Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et semester fri, så da er jeg kommet litt skjevt ut sånn sett. Så da blir jeg ferdig et halvt år etter alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde et semester fri, så da er jeg kommet litt skjevt ut sånn sett. Så da blir jeg ferdig et halvt år etter alle andre.

Aha! Samme gjorde jeg med forrige semester. Så henger også et semester bak de andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Åh, det har vært en hard start for meg i år. Det skjedde så mye i ukene før semesteret begynte, og jeg har hatt det vanskelig nå i begynnelsen, og virkelig ikke fått lest så mye som jeg skulle. Sliter med en del ting, og det er tøft. Fokuset mitt er på helt andre steder enn studiene.

I tillegg til alt det, tar jeg 40 poeng, men kjenner at det blir veldig mye. Vurderer nesten å melde meg av to fag... Uff, det blir vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemme på en miniferie og passer gård og diverse mens familien er bortreist. Lovte meg selv at jeg skulle bli ferdig å lese pensum som er på forelesningene denne tiden jeg går glipp av, men det er sååå vanskelig å lese her! Sitter ikke ved min kjente, gode, store pult. Jeg har ikke de pennene og markørene jeg trenger. Det er uvante lyder her, og stolen jeg sitter på er ikke særskilt behagelig som "lesestol".

Jeg tror jeg er litt for vant til min lune, gode leilighet... og universitetets lesesal :(



Anonymous poster hash: 6e70a...3d7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sutretråd for studenter, selvfølgelig skal jeg få lov til å være gretten over det. Når har du din første eksamen da? Når jeg har snakka med studenter som har eksamen så sent, så er det gjerne studenter som gjerne ikke har sin første eksamen før sent heller.

For min del synest jeg det verste er at jeg allerede begynner med eksamen den 11.november og holder på i godt over en måned. Hadde første eksamen vært 2-3 uker senere så hadde det vært en annen sak, om eksamen hadde forskyvd seg og jeg hadde fått mer tid til å forberede meg. Det får jeg altså ikke. Forelesing går til hjemmeeksamen og når første hjemmeeksamen begynner er det fullt kjør i over en måned uten særlig pusterom mellom eksamnene. Semesteret er også intensivt med mye krav underveis, derfor blir det hardt å holde på så lenge. Dessuten er mange på samme studieområde som meg som blir ferdig lenge før meg nå. Så det er også kjedlig i den forstand at jeg kommer praktisk talt til vandre i et studentmiljø som har fått juleferie en stund før meg.

Men for all del, jeg har valgt det sjølv, men jeg må vel likevel få lov til å sutre i sutretråden.

Ja, så har jeg kanskje min første og eneste eksamen da, men til gjengjeld så har vi lange dager med forelesninger og obligatorisk undervisning helt inntil eksamen. Men i år var jeg faktisk så heldig at det var satt av -3- studiedager før eksamen da, så da har jeg vel god tid til å forberede meg til eksamen da?

Ja, herregud, har man fri to uker før jul så kan man jo som student bare ta en av disse magiske ekstrajobbene det er så mange av og som varer akkurat til neste semesterstart i stedet. Man trenger ikke studiestøtten noe mindre den måneden fordi man ikke har eksamen på siste mulige tidspunkt.

Jeg synes poenget ditt faller i grus. Vi har 10 mnd studiestøtte, men når enkelte studier har nærmere 9 mnd studie mens andre har i overkant av 10, så føles det sårt urettferdig. Ekstrajobber finnes det sålenge man gjør en innsats å få en. Alle mine venner fra mitt hjemsted drar umiddelbart hjem for å jobbe litt nå og da etter de er ferdig, og alle i min vennekrets på mitt studiested har funnet seg en deltidsjobb/ringevikar.. om ikke på første forsøk, så andre. I barnehage, omsorgshjem, sykehjem, sekretær. Kan ikke alltid forvente å få en superstilling når man er student, vet du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smule vanskelig å følge med i forelesninger når man er på gråten av kjærlighetssorg... Faen altså. Henger allerede litt etter pensum.

Tips til økt konsentrasjon noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, så har jeg kanskje min første og eneste eksamen da, men til gjengjeld så har vi lange dager med forelesninger og obligatorisk undervisning helt inntil eksamen. Men i år var jeg faktisk så heldig at det var satt av -3- studiedager før eksamen da, så da har jeg vel god tid til å forberede meg til eksamen da?

Jeg synes poenget ditt faller i grus. Vi har 10 mnd studiestøtte, men når enkelte studier har nærmere 9 mnd studie mens andre har i overkant av 10, så føles det sårt urettferdig. Ekstrajobber finnes det sålenge man gjør en innsats å få en. Alle mine venner fra mitt hjemsted drar umiddelbart hjem for å jobbe litt nå og da etter de er ferdig, og alle i min vennekrets på mitt studiested har funnet seg en deltidsjobb/ringevikar.. om ikke på første forsøk, så andre. I barnehage, omsorgshjem, sykehjem, sekretær. Kan ikke alltid forvente å få en superstilling når man er student, vet du.

Vel, som jeg skrev så går forelesingene mine til hjemmeeksamen starter, siden det er såpass tidlig. Jeg har heller ikke god til å forberede meg med andre ord, heller mindre siden jeg begynner mye tidligere med eksamen enn deg. Vi får to oppgaver og velge mellom og for at eksamen skal gå bra krever det at jeg kjenner stoffet godt. Det skal nemlig produseres 5000 ord på to uker. 4000 ord på neste hjemmeksamen, også må jeg ikke glemme å lese på resten av pensum og lage en 30-minutters presentasjon til den muntlige eksamen jeg skal ha også. Jeg ville heller gått for din variant, ha en eneste eksamen sent og ha forelesinger til da.

Jeg har en sommerjobb som kun er nettopp dette, en sommerjobb. I den type jobb er det ikke jobb for meg om vinteren. Til gjengjeld er det en jobb jeg får jobbe mye i og tjene mye på om sommeren. Jeg prøvde likevel i fjor å få en jobb i studiebyen min som jeg kunne jobbe særskilt mye før jul, siden jeg nettopp var ferdig tidlig. Det fikk jeg ikke, selv om jeg sendte mange søknader.

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så har jeg kanskje min første og eneste eksamen da, men til gjengjeld så har vi lange dager med forelesninger og obligatorisk undervisning helt inntil eksamen. Men i år var jeg faktisk så heldig at det var satt av -3- studiedager før eksamen da, så da har jeg vel god tid til å forberede meg til eksamen da?

Jeg synes poenget ditt faller i grus. Vi har 10 mnd studiestøtte, men når enkelte studier har nærmere 9 mnd studie mens andre har i overkant av 10, så føles det sårt urettferdig. Ekstrajobber finnes det sålenge man gjør en innsats å få en. Alle mine venner fra mitt hjemsted drar umiddelbart hjem for å jobbe litt nå og da etter de er ferdig, og alle i min vennekretsmitt studiested har funnet seg en deltidsjobb/ringevikar.. om ikke på første forsøk, så andre. I barnehage, omsorgshjem, sykehjem, sekretær. Kan ikke alltid forvente å få en superstilling når man er student, vet du.

Så det skal altså ikke regnes i måneder, eller skal det rundes av til nærmeste mener du? At din erfaring er det ene eller andre betyr utrolig nok ikke at det er sånn det er for alle. For all del, fint for deg og dine, men det hjelper ikke nødvendigvis andre. Og nei, det er ikke bare "å få seg en jobb," eller "å prøve litt hardere" når alle har fri på samme tid. Og denne litt nedlatende kommentaren din om at ikke alle kan få en superstilling som student; ikke prøv å tillegg meg meninger jeg aldri har uttrykt. Da krangler du med fiktive påstander.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprengt i huet allerede, har bare hatt 3 dager med forelesninger. Jeg føler jeg ikke forstår ting helt, håper jeg begynner å skjønne ting etterhvert!!

Jeg har en utdanning fra før, men nå tar jeg ett år med noe helt annet, og det er virkelig forskjellig :P Blir nok MYE MYE mer lesing og pugging og skriving i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager til første forelesning. Jeg burde kanskje komme meg til skolen imorgen og hente litt bøker og se hvor jeg skal og hvilket fag som er først! :plystre:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det skal altså ikke regnes i måneder, eller skal det rundes av til nærmeste mener du? At din erfaring er det ene eller andre betyr utrolig nok ikke at det er sånn det er for alle. For all del, fint for deg og dine, men det hjelper ikke nødvendigvis andre. Og nei, det er ikke bare "å få seg en jobb," eller "å prøve litt hardere" når alle har fri på samme tid. Og denne litt nedlatende kommentaren din om at ikke alle kan få en superstilling som student; ikke prøv å tillegg meg meninger jeg aldri har uttrykt. Da krangler du med fiktive påstander.

Enig.

Anonymous poster hash: 8a190...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det skal altså ikke regnes i måneder, eller skal det rundes av til nærmeste mener du? At din erfaring er det ene eller andre betyr utrolig nok ikke at det er sånn det er for alle. For all del, fint for deg og dine, men det hjelper ikke nødvendigvis andre. Og nei, det er ikke bare "å få seg en jobb," eller "å prøve litt hardere" når alle har fri på samme tid. Og denne litt nedlatende kommentaren din om at ikke alle kan få en superstilling som student; ikke prøv å tillegg meg meninger jeg aldri har uttrykt. Da krangler du med fiktive påstander.

Vel, når du sier at det ikke er så lett å få seg en jobb, bør jeg få lov til å si at det finnes flere jobber der ute sålenge man vil tjene litt penger. Jeg begrunnet dette som sagt utfra egenerfaring og nære venner fra tre byer av ulik størrelse, så kanskje det ikke er representativt for enhver by, men nok til at jeg fremdeles vil velge å tro det er slik for mange byer. Med superstilling mente jeg "den ene" jobben du helst kunne tenke deg å inneha.

Jeg ser problemet med at studiestøtten skulle vært månedsbasert, men allikevel står jeg på mitt og sier at de som har lengre semestre, uten mulighet til å jobbe når de andre har en måned fri, burde ha muligheten til å få noe mer støtte.

Amen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne er det ikke meningen å konkurrere om å ha verste eksamensordning/ ingen jobb (blant annet) men alle skal få muligheten til å lufte sine frustrasjoner. Diskusjoner om hvem som har det mest slitsomt osv kan kanske begrenses?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne er det ikke meningen å konkurrere om å ha verste eksamensordning/ ingen jobb (blant annet) men alle skal få muligheten til å lufte sine frustrasjoner. Diskusjoner om hvem som har det mest slitsomt osv kan kanske begrenses?

Ser konseptet, men jeg skjønner at brukeren over her blir frustrert. Da jeg studerte humanistisk fag, var jeg ferdig siste dag i november/første dagene i desember, og deretter i slutten av mai. Nå på juridisk er vi ikke ferdig før type 11-19 desember, og 15-16 juni. NHH har vel helt til 19. juni. Det er klart det er en stor forskjell på de ulike studiene, og da føles det også urettferdig.

Anonymous poster hash: e2fc7...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Trappetroll

Hurra!

Høyskolen sier at undervisningstiden er fra 8-17.

Og jeg har allikevel fått 3 dager der jeg er ferdig klokken 19! :(

Jeg skal ta 50 stp dette semesteret. Kun typiske "fysikk"/regnefag. Så dette skal bli et pyton semester.

Kan det ikke bare bli 19.desember fort!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har spilt Kahoot i forelesninger?

Ja! Vi spiller det i Strategi på BI :-) Veldig moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er pensum så dyrt? Ei lita blekke fra Norges Eiendomsmegler forbund koster søren meg over 600kr!

Skjønner ikke hvordan de kan rettferdiggjøre den prisen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på å klage om pensum.

Nå er heldigvis ikke pensumet våres så himla dyrt, men det er jommen meg helt UMULIG å få tak i!

Vi skal ha en bok som det fins 100 forskjellige utgaver av, men vi må selvfølgelig ha den ene som en kun får tak i i utlandet! Med mindre bokhandelen på skolen tar seg sammen og bestiller bøkene, noe de ikke har tenkt å gjøre tydeligvis.

De selger boka verken på bokkilden, ark.no, norli eller noenting.

Jeg har kjøpt den boka på ebay nå. Heldigvis får jeg den nok noen uker før vi skal gå gjennom den på skolen, så jeg får bare begynne å lese den når den kommer. Tenkte egentlig å begynne å lese på den for noen dager siden...

Skjønner ikke hvorfor de ikke bestiller inn nok bøker til bokhandelen på skolen når det kommer 70 nye studenter som skal ha faget heller... Her er det førstemann til mølla!

Jeg mangler de fleste pensumbøkene.

Skal heldigvis få kjøpt noen brukt av en anna student snart:)

Endret av Kjempeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...