Gå til innhold
AnonymBruker

Selvmord

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Finnes det noe her som kan hjelpe da?

Netthjelp mot angst og depresjon

Stille vann

Stille vann er et godt eksempel! Her kan du skrive inn om selvmordstanker så får du kanskje ett svar innen mars neste år.... Det funker IKKE!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er veldig uenig med deg, Daniel. JA, det er ett sårt tema, men det hjelper ingenting å tie om det.

Ja, selvsagt er det viktig å få hjelp fra profesjonelle, men 3 kvarter hver uke er ikke all verden. Når ting blir som svartest vil man ha noen å snakke med der og da. Ikke vente i 3-4 dager. Det er mange som ikke vil bry venner med slike ting fordi det er så skam belagt. Man vil ikke bli sett på som "syk".

Hvorfor skal det ikke diskuteres her inne? Hvordan tror dere det føles da slike som dere mener at "dette er private ting, ikke noe å diskutere med andre"? Folk som har greie på dette er veldig for åpenhet rundt det. Jeg har vært der / er der, og VET at å tie ikke er en løsning.

Det er opp til hver enkelt her inne å svare i tråder, og er det et tema som du ikke liker så lar du være å kommentere der. Så enkelt er det!

da en i min familie fikk, ja hva skal jeg kalle det..? depresjonsanfall? angstanfall? kunne hun ringe psykologen sin. selv om det var på kvelden. prøv å få LITT mer hjelp og oppfølging mer enn 1 gang i uka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sequin

Det finnes flere lukkede forum hvor man kan snakke fritt om slike ting, de er under strenge regler og det er "opptak" for å komme inn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Daniel84

Stille vann er et godt eksempel! Her kan du skrive inn om selvmordstanker så får du kanskje ett svar innen mars neste år.... Det funker IKKE!

Dårlig humør idag eller? :fnise:

Jeg skjønner det er vanskeligå ikke ha noen å prate med, men tror nok ikke forumet på kg er veien å gå. :klemmer:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Blondie65

Dette er oppriktig leit å høre om. Jeg skulle ønske at noe av dette fungerte slik at det faktisk fantes et tilbud.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cata

prøv å få LITT mer hjelp og oppfølging mer enn 1 gang i uka.

Man kan alltids prøve, men det er mange om beinet og helsevesenet har ganske mange pasienter de skal prøve å få behandlet. Dermed strekker ikke alltid tiden til for mange nok konsultasjoner for den enkelte. Det blir gjerne "litt her og litt der".

Dermed kan et forum med ukjente være en god "ventil" for å få luftet tanker som ellers kan vokse seg store og uhåndterlige inne i ens eget hode.

Endret av Cata

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest snoopy_93

Å tie om selvmord er nesten som at foreldrene skal tie fordi den ene forelderen har uhelbredelig kreft og har 2mnd igjen å leve. Så klart er det sårt for barna, men de blir mer såret om de ikke er "forberedt på det". (selv om man aldri blir forberedt på noe sånt)

Jeg har selv erfart at de tyngste periodene jeg hadde før, når jeg var på "selvmord" delen, hadde jeg ingen å prate med. Psykologen hadde ikke tid, legen hadde lang venteliste osv. Da var det godt å kunne skrive ned tankene på et sted, bare få det ut og la andre komme med innspill, råd osv. Synes det er trist at selvmordstanker osv er et tema man ikke snakker om. Og når emnet kommer opp blir det slettet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Alle kommuner jeg kjenner til har en psykiatritjeneste. Der kan man få snakke med psykiatrisk helsesøster og andre, man kan få komme på dagtilbud, man kan delta i ulike grupper eller bare snakke med en som arbeider der alene. Dette skal være et lavterskeltilbud, slik jeg har skjønt det og jeg tror ikke det er ventelister eller at det er begrenset til 3 kvarter i uka hvis du trenger mer. Ta kontakt med kommunen din og spør etter psykitritjenesten!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phaedra

Jeg er lei for at vi ikke har noen annen måte å håndtere håndtere tråder som omhandler selvmordstanker, enn å stenge og henvise til steder der man kan prate med noen som har kompetanse til å håndtere slike situasjoner.

Vi ønsker ikke å tabubelegge dette temaet, men faktum er at det er nettopp fordi vi forholder oss til virkeligheten at å stenge tråden og henvise er den eneste løsningen vi har.

For det første: ingen av oss moderatorene har kompetanse når det gjelder å håndtere selvmordstanker.

Ingen av oss klarer å vurdere om det er snakk om en som "lufter tanker" eller en som seriøst har tenkt til å ta selvmord. Ingen av oss moderatorene ønsker det ansvaret som en slik vurdering faktisk innebærer, eller ansvaret for en mulig feilvurdering.

Vi kan ikke vurdere hvorvidt det er tilfelle at "ingen svar vil dytte den som er suicid over." For mange vil det å være "suicid" innebære at man allerede er i en veldig sårbar situasjon, og det er nok veldig individuelt hva som skal til for å forverre den.

For det andre: Vi har ikke kompetansen til å vurdere rådene som blir gitt.

I tillegg til at vi ikke vet hva slags bakgrunn de som gir råd har, eller hvor gode rådene er, så vet vi heller ikke om vi blir presentert hele situasjonsbildet hos den som skriver inn med selvmordstanker. Det er sjelden at alle tar med all nødvendig informasjon i første innlegg når de ber om råd på forumet vårt. Det kan derfor være ukjente faktorer som også innvirker på de valgene som blir tatt, og feil råd kan derfor føre til mulige alvorlige konsekvenser.

For det tredje: Vi har ikke døgnbemanning.

Moderatorene jobber alle frivillig, og en selvmordstråd som utarter seg - enten ved at en bruker faktisk vurderer å ta selvmord, eller ved at andre kommer med dårlige anbefalinger eller regelrett oppfordringer til å ta selvmord - vil derfor kunne utvikle seg i feil retning i lang tid før noen rekker å bryte inn og stoppe det.

"Bekikk selvmord på direkten" er et eksempel på hvor galt det kan gå.

Ellers vil jeg vise til "Ikke farlig å snakke om selvmord". Artikkelen støtter alle argumenter om at man skal spørre om hvordan folk har det og at man ikke skal være redd for svaret hvis man får en bekreftelse på at noen tenker på selvmord. Men så kommer man til den siste delen der Lars Mehlum, leder for Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging (NSSF) og Ann-Jorid Møller, leder i VIVAT selvmordsforebygging sier:

Sitat
Kontakt fagpersoner. Hvis du får inntrykk av at personen faktisk har planer om å ta sitt eget liv, skal du ikke forlate personen. [...] - Ved selvmordsfare bør du kontakte legevakt, fastlege eller annet helsepersonell, og være sammen med personen helt til fagpersoner overtar ansvaret, understreker Mehlum.

og

Sitat
Møller fra VIVAT er også opptatt av at du skal gjøre det du kan der og da, for så å sørge for at ekspertene tar over.

Vi kan ikke kontakte fagpersoner. Vi kan ikke sørge for at ekspertene tar over. Og dersom vi får inntrykk av at en person har seriøse planer om å ta sitt eget liv, så kan vi heller ikke garantere at personen ikke blir "forlatt".

Dette er grunnen til at reglene våre er slik de er.

Håper dere har forståelse for dette.

Phaedra,adm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg skjønner hva du sier moderator, men er fortsatt uenig med dere.

Om jeg hadde gått til det skrittet å tatt mitt eget liv hadde det ikke spilt noen som helst rolle om jeg hadde vært inne på et forum og skrevet om dette før jeg tok livet. Det eneste som kunne kommet ut av det var at jeg fikk kontakt med NOEN, HVEM SOM HELST. Og kanskje, da, hadde jeg klart å komme på andre tanker. Det er mye værre å få en enkel kommentat om at tråden er stengt, med et stort rødt kryss over, kontakt det og det nummeret! I teorien FLOTTINGS men i praksis, ikke så flott. Man blir da TIET på: "Ikke ta opp dette her, ring noen andre...."

Dette med at om man ikke skal forlate en person som er i fare for seg selv kan ikke gjelde på et forum! Det må dere da vel skjønne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sequin

Jeg skjønner hva du sier moderator, men er fortsatt uenig med dere.

Om jeg hadde gått til det skrittet å tatt mitt eget liv hadde det ikke spilt noen som helst rolle om jeg hadde vært inne på et forum og skrevet om dette før jeg tok livet. Det eneste som kunne kommet ut av det var at jeg fikk kontakt med NOEN, HVEM SOM HELST. Og kanskje, da, hadde jeg klart å komme på andre tanker. Det er mye værre å få en enkel kommentat om at tråden er stengt, med et stort rødt kryss over, kontakt det og det nummeret! I teorien FLOTTINGS men i praksis, ikke så flott. Man blir da TIET på: "Ikke ta opp dette her, ring noen andre...."

Dette med at om man ikke skal forlate en person som er i fare for seg selv kan ikke gjelde på et forum! Det må dere da vel skjønne?

Vet du hva? hadde jeg lest en slik selvmordstråd for et par måneder siden hadde jeg automatisk blitt dratt ned av å lese en slik tråd, jeg hadde blitt påvirket og "inspirert". Selv om det var min skyld om jeg hadde gått inn, kunne jeg havnet i et dragsug og kanskje fått tilbakefall på mine egne selvmordtanker og tanker om angst og depresjon.

Jeg nølte lenge med å gå inn på denne tråden, men da jeg så at den hadde vært her lenge uten å bli stengt visste jeg at det ikke var noe farlig innhold, ikke alle med psykiske lidelser klarer å holde seg borte fra slike tråder og du vet aldri utfallet av det du skriver -enten det er en med psykiske lidelser selv eller en som har mistet en nær person pga selvmord.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cata

For det første: ingen av oss moderatorene har kompetanse når det gjelder å håndtere selvmordstanker.

Vi kan ikke vurdere hvorvidt det er tilfelle at "ingen svar vil dytte den som er suicid over." For mange vil det å være "suicid" innebære at man allerede er i en veldig sårbar situasjon, og det er nok veldig individuelt hva som skal til for å forverre den.

For det andre: Vi har ikke kompetansen til å vurdere rådene som blir gitt.

Det kan derfor være ukjente faktorer som også innvirker på de valgene som blir tatt, og feil råd kan derfor føre til mulige alvorlige konsekvenser.

.................

Vi kan ikke kontakte fagpersoner. Vi kan ikke sørge for at ekspertene tar over. Og dersom vi får inntrykk av at en person har seriøse planer om å ta sitt eget liv, så kan vi heller ikke garantere at personen ikke blir "forlatt".

Dette er grunnen til at reglene våre er slik de er.

Håper dere har forståelse for dette.

Phaedra,adm

Jeg forstår reglene og jeg ser naturligvis at grunnen til at de er som de er er at både forumets ledelse og de frivillige moderatorene vil ha ryggen fri i slike tilfeller.

Ikke desto mindre er jeg enig med AB #30 - jeg forbeholder meg retten til å være uenig.

Ingen forventer at en frivillig moderator skal ha ekspertise på å håndtere selvmordstanker. I allfall håper jeg ikke noen forventer det. Det jeg imidlertid kan si meg enig i er at i en "nær-suicidal" situasjon så er man en smule sårbar. En av de tingene som kan få vektskålen til å vippe feil vei er som AB#1 har vært inne på, følelsen av å bli ignorert. Følelsen av at ingen i hele verden bryr seg. Dette er naturligvis følelser som i utgangspunktet er trigget av helt andre ting, som mobbing, utfrysning, samlivsbrudd, dødsfall etc. men det å få det røde krysset med "tråden stengt" slengt i ansiktet i en slik situasjon bidrar ikke til at man føler seg ønsket eller inkludert i en situasjon der det å bli "halt med" en time lenger kan være det som er avgjørende.

Kort sagt: damned if you do, damned if you don't.

"Moderatorene har heller ingen kompetanse til å vurdere rådene som blir gitt." Det er jeg helt enig i, medmindre det tilfeldigvis skulle være en moderator som er psykolog/terapeut IRL. Ikke desto mindre så skal man ikke undervurdere innskriveren heller. Selv i en slik situasjon så kan man faktisk ha vett nok til å se at en sleivreplikk av typen "gå og heng deg" faktisk bare er sleivete. Om man er suicidal så betyr ikke det at all intelligens har forlatt en, det er snarere et uttrykk for at alt håp har forlatt en. Det er en viktig forskjell. Man skriver ikke nødvendigvis inn for å få råd, man skriver for å få luftet tanker eller følelser et sted der ingen kjenner en personlig og man slipper å belaste sine nærmeste - og ikke minst, man slipper at noen plagsomme sjeler på død og liv (beklager uttrykket) skal redde en. Man får åpnet sikkerhetsventilen og slipper ut noe av trykket - muligens et liv reddet?

