Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Andre som fikk utslett på hendene? Eneste stedet jeg er skikkelig tørr, i ansiktet flasser jeg bare akkurat på/rundt kvisene. Ikke spesielt tørre lepper heller. Gått på iso i ca 1 måned 

E6A4EF47-5A75-4370-A89E-2FCAB313A8D3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, alli634 skrev:

Andre som fikk utslett på hendene? Eneste stedet jeg er skikkelig tørr, i ansiktet flasser jeg bare akkurat på/rundt kvisene. Ikke spesielt tørre lepper heller. Gått på iso i ca 1 måned 

E6A4EF47-5A75-4370-A89E-2FCAB313A8D3.jpeg

Akkurat sånn ser hendene mine ut og! Noen som har noen gode tips til hvordan behandle det? For jeg blir ikke kvitt det 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2017 den 19.32, jordbærkyss skrev:

Det er litt over en uke siden jeg fullførte kuren (540 piller, 78 kg). Brukte ca 8 mnd på kuren. Jeg hadde veldig fin hud i hvert fall de 5 siste mnd, kanskje 97% plettfri. Nå ser jeg at pannen har begynt å bli ruglete og at jeg har fått whiteheads eller sebacus filments på nesa igjen, og en overflatisk kvise på kinnet som har gått bort igjen nå.... Kjenner jeg er rimelig fortvilet. Tror heller ikke det er nok til å få fler piller, siden jeg har nærmet meg maks-dosen. Da jeg tok den siste blodprøven, hadde jeg den kvisa på kinnet, og sykepleieren lo omtrent av meg da jeg uttrykte min bekymring rundt det, var visst ingen "mirakelkur" dette. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg hadde ikke veldig ille utgangspunkt engang, bare noen hormonelle kviser på haka og whiteheads på nesa. Jeg har ikke slitt så veldig med de vanlige bivirkningene som ekstrem tørrhet, eller jeg har vært veldig tørr, men det har vært levbart. Og jeg har kunnet sminke meg uten problem osv. Det verste for meg har vært ekstremt mye vondt i ryggen og bekken + veldig mye utmatthet. Jeg synes det er utrolig kjipt at resultatet ikke er like "perfekt" som jeg forventet, og at ansiktet mitt har blitt verre etter pilleslutt. Jeg er usikker på om jeg skal mase meg til fler piller (er egentlig ikke motivert for å fortsette) eller om jeg skal vente på at det evt. blir verre.

Jeg har gått på Iso hele tre ganger og får fortsatt litt kviser, så noen mirakelkur er det nok ikke! Men heldigvis hjelper det veldig godt på de fleste :) har fått et par kviser etter endt kur hver gang, tror det er meget normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2017 den 17.36, Karolit skrev:

Akkurat sånn ser hendene mine ut og! Noen som har noen gode tips til hvordan behandle det? For jeg blir ikke kvitt det 🙈

Jeg smører for harde livet med purelan på hendene, og synes det hjelper litt. Men kulden tar knekken på huden min 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet hvor lang tid det tar før Helfo behandler vedtak om å få Iso på blå resept? De mottok søknad fra hudlegen min 18.oktober. Har fortsatt ikke hørt noe.. 

Anonymkode: 53270...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvor lang tid det tar før Helfo behandler vedtak om å få Iso på blå resept? De mottok søknad fra hudlegen min 18.oktober. Har fortsatt ikke hørt noe.. 

