fornøyd med min arbeidsleder, hun tar jobben sin seriøst, og er veldig flink til å fortelle oss/minne oss på våre rettigheter. Når en assistent begynner i jobben får den streng beskjed om å lese igjennom assistentpermen, der hun alltid legger siste oppdaterte informasjon. Jeg er nå sykemeldt som BPA, fordi jeg er gravid. Har ringt servicetelefonen for assistenter, og fått god informasjon også der. Trist å høre at ikke alle har en like god arbeidsleder som meg, som tar jobben sin seriøst.
Gjest mysan Skrevet 22. oktober 2011 #13 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg var veldig fornøyd med min arbeidsleder og hans gamle mor. Jeg så frem til at stillingsprosenten skulle utvides, men desverre døde han, så dett var dett. Etter det finner jeg bare små stillingsprosenter og tilkallingsassistenter når jeg leter etter ny jobbmulighet, ellers kunne jeg godt tenkt meg å fortsette i en slik jobb.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #14 Skrevet 23. oktober 2011 Joda, alle har det, det finnes også en servicetelefon for assistenter. Det er nok bare arbeidslederen din som ikke var flink til å videreformidle den informasjonen. Er veldig fornøyd med min arbeidsleder, hun tar jobben sin seriøst, og er veldig flink til å fortelle oss/minne oss på våre rettigheter. Når en assistent begynner i jobben får den streng beskjed om å lese igjennom assistentpermen, der hun alltid legger siste oppdaterte informasjon. Jeg er nå sykemeldt som BPA, fordi jeg er gravid. Har ringt servicetelefonen for assistenter, og fått god informasjon også der. Trist å høre at ikke alle har en like god arbeidsleder som meg, som tar jobben sin seriøst. Jeg ringte uloba en gang for å spørre om noe som jeg gjorde i min jobb, men fikk ingen svar fra dem, ble ikke overført til en kontaktperson heller. Fikk beskjed om å finne ut av det selv.. Assistentpermen var veldig gammel (men vet ikke hvor mye de har oppdatert i den bortsett fra lønn...). Hun jeg jobbet for sa bare det som passer for henne og dreit fullstendig i assistentene sine. Tror ikke hun tenkte at dette er arbeidsplassen til folk, for hun gjorde ingenting for at vi skulle trives. Jeg hører om de som tar med sine assistenter på resturanter osv og viser sin takknemlighet. Min har aldri spurt om jeg vil spise middag med henne eller noe i det hele tatt som kan gjøre at man får et bedre forhold. Til slutt ble hun dritsur siden jeg ikke tok på meg noen ekstra vakter (jobbet 100%). måtte tenke på min psykiske helse, derfor sa jeg nei og sluttet etter hvert. Jeg skulle ønske alle assistente kunne ha møter ca hver mnd (noe jeg mener man har krav på, men vi ikke fikk) slik at man får diskutert ting og tang. Høre om flere har noen problemer med noe osv. og så ta det opp med personen man jobber for. Tror jeg hadde fått det mye bedre hvis jeg kunne fått noen å prate med. Sliter veldig på psyken å jobbe helt alene, å aldri ha noen å prate med og ikke føle seg helt velkommen på jobb.. 1