Det siste argumentet sliter jeg faktisk med å forstå. Nei, dere kan ikke kontakte fagpersoner for dere er ikke der 24 timer i døgnet. Så langt henger jeg med. Men så ramler jeg av lasset: "dersom vi får inntrykk av at en person har seriøse planer om å ta sitt eget liv, så kan vi heller ikke garantere at personen ikke blir "forlatt". Det er mulig jeg er blitt dum på mine gamle dager, men det er jo nettopp det dere gjør. Ved å stenge en slik tråd, så garanterer dere jo at personen "blir forlatt", akkurat det dere i utgangspunktet søker å unngå.

Så, som sagt, jeg skjønner hva du sier, jeg skjønner politikken, jeg tror til og med jeg kan forutse at denne tråden kommer til å bli stengt om ikke så lenge ;) , men basert på egne erfaringer så er jeg uenig - som jeg har vært det i andre tråder av liknende art. Vet ikke om AB som startet denne tråden er den samme som min meddebattant i liknende tråder opp gjennom årene, men det er ikke så nøye. Trolig er det fler av oss "gærningene" her i forumet.

Et lite hjertesukk helt på tampen - jeg leste den ene av linkene dine og jeg undres seriøst på hvor mange av forskerne og forståsegpåerne innen dette temaet er det som virkelig har vært så nær å ta sitt eget liv at de har følt på kroppen de mekanismene som er involvert i prosessen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phaedra

Jeg ser at jeg ikke har tatt med at vi ellers har ganske stor toleranse for hva vi godtar av "lufting av tanker" rundt hvor vanskelig man har det, depresjoner, og hvor svart alt ser ut. Problemet oppstår først når brukeren sier rett ut at han/hun har tenkt til å ta livet av seg. Vi har tidligere latt tråder bli stående der brukere har sagt at de tidligere har hatt selvmordstanker, men ikke lenger har dem.

Jeg forstår at noen her mener at de vil kunne takle sleivreplikker, men som du ser av artikkelen jeg linket til så er det ikke alle som takler det.

Det jeg prøvde å vise med den andre artikkelen jeg viste til er at idet man velger å diskutere temaet med noen, og oppfatter at de seriøst vurderer å ta livet av seg, så føler man også et ansvar for å hjelpe denne personen. De som føler dette ansvaret på et forum vil derfor få det veldig vanskelig med å "forlate" vedkommende og logge seg av, og de som ikke føler dette ansvaret i det hele tatt vil kanskje ikke ha så store problemed med å komme med sleivspark.

Mener dere at vi skal tillate at folk skriver at de ønsker å ta livet av seg her og nå og satse på at det går bra? Hvor ser dere for dere at grensa skal gå for hva vi skal tillate av svar? Skal de som skriver inn her "tåle kritikk"? I så fall: hvor mye kritikk? Hva gjør vi hvis det blir en diskusjon om metode? Hva gjør vi hvis tråden utarter seg og personen ikke dukker opp på forumet igjen? Hva skjer hvis personen får "gode råd" og det senere viser seg at han/hun hadde f.eks. aspergers, som i artikkelen (ref: vi kjenner ikke til hele situasjonen)? Hva hvis personen ikke forstår ironi? Hva hvis personen er et barn?

Phaedra,adm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest otrivin

Jeg tenker at her inne er kanksje ikke det beste stedet å vrenge ut at du er suicid for det finnes folk her inne som er mindre hyggelige. Men om du tåler det ser jeg ikke hvorfor du ikke skal få lov :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Men ts, kan du ikke ringe til Mental Helse eller Kirkens Nødhjelp da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Kirkens Nødhjelp ja.. kirkens-sos mente jeg... :sjenert:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Trodde at de som var suicidale ble innlagt på sykehus jeg... :sjenert:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Giacomo_P

Jeg forstår godt KGs indstilling til dette. Selv jobber jeg ved OUS, og har en viss yrkesetikk. Jeg har ikke sett disse selvmordstrådene her, men er fuldstendig enig med moderatorene, at dette ikke er noe som kan tages lett på.

