Gå til innhold

Kommer muslimene til å være i flertall i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan jo hende. For mange norske kvinner som finner seg muslimske menn konverterer tvert til Islam.

Kunne vært interessant å vite hvorfor. Fordi dette er påkrevet, noe islam påbyr? Fordi mannen presser henne til dette, eller fordi hun er submissiv og villig underkaster seg dette kravet og hans vilje? Trengs forskning på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne vært interessant å vite hvorfor. Fordi dette er påkrevet, noe islam påbyr? Fordi mannen presser henne til dette, eller fordi hun er submissiv og villig underkaster seg dette kravet og hans vilje? Trengs forskning på dette.

Jeg vet hvorfor,har hatt kontakt med folk fra denne religionen.

Grunnen er at muslimer har etter reglene til religionen kun lov å

gifte seg med andre muslimer,ergo må en part konvertere.

Nå kan du selvfølgelig stille spm.tegn ved hvorfor det ikke går

andre veien,men for de som er muslimer er religion i stor grad VELDIG sentralt

i livet deres,kan sammenlignes med de som er personlig kristne her

hjemme.

Nå kan du sikkert fordømme dette konseptet nedenfor og hjem,men dette er da

også sett i fra ståstedet til oss som er nordmenn.Hadde du vært født og

oppvokst i deres land,hadde deres normer og skikker vært gjeldene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun må konvertere innen syv år ellers må mannen forlate henne.

Kan ikke mannen motsette seg dette kravet og forbli muslim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvorfor,har hatt kontakt med folk fra denne religionen.

Grunnen er at muslimer har etter reglene til religionen kun lov å

gifte seg med andre muslimer,ergo må en part konvertere.

Nå kan du selvfølgelig stille spm.tegn ved hvorfor det ikke går

andre veien,men for de som er muslimer er religion i stor grad VELDIG sentralt

i livet deres,kan sammenlignes med de som er personlig kristne her

hjemme.

Nå kan du sikkert fordømme dette konseptet nedenfor og hjem,men dette er da

også sett i fra ståstedet til oss som er nordmenn.Hadde du vært født og

oppvokst i deres land,hadde deres normer og skikker vært gjeldene....

Ok, takk!

Fristende å kalle dette galskap, men det er det selvsagt ikke. Heller en svært gjennomtenkt strategi for religiøs, ideologisk ekspansjon. Eller for å kalle det ved dets rette navn: imperialisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Ok, takk!

Fristende å kalle dette galskap, men det er det selvsagt ikke. Heller en svært gjennomtenkt strategi for religiøs, ideologisk ekspansjon. Eller for å kalle det ved dets rette navn: imperialisme.

Du har eit stort dramatisk talent, flanør. Den store, svarte muslimske invasjonen kjem ikkje til å finne stad, på det punktet må eg dessverre skuffe deg. Eg kjem ikkje til å bli muslim, naboane mine kjem ikkje til å bli muslimar, vi kjem ikkje til å verken faste eller dekke oss til. Å endre ein kultur og eit samfunn er langt vanskelegare enn å få nokre få, forelska kvinner til å konvertere. Kor mange konvertitttar til islam er det i Norge i dag? Ikkje mange. Mange fleire går andre vegen, ikkje til kristendommen men til eit ikkje-religiøst liv der islam ikkje tek særleg mykje større plass i deira liv enn kristendommen gjer i vårt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvorfor,har hatt kontakt med folk fra denne religionen.

Grunnen er at muslimer har etter reglene til religionen kun lov å

gifte seg med andre muslimer,ergo må en part konvertere.

Nå kan du selvfølgelig stille spm.tegn ved hvorfor det ikke går

andre veien,men for de som er muslimer er religion i stor grad VELDIG sentralt

i livet deres,kan sammenlignes med de som er personlig kristne her

hjemme.

Nå kan du sikkert fordømme dette konseptet nedenfor og hjem,men dette er da

også sett i fra ståstedet til oss som er nordmenn.Hadde du vært født og

oppvokst i deres land,hadde deres normer og skikker vært gjeldene....

Men mange muslimer er jo nettopp født og oppvokst i Norge, men det er ikke norske normer og skikker som er gjeldende.

