Gjest Ludovie Skrevet 14. oktober 2011 #21 Del Skrevet 14. oktober 2011 Å skal bare stå foran infinitivsformen av ordet, har jeg lært. Og det er korrekt. Men det er allikevel ikke slik at "og" ikke kan forekomme foran infinitiv - det er det jo flere som har kommet med eksempler på i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 14. oktober 2011 #22 Del Skrevet 14. oktober 2011 For øvrig, når det gjelder "sitter og ...", "driver og ...", "ligger og ...", osv, som har vært nevnt tidligere i denne tråden, så dreier det seg om idiomer (faste uttrykk) som har en spesifikk grammatisk funksjon, nemlig det å indikere en pågående handling, tilsvarende f.eks. progresssive tense i engelsk. "Jeg sitter og skriver" kan f.eks. som regel oversettes med "I am writing" (og altså ikke) *"I am sitting and writing"/*"I sit and write". Det dreier seg som nevnt om idiomatiske uttrykk/faste forbindelser her, og alle disse som brukes til å indikere en pågående handling, har "og", og ikke "å". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 14. oktober 2011 #23 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) For øvrig, når det gjelder "sitter og ...", "driver og ...", "ligger og ...", osv, som har vært nevnt tidligere i denne tråden, så dreier det seg om idiomer (faste uttrykk) som har en spesifikk grammatisk funksjon, nemlig det å indikere en pågående handling, tilsvarende f.eks. progresssive tense i engelsk. "Jeg sitter og skriver" kan f.eks. som regel oversettes med "I am writing" (og altså ikke) *"I am sitting and writing"/*"I sit and write". Det dreier seg som nevnt om idiomatiske uttrykk/faste forbindelser her, og alle disse som brukes til å indikere en pågående handling, har "og", og ikke "å". Jeg er stor fan av deg, Ludovie Endret 14. oktober 2011 av Herr Drue 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Personlig12 Skrevet 14. oktober 2011 #24 Del Skrevet 14. oktober 2011 Ingen ide. Skriver som en tosk på norsk Men god å rime, DET er du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 15. oktober 2011 #25 Del Skrevet 15. oktober 2011 Jeg er stor fan av deg, Ludovie Jeg og, hun er smart, og dessuten flink til å forklare uten å virke bedrevitende og irettesettende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 15. oktober 2011 #26 Del Skrevet 15. oktober 2011 Hva jobber du med, og hvilken utdannelse har du Ludovie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå