Gå til innhold

Hva er egentlig Angst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer veldig på hvordan det er å leve med angst, hva er egentlig angst?

Jeg testet meg utifra en veldig god bok som het "tenk deg glad" å fant ut at jeg har moderat angst å mild depresjon :forvirret:

Nå var jo dette bare en bok, men jeg har begynt å lure på angsten, jeg vil bare høre litt hva det er, går ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angst er jo en veldig individuel sak, spørs jo litt hva du har angst for. Selv har jeg en type sosial angst. Sånn med mine egne ord vil jeg si at angst er frykt. For å overvinne denne frykten må du utfordre deg selv og oppsøke de situasjonene du frykter eller det du frykter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg men, du kan ikke bare finne ut at du har angst da det finnes endel plager som kan føles likt ut. Snakk med en psykolog om du sliter, så kan h*n hjelpe deg finne ut hva du sliter med og kan få hjelp med, og eventuelt sette diagnosen angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig vanskelig å beskrive hvordan det føles å ha angst, da dette ikke kan forstås før man har opplevd det selv. Jeg trodde jeg visste hva det innebar etter å ha vært nær på noen som har hatt angst, helt til jeg fikk mitt første panikkanfall og ble preget av angst en god stund etterpå, og til tider fortsatt blir.

Som en annen sier er det mange typer angst. Man kan ha angst for spesielle ting eller spesielle situasjoner. Som sosial angst f.eks. eller angst for å legge frem noe for store forsamlinger. Hvordan man reagerer er også ulikt, men ofte så opplever man en del fysiske reaksjoner (hjertebank, svimmelhet, svette, skjelvinger osv). Man kan også få en slags ut av deg selv opplevelse, et tankekaos, du klarer ikke kontrollere tankene dine på et vis. (som sagt vanskelig å forklare)

Generalisert angst er noe litt annet, da har man angst for mer generelle ting. Man kan være overstadig bekymret over hverdagslige ting og man kan virke litt paranoid, irasjonell, ikke så god på å se ting objektivt, og man kan ha en viss negativ tankegang. Ofte kan man også få angst for angsten. Som gjør at det hele går rundt i en ond sirkel.

Kunne sikkert fortalt masse mer, men nå fikk du kanskje et bedre innblikk?

Tror ikke du skal selvdiagnostisere deg med angst, men hvis du føler deg litt i ubalanse er det lurt å søke hjelp. Jo fortere man innser at man trenger hjelp ut av angsten, jo fortere blir man frisk. Mange bruker flere år på å bli frisk, eller lære seg å leve med angsten. Til det trenger man hjelp, det er det ingen tvil om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...