Jeg kan huske én tråd på helseforumet, der en bruker presenterte symptomer som, ud fra hva som blev skrevet, kunde indikere det vi kalder "umiddelbar fare for liv og helse". Det var visse ting som kunde tyde på at situasjonen kanskje ikke var veldig farlig, men i forhold til at man befinder seg på et offentlig forum, der all informasjon er skriftlig, kan man ikke få umiddelbar respons på spørsmål, og jeg valgte derfor å be angjeldende bruker om å kontakte legevakt umiddelbart. Hun ønsket ikke det, fordi hun "ikke vilde være til bryderi". Derfor brukte jeg en og en halv time på den tråden - selv om jeg skulde noe andet - for å forvisse meg om at vedkommende bruker fikk nødvendig helsehjelp, og til slutt hadde hun ringt sin lokale legevakt, og fått adekvat hjelp. Det var ikke så dramatisk som det kunde synes, men jeg valgte å heller anmode om å kontakte adekvate instanser, end å forsøke å berolige eller samle informasjon. Dette var en ganske vond opplevelse, fordi jeg ikke kunde kontrollere noe i situasjonen. Jeg kunde ikke regne med å få kontakt med moderator, og jeg kunde heller ikke kontakte noen, fordi vedkommendes identitet var skjult bak et nick. Og min yrkesetikk forbyder meg faktisk å logge av og tenke på noe andet.

Derfor tenker jeg også at selvmordsproblematikk - særlig akutt sådan - ikke har noe på KG å gjøre, rett og slett fordi vi ikke på noen måde kan fange opp dette. Det er bedre å la være å åbne et rom for dette, end å sitte maktesløs igjen når ting tar gal retning. Slik sett synes jeg det er bedre at en moderator videreformidler kontakt med adekvate instanser, end at vi skal foretage en velment og godhjertet, men uforutsigbar og potensielt farlig "behandling". Det er selvsagt trist å ikke kunde bidrage med gode ord og støttende forslag, men denne problematikken er faktisk lidt for komplisert til at jeg kan stille meg bak et forslag om å åbne for dette som akseptable debattemner, selv om jeg gjerne hadde sett at man kunde få udløb for dette i forumet.

De mulige fatale konsekvensene er rett og slett for store. Jeg liker det ikke, men jeg forstår og støtter denne begrensningen, og ser ikke hvorledes vi kunde håndtere slike tråder på en helsemessig forsvarlig måde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vera Vinge

Et lite hjertesukk helt på tampen - jeg leste den ene av linkene dine og jeg undres seriøst på hvor mange av forskerne og forståsegpåerne innen dette temaet er det som virkelig har vært så nær å ta sitt eget liv at de har følt på kroppen de mekanismene som er involvert i prosessen?

Jeg skjønner ikke helt relevansen ved dette. Når man ser ut fra en tråd som dette hvor forskjellig folk opplever det å være langt nede psykisk med selvmordstanker, tyder det vel nettopp på at det er et poeng med litt personlig avstand til det hele. Men det mener jeg selvfølgelig ikke at det nødvendigvis er negativt om disse forskerne eller andre fagfolk har vært suicidale selv, men det kan også hemme en objektivitet som kan være nødvendig for å mene noe som kan generaliseres. Det går an å være empatisk og ha forståelse selv om man ikke har kjent slike prosesser på kroppen, og det at folk er så forskjellige er utrolig viktig å tenke på når man skal gi generelle råd i media f.eks.

Dette er litt på siden av diskusjonen kanskje, men jeg syns det er verdt å kommentere, fordi det kan virke som du betviler hva fagfolk mener om dette fordi du ikke kan være sikker på at de har kjent det på kroppen og at det er den eneste måten man kan si noe meningsfylt om temaet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
angr

Kirkens SOS er spesielt rettet mot mennesker i krise. Det er medmennesker som er der for å lytte. Du kan ringe dit, sende meldinger over nett, som de lover å svare på innen 24 timer, og de har chat. Dette er et veldig godt tilbud bemannet 24 timer i døgnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her