Gå til innhold

Lånekassen lemper på reglene for terrorofre


Miki

Anbefalte innlegg

Gjest snoopy_93

Synes ikke det er rettferdig.

Greit, de har opplevd noe helt for j.. og har kanskje traumer og mareritt om alt som skjedde. MEN det finnes mange andre mennesker der ute som prøver å få seg en utdanning som ikke klarer å fullføre fordi de f.eks har deppresjoner, sliter etter en voldtekt osv. De får ingenting. Det er også mange som ikke klarer å fullføre pga kronisk sykdom. De får bare beskjed om å skjerpe seg og møte opp på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du at disse ofrene får hjelp på alle bauer og kanter fra før?De må neppe ordne en ting selv.

Ofrene får ikke god nok hjelp

ofrene får ikke nok hjelp

får ikke god nok hjelp

Hva så om enkelte av dem ikke må ordne alt selv? Det ser jo ut til at de fleste her ønsker det for alle som trenger det? Hvorfor ikke være glad for at noen får det iallefall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er rettferdig.

Greit, de har opplevd noe helt for j.. og har kanskje traumer og mareritt om alt som skjedde. MEN det finnes mange andre mennesker der ute som prøver å få seg en utdanning som ikke klarer å fullføre fordi de f.eks har deppresjoner, sliter etter en voldtekt osv. De får ingenting. Det er også mange som ikke klarer å fullføre pga kronisk sykdom. De får bare beskjed om å skjerpe seg og møte opp på skolen.

Synes dette er så rart! dette var IKKE beskjeden jeg fikk..Men jeg gir opp å prøve å legge det frem her. snakker for døve ører virker det som.

ja, jeg er nok en av de heldige. men det viser jo seg at det faktisk er mulig iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så om enkelte av dem ikke må ordne alt selv? Det ser jo ut til at de fleste her ønsker det for alle som trenger det? Hvorfor ikke være glad for at noen får det iallefall?

Jeg er glad for at de får hjelp, for all del. Men det betyr ikke at jeg kommer til å akseptere en forskjellsbehandling. Faktum er at det finnes mennesker i dette landet som sliter av andre grunner enn 22. juli, og de burde få akkurat det samme tilbudet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er rettferdig.

Greit, de har opplevd noe helt for j.. og har kanskje traumer og mareritt om alt som skjedde. MEN det finnes mange andre mennesker der ute som prøver å få seg en utdanning som ikke klarer å fullføre fordi de f.eks har deppresjoner, sliter etter en voldtekt osv. De får ingenting. Det er også mange som ikke klarer å fullføre pga kronisk sykdom. De får bare beskjed om å skjerpe seg og møte opp på skolen.

:Nikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Innlegget mitt er skrevet med tanke på diverse avisoppslag om flere deler av hjelpeapparatet etter Utøya, ikke bare Lånekassen.

Jeg har lurt på om jeg var helt dust som syntes det var rart at noen synes de skal få spesialbehandling, men ser jo at jeg heldigvis ikke er alene.

Jeg synes de fortjener all hjelp de kan få (det er viktig for meg å understreke det), men klarer ikke å la være å føle at "vi andre" kommer i skyggen, som om det ikke betyr noe at vi har opplevd noe like traumatisk fordi det ikke var sensasjonelt nok for offentligheten.

Jeg har ikke lest hele tråden men reagerer på at noen snakker som om dette er en konkurranse om hvem som har gått gjennom de mest traumatiske opplevelsene. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke ser for meg at å ha Breivik etter meg i en time og se mine kjære bli skutt er verken mer eller mindre traumatisk enn å ha en skitten bestefar pesende over meg hele barndommen. Jeg setter derfor stor pris på om jeg kan få samme behandling som Utøya-ofrene, men slik ting er må jeg stå på venteliste i ett år for psykologbehandling og ser ingen avisoppslag om dét.

Forøvrig synes jeg det er bra at avisene skriver om dette dersom det retter oppmerksomhet mot hvor dårlig hjelpeapparatet er for svært mange i landet generelt. Men forskjellsbehandling fordi en person var på Utøya og jeg "bare" var på bestefars soverom, synes jeg lite om. Ikke fordi jeg ikke unner dem det, men fordi jeg synes fokuset blir feil.

Endret av Snop
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mange bitre folk det var her da! Verden er urettferdig, sånn er det bare. Disse menneskene har opplevde noe av det værste som kan skje, de har sett vennene sine bli drept og vært sikre på at de selv også skulle dø. Kjempeflott at noen viser litt forståelse og gjør hverdagen lettere for de det gjelder. Blir helt dårlig av ting som blir sagt her. Det er virkelig ingen som ahr bedt om å få den støtten de, får, det er bare det at det faktisk finnes litt medmenneskelighet her i landet, noe amn ikke skulle tro etter å ha tatt turen innom dette forumet. Makan

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange bitre folk det var her da! Verden er urettferdig, sånn er det bare. Disse menneskene har opplevde noe av det værste som kan skje, de har sett vennene sine bli drept og vært sikre på at de selv også skulle dø. Kjempeflott at noen viser litt forståelse og gjør hverdagen lettere for de det gjelder. Blir helt dårlig av ting som blir sagt her. Det er virkelig ingen som ahr bedt om å få den støtten de, får, det er bare det at det faktisk finnes litt medmenneskelighet her i landet, noe amn ikke skulle tro etter å ha tatt turen innom dette forumet. Makan

Denne regellempingen gjelder for alle som kan skylde på 22. juli for traumene sine, ikke bare de som så vennene deres bli drept. Dette gjelder også for de som ikke var på Utøya eller i Regjeringskvartalet, men som kanskje mistet venner på Utøya. Folk som aldri har sett eller hørt ABB. Og "misforstå meg rett", jeg mener det er flott at de får dette tilbudet, det unner jeg dem.

Men du mener vel ikke at man skal akseptere at dette tilbudet ikke kommer til å gjelde for andre med lignende traumer, som ikke kan skylde traumene sine på 22. juli? Eller er det som skjedde 22. juli, det definitivt verste som kan skje i absolutt hvert enkeltindivids liv, uavhengig av hva de gjorde og så den dagen, og ingen som har opplevd noe annet traumatisk kan ha det like tungt som enkelte 22. juli-ofre? For det synes jeg er urettferdig, og det synes jeg at vi må få lov til å reagere på uten å bli kalt bitter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det vel et renn med folk som skal særbehandles.

"Jeg ble voldtatt for 15 år siden!""

"Ja, men jeg har vært i en bilulykke og har det mye verre en deg!"

"En gammel onkel i amerika døde og jeg sååååå lei meg"

Jaja, skjønner at det er satt på spissen, men hvor skal vi sette grensa på hvem som har det ille nok til å få og hvem som ikke?

Det som skjedde i sommer var ekstremt og ganske tett inntil skolestart. Jeg kan godt skjønne at mange av ungdommene ikke har landa ennå og trenger litt tid på seg. Det er bare så synd at ikke alle unner dem det uten å forlange at de også har krav på noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjedde i sommer var ekstremt og ganske tett inntil skolestart. Jeg kan godt skjønne at mange av ungdommene ikke har landa ennå og trenger litt tid på seg. Det er bare så synd at ikke alle unner dem det uten å forlange at de også har krav på noe.

Jeg unner dem det, men det betyr ikke at det er rett at folk som sliter av andre grunner ikke får samme tilbudet. Ingen har krav på noe, men det hadde bare vært mer rettferdig om alle som har fått diagnosen PSTD, uavhengig av grunn, hadde fått samme tilbudet. Ingen av oss kan vite hvordan et annet menneske egentlig føler det, og jeg har ingen vanskeligheter med å tro på at folk kan slite mye av andre grunner enn 22. juli. Vet om ei som ble voldtatt for over 6 år siden, og som enda ikke klarer å fungere normalt i hverdagen. For henne føles hele livet meningsløst og ødelagt, hun sliter med PSTD og et lass av andre psykiske greier. Om dette tilbudet hadde gjeldt for henne også, hadde kanskje hun også hatt en sjanse her i verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne regellempingen gjelder for alle som kan skylde på 22. juli for traumene sine, ikke bare de som så vennene deres bli drept. Dette gjelder også for de som ikke var på Utøya eller i Regjeringskvartalet, men som kanskje mistet venner på Utøya. Folk som aldri har sett eller hørt ABB. Og "misforstå meg rett", jeg mener det er flott at de får dette tilbudet, det unner jeg dem.

Men du mener vel ikke at man skal akseptere at dette tilbudet ikke kommer til å gjelde for andre med lignende traumer, som ikke kan skylde traumene sine på 22. juli? Eller er det som skjedde 22. juli, det definitivt verste som kan skje i absolutt hvert enkeltindivids liv, uavhengig av hva de gjorde og så den dagen, og ingen som har opplevd noe annet traumatisk kan ha det like tungt som enkelte 22. juli-ofre? For det synes jeg er urettferdig, og det synes jeg at vi må få lov til å reagere på uten å bli kalt bitter.