Anonymkode: 53270...172

Jeg fikk svar i løpet av tre uker. Kanskje du skulle snakke med legen, eller ringe helfo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fler som er sykt stive og ømme i muskler og ledd? Har så vondt i anklene at jeg halter, spesielt på morgenen! Moro når man har en baby som våkner et par ganger i løpet av natta iblant og man må opp og gå :grine:Hendene mine ser også sånn ut @alli634 men holder det i sjakk med hydrokortison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2017 den 13.58, Gummiloppa skrev:

Fler som er sykt stive og ømme i muskler og ledd? Har så vondt i anklene at jeg halter, spesielt på morgenen! Moro når man har en baby som våkner et par ganger i løpet av natta iblant og man må opp og gå :grine:Hendene mine ser også sånn ut @alli634 men holder det i sjakk med hydrokortison

Jeg har også mye stivhet og ømhet i muskler og ledd, dog ikke om morgenen, og selv om det er irriterende har det heldigvis vært helt håndterbart. :) For meg sniker det seg mer og mer på utover dagen, særlig hvis jeg har hatt en lang dag og/eller vært mye aktiv, f.eks. gått veldig mye eller trent etter jobb. Merker det spesielt i hælene, nakke/skuldre, og i høyre setemuskel (av alle steder! Haha!). I begynnelsen av kuren merket jeg det også litt i hoftene og korsryggen, men det ga seg for en god stund siden. :) Er forsåvidt ca. 3.5mnd på vei i en 7mnd kur nå, og har klart å trene jevnt og trutt 3-4 ganger i uken hele veien, noe jeg faktisk tror hjelper litt på å holde muskel- og leddsmertene i sjakk! 

Har forsåvidt også hatt "sånne" hender en 2-3 ganger i løpet av kuren, og da har det hjulpet å skrubbe godt og deretter påføre en tykk og god fuktighetskrem fra Kiehls eller L'Occitane (den med 25% Sheasmør, bruker den i ansiktet 2-3 ganger om dagen også). :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er nå ca 3 pakker inn i kuren, tar to piller daglig. Er veldig tørr på nesa og haka. Fått ganske store kviser på kjeve, hake og kinn. Disse kvisene ser virkelig ille ut da de flasser masse rundt. Jeg er singel, og tenker begynne å date litt utpå nyåret. Bruker dere fortelle folk/dater at dere går på medisiner som gjør at huden ser ut slik den gjør? Er jo ikke sånn som dette jeg ser ut til vanlig 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slenger jeg meg på her! Forhåpentligvis er det fortsatt litt liv her enda. Da har jeg fått resept på iso, og gjør meg mentalt klar til å starte. Noen som har erfaring på at iso fungerer på hormonell akne? Livredd for at dette ikke kommer til å fungere :( Har ekstremt tørr hud fra før. Typ Avene Hydra og dermalogica soothing cream tar ikke knekken på tørrheten 100% før kur. Noen som har hatt tørr hud før kur og har noen mirakelprodukter som tar knekken på tørrhet i ansiktet? Er forberedt på å bli helt sandpapir :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carg07 skrev:

Da slenger jeg meg på her! Forhåpentligvis er det fortsatt litt liv her enda. Da har jeg fått resept på iso, og gjør meg mentalt klar til å starte. Noen som har erfaring på at iso fungerer på hormonell akne? Livredd for at dette ikke kommer til å fungere :( Har ekstremt tørr hud fra før. Typ Avene Hydra og dermalogica soothing cream tar ikke knekken på tørrheten 100% før kur. Noen som har hatt tørr hud før kur og har noen mirakelprodukter som tar knekken på tørrhet i ansiktet? Er forberedt på å bli helt sandpapir :P 

Angående hormonell akne: 

For å være helt ærlig: nei. Jeg hadde hormonell akne først knyttet til pubertet, og gikk på isotretinoin. Ble da kvisefri. Da jeg begynte på p-piller noen år senere (altså endret hormonbalansen) kom kvisene tilbake. Ny iso-kur, forsvant. Ettersom jeg ikke umiddelbart koblet at det var hormonelt fikk jeg en stund senere (et år eller to) satt inn p-stav, og fikk igjen kviser. Gikk til slutt på iso enda en gang, og bruker ikke hormonprevansjon. Det funket greit, men fortsatt bittelitt kviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utrolig demotiverende :( har aldri slitt med kviser før jeg sluttet på p-piller. Har trolig også en hormonforstyrrelse. Føler dette er en eneste løsning da p-piller ikke holder kvisene i sjakk lenger! Virker kjipt å pine seg gjennom disse mnd med bivirkninger for så å få alt tilbake etter endt kur. Men du er altså bedre i huden nå enn du var før kurene dine @Nuttery ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Carg07 skrev:

