Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Sukk, jeg som skulle legge meg tidlig for en gangs skyld!

Jeg har ikke gjort noen ting med skole etter å ha levert oppgaven og det var deilig det! Nå føler jeg meg litt mer uhvilt etter endelig fått en pustepause i alt stresset - imorgen er det på an igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, nå må jeg bitche litt! Vi har et arbeidskrav som skal leveres om noen uker. Greit nok. Det jeg derimot ikke har fått med meg er at det er satt av en forelesning til sånn kameratvurdering, eller hva jeg nå skal kalle det. Vi skal altså se på hverandres arbeidskrav og komme med forslag og kommentarer. Jeg er ikke veldig glad i det, men ok, greit nok det også. Det jeg IKKE har fått med meg er at det er satt opp 3-4 UKER før det skal leveres! Hallo? Hva i all verden er det? Jeg er ikke den som utsetter lengst, jeg pleiet vel å være en av de første til å levere fordi jeg avskyr å ha sånne ting hengende over meg! Men jeg skriver da ikke oppgaven 4 uker før innlevering! For ikke å snakke om resten av kullet mitt hvor mange leverer 2 min før fristen går ut. Er det bare jeg som syntes dette er snålt? Arg altså! Vi har andre arbeidskrav også, flere som forfallee før den tid. For ikke å snakke om mye lesing som helst også skal gjøres før den tid. Fjas!

Seriøst, frist er frist! Jeg skriver ikke en tøddel 4 uker i forveien.

4 uker?? Hva tror de om folk, at vi er *født* med ferdige oppgaveutkast? Jeg skal levere to semesteroppgaver om litt under fire uker, og jeg har såvidt rukket rundt nok lesing til å komme skikkelig i gang med dem. Ikke har vi hatt alle de direkte relevante forelesningene (de som handler om oppgaven) ennå heller. Og der kommer sytinga: Jeg har lyst til å grave opp Jane Austen og daske henne med boka hennes, og jeg får ikke begynt på litteraturoppgaven før jeg har lest ferdig sjiiiten, og jeg er godt i gang med teatervitenskapoppgaven min, men i helga så jeg en forestilling som var så sykt bra at jeg har lyst til å skrive om den istedet, og det blir jo bare surr og i tillegg er jeg altfor insiprert for tida og vil bare skrive manus og og og og...også har vi gruppeoppgave i seminargruppa uka her og folk i gruppa mi er så inni granskævven opptatte at ingen har tid til å møtes for å få gjort den hersens oppgaven (som jeg godt kunne gjort selv, men det er jo en gruppeoppgave) og den er litt viktig, siden vi får sammenlagt karakter for alt vi gjør i seminargruppene som igjen teller 20% av totalvurderingen og jeg er stressa!

Som om ikke det var nok har jeg også blitt kjempeforkjøla og har mandler på størrelse med kattunger og feber og snufsesen og selv om jeg har bodd her i 2mnd har jeg ennå ikke skjønt at det regner hver dag og jeg glemmer å ta på støvler også blir jeg våt på føttene også fryser jeg også også også... *SYT*

Puuuuh, det hjalp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å skryte i denne tråden også?

Jeg har vært flink fra dag 1 dette semesteret. Har forberedt meg til hver eneste en forelesning, tatt notater fra alle kapitler osv slik at jeg kan endel når jeg kommer på forelesningen. Har bare vært borte fra 1 forelesning dette semesteret. Har bestått alle arbeidskrav, og i ene faget et jeg FERDIG med pensum, notater og tankekart 2 MÅNEDER FØR EKSAMEN! Jeg sliter i et fag, men når jeg ligger greit an i de tre andre skal det nok bli bra.

Hva som reddet studenttilværelsen min? Jo det skal jeg si dere. iPhone-appen iStudiez! Hehe, hadde aldri hatt kontrollen uten. Den plinger på meg og tvinger meg til å forberede morgendagens forelesning... =P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 uker?? Hva tror de om folk, at vi er *født* med ferdige oppgaveutkast? Jeg skal levere to semesteroppgaver om litt under fire uker, og jeg har såvidt rukket rundt nok lesing til å komme skikkelig i gang med dem. Ikke har vi hatt alle de direkte relevante forelesningene (de som handler om oppgaven) ennå heller. Og der kommer sytinga: Jeg har lyst til å grave opp Jane Austen og daske henne med boka hennes, og jeg får ikke begynt på litteraturoppgaven før jeg har lest ferdig sjiiiten, og jeg er godt i gang med teatervitenskapoppgaven min, men i helga så jeg en forestilling som var så sykt bra at jeg har lyst til å skrive om den istedet, og det blir jo bare surr og i tillegg er jeg altfor insiprert for tida og vil bare skrive manus og og og og...også har vi gruppeoppgave i seminargruppa uka her og folk i gruppa mi er så inni granskævven opptatte at ingen har tid til å møtes for å få gjort den hersens oppgaven (som jeg godt kunne gjort selv, men det er jo en gruppeoppgave) og den er litt viktig, siden vi får sammenlagt karakter for alt vi gjør i seminargruppene som igjen teller 20% av totalvurderingen og jeg er stressa!

Som om ikke det var nok har jeg også blitt kjempeforkjøla og har mandler på størrelse med kattunger og feber og snufsesen og selv om jeg har bodd her i 2mnd har jeg ennå ikke skjønt at det regner hver dag og jeg glemmer å ta på støvler også blir jeg våt på føttene også fryser jeg også også også... *SYT*

Puuuuh, det hjalp!!

Du har min fulle og hele sympati! Det verste jeg vet er når studiet innebærer at man MÅ lese bøker man virkelig avskyr. Vi har hatt flere obligatoriske romaner dette semesteret, og to av dem var så forferdelige at jeg satt med seriøse fantasier om å lage bokbål i hagen mens jeg leste! Det hjalp heller ikke på at foreleser syntes de er fantastiske og formelig boblet over av behovet for å få oss til å se det fantastiske! Som om ikke det var nok måtte vi lide oss gjennom filmatiseringen av begge bøkene, noe som var både klamt og sjeldrepende. I tillegg er jeg ikke glad i Jane Austen og det jeg virkelig ikke liker med gruppeoppgaver er at jeg ikke bare kan sette meg ned å skrive ferdig oppgaven når jeg vil. Så ja, du har virkelig min dypeste medfølelse!

Godt det ikke bare er meg som syntes 4 uker er drøyt! Noen forelesere har rett og slett ikke realistiske forventninger. Alle som har dette faget har minst 1 fag til, så det er liksom ikke sånn at dette ene faget er alt vi har å tenke på. Jeg har såvidt lest oppgaveteksten. Jeg har andre studierelaterte oppgaver som det haster mer med, så jeg kommer neppe til å prioritere denne oppgaven før om minst 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å skryte i denne tråden også?

Jeg har vært flink fra dag 1 dette semesteret. Har forberedt meg til hver eneste en forelesning, tatt notater fra alle kapitler osv slik at jeg kan endel når jeg kommer på forelesningen. Har bare vært borte fra 1 forelesning dette semesteret. Har bestått alle arbeidskrav, og i ene faget et jeg FERDIG med pensum, notater og tankekart 2 MÅNEDER FØR EKSAMEN! Jeg sliter i et fag, men når jeg ligger greit an i de tre andre skal det nok bli bra.

Hva som reddet studenttilværelsen min? Jo det skal jeg si dere. iPhone-appen iStudiez! Hehe, hadde aldri hatt kontrollen uten. Den plinger på meg og tvinger meg til å forberede morgendagens forelesning... =P

Jeg ligger også bedre an enn vanlig dette semesteret og jeg kan bare signere det du skriver. I <3 iStudiez! Jeg har den både på iphone og ipad og det er en genial app! Ikke bare hjelper dem meg å holde oversikten og sette mål, jeg elsker å krysse av på ting jeg er ferdig med. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe tilsvarende for Android? :sjenert:

Sånn ellers bør jeg egentlig sitte og regne på medikamentregning, men KG er mye mer spennende :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har min fulle og hele sympati! Det verste jeg vet er når studiet innebærer at man MÅ lese bøker man virkelig avskyr. Vi har hatt flere obligatoriske romaner dette semesteret, og to av dem var så forferdelige at jeg satt med seriøse fantasier om å lage bokbål i hagen mens jeg leste! Det hjalp heller ikke på at foreleser syntes de er fantastiske og formelig boblet over av behovet for å få oss til å se det fantastiske! Som om ikke det var nok måtte vi lide oss gjennom filmatiseringen av begge bøkene, noe som var både klamt og sjeldrepende. I tillegg er jeg ikke glad i Jane Austen og det jeg virkelig ikke liker med gruppeoppgaver er at jeg ikke bare kan sette meg ned å skrive ferdig oppgaven når jeg vil. Så ja, du har virkelig min dypeste medfølelse!