Det er kun kvinnene som er nødt til å gifte seg med en muslimsk mann. Mennene derimot har større frihet og kan gifte seg med kristne og jødiske kvinner. Diskriminering satt i system. Målet er å sikre at barna blir muslimer fordi det er mannen som bestemmer i islam, og en vantro mann kan ikke bestemme over en muslimsk kvinne. Kan ikke sammenliknes med kristne som ikke har slike apartheid regler. At religionen står veldig sentralt i livene deres er noe vi til stadighet får høre ikke stemmer og at mange muslimer er like lite religiøse som nordmenn er kristne. Likefullt insisterer man altså på slik grov kvinnediskriminering i religionens navn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har eit stort dramatisk talent, flanør. Den store, svarte muslimske invasjonen kjem ikkje til å finne stad, på det punktet må eg dessverre skuffe deg. Eg kjem ikkje til å bli muslim, naboane mine kjem ikkje til å bli muslimar, vi kjem ikkje til å verken faste eller dekke oss til. Å endre ein kultur og eit samfunn er langt vanskelegare enn å få nokre få, forelska kvinner til å konvertere. Kor mange konvertitttar til islam er det i Norge i dag? Ikkje mange. Mange fleire går andre vegen, ikkje til kristendommen men til eit ikkje-religiøst liv der islam ikkje tek særleg mykje større plass i deira liv enn kristendommen gjer i vårt.

Godt innlegg, dette. Jeg tror du misforstod meg litt nå. Jeg henviste egentlig til hva jeg forestiller meg var den opprinnelige meningen bak denne bestemmelsen, altså på 600-tallet: å sikre konvertitter. Det er på ingen måte gitt at samme tankegang er utbredt blant muslimer nå, heller ikke blant deres ledere - selv om enkelte grupperinger slik som Det muslimske brorskap muligens tenker i disse baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har eit stort dramatisk talent, flanør. Den store, svarte muslimske invasjonen kjem ikkje til å finne stad, på det punktet må eg dessverre skuffe deg. Eg kjem ikkje til å bli muslim, naboane mine kjem ikkje til å bli muslimar, vi kjem ikkje til å verken faste eller dekke oss til. Å endre ein kultur og eit samfunn er langt vanskelegare enn å få nokre få, forelska kvinner til å konvertere. Kor mange konvertitttar til islam er det i Norge i dag? Ikkje mange. Mange fleire går andre vegen, ikkje til kristendommen men til eit ikkje-religiøst liv der islam ikkje tek særleg mykje større plass i deira liv enn kristendommen gjer i vårt.

Men det er stor forskjell på en kulturelt kristen nordmann og en muslim som ikke er praktiserende. Du blir ganske trolig ikke forbannet eller oppgitt om noen kritiserer bibelen eller Jesus og du passer sannsynligvis ikke på at dine kvinnelige søsken ikke har sex utenfor ekteskap. Blant muslimer derimot er det ikke spesielt vanlig å gå i moskeen eller lese koranen hver dag. Slik som med nordmenn og kirken og bibelen. Det er derimot svært vanlig å kontrollere at kvinnelige slektninger ikke har sex utenfor ekteskap og veldig store ressurser settes inn for å sikre dette. Også kritikk av profeten blir slått hardt ned på selvom man utad får inntrykk av at religionen er like lite viktig i livene som kristendommen er for nordmenn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er stor forskjell på en kulturelt kristen nordmann og en muslim som ikke er praktiserende. Du blir ganske trolig ikke forbannet eller oppgitt om noen kritiserer bibelen eller Jesus og du passer sannsynligvis ikke på at dine kvinnelige søsken ikke har sex utenfor ekteskap. Blant muslimer derimot er det ikke spesielt vanlig å gå i moskeen eller lese koranen hver dag. Slik som med nordmenn og kirken og bibelen. Det er derimot svært vanlig å kontrollere at kvinnelige slektninger ikke har sex utenfor ekteskap og veldig store ressurser settes inn for å sikre dette. Også kritikk av profeten blir slått hardt ned på selvom man utad får inntrykk av at religionen er like lite viktig i livene som kristendommen er for nordmenn.

Da handler kanskje mer om kultur enn Islam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da handler kanskje mer om kultur enn Islam.

Husk at i mange muslimske land og samfunn har de ikke trosfrihet slik vi har. Det er mao. ikke et like sterkt skille mellom stat og sivilsamfunn som i Vesten. Disse samfunnene er også mer kollektivistiske enn vestlige, med mindre rom for individuell frihet, som trosfrihet. De har ikke gjennomlevd ideologiske omveltninger slik vi har, gjennom suksessive reformasjoner. De har heller ikke hatt revolusjoner a la den franske, som sammen med reformasjonen har ført til gjennomgripene endringer i retning menneskeretter, individuell frihet osv.

Det gjør det i sum vanskelig å skille religion og kultur innen mange muslimske land, selv om de ikke er islamistiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at i mange muslimske land og samfunn har de ikke trosfrihet slik vi har. Det er mao. ikke et like sterkt skille mellom stat og sivilsamfunn som i Vesten. Disse samfunnene er også mer kollektivistiske enn vestlige, med mindre rom for individuell frihet, som trosfrihet. De har ikke gjennomlevd ideologiske omveltninger slik vi har, gjennom suksessive reformasjoner. De har heller ikke hatt revolusjoner a la den franske, som sammen med reformasjonen har ført til gjennomgripene endringer i retning menneskeretter, individuell frihet osv.

Det gjør det i sum vanskelig å skille religion og kultur innen mange muslimske land, selv om de ikke er islamistiske.

Den største "mangelen" ved deres historie er at de ikke har hatt en opplysningstid, slik som i Europa. Ellers veldig enig i det du skriver, gode poeng:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men mange muslimer er jo nettopp født og oppvokst i Norge, men det er ikke norske normer og skikker som er gjeldende.

Det er kun kvinnene som er nødt til å gifte seg med en muslimsk mann. Mennene derimot har større frihet og kan gifte seg med kristne og jødiske kvinner. Diskriminering satt i system. Målet er å sikre at barna blir muslimer fordi det er mannen som bestemmer i islam, og en vantro mann kan ikke bestemme over en muslimsk kvinne. Kan ikke sammenliknes med kristne som ikke har slike apartheid regler. At religionen står veldig sentralt i livene deres er noe vi til stadighet får høre ikke stemmer og at mange muslimer er like lite religiøse som nordmenn er kristne. Likefullt insisterer man altså på slik grov kvinnediskriminering i religionens navn.

Nei,dagliglivet deres foregår stort sett på norsk basis,men religionen ivaretas i

henhold til de retningslinjene de er oppdratt med,visse sider av den er ufravikelige.

Dette med diskriminering satt i system vet jeg ikke hvor du har ifra,det jeg

fikk oppgitt var at hvis 2 personer skulle gifte seg og en ikke var muslim måtte

vedkommende konvertere uansett kjønn.

Jeg har hatt lange utenlandsopphold i muslimske land og har hatt daglig kontakt

med muslimske familier der nede,så jeg mener å ha godt grunnlag for å uttale meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da handler kanskje mer om kultur enn Islam.

Det er vel heller en blanding av ukultur og islam, hvor islam har formet kulturen/ukulturen i svært stor grad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel heller en blanding av ukultur og islam, hvor islam har formet kulturen/ukulturen i svært stor grad.

jeg tror heller det er kulturen som har lagt premissene for hvordan Islam ble utformet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,dagliglivet deres foregår stort sett på norsk basis,men religionen ivaretas i

henhold til de retningslinjene de er oppdratt med,visse sider av den er ufravikelige.

Dette med diskriminering satt i system vet jeg ikke hvor du har ifra,det jeg

fikk oppgitt var at hvis 2 personer skulle gifte seg og en ikke var muslim måtte

vedkommende konvertere uansett kjønn.

Jeg har hatt lange utenlandsopphold i muslimske land og har hatt daglig kontakt

med muslimske familier der nede,så jeg mener å ha godt grunnlag for å uttale meg.

Da har du blitt feilinformert. I islam er det kun kvinnene som må gifte seg med en muslim. Grunnen er tankegangen om at barna automatisk blir muslimer når faren er det fordi far bestemmer oppdragelse og religionspåvirkningen. Det er også forbudt å konvertere fra islam og straffene for dette bør være avskrekkende. F.eks. mener over 80% av egyptere at de som forlater islam må straffes med døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror heller det er kulturen som har lagt premissene for hvordan Islam ble utformet.

Man kan jo fint argumentere for at islam kun er en forlengelse av arabisk stammekultur fra 600-tallet og som spredte seg raskt fra den arabiske halvøya gjennom erobringer av ikke-islamske kulturer som den persiske, assyriske og koptisk-egyptiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...