Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

17 timer siden, Devilheart skrev:

Dett var dett... Det jeg fryktet skjedde og ting ser dystert ut. Er ingen som er interesserte i de oppgavene jeg vurderer og melder ingen seg innen helga, må jeg sende inn ønskeliste alene. Hvis jeg ender opp med en oppgave alene, skal jeg seriøst vurdere å enten prøve parallellt med annet fag, eller prøve igjen neste år. Helt forunderlig at 1-2 studenter av 70+ ikke ønsker de oppgavene.

Hmm, hva med å tilpasse hva du kan skrive om? 

Anonymkode: c6b39...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er deres forelesere med digitale løsninger? Her er det helt elendig, som regel bare ferdig innspilte powerpointer som er direkte lest opp fra arket. 

Anonymkode: 0a1e8...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Devilheart skrev:

Dett var dett... Det jeg fryktet skjedde og ting ser dystert ut. Er ingen som er interesserte i de oppgavene jeg vurderer og melder ingen seg innen helga, må jeg sende inn ønskeliste alene. Hvis jeg ender opp med en oppgave alene, skal jeg seriøst vurdere å enten prøve parallellt med annet fag, eller prøve igjen neste år. Helt forunderlig at 1-2 studenter av 70+ ikke ønsker de oppgavene.

Høres ut som min drømmesituasjon. Hvis jeg hadde blitt tvunget til å skrive i gruppe hadde jeg revurdert hele studiet, eller ikke begynt på det i utgangspunktet. Neida. Joda. 

Anonymkode: 6009c...e69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, hva med å tilpasse hva du kan skrive om? 

Anonymkode: c6b39...283

Sendte mail til kontaktpersonen og spurte om det faktisk. Venter fortsatt på svar. Hvis det jeg har hørt fra andre er sant, er de fleksible til oppgaveformulering hvis noen skulle ende opp alene. Gjenstår å se.

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som min drømmesituasjon. Hvis jeg hadde blitt tvunget til å skrive i gruppe hadde jeg revurdert hele studiet, eller ikke begynt på det i utgangspunktet. Neida. Joda. 

Anonymkode: 6009c...e69

Vel, sånn er det på universitetsnivå. Burde heller ha vært omvendt at man blir plassert i grupper etter ønsker og snitt. Men får se hvordan situasjonen blir. Ferie om 5 uker om uansett og får god tid i juleferien til å tenke om eller evt. forberede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er deres forelesere med digitale løsninger? Her er det helt elendig, som regel bare ferdig innspilte powerpointer som er direkte lest opp fra arket. 

Anonymkode: 0a1e8...deb

Vi får lydopptak fra seminar. Ingen powerpoint. Skikkelig latskap!

Anonymkode: b38af...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får lydopptak fra seminar. Ingen powerpoint. Skikkelig latskap!

Anonymkode: b38af...cf0

Ja det er veldig dårlig, ender som regel med å lese oss opp selv.. ingen ting å hente fra skolen hvertfall

Anonymkode: 0a1e8...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Devilheart skrev:

Sendte mail til kontaktpersonen og spurte om det faktisk. Venter fortsatt på svar. Hvis det jeg har hørt fra andre er sant, er de fleksible til oppgaveformulering hvis noen skulle ende opp alene. Gjenstår å se.

Vel, sånn er det på universitetsnivå. Burde heller ha vært omvendt at man blir plassert i grupper etter ønsker og snitt. Men får se hvordan situasjonen blir. Ferie om 5 uker om uansett og får god tid i juleferien til å tenke om eller evt. forberede.

Har ikke opplevd at det er "pålagt" å skrive i gruppe på universitetsnivå, utenom Eksperter i Team, hvor teamarbeidet er poenget. Jo, og så labøvinger da. Alt annet har man kunne velge.