Godt det ikke bare er meg som syntes 4 uker er drøyt! Noen forelesere har rett og slett ikke realistiske forventninger. Alle som har dette faget har minst 1 fag til, så det er liksom ikke sånn at dette ene faget er alt vi har å tenke på. Jeg har såvidt lest oppgaveteksten. Jeg har andre studierelaterte oppgaver som det haster mer med, så jeg kommer neppe til å prioritere denne oppgaven før om minst 2 uker.

Takk, sympati kommer godt med nå altså. River meg i håret av frustrasjon over gruppa mi, folk møter ikke opp når de skal, og når de først stikker innom er det for å prate om alt annet enn oppgaven. Føler meg veldig overvoksen og egentlig bare gammel plutselig :gjeiper: Veldig søte mennesker alle sammen, men hvis jeg må si "sounds great you guys, but back to the assignment" én gang til så blir jeg gal.

Og den boka mi altså...jeg gleder meg til pensumlista neste semester, da har vi bare fining-bøker. Dickens, Beckett, Virginia Wolf og Philip Roth - pluss at vi skal jobbe med Hamlet :rodmer: De har selvsagt klart å skvise inn ei Brontë-bok, men den har jeg heldigvis lest før, så up yours, Glasgow!

Filmatisering er ofte styggedom, ja, jeg holdt på å sette nyrene i halsen i forelesninga i går da de viste et klipp fra en oppsetning av "et dukkehjem" som kanskje er i nærheten av den verste radbrekkinga jeg har sett i hele mitt liv. Elsker Ibsen, og hater tradisjonelle oppsetninger. (Dårlig kombinasjon..?)

Kollektivt bokbål når jeg er ferdig med "Emma"? Topp brensel til pølsegrilling! På omslaget står det "A treat ... totally unputdownable" (Daily Express). Well, dear reviewer, tell me where you live and I'll come show you just how easy this book is to put down...ON YOUR FACE! :kjefte:

Fortsatt fascinert av 4 uker...her får vi ofte bare en ukes varsel på oppgaver, bortsett fra semesteroppgavene. Har tilbud om essay surgeries i slutten av neste uke, og da er det litt over to uker til de skal leveres - perfekt egentlig. Åeh, skal være så glad når alt er levert og det bare er eksamen igjen å svette med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woho, skrevet 286 ord på språkfilosofioppgaven! Føler at jeg har skrevet KJEMPElite, men hele oppgaven skal jo faktisk bare være 1200-1800 ord. Helt overkommelig, selv om oppgaven skulle bli dårlig. Har heldigvis veiledning før innlevering!

Og HIPP HURRA, NÅ inner jeg ut at pensumet i språk og kommunikasjon kun omfatter fire kapitler i boka pluss kompendium. Begynte nesten å grine av glede, all den tid jeg har brukt på å bekymre meg over at jeg måtte pugge hele boka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, føler med deg, er i samme situasjon som deg. Jeg har riktignok studert i noen år, men denne semesterstarten har vært litt spesiell da arbeidsgiverne mine ikke har tatt hensyn til at jeg er student.

Har innlevering på tir og ons selv(må sitt å jobbe hver natt nå på grunn av jobb), og har såvidt begynt. MEN, du burde bare få unna oppgavene først og fremst. Etterpå så setter du deg ned og setter opp en ukeplan (lurt å gjøre hver uke frem til eksamen) for hvordan du systematisk kan komme deg hjem pensum til eksamen. Du kan for eksempel sette opp hvor mange kapitler du skal lese og i hvilken rekkefølge. Eller etter tema, alt ettersom hvordan fagene er lagt opp. Om du vil skrive notater eller bare "gule" ut teksten spørs jo på HVA du lærer best av :) Jeg pleier selv å skrive sammendrag av tingene jeg har lest, etter å ha lest det.

