Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei dere :)

 

Ville bare gi dere noen oppmuntrende ord. Før slet jeg med byller av noen kviser, men etter kuren har jeg ikke hatt noe lignende. 

Jeg gikk på denne kuren for 3,5 år siden. Jeg gikk på den i nesten 7 måneder. Hvis jeg nå skulle få en kvise, så er det ikke krise - den forsvinner *helt* i løpet av noen dager.

Denne kuren er virkelig magisk, selv om det var jævlig da det stod på. Jeg så ikke ut de første månedene. Den første uken med utbrudd gikk jeg ikke ut av huset en eneste gang. Nå tar jeg nesten for gitt å våkne med myk hud hver dag. 

Stå på - det er verdt :) Og gi dere selv belønning i form av fotbad, magasiner, netflix osv. Kuren er tung, I know <3

Anonymkode: b162e...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 😊 

Vil bare høre med noen om en ting.. Jeg er en gutt på 26 år. Har nå gått på isotretinoin siden januar. Har vel egentlig aldri hatt noe særlig med kviser, men sliter skikkelig med hvite komedoner eller hva det heter. Hvite hudormer? Har sånne hvite nupper i hele ansikter, mest ved hake partiet, kinn og mellom øyebryn. Klemmer jeg kommer det hvitt ut, vet ikke om det er talg eller hudormer jeg? Men uansett, skal isotretinoin fjerne dette? For jeg har jo nå gått på det snart i 8 måneder og jeg ser ikke en eneste forbedring enda. Frem til juni tok jeg 4 piller om dagen. Kuren ble ferdig i juni og jeg reiste tilbake til hudlegen og han fornyet kuren i 3 måneder med to piller hver dag. Ser fortsatt ingen forskjell.. Masse hvite komedoner overalt enda. Sliter skikkelig med selvbildet pga det. Man ser det så godt. Og prøver jeg å klemme ut de mest synlige så blir de bare stygge sår med blod og skurver. Vet ikke hva jeg skal gjøre snart? Burde jeg reise tilbake til hudlegen engang neste måned og fornye kuren enda lengre? Ser folk her har gått på kuren i over ett år osv. Men virka som hudlegen ble litt oppgitt og tok disse tre ekstra månedene som en siste mulighet for å se om det virker.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, hakonamatata skrev:

Hei 😊 

Vil bare høre med noen om en ting.. Jeg er en gutt på 26 år. Har nå gått på isotretinoin siden januar. Har vel egentlig aldri hatt noe særlig med kviser, men sliter skikkelig med hvite komedoner eller hva det heter. Hvite hudormer? Har sånne hvite nupper i hele ansikter, mest ved hake partiet, kinn og mellom øyebryn. Klemmer jeg kommer det hvitt ut, vet ikke om det er talg eller hudormer jeg? Men uansett, skal isotretinoin fjerne dette? For jeg har jo nå gått på det snart i 8 måneder og jeg ser ikke en eneste forbedring enda. Frem til juni tok jeg 4 piller om dagen. Kuren ble ferdig i juni og jeg reiste tilbake til hudlegen og han fornyet kuren i 3 måneder med to piller hver dag. Ser fortsatt ingen forskjell.. Masse hvite komedoner overalt enda. Sliter skikkelig med selvbildet pga det. Man ser det så godt. Og prøver jeg å klemme ut de mest synlige så blir de bare stygge sår med blod og skurver. Vet ikke hva jeg skal gjøre snart? Burde jeg reise tilbake til hudlegen engang neste måned og fornye kuren enda lengre? Ser folk her har gått på kuren i over ett år osv. Men virka som hudlegen ble litt oppgitt og tok disse tre ekstra månedene som en siste mulighet for å se om det virker.. 

Jeg fikk klar beskjed av min hudlege at kuren ikke funket på hudormer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, KidK skrev:

Jeg fikk klar beskjed av min hudlege at kuren ikke funket på hudormer.. 

Er du sikker? Fordi jeg spurte min hudlege og han sa at isotretinoin skal fjerne hudormer. Og ved noen Google søk på nettet så har de fleste med lukkede komedoner blitt kvitt dette med isotretinoin, og flere hudlege sider skriver blant annet "Det fines en rekke behandlinger for hudormer. Valg av behandling avhenger av utbredelse og lokalisasjon. Våre hudleger behandler hudormer med reseptbelagte kremer, peeling og isotretinoin tabletter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hakonamatata skrev:

Er du sikker? Fordi jeg spurte min hudlege og han sa at isotretinoin skal fjerne hudormer. Og ved noen Google søk på nettet så har de fleste med lukkede komedoner blitt kvitt dette med isotretinoin, og flere hudlege sider skriver blant annet "Det fines en rekke behandlinger for hudormer. Valg av behandling avhenger av utbredelse og lokalisasjon. Våre hudleger behandler hudormer med reseptbelagte kremer, peeling og isotretinoin tabletter."

