Gå til innhold

Fortell meg hvorfor jeg er sulten hele tiden!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stod opp ca halv 8.

Kl 8 spiste jeg en stor bolle med axa frukt musli med ekstra lett melk.

Kl 10.30 spiste jeg en tjukk grovbrødskive med peanøttsmør.

Begynte på jobb kl 11.

Spiste to små sjokoladebiter rundt kl 12.

Så har jeg planer om 2-3 grovbrødskiver med kalkunskine og tomat og agurk, og med leverpostei og agurk. Drikker vann til. Dette rundt kl 15.

Pleier ta en nutrilett bar sånn 17-18 en gang.

Jobber til 19 så blir ikke mye middag. Kanskje en omelett, noe brødmat, polarpizza, middagsrester osv. Dette rundt 20-21. Mulig jeg jogger 5 km før dette.

Så, hvorfor er jeg sulten HELE dagen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt mye karbohydrater kanskje? Jeg er ikke noen lavkarbofan, men mer proteiner i kosten metter mer, ihvertfall for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lite proteiner. Sjokolade istedet for et knekkebrød er bare tull. Og jeg kan ikke fatte og begripe at folk tror at det er smart å spise en nutrilettbar. Herregud. Du kunne nesten spist en halv kylling istedetfor. Du gjør nesten alle feilene i boka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Hehe. Kommer an på vekt og aktivitetsnivå, men synes det var litt lite mat, jeg da!

-Aldri spis STORE måltider som metter deg alt for mye

-Spis ofte, men lite

-Få i deg nok proteiner, fett og karbo

-Like viktig er det å drikke jevnt med vann (3-4 L daglig)

Regn ut hvor mye du trenger pr. dag og sjekk hvor mye du brenner for å sammenligne med kostholdet. For det kan hende du spiser for lite/mye. Nøtter er forresten veldig mettende, så om du hadde fått i deg et par never med mandler f.eks. daglig hadde det hjulpet på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Kommer an på vekt og aktivitetsnivå, men synes det var litt lite mat, jeg da!

-Aldri spis STORE måltider som metter deg alt for mye

-Spis ofte, men lite

-Få i deg nok proteiner, fett og karbo

-Like viktig er det å drikke jevnt med vann (3-4 L daglig)

Regn ut hvor mye du trenger pr. dag og sjekk hvor mye du brenner for å sammenligne med kostholdet. For det kan hende du spiser for lite/mye. Nøtter er forresten veldig mettende, så om du hadde fått i deg et par never med mandler f.eks. daglig hadde det hjulpet på!

Hvis jeg skal spise ofte, men lite er jeg iallefall sulten HELE tiden...

Hvordan regner man ut dette da??

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Men da må du huske på å drikke godt med vann!

Ta for deg en dag om du spiser ca. det samme hver dag (best å variere), så bruker du en matvaretabell for å finne næringsinnhold. Finn ut kcal, proteiner, karbo og proteiner.

Om du ikke trener noe særlig så holder det med 1 gram protein pr. kg kroppsvekt men om du er i stor aktivitet er det lurt å ha mer!

F.eks. bruk matpådata (last ned), så setter du opp hva du spiser, så regnes det ut automatisk.

Her er noen gode kilder:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00002/IS-1219_2606a.pdf

http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Energibalanse.aspx

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2014

Og hvorfor en er sulten kommer an på hva man spiser! Fett f.eks. er den største energikilden som gir 37 kJ pr. gram FETT. Kan være lurt å spise mandler f.eks. Og karbo og proteiner gir bare 17 kJ / 4 kcal.

EN brødskive er veldig lite synes jeg som et måltid! En brødskive med peanutbutter, eller noe kjøttpålegg + en banan hadde vært enda bedre for da får du litt raske karbo også!

Havregryn er energi som varer lenge, samme med fullkornspasta, villris osv, så husk å spise det framfor alle andre raske karbo, men litt frukt er bare bra!

Det er forskjell på et vanlig kosthold og kosthold for en som trener mye, så husk å lese linkene og finn ut av inntak og forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å balansere maten litt mer. Husk å ha en proteinkilde, en liten karbokilde og en fettkilde i hvert måltid. Og drikk for all del vann. Iblant når jeg kjenner det kniper litt, så metter vannet i en time eller to ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

En skive brød.

To sjokoladebiter.

Du bare erter magen.

Det finnes så mange kostholdssteder på nett som atpåtil er gratis - f.eks. Grethe Roehde - at det burde være fullt mulig for deg å finne ut hvor mye du bør spise.

Ca 2000 kalorier pr dag - fordel dette på 4-5 måltider - og hvis du forutsetter at disse måltidene er like store burde du komme frem til 400 kcal ca pr måltid. Da skjønner du selv hvor det skorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første spiser du for lite.

For det andre spiser du jo nesten utelukkende karbohydrater, og da mye raske karbohydrater. Hvor er de mettende proteinene? (Egg, kjøtt, fisk ++ ) Hva skjedde med grønnsaker? Tre skiver agurk på brødskiva er ikke akkurat fem om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Litt merkelig dette med damer og det å spise lite altså :klo:

Kjenner ei som kan klare seg med en brødskive dagen liksom, noe som kan være veldig skadelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Kommer an på vekt og aktivitetsnivå, men synes det var litt lite mat, jeg da!