Anonymkode: 6009c...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke pålagt heller, beklager hvis det ble feilformulering. Man kan selvsagt skrive alene også, men det anbefales at man er i gruppe da oppgavene kan være store og krevende. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger at det er digitale forelesninger med tanke på smittevern, men enkelte at foreleserne er elendige når det kommer til å ta opp forelesningene, ha lyd på mikrofonen, og huske å skru på kamera 😩Muligheten til å spørre spørsmål under og etter forelesningene utgår også. Det ene faget mitt er helt gresk (konkrete tall og eksempler blir ikke brukt, kun ren teori og rene teoremer) og helt uten struktur og metode. Virker nærmest som en IQ-test på gresk hvor man bruker evigheter på å lete etter hva oppgaven faktisk spør om blant all informasjonen. Iblant etter en lang dag sitter jeg og lurer på om det er oppgavesettet eller selve fasiten jeg sitter og leser på

Anonymkode: 03896...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg begynte på master i høst og tidligere når jeg har studert så har jeg ikke jobbet noe særlig, men nå har jeg jobbet 50-60% og studert fulltid. Usikker på hvor lurt det var. Jeg er egentlig ikke en spesielt strukturert student og bruker mye tid når jeg skal utforme egne problemstillinger, finne tema osv.

Dette semesteret har jeg hatt to sånne oppgaver i tillegg til gruppearbeid.

Jeg er nettopp ferdig med en eksamen som egentlig var den ene oppgaven jeg har jobbet med dette semesteret, men jeg hadde ikke skrevet så mye og derfor ble det meste skrevet nå når jeg hadde hjemmeeksamen.

I tillegg har jeg jobbet med en semesteroppgave, som jeg også har måttet skrive mye på.

Så forferdelig usikker på hvordan det gikk på eksamen og håper at semesteroppgaven blir godkjent. Eller så er dette en god lærepenge til neste semester :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeling av bacheloroppgaver ble lagt ut og jeg fikk ikke førsteønsket mitt. Var en annen gruppe på 3 som fikk, og jeg ble spleiset med en annen for samme oppgave. Har egentlig ikke helt lyst på denne oppgaven pga vanskelighetsgrad, men var ikke mange oppgaver å velge mellom som passet for meg og måtte sette den som andreønsket.

Endret av Devilheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Flere som sitter med siste innspurt på bacheloroppgaven? Jeg er ferdig, men så blir jeg aldri 100% fornøyd likevel og tenker bare på alt som kunne vært bedre.. 

Anonymkode: cfab7...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
On 10/24/2020 at 10:54 PM, AnonymBruker said:

Er så lei!! Hater å lese vitenskapelige artikler, føler det er en egen kunst hvor de prøver å være så presise at det er helt umulig å forstå hva de egentlig sier, gjerne krydret med så mye referanser at man ikke kan lese en eneste jævla setning sammenhengende. Gleder meg bare til juleferie, og eksamensperioden har ikke startet på ordentlig engang, blæ. 

Anonymkode: c6b39...283

Samme gjelder tunge lærebøker. Virker som en de lærebøker er skrevet for å imponere professorer fremfor å gjøre stoffet tilgjengelig for studenter. 

On 11/9/2020 at 9:25 PM, AnonymBruker said:

Det tviholdes på fysisk undervisning i det ene emnet jeg tar. Ikke noe godt digitalt tilbud for de av oss som tar regjeringens ord på alvor. Bor i Oslo og må bytte buss to ganger for å komme meg opp på universitetet. Er så misfornøyd med denne løsningen. Vurderer om det er noe poeng å studere neste semester.

Anonymkode: b38af...cf0

Synes det burde vært mulighet for digital undervisning også utenom Korona. Så hadde det vært lettere å kombinere studier med jobb og å bo langt unna studiestedet. Ikke alle har mulighet til å ha fri midt på dagen flere dager i uka kun for å gå på forelesning. 

Anonymkode: 49003...b7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Tar opp denne tråden igjen!

Nettopp hatt 2 eksamener der den ene er skriftlig og sensuren er neste uke.. Er så spent 😂😱

Flere som venter på sensur i disse dager?

Anonymkode: 3af1e...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Emneansvarlig er syk og vi fikk en vikar som ikke kan mye om emnet, spesielt rundt det praktiske, og er uhyggelig. Folk er redde for å ta kontakt med henne og spørre om noe. Man føler at man er til bry. Hvorfor blir sånne folk emneansvarlige?? 

Anonymkode: 27213...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ikke sutring. Men jeg har stor respekt for forelserne som skriver pensumbøker og legger dem ut gratis som PDF-filer fremfor å ta blodpris.