Ja, veldig sikkert. Gikk selv 8 måneder på kuren og hadde masse hudormer på nesen som ikke gikk vekk, men resten av kvisene forsvant under behandling før de kom tilbake etter at jeg sluttet på pillene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, KidK skrev:

Ja, veldig sikkert. Gikk selv 8 måneder på kuren og hadde masse hudormer på nesen som ikke gikk vekk, men resten av kvisene forsvant under behandling før de kom tilbake etter at jeg sluttet på pillene

Selv om det ike hjalp på deg betyr ikke at det ikke gjør det. Ville stolt mer på hudleger enn en lekmann i gata 😜

Anonymkode: 23826...8a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det ike hjalp på deg betyr ikke at det ikke gjør det. Ville stolt mer på hudleger enn en lekmann i gata 😜

Anonymkode: 23826...8a1

Dette var hudelegen min som sa det kjære deg :) var ingen av hans tidligere pasienter de siste 20 årene som hadde fått fjernet de heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, KidK said:

Ja, veldig sikkert. Gikk selv 8 måneder på kuren og hadde masse hudormer på nesen som ikke gikk vekk, men resten av kvisene forsvant under behandling før de kom tilbake etter at jeg sluttet på pillene

Er du sikker på at det du hadde på nesen ikke var sebaceous filaments? Slike er en helt naturlig del av huden, og er spesielt synlige på nesen. De går ikke vekk fordi de ikke skal gå vekk - de er jo naturlige. Synligheten av dem kan minskes, men de går aldri vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Miah skrev:

Er du sikker på at det du hadde på nesen ikke var sebaceous filaments? Slike er en helt naturlig del av huden, og er spesielt synlige på nesen. De går ikke vekk fordi de ikke skal gå vekk - de er jo naturlige. Synligheten av dem kan minskes, men de går aldri vekk.

Hadde ikke hudlegen da informert meg om dette i stede for å kalle de hudormer? Han tok flere analyser av huden min på hele kroppen (har fremdeles kviser på hele kroppen som ikke gikk vekk med kuren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, KidK said:

Hadde ikke hudlegen da informert meg om dette i stede for å kalle de hudormer? Han tok flere analyser av huden min på hele kroppen (har fremdeles kviser på hele kroppen som ikke gikk vekk med kuren)

Det er ikke helt sikkert, det. Du kan jo søke litt rundt og se om det høres ut som det du har på nesen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mot slutten av kuren nå og har fått foreskrevet Epiduo 0,1 % / 2,5 % gel som jeg skal bruke en god stund etter slutt (noen måneder?) slik jeg forstod det. Den skulle være fin for å forhindre tilbakefall. Fikk egentlig ikke så mye mer informasjon, er det noen andre som har fått foreskrevet denne ved kurslutt?

Hvor lenge brukte dere denne gelen etter iso slutt?

Gjorde den noen merkbar forskjell for dere? Eller holdt den resultatet ved like?

Kan den kombineres med andre kremer? I så fall hvilke andre kremer er anbefalt etter iso slutt?

Har dere noe annet å tilføye, så blir jeg svært glad! Husker ikke hvor ofte man skulle bruke den eller eksakt hvor lang tid etter kurslutt den skulle benyttes :(

Anonymkode: b0661...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har gått på kuren siden mai og skal være ferdig noen dager ut i oktober. Ansiktet har blitt helt fint og ikke sett en kvise der på månedsvis. Men det var nakke og skuldre som var mitt største problem, der jeg har byllelignende kviser. Skuldre har blitt noe bedre selv om det fortsatt kommer noe nå og da. Nakken derimot kan jeg ikke se store forbedringen. Begynner å bli litt nervøs for at jeg skal måtte ta en kur til/forlenge, da jeg nå er rimelig lei. Skal til kontroll hos hudlege 18. september, så blir vel tatt en vurdering da. Har økt fra to piller daglig til å nå ta 3 og 4 annenhver dag. Stund siden jeg økte, men mulig det fortsatt er utbrudd i forbindelse med dette jeg opplever. Veier ca 66 kg og skal opp i 420 piller totalt. Blir ca 127mg/kg totalt. Er det noen som har erfaring med tilsvarende? Tar det lengst tid før det skjer noe i nakke/skuldre/rygg? Forstår at ingen kan gi noe fasit, da alle er forskjellige, men hadde vært greit å høre andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/2/2017 at 2:47 PM, AnonymBruker said:

Går mot slutten av kuren nå og har fått foreskrevet Epiduo 0,1 % / 2,5 % gel som jeg skal bruke en god stund etter slutt (noen måneder?) slik jeg forstod det. Den skulle være fin for å forhindre tilbakefall. Fikk egentlig ikke så mye mer informasjon, er det noen andre som har fått foreskrevet denne ved kurslutt?