Vel dette skal ihvertfall jeg gjøre når oppgavene er innlevert :) Håper du drar nytte av noen av tipsene. Hva studerer du? :)

Å, takk for herlig svar! Det hjalp på :) Jeg studerer medievitenskap. Ikke så avansert, men mye å sette seg inn, og en masse pensum. Veldig mye selvstudie, har bare et par forelesninger, og mye fri. Skal lage mej en ukesplan i morgen! Fikk levert det første oppgaveutkastet i dag, og det neste må vel inn i morgen eller torsdag. Ble ikke akkurat det perfekte utkastet, ligger langt unna 2500 ord, men et utkast er jo et utkast. Jeg er mer typen til å skrive hele oppgaven i ett sett rett før den skal inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener... Det er liksom som om den sjøen av oppgaver og pensumbøker er så stor at det virker umulig å komme i havn. Vil vel kanskje bare anbefale deg å starte på oppgaveutkastet som skal være ferdig til tirsdag.

Overgangen til å være student kan være vanskelig, men man må bare prøve å komme igang. Det er bedre å gjøre -litt- enn å ikke gjøre noen ting, tross alt. ;)

Selv skriver jeg aldri notater fra det jeg leser, kun fra forelesninger. Men en ting du kanskje bør endre litt på er måten du ser på studiene dine på. Du skriver at du skal øve til eksamen... tenk heller at du leser fordi du VIL lære deg dette. Det er vel ikke bare for eksamenskarakterens skyld du har studerer, er det? :) Det hjalp mye for meg hvertfall. Satte meg ned og tenkte at " Jeg vil jo bli lege. Hvis jeg skal bli lege må jeg kunne masse greier om kroppen og sånt. Så nå skal jeg sette meg ned og lese fordi jeg vil lære dette. Jeg syns dette er kjempeinteressant!" Lurer seg selv, men det funker i alle fall litt. ;)

Takk for svar! :) Jeg skriver også egentlig bare notater fra forelesningen, og syns det funker fint. Skal prøve å ta til meg tipset om å tenke på at dette er noe jeg selv har valg og som jeg vil lære mer om fordi det er interessant! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og HIPP HURRA, NÅ inner jeg ut at pensumet i språk og kommunikasjon kun omfatter fire kapitler i boka pluss kompendium. Begynte nesten å grine av glede, all den tid jeg har brukt på å bekymre meg over at jeg måtte pugge hele boka :D

Den følelsen man får av å oppdage sånt er så magisk at den skulle vært tappa på flaske, og deretter skulle man tatt bilde av flaska og ramma det inn i gull og diamanter og hengt det i taket over senga =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja! Det er faktisk HELT fantastisk :D

Edit: Nå har jeg skrevet SYKT mye notater! Har skrivekrampe :fnise: får lov å ha med oss ubegrenset med notater til breddetesten i ex.phil, bare de er håndskrevet, så det har jeg tenkt å utnytte :P

Endret av Fnisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff tror kroppen min er lei av alt og trenger søvn søvn søvn :fnise: Jeg sover alt for mye! Kom meg ikke på forelesningen idag som begynte 10.... :sjenert: Kanskje det er alt stresset som nå er over gjør at jeg bare vil sove hele tiden?

Nei, på tide med en Burn eller en kopp te og tilbake til lesingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*syte syte*

Nå får jeg straffen for å sykle til skolen med vått hår! Jeg våkna i dag med basstemme, hovne mandler og vondt i hodet, og innså at jeg holder på å bli syk... Så i dag er jeg hjemme, og har store planer om å være hjemme i morgen også. Prøver så godt jeg kan å sitte ved spisebordet og lage tankekart over pensum, men det er jammen ikke lett å konsentrere seg når jeg har mest lyst til å gå og legge meg!

Men jeg har ikke tid til å være syk nå :( Det er alt for mye å gjøre og lese, og det passer bare ikke! :(

Motivasjon til tankekartskriving?

Får jeg lov å gå og legge meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anulket: Hjelper når man koser seg med noe samtidig som man leser :)

Surriball: Uff, det er så forferdelig å bli syk på sånne tider!! Hvis du er veldig dårlig, hva med å legge seg nedpå 1 times tid og så se om du føler deg bedre? :jepp: Hjelper ikke slite seg helt ut, og så bli enda verre! God bedring!

Jeg skulle opp kl 9 idag, og begynne å lese 10....Klokken er snart 12, og jeg har ikke kommet lengre enn til frokosten, og nå henger jeg på KG. HVOR er selvdisiplinen min hen??

Jeg ligger av personlige grunner 2 måned bak alle de andre også, og eksamen er om knappe 2 måneder, vi har 4 oppgaver vi skal skrive samtidig(!?!) Og jeg tror jeg er på nippet til å gi opp allerede..