Anonymkode: 3d0a9...829

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan jeg som realfagsstudent sutre litt, og? Jeg tar riktig nok opp fag for å komme inn på ønsket linje, men opplegget for matematikk er helt håpløst... 

Vi går på fysisk skole, men skolen har ikke egen lærer til oss. Så vi følger undervisningen i en annen by digitalt. Jeg må si at i et fag som R-matte, så er dette en håpløs løsning... Hele dette skoleåret har vi hatt en (!) vurdering til nå, hvor jeg fikk 3 (hadde 6er i forrige mattefag). høyeste karakteren i klassen var 3+, så ikke bare meg dette opplegget ikke fungerer for... Vi har også fysikk, og der har jeg 5, men der har vi lærer på skolen.. 

Mistet helt fullstendig motet, og begynner å tro at ingeniør eller realfag ikke er noe for meg, pga matta... Jeg strever så sinnsykt med å følge det opplegget de har, og jeg syns det er vanskelig å måtte sitte å jobbe med oppgaver uten lærer.. Og jeg syns det er vanskelig å ha et halvt års fagstoff på en prøve (med andre fag parallelt dette året), klarer ikke helt å få tak på alt dette. 

Blæh. Gleder meg til året er ferdig! 

Anonymkode: 7d931...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ikke sutring. Men jeg har stor respekt for forelserne som skriver pensumbøker og legger dem ut gratis som PDF-filer fremfor å ta blodpris.

Anonymkode: 3d0a9...829

Det er ikke nødvendigvis lov (selv om navnet deres står på boken). 
 

Og av alt studenter er villig til å bruke penger på syns jeg det er rart at pensum ikke er en del av de. Hva er greia med å studere da. 
 

Apropos prising av pensumbøker: grunnen til at prisen er høy er fordi det er et MASSIVT arbeid å skrive bøkene, så skal de redigeres og gjennom en redaksjon, så skal de trykkes og kvalitetstestes, det er en drøss med folk ansatt i forlaget som jobber med hver utgivelse, forfatterne skal ha royalties, forlagene bruker penger på markedsføring osv, og så til slutt får bokhandelen en bitteliten andel fortjeneste for å selge boken. En pensumbok til ca 800kr tjener bokhandelen en hundrings på. 
 

Det er ingen som blir steinrike av å selge pensumbøker, og foreleserne som gir bort gratis er i beste fall dumme, i verste fall kriminelle. 

Anonymkode: 0d36f...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis lov (selv om navnet deres står på boken). 
 

Og av alt studenter er villig til å bruke penger på syns jeg det er rart at pensum ikke er en del av de. Hva er greia med å studere da. 
 

Apropos prising av pensumbøker: grunnen til at prisen er høy er fordi det er et MASSIVT arbeid å skrive bøkene, så skal de redigeres og gjennom en redaksjon, så skal de trykkes og kvalitetstestes, det er en drøss med folk ansatt i forlaget som jobber med hver utgivelse, forfatterne skal ha royalties, forlagene bruker penger på markedsføring osv, og så til slutt får bokhandelen en bitteliten andel fortjeneste for å selge boken. En pensumbok til ca 800kr tjener bokhandelen en hundrings på. 
 

Det er ingen som blir steinrike av å selge pensumbøker, og foreleserne som gir bort gratis er i beste fall dumme, i verste fall kriminelle. 

Anonymkode: 0d36f...6fd

Foreleserne som gir bort pensumbøkene gratis anerkjenner vel at de har skrevet bøkene i arbeidstiden og at bøkene i realiteten er forelesningsnotater som har blitt utarbeidet og finpusset etter mange års undervisning. 

Anonymkode: 3d0a9...829

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Foreleserne som gir bort pensumbøkene gratis anerkjenner vel at de har skrevet bøkene i arbeidstiden og at bøkene i realiteten er forelesningsnotater som har blitt utarbeidet og finpusset etter mange års undervisning. 

Anonymkode: 3d0a9...829

Da er det nok ikke så god pensumlitteratur 😳 Kan jeg spørre hva du studerer?

Anonymkode: 0d36f...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...