Så utrolig demotiverende :( har aldri slitt med kviser før jeg sluttet på p-piller. Har trolig også en hormonforstyrrelse. Føler dette er en eneste løsning da p-piller ikke holder kvisene i sjakk lenger! Virker kjipt å pine seg gjennom disse mnd med bivirkninger for så å få alt tilbake etter endt kur. Men du er altså bedre i huden nå enn du var før kurene dine @Nuttery ?

Absolutt, mye bedre! Men får tidvis tilbakefall. Absolutt ikke i nærheten av så ille som det har vært altså. Og jeg var «lenge» kvisefri mellom hver gang det kom tilbake :) Pluss har endret litt på renserutinene for huden og det har hjulpet mye det også.

absolutt verdt med iso selvom jeg har slitt litt mer enn folk gjør til vanlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har opplevd å bli veldlg uvell, kvalm og svimmel på denne kuren? Får og litt slørete syn på kveldene. Har gått på dem nå i ca 2 måneder. Begynte på 3 piller daglig, opp til 3-4 etter 1 månederskontroll. Uvellheten startet for noen uker siden. Har den siste uken prøvd med bare 2, men blir fortsatt like uvell på kveldene etter jeg har tatt de. Håper at det bare er forbigående.

Endret av Karolit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 minutter siden, Karolit skrev:

Noen som har opplevd å bli veldlg uvell, kvalm og svimmel på denne kuren? Får og litt slørete syn på kveldene. Har gått på dem nå i ca 2 måneder. Begynte på 3 piller daglig, opp til 3-4 etter 1 månederskontroll. Uvellheten startet for noen uker siden. Har den siste uken prøvd med bare 2, men blir fortsatt like uvell på kveldene etter jeg har tatt de. Håper at det bare er forbigående.

Jeg var mye uvel. Nå er det bedre, men blir fortsatt kvalm av og til. Er midt i tredje måned. Huden er ille da...

Anonymkode: 0b6fb...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vel og merke bare gått 8 dager på kuren, men jeg merker ingen bivirkninger. Leppene svir bittelitt og er vanlig vintertrøtte. Tar bare 20 mg om dagen de første to ukene. Fikk dere andre bivirkninger på kun en pille dagen? Syntes dette nesten virker litt rart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Carg07 skrev:

Nå har jeg vel og merke bare gått 8 dager på kuren, men jeg merker ingen bivirkninger. Leppene svir bittelitt og er vanlig vintertrøtte. Tar bare 20 mg om dagen de første to ukene. Fikk dere andre bivirkninger på kun en pille dagen? Syntes dette nesten virker litt rart! 

Jeg startet med annenhver dag 1 og 2 piller, og merket ingenting før jeg gikk over til 2 hver dag. Da ble jeg tørr i huden, og fikk utbrudd på hake/kjeve. Prøvde gå opp til 3 om dagen, men da ble jeg så tørr at det orket jeg ikke. Er straks halvveis i kuren nå, og er bare litt tørr på leppene, øreflippene (!?) og hendene. Det verste utbruddet med dype, vonde kviser begynner å gi seg nå, endelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Carg07 skrev:

Nå har jeg vel og merke bare gått 8 dager på kuren, men jeg merker ingen bivirkninger. Leppene svir bittelitt og er vanlig vintertrøtte. Tar bare 20 mg om dagen de første to ukene. Fikk dere andre bivirkninger på kun en pille dagen? Syntes dette nesten virker litt rart! 

Jeg har gått på 20mg dagen siden 9 desember. Hadde et par dager med tørr hud for et par uker siden og og var litt lengre støl etter trening en periode, men det er de eneste bivirkningene jeg har hatt. For øyeblikket merker jeg ingenting😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...