Gå til innhold

Hvorfor kaster DU søppel i naturen/på gata osv.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe av det som irriterer meg mest her i verden er mennesker som hiver fra seg søppel og skrot uten å ofte en tanke for miljøet og omgivelsene. Jeg bor i en norsk kommune der de fleste har horrible holdninger til å rydde opp etter seg selv, og nå har de nettopp stengt hageavfallsplassen fordi folk kommer drassende med sofaer, madrasser, kasser med gamle leker osv. Noen er til og med så dumme at de glemmer å fjerne dokumenter med fullt navn før de hiver fra seg gammelt skrot.

I Norge generelt syns jeg det ser ut som en svinesti i de fleste grøfter, skogsstier eller utenfor kiosker. De koster mye penger å rydde opp etter alle dere som hiver fra dere ting hvor som helst, og jeg kan ikke skjønne at dere syns det ser pent ut heller. Hva om jeg kom og tømte søppela mi utenfor inngangsdøra deres på en daglig basis, hadde budskapet mitt om å holde naturen ren sunket inn da?

Jeg vil gjerne vite hvorfor DU kaster søppel i naturen og på gata, for etter mengdene å dømme må det være noen medlemmer her inne som føler seg truffet. Så nå har du muligheten til å svare anonymt, for jeg vil gjerne vite hva som er så vanskelig med å ta med seg søppelet hjem eller vente til du ser en søppelkasse.

:)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Apophis

Eg er enig med deg og eg kaster derfor ikkje søppel i naturen eller på gata :) Om eg forsøpler, så er det eit uhell isåfall - ved å miste noe ut av lomma f.eks. På vinteren har eg gjerne med ein ekstra pose og går å plukker søppel langs fortauet mens eg lufter hunden, siden firmaet som får betalt av kommunen for å holde veiene/fortauene fri for boss ikkje gjør jobben på vinteren. Eg har funnet de utroligste ting på disse turene og merker at folk er flinke til å slenge søpla si ut bilvindu mens de kjører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Veldig få hiver søppel på gaten, for de aller fleste er det utenkelig. Men det blir likevel hauger av søppel om bare 1% gjør det.

I en by på 200 000 utgjør 1% 2000. Hvis alle disse kaster 2-3 søppelting hver dag, blir det mye søppel i veikanten, i skogen og på fortauet.

Denne lille andelen gjør det vel fordi de gir faen i alt annet enn seg selv og sine egne umiddelbare behov. Jeg kan ikke se noen annen grunn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et område hvor det er veldig vanlig å kaste fra seg skrot på gata. Og da er det ikke bare snakk om et ispapir eller en tyggis, men gjerne hvitevarer, møbler og bygningsavfall. Veldig ofte er det nye landsmenn som gjør dette, så jeg tror at det i mange tilfeller er snakk om kulturforskjeller. At de er vant til at det ser ut som en dass i gatene, og ikke bryr seg med det. Jeg er ikke en dømmende person, jeg bare konstaterer at det må være sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Selv bor jeg ved en ganske stor videregående skole og mellom meg og skolen, så ligger det en butikk.

Det er ikke mye morsomt å gå tur med bikkja den veien, for etter hver eneste lunch så ligger det så grusomt mye søppel langs hele den veien.

Jeg har selv sett at de bare kaster det rett ned på bakken, og lærere som ser det sier ingenting...

Så ungdommer er absolutt en av synderne (ikke alle selvfølgelig)

En annen gruppe med syndere er utlendinger. De som kaster ting rett ut av stuevinduet fordi de ikke lengre har bruk for det (TV, ødelagte møbler osv) og bare lar det ligge der.

En annen gruppe med utlendinger er disse som kommer til Norge for å "jobbe", gjerne da polakker, litauere etc.

Disse stjeler alt de kommer over og det de ikke får brukt kaster de bare hvor som helst på bakken. Disse bruker ofte mye tid på en strand eller i en skogkant, hvor de forsøpler med menneskelig avføring, engangsgriller og mye mer.

(Disse problemene er ikke noe jeg bare finner på, men er MEGET reelle problemer. Iallefall i den byen jeg bor i. Og jeg presiserer gjerne en gang til...dette gjelder ikke ALLE, men en god del ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror også folk fra enkelte kulturer generelt forsøpler mer enn nordmenn. I mange kulturer har man ingen omsorg og omtanke for det som er felles og offentlig. I Norge er man tradisjonelt vant med en tankegang om at vi alle bidrar til å ha gode felles løsninger, at alle gjør sitt for at det skal være hyggelig for alle på et offentlig sted. Denne tankegangen er helt ukjent for enkelte andre. Også enkelte nordmenn. Spesielt ungdommer kanskje.

Selv om de aller fleste ville sette pris på rene og ryddige omgivelser. Jeg skjønner det ikke og vet ikke hva som kan gjøres med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

jeg kaster jeg ALDRI ting på gata da! jeg er veldig flink til akuatt dette.

end ajeg har vokst opp med en forsøppler av en far! han kaster søppelsekker ut av vinduet på motorvegen han :nei:

og annet stort rask blir gjerne dumpet overalt, så lenge han slipper å plukke det opp!!

fysj og fysj!

tyggier, snus og røyksneiper på gata syns jeg er noe av det værtste for det tar MANGE år å komme vekk..

Endret av Crazyparrotwoman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tror at det til dels skyldes mennesker med annen kulturell bakgrunn (innvandrere), men også nordmenn som er så dumme at de ikke bryr seg, gjerne mennesker uten utdannelse).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

i veska mi til jeg finner søppelkasse, eller så må jeg ta det med hjem å kaste det der.

Aldri på gata eller langs veien, sier seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster ikke ting på gata - er det ikke en søppeldunk i nærheten tar jeg med meg søpla til jeg finner en. Syns det er en uting å kaste ting rett på bakken! Får også helt mark når jeg ser folk kjøre langs veien og kaster søppel ut vinduet på bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg blir fryktelig irritert bare av å tenke på at noen gjør slikt. Selv kan jeg ikke huske å ha kasta søppel på bakken en eneste gang. Putter det bestandig i veska hvis jeg ikke finner ei søppelbøtte i nærheten. Og det må jeg vel ha gjort helt siden jeg var en liten knott.

Eller jo, når jeg tenker meg om er jeg kanskje ikke så prektig allikevel? Har skjedd et par ganger at jeg har latt et par-tre pølserester ligge i skogen etter å ha vært på tur med barnehageungene. Jeg tenkte vel bare at det sikkert var noen små dyr som kom til å bli fornøyd. Vet iallfall at rottene mine hadde blitt dritglad for litt pølse. Haha, uff, nå fikk jeg jo faktisk svart på det som ble spurt om. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kaster jeg aldri søppel rundt meg. Mine foreldre kalte det for "normal folkskikk" da jeg var liten, og det var en meget god holdning å vokse opp med.

Husker jeg skulle få skyss med en venninne på videregående en gang og faren hennes bare rullet ned bilvinduet og hev ut diverse bøss. Jeg ropte STOPP! og gikk ut av bilen (det var en rolig landevei) og tilbake og fant papiret og ga det tilbake til faren. Han hadde veldig lite pent å si om de "steingale miljøvernerne". Men etter min mening har det mer med folkeskikk og hvordan vi ønsker at miljøet rundt oss skal være enn med "miljøvern" i den forstand. (og jeg har mastergrad i miljøvernstudier så jeg tror jeg vet hva jeg snakker om ;))

Uansett var venninna mi like ille som faren, jeg har ikke tall på hvor mye bøss jeg plukket opp etter henne. Det er et klart eksempel på at normale oppegående mennesker gir blanke faen om verden rundt dem ser ut som en dynge så lenge de slipper å rydde selv, og ikke minst at slike holdninger dessverre ofte er noe som går i arv. Søplete foreldre får gjerne søplete unger! ;)

Anonym poster: 7b1d3fcdf22da4d243d48ae139887ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har faktisk aldri sett innvandrere kaste søppel på gaten.. Men voksne i 50 åra derimot.. Fysj!

Anonym poster: 55204cbb3de2f307697914639584b9e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk aldri sett innvandrere kaste søppel på gaten.. Men voksne i 50 åra derimot.. Fysj!

Anonym poster: 55204cbb3de2f307697914639584b9e1

Vel, i min hjemkommune var det noen innvandrerfamilier som har hus som fikk kommunen "på nakken" med pålegg om å fjerne søppelberg som de hadde i hagen, sikkert fordi de ikke gadd å betale for søppelhenting. Skjønner ikke at de klarer å bo med en "søppeldynge" utenfor husveggen, det var bilder i avisa. Her jeg bor nå så pleide en innvandrerfamilie å hive søplet sitt i mitt borettslag sin søppelcontainer (jeg var en av de som så det, en far med unger i bilen), de bodde ikke i borettslaget, så da måtte styre ordne lås og nøkler.

Jeg gikk i fjæra i går, holdt nesten på å begynne å plukke søppel men hadde ikke noe å ha det i og det er ingen søppelbøtter der, neste gang tar jeg med meg en pose for å plukke.

Jeg hiver aldri noe annet enn feks bananskall eller epleskrot i naturen, ting som jeg vet at råtner. Ellers så tar jeg med meg alt søppel hjem eller hiver i en offentlig søppelbøtte jeg går forbi. Skjønner ikke at folk bare hiver rundt seg, at de ikke bryr seg :( Har ikke hund men hadde jeg det så hadde jeg plukket opp bæsjen selv om jeg vet at det ikke er skadelig for naturen.

Jeg er ikke en aktiv miljøverner, sløser med strøm og kjører mye bil. Når jeg røykte var det sjeldent jeg heiv sneipen på bakken, slukket den heller og tok vare på den til jeg fant et askebeger eller søppelkasse.

Anonym poster: 9f73dbdc11fcbdd9d683bb24e3f77e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Kaster aldri søppel på gata. Var på Steinbrovannet i Groruddalen tidligere i sommer og var helt sjokkert over all søpla som lå der og fløt. (da hadde søppeltømmerne streik) men likevel. Var til og med engangsgriller der som ikke var ordentlig sloknet, og en formue i panteflasker. Noe av søpla lå og fløt i vannkanten! Hvor vanskelig er det å ha en plastpose eller to som man bruker som søppelpose under oppholdet, som man knyter sammen og tar med hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, i min hjemkommune var det noen innvandrerfamilier som har hus som fikk kommunen "på nakken" med pålegg om å fjerne søppelberg som de hadde i hagen, sikkert fordi de ikke gadd å betale for søppelhenting. Skjønner ikke at de klarer å bo med en "søppeldynge" utenfor husveggen, det var bilder i avisa. Her jeg bor nå så pleide en innvandrerfamilie å hive søplet sitt i mitt borettslag sin søppelcontainer (jeg var en av de som så det, en far med unger i bilen), de bodde ikke i borettslaget, så da måtte styre ordne lås og nøkler.

Anonym poster: 9f73dbdc11fcbdd9d683bb24e3f77e33

Men jeg har gått mange turer i marka og fjellet og møtt på søppelberg, ulovlig dumpet. Men aldri møtt på en innvandrer i marka/fjellet, så det er jo nordmenn.

Anonym poster: 9f73dbdc11fcbdd9d683bb24e3f77e33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Folk som kaster søppel i gatene og ellers på bakken, hater jeg! En gang hadde jeg et papir jeg skulle kaste, den sklei ut av hendene da jeg skulle gjøre noe, og ned på bakken. Fikk så utrolig dårlig samvittighet. Tok det opp og sa unnskyld, det var ikke meningen! hehe.. :fnise:

Jeg har som oftest med meg en veske, pose eller så har jeg lommer. Får jeg søppel etter å ha handla en dag, legger jeg det enten i veska, lommen eller pose, hvis det ikke er søppelkasse i nærheten. Så kaster jeg det heller når jeg kommer hjem, eller til nærmeste søppelbøtte. Også irriterer jeg meg over folk som røyker.. for mange så virker det som om det er ekstremt livsfarlig og tungt å gå de 2 meterene til søppeldunken/røykedunken for å kaste røyken sin (etter den er slokt).. :frustrert: de slenger den heller på bakken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske sist gang jeg kastet søppel på gata eller i naturen. Men de gangene jeg har gjort det(da jeg var yngre) var tankegangen noe slikt som "The world is already fucked, I'm just adding to it".

Nå kjenner jeg at jeg får litt dårlig samvittighet om jeg i det hele tatt vurderer å kaste søppel. Om jeg spiser eller drikker noe som lager søppel så sørger jeg for å være ved en søppelbøtte eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et område hvor det er veldig vanlig å kaste fra seg skrot på gata. Og da er det ikke bare snakk om et ispapir eller en tyggis, men gjerne hvitevarer, møbler og bygningsavfall. Veldig ofte er det nye landsmenn som gjør dette, så jeg tror at det i mange tilfeller er snakk om kulturforskjeller. At de er vant til at det ser ut som en dass i gatene, og ikke bryr seg med det. Jeg er ikke en dømmende person, jeg bare konstaterer at det må være sånn.

Dette stemmer nok en god del. Mannen min er fra Vest-Afrika, jeg har venner fra både vest og øst-afrika, og felles for de alle er faktisk at de ikke tenker over det,rett og slett. I hjemlandet kaster alle alt på bakken, det finnes ikke gjenvinningsløsninger, alt bare brennes i ny og ne.

For min egen del: da jeg var "ung" var det "kult" å gi faen, deriblant kaste søppel på bakken. Jeg vokste heldigvis fort fra det.

Angående røyk: Jeg skulle ønske det fantes flere askebeger rundt omkring, jeg føler meg nemlig absolutt ikke trygg på å kaste sneipen i søpla, med mindre det er snø/regn ute.

Endret av Binta Ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...