Jo, jeg mener at man skal akseptere at tilbudet ikke gjelder for alle. Trist, men sant. Skulle alle som hadde en eller annen traume fått gjort om lånet til stipend, ville ingen i Norge hatt lån. Det er terror det er snakk om her, ikke bagateliser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det vel et renn med folk som skal særbehandles.

"Jeg ble voldtatt for 15 år siden!""

"Ja, men jeg har vært i en bilulykke og har det mye verre en deg!"

"En gammel onkel i amerika døde og jeg sååååå lei meg"

Jaja, skjønner at det er satt på spissen, men hvor skal vi sette grensa på hvem som har det ille nok til å få og hvem som ikke?

Det som skjedde i sommer var ekstremt og ganske tett inntil skolestart. Jeg kan godt skjønne at mange av ungdommene ikke har landa ennå og trenger litt tid på seg. Det er bare så synd at ikke alle unner dem det uten å forlange at de også har krav på noe.

Det er ikke dette det er snakk om. Det er snakk om å være imot at forskjellsbehandling blir satt i system.

Siden det sitter andre syke der ute som ikke får noe i nærheten, men som kunne hatt krav på det samme.Ut fra sin helse-tilstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg mener at man skal akseptere at tilbudet ikke gjelder for alle. Trist, men sant. Skulle alle som hadde en eller annen traume fått gjort om lånet til stipend, ville ingen i Norge hatt lån. Det er terror det er snakk om her, ikke bagateliser det.

Men andres sykdom skal altså bagatelliseres, og disse ungdommene bli alles yndlinger.

Jadda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne regellempingen gjelder for alle som kan skylde på 22. juli for traumene sine, ikke bare de som så vennene deres bli drept. Dette gjelder også for de som ikke var på Utøya eller i Regjeringskvartalet, men som kanskje mistet venner på Utøya. Folk som aldri har sett eller hørt ABB. Og "misforstå meg rett", jeg mener det er flott at de får dette tilbudet, det unner jeg dem.

Men du mener vel ikke at man skal akseptere at dette tilbudet ikke kommer til å gjelde for andre med lignende traumer, som ikke kan skylde traumene sine på 22. juli? Eller er det som skjedde 22. juli, det definitivt verste som kan skje i absolutt hvert enkeltindivids liv, uavhengig av hva de gjorde og så den dagen, og ingen som har opplevd noe annet traumatisk kan ha det like tungt som enkelte 22. juli-ofre? For det synes jeg er urettferdig, og det synes jeg at vi må få lov til å reagere på uten å bli kalt bitter.

Ja, men da vet jeg hva som skal føres inn i bervet til Lånekassen. 22 juli har gjort meg sykere, så vennligst rydd opp i gjeldskrisa mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da vet jeg hva som skal føres inn i bervet til Lånekassen. 22 juli har gjort meg sykere, så vennligst rydd opp i gjeldskrisa mi.

Du kan ta deg faen på at jeg fra dette øyeblikk er syk av 22 juli jeg og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg mener at man skal akseptere at tilbudet ikke gjelder for alle. Trist, men sant. Skulle alle som hadde en eller annen traume fått gjort om lånet til stipend, ville ingen i Norge hatt lån. Det er terror det er snakk om her, ikke bagateliser det.

Jeg synes de eneste som bagatelliserer noe her, er de som mener at 22.juli-ofre er "viktigere" ift. til dette tilbudet enn andre mennesker med traumer. De bagatelliserer det som har skjedd med alle de ulike menneskene rundt om i Norges land, som har opplevd ting som gjør at de også sliter med PSTD.

Dere gjør meg forbanna og oppgitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror litt av cluet i denne saken er det Anuket (tror det var henne) nevnte tidligere i tråden: At disse ungdommene som var på Utøya er folk vi vet trenger hjelp. Dette har vært en offentlig sak som alle har fått med seg. Alle vet at de har det vanskelig, også lånekassa. Men de vet kanskje ikke om Sofie på 16 som ble voldtatt eller Jonas på 18 som så bestevennen ble stukket ned, fordi det ikke er offentlige saker på samme måte.

Det å vite så mye om hva disse har gått gjennom (det har jo vært utallige intervjuer og fortellinger) og samtidig ikke gjøre noe ville vært veldig rart. De som var på Utøya er heller ikke anonymisert på noen måte som ofre som regel er i voldtektssaker osv.

Jeg er for øvrig enig i at de andre som trenger hjelp også skal få det. Det vil ikke dermed si at å hjelpe Utøyaofrene er galt, men heller et sted i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...