Gå til innhold

sykkelfeltet og bilfeltet ved klæbuveien i trondheim


origin

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting som irriterer meg ved klæbuveien ved Lerkendal stadion. Der er det jo både sykkelfelt ved siden av vanlige bil feltet. Ser det ikke er satt noen sluttlinje for sykkelfeltet annet enn ei lang stripe foran stripene for fotgjenger feltet. Så det virker som om både bil feltet og sykkelfeltet ender likt. Men på bilsiden ved siden av er det først ei linje som bilene skal stoppe for (?), men opplever at de ikke gjør det. De stopper ved den lange stripa lenger fram som slutter om både sykkelfeltet og bil feltet. Ser bussen bruker den stripa lenger bak når den stopper der. Det mener jeg er rett men er litt usikker på om bilistene skal stoppe ved den lange stripa lenger foran sammen med syklistene, eller om de skal bruke den samme stripa som bussen stopper opp for? Ser hvilket område jeg mener i denne artikkelen: http://www.adressa.no/forbruker/article1626369.ece?index=80

her ser vi bilen som stopper korrekt (mener jeg) og ikke langt foran den lange stripa lenger fram.

Hva er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilene skal stoppe på den bakerste linja. Poenget med feltet foran bilene er at syklistene som plasserer seg der skal ha sjans til å komme seg gjennom krysset uten å havne i flere blindsoner i forsøket. Egentlig burde det vært malt en sykkel i det feltet for å tydeliggjøre at syklistene skal stå der.

Det bør selvfølgelig også reguleres med egne lys for sykkel, det normale og sikreste er at syklistene får et lite forsprang på bilene.

I Norge finnes det ikke kultur for syklister i veibanen, man skal ikke lenger enn til f.eks. Stockholm for å se hvordan trafikken med sykkelfelt burde fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene skal stoppe på den bakerste linja. Poenget med feltet foran bilene er at syklistene som plasserer seg der skal ha sjans til å komme seg gjennom krysset uten å havne i flere blindsoner i forsøket. Egentlig burde det vært malt en sykkel i det feltet for å tydeliggjøre at syklistene skal stå der.

Det bør selvfølgelig også reguleres med egne lys for sykkel, det normale og sikreste er at syklistene får et lite forsprang på bilene.

I Norge finnes det ikke kultur for syklister i veibanen, man skal ikke lenger enn til f.eks. Stockholm for å se hvordan trafikken med sykkelfelt burde fungere.

det er det jeg mener de skal gjøre og men ser dessverre at de driter i det med unntak av bussen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...