GI MEG STYRKE.

Jeg har ikke lyst til å kjempe knallhardt og slite meg HELT ut både fysisk og psykisk for så å stryke..hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uglefot

Bryter inn i denne tråden for å brøle,klore,spytte,trampe og hyle.

Jeg er så inn i gampræva dritalei av dårlige eksamensresultat. Jeg er så dritalei av å være på skolen 100% for så å lese 2-3 timer hver ukedag i bortimot 20 dager før eksamen for så å ende opp med Eeeeelendige eksamensresultat. Kjenner jeg har mista motivasjonen helt. Føler bare for å grine.

Å vite at man med så mye egen innsats får samme rævva karakter som enkelte andre i klassen som ikke har gjort halvparten så mye som deg selv føles så jævla forbanna urettferdig ut. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre fremover. Jeg føler meg så dum så dum så dum. Og dette skjer gang på gang. Jeg overdiver ikke. Det kan ikke bare være uflaks, jeg må gjøre noe fatalt feil gang på gang.

:sukk:

Dagens utblåsning..lurer på hvor lenge det varer, føler meg nesten syk av dette.

Edit; Og jeg har ny eksamen om 1 mnd,føler VIRKELIG for å lese på den når jeg ser hvor mye jeg får igjen for all andre lesinga...som ungdommen sier; NOT!

Beklager at jeg gjør ting man ikke har lov til på kg; brøling med store bokstaver og banning :sjenert:

Endret av Uglefot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Uglefot

Finnes det noe tilsvarende for Android? :sjenert:

Sånn ellers bør jeg egentlig sitte og regne på medikamentregning, men KG er mye mer spennende :sjenert:

Føler med deg! Venter på resultatet av medikamentregningseksamen nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Åh, dere får ikke ta fra meg motet: Jeg gleder meg til å bli student :hoppe:

Dere får si hva dere vil, men et hardere studium er verdt det så lenge man får studere det man vil. Når jeg går ut av vgs kan de retoriske analysene på sidemål og matteprøvene bare kysse meg bak :tongue:

Ønsker dere lykke til videre. Så får vi snakkes videre i denne tråden om noen år... :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå må jeg bitche litt! Vi har et arbeidskrav som skal leveres om noen uker. Greit nok. Det jeg derimot ikke har fått med meg er at det er satt av en forelesning til sånn kameratvurdering, eller hva jeg nå skal kalle det. Vi skal altså se på hverandres arbeidskrav og komme med forslag og kommentarer. Jeg er ikke veldig glad i det, men ok, greit nok det også. Det jeg IKKE har fått med meg er at det er satt opp 3-4 UKER før det skal leveres! Hallo? Hva i all verden er det? Jeg er ikke den som utsetter lengst, jeg pleiet vel å være en av de første til å levere fordi jeg avskyr å ha sånne ting hengende over meg! Men jeg skriver da ikke oppgaven 4 uker før innlevering! For ikke å snakke om resten av kullet mitt hvor mange leverer 2 min før fristen går ut. Er det bare jeg som syntes dette er snålt? Arg altså! Vi har andre arbeidskrav også, flere som forfallee før den tid. For ikke å snakke om mye lesing som helst også skal gjøres før den tid. Fjas!

Seriøst, frist er frist! Jeg skriver ikke en tøddel 4 uker i forveien.

Skjønner at du klager, men jeg synes du kanskje overdriver litt.. Det er jo ikke snakk om at oppgaven nødvendigvis skal være ferdig, men i alle fall et utkast. Og med slike opplegg, så forbereder man seg slik kurset er lagt opp (nå forutsetter jeg at informasjon om arbeidskravet har blitt gitt en stund i forveien). Dvs. at man skriver oppgaven til kameratvurderingen, og deretter finpusser på den de neste ukene.

Hos oss fungerer det på lignende måte i noen kurs, bortsett fra at vurderingen kommer fra professor. Da skriver vi to eller tre essay i løpet av semesteret, og leverer alle inn samtidig på slutten. Samme prinsipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med motivasjon for å skrive på masteren. Den som jeg egentlig er ganske interessert i. Har liksom overhodet ikke lyst til å gjøre NOE, og blir bare sittende på nettet og loke eller spille spill. Også er det så himla deilig å sove lenge i senge med kjæresten.

Motangrepet mitt er foreløpig å få starta å trene igjen, da pleier som regel energinivået å øke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...