Gjest ano Skrevet 13. desember 2011 #15 Skrevet 13. desember 2011 Jeg visste ikke heller at vi hadde en kontaktperson hos Uloba.. Jeg fikk vite om det da en av kollegene mine sluttet, og noen fra Uloba ringte henne for å spør om hvorfor hun sluttet (det er mange som slutter der jeg jobber. Og mange som slutter rett etter opplæring.). Vi har utrolig mye sykemelding (i hvertfall 1-2 stikker hver uke) og siden vikarene ikke ville jobbe, så er det jeg og en annen assistent som jobber 100%, nesten tvunget til å jobbe. Vi får ofte beskjed om at vi må jobbe dobbeltvakt (17 timer) et par timer eller minutter før slutten av vakten. Og da kan vi ikke dra, selv om vi har andre planer. For vi jobber alene, og brukeren er helt avhengig av oss. H*n har fungerende arbeidsleder som ikke alltid er villig til å ta noen overlappingsvakter. Vi jobber alle type vakter. Og nattevaktene er veldig belastende. Brukeren trykker på alarmen hver 3 minutter for bagateller noen ganger. Noe som er veldig slitsomt fysisk og psykisk fordi h*n nekter å legge seg før kl 7.30 på dagen..Og da har vi bare en halv time med bare stress for å legge h*n, noe som er helt unødvendig. Vi har prøvd å si ifra til h*n og fungerende arbeidslederen, men det ser ikke ut som de hører på oss. De slitter ut assistentene der jeg jobber... Noe som er egentlig dumt, for jeg hadde trivdes om brukeren/lederen hadde skjerpet seg litt med rutinene. Jeg har jobbet hos Uloba siden 2008, og har ikke hatt noe dårlig erfaring bortsett fra dette her. En annen dårlig punkt er turnusen på jobb.. Jeg kan jobbe 6 nattevakter på rad, så får jeg 1 eller 2 dager fri og jobber dagvakt etterpå. Noe som er utrolig slitsomt. Og får sjelden fri i helgene.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #16 Skrevet 15. desember 2011 Kan personen tvinge deg til å jobbe ekstra? Står det i kontrakten? Må du bare si at du ikke kan. Er viktig å tenke på egen helse og Og uloba burde virkelig skjerpe seg, når det er så mange som er sykmeldte og slutter så burde de bry seg litt mer og se nærmere på saken og finne ut hva som er galt... Håper det blir bedre eller at du finner deg en ny jobb! men bare jobb de vaktene du skal, ingen kan tvinge deg til å jobbe ekstra.. Kanskje personen forstår at ha/hun ikke kan gjøre som han/hun vil..
Gjest ano Skrevet 17. desember 2011 #17 Skrevet 17. desember 2011 Hei igjen, og takk for svar Personen jeg jobber for kan tvinge meg ja... Selv om det ikke står i kontrakten. For h*n trenger 24 timers hjelp og kan ikke gjøre noe selv.. Slik at om jeg drar hjem og ingen kommer å ta over, så kan det bli farlig for hans/hennes helse. H*n har stor sjanse for å dø om ingen er på jobb. Så teknisk sett, er vi tvunget til å være på jobb lengre om ingen kommer på jobb etter oss. Fungerende arbeidsleder vil ikke alltid ta krise vakter :/ Det er ikke morsomt å plutselig få melding 1 time før slutten av vakten, og vite at du må jobbe dobbelt. Jeg har selv jobbet 23 timer i strekk fra 17 til 18 Mai fordi vi hadde folk som var sykemeldt, og arbeidslederen fant ikke noe vikar. Da var jeg på jobb, og kunne ikke dra :/
Bringebærjenta Skrevet 18. desember 2011 #18 Skrevet 18. desember 2011 Hei igjen, og takk for svar Personen jeg jobber for kan tvinge meg ja... Selv om det ikke står i kontrakten. For h*n trenger 24 timers hjelp og kan ikke gjøre noe selv.. Slik at om jeg drar hjem og ingen kommer å ta over, så kan det bli farlig for hans/hennes helse. H*n har stor sjanse for å dø om ingen er på jobb. Så teknisk sett, er vi tvunget til å være på jobb lengre om ingen kommer på jobb etter oss. Fungerende arbeidsleder vil ikke alltid ta krise vakter :/ Det er ikke morsomt å plutselig få melding 1 time før slutten av vakten, og vite at du må jobbe dobbelt. Jeg har selv jobbet 23 timer i strekk fra 17 til 18 Mai fordi vi hadde folk som var sykemeldt, og arbeidslederen fant ikke noe vikar. Da var jeg på jobb, og kunne ikke dra :/ Det var noe av problemet der jeg jobbet også. Brukeren kunne ikke være alene. Og