-Aldri spis STORE måltider som metter deg alt for mye

-Spis ofte, men lite

Nå skal jeg være litt kontroversiell, så ta alt jeg sier med en klype salt. (Til TS, altså, ikke nødvendigvis til innlegget jeg quoter her.)

Jeg gikk opp i vekt, riktignok fordi jeg spiste litt for mye og for dårlig mat og trente for lite, men da jeg skulle prøve å stabilisere vekta og gå ned igjen, sleit jeg kjempemye med å finne formelen. Mye fordi jeg også følte jeg var sulten hele tiden. Det startet gjerne med havregryn til frokost (dette holdt meg mett lenger enn annen mat), så med lunsj i 12-tiden - og når jeg dro hjem i 15-16-tiden holdt jeg på å DØ av sult. Etter middag gikk det noen timer - så måtte jeg ha kveldsmat. Om jeg ikke fikk mat, kunne jeg bli rasende, skikkelig sint, noen ganger nesten svimmel.

Nå opplever jeg kun sult når jeg vet at jeg faktisk trenger mat. Og hvordan fikk jeg det til å fungere for _meg_?

Jeg gjorde motsatt av det som fungerer for mange. Altså jeg begynte å spise sjeldnere - men ikke nødvendigvis mer, merkelig nok. Jeg krympet spisevinduet. For min del fungerer det å spise måltidene mine midt på dagen, så jeg spiser lunsj mellom 11 og 14, alt ettersom når jeg står opp - middag mellom 15 og 18, alt avhengig av når jeg spiste lunsj. Føler jeg sult på kvelden, tar jeg skyr, knekkebrød med egg eller tilsvarende måltid, avhengig av hvor sulten jeg er.

Frokost? Niks. Bare kaffe med melk. Og jeg vet at dette er KJEMPEKONTROVERSIELT, men jeg har faktisk fått bukt med de enorme humør- og sultsvingningene som mat faktisk GA meg. For meg er ikke løsningen å spise jevnt - fordi, og jeg har sagt det før - jeg tror jeg overproduserer insulin. Så raskt jeg får i meg noe næring, begynner kroppen prosessen med å senke blodsukkernivået, og den gjør det så til de grader, at det tar bare 2 timer, så er jeg sulten igjen.

Jeg har hørt flere som kjenner seg igjen i historien min - men siden å spise på denne måten anses som "galskap" så trår jeg forsiktig. Likevel ønsker jeg å dele historien, fordi jeg tror mange kan få en bedre hverdag av å endre spisemønsteret. Jeg er så glad jeg fant de bloggene som omtaler denne måten og spise på. Jeg har nesten fått et nytt liv nå som jeg klarer å bestemme over mitt eget humør!

Du spiser for lite!

For det første spiser du for lite.

Jeg trodde også jeg spiste for lite, så jeg økte mengden for å ikke bli sulten (og jeg trente jo), men i mitt tilfelle spiste jeg faktisk for mye, noe som gjorde meg mer sulten.

Ikke alle trenger like mye mat. Noen har høyere basalforbrenning enn andre, og må ha mer mat. Det viktigste er å finne trivselen i måltidene for deg. Og det er viktig med en riktig sammensetning av karbohydrater, fett og protein, som det første innlegget jeg quotet her sa. Jeg kan gjerne legge opp til 50% karbohydrater uten problemer, men det skal være karbohydrater først og fremst fra grønnsaker, egg, melkeprodukter, juice eller lignende. Jeg spiser ikke brødvarer lenger, og svært sjeldent pasta og poteter. Det har også hjulpet meg å kontrollere matsuget, da jeg raskt blir sulten igjen av å spise brødmat.

MEN DET BETYR IKKE AT IKKE DERE ANDRE KAN SPISE BRØDSKIVER ;)

Eksperimenter! Finn det som passer for deg. Det er lov! MEN - får man nektelsestanker (jeg fortjener ikke å spise) så har man feil indre motivasjon. Jeg beskriver en måte å eksperimentere på for mennesker som ikke sliter med spiseforstyrrelser, og som ikke er redd for å spise - men som ønsker å finne en riktig matbalanse i hverdagen og i forbindelse med trening (og fettreduksjon).

Og i tillegg, her snakker jeg om voksne mennesker. I mine øyne bør alle under 22-23 år spise frokost, da man ikke er helt utvokst (hjernen, f.eks.) før man er rundt 25.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også jeg spiste for lite, så jeg økte mengden for å ikke bli sulten (og jeg trente jo), men i mitt tilfelle spiste jeg faktisk for mye, noe som gjorde meg mer sulten.

Word!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost? Niks. Bare kaffe med melk. Og jeg vet at dette er KJEMPEKONTROVERSIELT, men jeg har faktisk fått bukt med de enorme humør- og sultsvingningene som mat faktisk GA meg. For meg er ikke løsningen å spise jevnt - fordi, og jeg har sagt det før - jeg tror jeg overproduserer insulin. Så raskt jeg får i meg noe næring, begynner kroppen prosessen med å senke blodsukkernivået, og den gjør det så til de grader, at det tar bare 2 timer, så er jeg sulten igjen.

Akkurat sånn er det med meg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...