Gå til innhold

Spare bensin på kjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mellom meg og arbeidsplassen er det en utrolig lang slakk bakke, på vei ned bruker jeg å slippe gassen og la den seile ned på giret. Sparer jeg litt drivstoff på det? Den er sånn 10km, så det er kanskje noe å spare på å la bilen trille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marregutt

Mellom meg og arbeidsplassen er det en utrolig lang slakk bakke, på vei ned bruker jeg å slippe gassen og la den seile ned på giret. Sparer jeg litt drivstoff på det? Den er sånn 10km, så det er kanskje noe å spare på å la bilen trille?

Du sparer på det! Om du ikke trykker på gassen, så brukes minimalt med bensin, det er kun bensin som holder motoren i gang som sprøytes inn. Leste en gang om en som dro dette sparetrikset litt langt, og slo av bilen i fart på toppen av bakken, og skulle så slå den på i bunn av bakken. Sikkert ike dumt, bare at rattlåsen slo seg på, og bremseservoen slo seg av. Det er litt tabbe. Historien endte selvfølgelig med krasj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer på det! Om du ikke trykker på gassen, så brukes minimalt med bensin, det er kun bensin som holder motoren i gang som sprøytes inn. Leste en gang om en som dro dette sparetrikset litt langt, og slo av bilen i fart på toppen av bakken, og skulle så slå den på i bunn av bakken. Sikkert ike dumt, bare at rattlåsen slo seg på, og bremseservoen slo seg av. Det er litt tabbe. Historien endte selvfølgelig med krasj

Hjelpes, det skal jeg ikke en gang forsøke, holder å la den seile ned på gir. Eller burde jeg sette den helt i fri?

Etter hva jeg har fått med meg så sparer du på det siden den er fri.

Den er vel mer korrekt i 4 eller 5 gir, men.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Hjelpes, det skal jeg ikke en gang forsøke, holder å la den seile ned på gir. Eller burde jeg sette den helt i fri?

Den er vel mer korrekt i 4 eller 5 gir, men.. :sjenert:

Det gjør ikke noe om du har den i gir, da går den bare på motorbremsen, altså fortsatt på tomgang. Det eneste er at den bremser farten litt, men det er jo bra, så slipper du sporadisk bremsing med pedalen nedover. Motorbremsen er rett og slett at friksjonen i motoren hindrer bilen i å rulle fritt, i tilfelle du lurte på det, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke noe om du har den i gir, da går den bare på motorbremsen, altså fortsatt på tomgang. Det eneste er at den bremser farten litt, men det er jo bra, så slipper du sporadisk bremsing med pedalen nedover. Motorbremsen er rett og slett at friksjonen i motoren hindrer bilen i å rulle fritt, i tilfelle du lurte på det, hehe!

Ja, jeg lurte på det :lol:

Men ja, da kan jeg jo faktisk spare litt drivstoff på dette når jeg likevel må opp der hver dag. Det artige er at det er en bakke på en 5-6 km på andre siden også, jeg må jo opp også, men fint å kunne spare litt i nedover :jepp:

Men like greit å holde den i gir da, det er noen svinger der, som jeg ikke vil brase inn i 100 feks, ellers fin vei. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marregutt

Ja, jeg lurte på det :lol:

Men ja, da kan jeg jo faktisk spare litt drivstoff på dette når jeg likevel må opp der hver dag. Det artige er at det er en bakke på en 5-6 km på andre siden også, jeg må jo opp også, men fint å kunne spare litt i nedover :jepp:

Men like greit å holde den i gir da, det er noen svinger der, som jeg ikke vil brase inn i 100 feks, ellers fin vei. hehe.

Så bra! For å spare bensin, så tenker jeg alltid at når jeg er nødt til å bremse så sløser jeg, fordi da må jeg gasse opp igjen. (hehe ikke misforst, jeg bremser alltid når jeg må og kjører forsvarlig), men for å prøve å gjøre dette minst, så prøver jeg å planlegge kjøringen mens jeg kjører. som å ha lang avstand til bilene foran, og prøve å forutse trafikken litt mer. Er det en trailer eller buss som ligger foran meg, så blir jeg glad. For da sparer jeg enda mer bensin. Litt artig aktivitet egentlig når man kjører lenge iblant. Å prøve å finne ut hvordan man sparer, altså

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

jeg bruker å sette bilen i fri, og holde inn kløtchen jeg, for da synker turtelleren omtrent til 0. men gjør jeg det feil kanskjeeem? :klo:

siden dere sier at man bør ha den i gir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

jeg bruker å sette bilen i fri, og holde inn kløtchen jeg, for da synker turtelleren omtrent til 0. men gjør jeg det feil kanskjeeem? :klo:

siden dere sier at man bør ha den i gir...