siden jeg var på jobb nesten hver dag så var det nesten alltid jeg som måtte bli igjen. Andre bukket under for brukerens tyranni og ble sykemeldte og alt havnet på meg. JEG måtte jobbe sinnssykt mange timer sammenhengende og ble sendt ut på de mest idiotiske ting, selv midt på natten i mindre trygge områder. Jeg ble også bedt om å gjøre ting i brukerens hjem som var direkte helsefarlig og kunne blitt skikkelig ikke, og da nektet jeg. Da ble jeg kastet ting på og sjelt ut. Noen perioder jobbet jeg syv dager i uken og noen av disse dagene var jeg der døgnet rundt, men brukeren nektet meg å skrive anbefalt tid på natt, jeg fikk aldri betalt for hele natten selv om jeg var våken alle timer utenom EN. Så var det bare å fortsette selv om jeg var stuptrøtt og måtte bli i 72 timer til. Og siden brukeren mente at den ene timen med søvn på natten gjorde at jeg fikk sove, så ble nesten ikke noe av dette overtid heller. Jeg knakk sammen en dag og fikk sykemelding. Har ikke satt fot der siden. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #19 Skrevet 18. desember 2011 Jeg jobber som assistent i ULOBA og stortrives. Aldri har hatt problemer med arbeidslederen og jobber stort sett etter planen eller mer, om jeg ønsker det. Jeg har vært utrolig heldig med sjefen min, vi har et godt forhold. Det betyr ikke at alt går som smurt, for mange av disse personene har hatt problemer eller sliter med noe. Det som er vanskeligst for meg er at arbeidsforholdet er så usikkert. ULOBA og kommunen kan komme i klemme og man kan miste jobben fordi kommunen vil spare eller avslutte avtalen. Det er slitsomt for de som trenger assistanse til å leve et normalt liv (om mulig) som alle andre. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #20 Skrevet 19. desember 2011 Hei igjen, og takk for svar Personen jeg jobber for kan tvinge meg ja... Selv om det ikke står i kontrakten. For h*n trenger 24 timers hjelp og kan ikke gjøre noe selv.. Slik at om jeg drar hjem og ingen kommer å ta over, så kan det bli farlig for hans/hennes helse. H*n har stor sjanse for å dø om ingen er på jobb. Så teknisk sett, er vi tvunget til å være på jobb lengre om ingen kommer på jobb etter oss. Fungerende arbeidsleder vil ikke alltid ta krise vakter :/ Det er ikke morsomt å plutselig få melding 1 time før slutten av vakten, og vite at du må jobbe dobbelt. Jeg har selv jobbet 23 timer i strekk fra 17 til 18 Mai fordi vi hadde folk som var sykemeldt, og arbeidslederen fant ikke noe vikar. Da var jeg på jobb, og kunne ikke dra :/ Han kan ikke tvinge deg! Jeg skjønner jo at man vil ikke forlate en person som trenger hjelp, så man havner i en velig vanskelig situasjon. Hvis det er et stort problem så burde dere avtale at du kan si ifra når du kommer på jobb om du kan jobbe dobbelt eller ikke, hvis ikke er personen nødt til å finne en som har mulighet til å jobbe senere. Eller så må personen skaffe seg enda flere vikarer. Personen jeg jobbet for klarte seg ikke alene. til slutt var jeg bare nødt til å si nei til å jobbe ekstra, for måtte tenke på egen helse. Men hun hadde jo personer hun kunne ringe. De som er ekstrahjelp vil jo gjerne jobbe. Tenk på helsa di og slutt med det der!! Du får bare ta opp med personen at du vil ikke lenger jobbe ekstra. Ingen kan tvinge deg til å jobbe ekstra. Får du da ekstra pause? Det finnes jo regler.. Du kan også ringe uloba for å forklare situasjonen og håpe på å få en person som vil hjelpe. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå