Gå til innhold

Hva har du på sparekonto...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en grunn til at det heter Boligsparing for ungdom.

Her kan du lese litt om det.

Har selv sparepenger som jeg ikke har satt inn på BSU'en fordi jeg bare sparer 20000 der i året. Er kanskje derfor flere her inne har pengene på andre kontoer.

Men i den linken står det at dersom man skal bruke BSU til bolig kjøp, skal kontoen være anskaffet FØR man kjøper bolig. DERSOM man vil bruke BSU til å nedbetale BOLIGLÅN, må boligen være TILFLYTTET før man skaffer seg BSU!

Hva da med alle de som IKKE brukte bsu'en til boligkjøp, men vil betale lån med det? Det går jo ikke da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men i den linken står det at dersom man skal bruke BSU til bolig kjøp, skal kontoen være anskaffet FØR man kjøper bolig. DERSOM man vil bruke BSU til å nedbetale BOLIGLÅN, må boligen være TILFLYTTET før man skaffer seg BSU!

Hva da med alle de som IKKE brukte bsu'en til boligkjøp, men vil betale lån med det? Det går jo ikke da??

"Skal pengene brukes til nedbetaling av lån må boligen være tilflyttet etter at du opprettet BSU-sparingen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i den linken står det at dersom man skal bruke BSU til bolig kjøp, skal kontoen være anskaffet FØR man kjøper bolig. DERSOM man vil bruke BSU til å nedbetale BOLIGLÅN, må boligen være TILFLYTTET før man skaffer seg BSU!

Hva da med alle de som IKKE brukte bsu'en til boligkjøp, men vil betale lån med det? Det går jo ikke da??

Da har du misforstått noe, for det er ikke det som står der.

Pengene du har spart i BSU må brukes til boligkjøp eller nedbetaling av boliglån. Ved boligkjøp må boligen være anskaffet etter at BSU-kontoen ble opprettet. Skal pengene brukes til nedbetaling av lån må boligen være tilflyttet etter at du opprettet BSU-sparingen.

Min utheving.

Poenget er altså at man skaffer seg BSU før man kjøper bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparekonto 0... skal bli større :-)

Boliglån 560 000, verdi på bolig 2.500.000

Enslig, med 1 barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Skal pengene brukes til nedbetaling av lån må boligen være tilflyttet etter at du opprettet BSU-sparingen."

Da har du misforstått noe, for det er ikke det som står der.

Min utheving.

Poenget er altså at man skaffer seg BSU før man kjøper bolig.

Åh, ja, takk :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 kr på sparekonto, kanskje?

Men så har jeg kjøpt leilighet til 2000000 kr og har lån på 50%. Så det er jo i grunnen ganske greit.

20 år, singel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg selger det jeg eier i dag til takst, vil jeg ha ca. 5 mill i cash. Så mine penger i bakhånd er verdi i form av eiendom. Men har penger nok på lønnskontoen til å betale for en ny vaskemaskin eller en sydentur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 kr på sparekonto, kanskje?

Men så har jeg kjøpt leilighet til 2000000 kr og har lån på 50%. Så det er jo i grunnen ganske greit.

20 år, singel.

:hakeslepp:

MISUNNELIG.

that's me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom "sparekonto" inkluderer BSU så har jeg rundt 90.000 på sparekonto totalt. Dersom det ikke inkluderer BSU så blir det rundt 20.000.

Sparer i huset isteden, og har greit med penger tilgjengelig til enhver tid. Da trenger jeg ikke så stor sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mektig imponert over at tilsynelatende så mange har så mye på sparekontoer etc! Jeg har så og si ingenting ekstra, men har per i dag også lite lån etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg selger det jeg eier i dag til takst, vil jeg ha ca. 5 mill i cash.

Ja, men da vil du vel trenge noe nytt? 5 mill. i hånden, men bor i en pappeske? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da vil du vel trenge noe nytt? 5 mill. i hånden, men bor i en pappeske? :fnise:

Nei, vi kan jo leie som mange andre som oppgir å ha masse penger på sparekonto.

Jeg har ihvertfall valgt å sette alle penger jeg har til overs inn i huset. Arvet endel penger, og da solgte jeg boligen jeg eide, kjøpte en større ved å legge til de arvede pengene.

Da er huset min "sparekonto" med langt høyere avkastning enn en bankkonto. Hvis jeg hadde leid bolig så klunne jeg hatt over 4 mill på sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ca 40000 på BSU og rundt kroner 0 på sparekonto tenker jeg. Men så har jeg 9 måneder med fantastiske opplevelser på reisefot for de pengene jeg HADDE på sparekonto i Januar da ;)

Må nok i gang med sparing igjen når jeg begynner å jobbe igjen er jeg redd :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eldre mennesker har ofte også en del på konto som er med på å trekke snittet opp... Når barna flytter ut av redet og huslånet begynner å minke kommer vi også til å ha en del penger stående.

Men akkurat nå har jeg 5000 på regningskonto, 3000 på høyrentekonto, og 2500 på feriekonto, som jeg håper får stå i fred til neste lønning... :ler:

Mannen min har en litt større bufferkonto, kanskje 40 000, men vi har så mye utgifter på dette tidspunktet at vi er fornøyd med å gå i et bittelite pluss. Vi har ikke mye penger å legge av, men vi betaler jo ned på huset (verdi ca 7 mill, lån på 3)- det er vel en form for sparing det også?

33 år, gift, fire barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg og min samboer har 2500,- pr nå :gjeiper:

Kjøpte hus for 5 mnd siden, alle sparepenger gikk med som EK og etter det har vi hatt mye høye utgifter så ikke hatt muligheten til å spare noe igjen.

Endret av Casall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg ca 10 000 på sparekonto, 70 000 på BSU og rundt 35 000 i aksjesparing.

Sparer ca 3-4000 i mnd nå, litt mindre enn før pga. at jeg jobber 80%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flinke sparere her..

Er 30 år og har:

BSU: 110k

Sparekonto: 20k

Eier leilighet i oslogryta. En genial måte å spare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...