Gå til innhold

Uttrykket å skjære alle over èn kam -hvilke versjoner har du hørt/lest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Synes heller de burde dytte alle over kanten, så ble vi kanskje ferdig med dette en gang for alle :laugh:

Forøvrig bruker jeg kun ` i alle sammenhenger av den enkle grunn at jeg ikke har peiling hvor jeg finner den andre på tastaturet mitt :opplyser:

:fnise:

Denne aksenten finner du på tasten til venstre for backspace. Trykk på altgr og denne samtidig, deretter på den bokstaven du skal ha, så har du den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Aha, samme tast som den andre også faktisk :laugh:

Tviler derimot på at jeg kommer til å bruke den i veldig stor grad, spesielt ikke her på forumet. Altfor slitsomt å måtte trykke altgr + en annen tast når man skriver touch, da må jo alle fingrene flyttes da jo. Den andre kan jeg skrive uten å flytte fingrene ;)

(Men jeg bruker de generelt veldig lite da, så regner med at jeg ikke er altfor plagsom på akkurat det området, selv for språknerder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg leste nettopp "klemme alle under en sko". Må da kunne tolkes som er svært fjern slektning av "å skjære alle over én kam"? :klo:

Anonym poster: de349ab0020dd50a4f1f810b47dcbbf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cupcakegirl

" Greie alle over en kamp" :D Det var en av våre nye landsmenn som skal virkelig ha kudos for å ha fått med seg ord og uttrykk, men orda ble bare litt feil i uttrykket:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Du drar ikke noen under kammen, for pokker!

AAAAAAaaaaarrrgh! Sorry, men nå må det ut.

Og ved å legge dette til et innlegg går i hvert fall ikke utblåsningen utover noen enkeltperson... Så da skulle ingen ha grunn til å føle seg uthengt... ;-) Skjønt, generelt virker det ikke som om det er noen som evner å bruke dette uttrykket riktig lenger.

For det heter ikke å dra alle under samme kam, ta alle under en kam, slå alle over en kam, feie alle over en kam - eller feie dem under kammen for den saks skyld - eller noen av de andre utallige variantene som florerer i vanlig språkbruk.

Den eneste varianten jeg nesten aldri ser, er den riktige!

Det har nå gått så langt at jeg ofte får lyst til å være ufin mot folk. Og det vil jeg jo egentlig ikke, så pokker heller, merk dere dette nå, det riktige er:

å skjære alle over én kam.

Les det flere ganger.

Bruk det øyeblikkelig på riktig vis minst en gang om dagen i laaaang tid framover,,,, Please!

Mange uttrykk er rare og dette er ikke noe unntak.

Det stammer fra den tida da frisører/barberere brukte kniv og ikke saks. Man løftet håret med kammen, og skar det som lå over med kniven. Og skal vi tro på uttrykket, var det ganske individuelt hva slags kam man burde bruke.

Uttrykket betyr forøvrig at man ikke kan behandle/bedømme/anse folk på samme måte, felle samme (nedsettende) dom over alle, uten å se på hvem de er og/eller hva slags historie/omstendigheter det er snakk om.

... Og for ikke å skjære alle over én kam her så er det sikkert en eller to av dere som har brukt dette uttrykket riktig. Men dere har mest sannsynlig irritert dere like mye som meg, så jeg håper på å være unnskyldt.

... og med det samme jeg er i gang... men dette er mer et hjertesukk:

Bruken av ennå og enda.

Som en hovedregel er ennå et tidsaverb, mens enda er et gradsadverb (Hegge, Aftenposten). Ordet enda kan også brukes som konjunksjon (i betydningen "selv om").

Og så til det som er så fælt: Nå er er det blitt lov til å bruke enda som tidsadverb også...

Setningene "Hun er ikke kommet ennå" og "Hun er ikke kommet enda", er altså begge riktige. Selv om den siste skjærer meg i øyenene & skriker i hodet - og jeg skulle veldig veldig veldig ønske folk ville slutte med det.

Som generell huskeregel kan vi vel si at du skal bruke ennå hvis det handler om tid på en eller annen måte.

Og ja, bare sånn til slutt, vi setter spørsmålstegn ved noe, mens vi stiller spørsmål. (Altså, ikke "still spørsmålstegn" værså værså værså snill...!)

Anonym poster: 93ce3254ace5023b0083262f70a082c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest Eurodice

Leste nettopp på Facebook. "Skal ikke ta alle over en kant". Lo litt da :)

Skriv "skjære alle over én kam" i søkefeltet. Da kommer det opp mange tråder om dette uttrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg leste nettopp dette : kamme alle over samme kam

:skratte:



Anonymous poster hash: 01949...250
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...