Gå til innhold

Uttrykket å skjære alle over èn kam -hvilke versjoner har du hørt/lest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste nettopp her inne at noen skrev "feie alle over en kam"

Synes det er morsomt med alle de forskjellige måtene uttrykkene blir brukt på :fnise:

Dette er altså ikke en hetsetråd, jeg har brukt uttryket selv også :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Gre alle under en kam" er den mest brukte, vil jeg tro. Bruker den selv. Man skjærer da ikke med en kam? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Gre alle under en kam" er den mest brukte, vil jeg tro. Bruker den selv. Man skjærer da ikke med en kam? :fnise:

Nei, men man skjærer håret over kammen. Er bare å sjekke neste gang man er hos frisøren, det. :)

Ellers er det nok den du refererer til som er vanligst. jeg kan ikke huske de skikkelig grove jeg har sett, men skal poste om jeg ser dem eller husker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Tror jeg har sett alle kombinasjoner av klippe/gre/skjære/dra og over/under i en eller annen sammenheng.

Nettfora, avisenes kommentarfelt og blogger er et funn for språknerder som har behov for å øke blodtrykket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett og hørt så mange forskjellige versjoner av dette uttrykket at jeg har ikke telling lenger. Jeg fulgte med en stund, og merket meg alle de forskjellige jeg hørte, men nå husker jeg ikke halvparten lenger. Den "dummeste", om jeg får si det sånn, var vel kanskje "å feie alle under samme teppe". Det var jo en voldsom blanding av diverse uttrykk, men jeg tolket det som et forsøk på å si "å skjære alle over én kam". Jeg dømte det også mislykket :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste utgaven jeg har hørt: "Feie alle under en kam"...

:klo:

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har often tenkt på å starte en tråd om dette uttrykket, det er virkelig helt utrolig hvor mange som ikke vet hvordan det brukes! Jeg får ofte lyst til å skrive “DET HETER Å SKJÆRE ALLE OVER ÈN KAM!!!” Bra at det ikke bare er meg som legger merke til dette. Har ingen gode eksempler akkurat nå men skal se etter noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte lyst til å skrive “DET HETER Å SKJÆRE ALLE OVER ÈN KAM!!!”

Det er feil. Du har feil apostrof over e-en. Det skal være é.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er feil. Du har feil apostrof over e-en. Det skal være é.

Oh no! Jeg kopierte det direkter fra tittelen for å være sikker på at det skulle bli riktig! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det er feil. Du har feil apostrof over e-en. Det skal være é.

Det du skriver er også feil, for det er ikke en apostrof, men derimot en aksent. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...