Det er ett fett. Skjønner tanken din, med å få ned turtallet. Men når du bremser på motoren, så bruker du ikke bensin. Du bruker kun bensin når du trykker inn gasspedalen. Eneste grunnen til at turtallet går opp når du kjører nedover i gir uten å gi gass, er at siden motoren er koblet til hjulene (gjennom giret), så prøver den å holde igjen bilens fart gjennom friksjon i motoren. Altså uten å bruke bensin. Så enkelt å greit, det er to måter å få opp turtallet, (1) ved å gi gass for å akselerere, eller (2) ved å bremse på motoren i nedoverbakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Godt vi har et drevent mannfolk her til å guide oss :klemmer:

hehe, når man er student, og prøver å ha bil samtidig så må man reparere ting selv. Da lærer man litt av hvert :) Er ikke mekaniker, men økonomi-student hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Det er ett fett. Skjønner tanken din, med å få ned turtallet. Men når du bremser på motoren, så bruker du ikke bensin. Du bruker kun bensin når du trykker inn gasspedalen. Eneste grunnen til at turtallet går opp når du kjører nedover i gir uten å gi gass, er at siden motoren er koblet til hjulene (gjennom giret), så prøver den å holde igjen bilens fart gjennom friksjon i motoren. Altså uten å bruke bensin. Så enkelt å greit, det er to måter å få opp turtallet, (1) ved å gi gass for å akselerere, eller (2) ved å bremse på motoren i nedoverbakke :)

tusen takk for så enkelt svar :) jeg skjønner jo faktisk hva du mener :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marregutt

tusen takk for så enkelt svar :) jeg skjønner jo faktisk hva du mener :ler:

hehe så bra! Prøvde en litt pedagogisk tilnærming. Forklar dette nå til en kjæreste/guttekompis/far, så kan jeg love deg han blir imponert. fikk ekskjæresten min til å forklare faren sin om kompresjon i motoren, og faren bare satt og måpte hehe (Jeg hadde forklart hun det først, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Har du flere tips om bilkjøring, og sånn? :)

Hehe, bare spør du, så skal jeg svare så godt jeg kan. Kan bare det jeg har lært selv ved å vedlikeholde min egen bil (ikke misforstå, er ingen råner eller sånt, prøver bare å spare kroner i et allerede stramt studentbudsjett). men når det gjelder "og sånn", så vet jeg ikke om jeg vet :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på veldig smale, svingete veier, møter man bil så er det full stopp, gire opp, gire ned, fra 80 ned i 60, fra 60 ned i 10 og 0, så opp igjen til 60-80, bensinforbruket er i hundre! Hvordan skal jeg løse dette, hjelper det om jeg kjører i lav fart, men i samme fart, fremfor å kjøre fort og måtte hakke meg i lavere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg bruker å sette bilen i fri, og holde inn kløtchen jeg, for da synker turtelleren omtrent til 0. men gjør jeg det feil kanskjeeem? :klo:

siden dere sier at man bør ha den i gir...

Du sparer nok litt på å gjøre dette, siden turtallet reduseres ytterlige (ferre innsprøytninger per/min). MEN, dette bør du ikke gjøre i bratte nedoverbakker for da kan du få varmgang i bremser. Dette er spesielt viktig viss du kjører en eldre bil. I veldig bratte bakker kan det være lurt å kjøre på lavt gir for å unngå mye slitasje & varmgang i bremser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

hehe så bra! Prøvde en litt pedagogisk tilnærming. Forklar dette nå til en kjæreste/guttekompis/far, så kan jeg love deg han blir imponert. fikk ekskjæresten min til å forklare faren sin om kompresjon i motoren, og faren bare satt og måpte hehe (Jeg hadde forklart hun det først, hehe)

jeg kan en del om bil jeg altså ;) jeg har jobbet mange år på shell, og hjulpet 50 år gamle menn med å skifte lyspære, vindusviskere samt å finne riktige til bilen da, peile olje og skjekke lufttrykk i dekk.. skal si deg ingen har trodd på at jeg klarer det, før jeg har gjort det ;) så har de blitt drittflaue etterpå! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Jeg kjører på veldig smale, svingete veier, møter man bil så er det full stopp, gire opp, gire ned, fra 80 ned i 60, fra 60 ned i 10 og 0, så opp igjen til 60-80, bensinforbruket er i hundre! Hvordan skal jeg løse dette, hjelper det om jeg kjører i lav fart, men i samme fart, fremfor å kjøre fort og måtte hakke meg i lavere?

hmm, bensinforbruket avhenger veldig av veien man kjører på og andre forhold. Hva med å prøve å planlegge neste sving før du er der? (om du kjenner veien da). Kjøre på høye gir (med min kan jeg kjøre i 5 helt nede i 40 km/t). Leste i en artikkel i NAF magasinet at man sparer mest (med bensinbil) om man akselerer raskt opp til ca 3000 omdreininger, for så å skifte gir da. Istedet for å nå max turtall og gire fra f.eks 3-5 gir.

Men generelt sett, klarer du å holde en jevn hastighet, og gjerne kjøre på f.eks 5 gir i 60 sonen så sparer man mye.

Andre ting du kan gjøre er å sjekke ofte (gjerne en gang i måneden da dette også gjelder sikkerhet) at du har riktig dekktrykk, kanskje tømme bilen for unødvendig bagasje. Bruk av aircondition og radio og annen elektrisitet trekker også forbruket opp, det er marginalt, men det er fordi det trekker strøm fra batteriet, som da må lades opp mer. Dette lades opp gjennom en del som heter "dynamoen", som "trekkes" opp av motoren. Dersom motoren må gjøre dette mer, så bruker den mer drivstoff.

Er sikkert masse nyttig å lese om dette på f.eks bilforum og liknende. Der er det nok folk som kan MYE mer enn det jeg kan og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

jeg kan en del om bil jeg altså ;) jeg har jobbet mange år på shell, og hjulpet 50 år gamle menn med å skifte lyspære, vindusviskere samt å finne riktige til bilen da, peile olje og skjekke lufttrykk i dekk.. skal si deg ingen har trodd på at jeg klarer det, før jeg har gjort det ;) så har de blitt drittflaue etterpå! :skratte:

Wow! Det er ikke dårlig. Det er jo nyttig kunnskap, som kan redde en ut av mang en kinkige situasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...