Hvor lenge brukte dere denne gelen etter iso slutt?

Gjorde den noen merkbar forskjell for dere? Eller holdt den resultatet ved like?

Kan den kombineres med andre kremer? I så fall hvilke andre kremer er anbefalt etter iso slutt?

Har dere noe annet å tilføye, så blir jeg svært glad! Husker ikke hvor ofte man skulle bruke den eller eksakt hvor lang tid etter kurslutt den skulle benyttes :(

Anonymkode: b0661...ea5

Jeg har brukt denne kremen i litt over to måneder, og den gjør at huden flasser mye av om du ikke er forsiktig med mengden du bruker. I tillegg blir huden sensistiv for sollys. Men, det positive er jo at den funker greit. Den gjør at eventuelle nye utbrudd forsvinner fort, og den hjelper mot små røde arr som etterlates av kviser. Arrene gå bort av seg selv uansett, men uten krem tar det mange, mange måneder. 

Skal sies at med kremen ble utbruddene verre først, før jeg så en viss bedring, men jeg brukte kremen alene. En ting som er irriterende er at kvisene før kun var på haken, men etter at jeg begynte å bruke kremen dukker de opp i et videre område rundt munnen. Etter to mnd på krem og en mnd på Tetracyclin merker jeg stor forskjell fra tidligere. Huden er bedre, selv om den ikke er perfekt. Skal gå på tabletter i to måneder til, og krem i alle fall ut 2017. Kvisene har plaget meg i 8 år, og nå er huden min bedre enn den har vært hele mitt voksne liv.

Anonymkode: 5bed7...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt denne kremen i litt over to måneder, og den gjør at huden flasser mye av om du ikke er forsiktig med mengden du bruker. I tillegg blir huden sensistiv for sollys. Men, det positive er jo at den funker greit. Den gjør at eventuelle nye utbrudd forsvinner fort, og den hjelper mot små røde arr som etterlates av kviser. Arrene gå bort av seg selv uansett, men uten krem tar det mange, mange måneder. 

Skal sies at med kremen ble utbruddene verre først, før jeg så en viss bedring, men jeg brukte kremen alene. En ting som er irriterende er at kvisene før kun var på haken, men etter at jeg begynte å bruke kremen dukker de opp i et videre område rundt munnen. Etter to mnd på krem og en mnd på Tetracyclin merker jeg stor forskjell fra tidligere. Huden er bedre, selv om den ikke er perfekt. Skal gå på tabletter i to måneder til, og krem i alle fall ut 2017. Kvisene har plaget meg i 8 år, og nå er huden min bedre enn den har vært hele mitt voksne liv.

Anonymkode: 5bed7...9c2

Så du brukte altså denne kremen alene eller med tetracyclin og ikke etter en isotretinoin kur?

Anonymkode: b0661...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg også i gang med min første kur med iso, i en alder av 29 år, etter å ha strevd med cystisk akne siden 14-15-års alderen. Så langt har jeg bare gått på iso én uke, med 20mg per dag, men merker det godt allerede! Etter bare 3-4 dager begynte ansiktshuden å bli ekstremt tørr og flassende (litt som den ble da jeg brukte Epiduo for noen år siden), og den klør og svir sånn ca hele tiden. Med andre ord er jeg rimelig spent på hvordan i alle dager bivirkningene blir når jeg har gått på dette litt lenger, og eventuelt skal øke dosen... Heldigvis har jeg en veldig grei hudlege som lar meg styre dosen selv ut fra mengden bivirkninger, så forhåpentligvis går dette greit nok til at jeg klarer å bli ferdig med kuren innen sommeren neste år! 

Anonymkode: 3a564...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1. Funker roaccutane på "vanlige kviser" også eller funker den bare på sånne byller eller cystisk akne?

2. MÅ man ta blodprøve når man skal gå på roaccutane? Jeg er livredd for sprøyter, og vil heller ta risken med leverskade enn å måtte ta blodprøve.. er det noen her som har spurt om å få slippe blodprøver under kuren?

 

Takk for svar☺

Anonymkode: f73bf...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1. Funker roaccutane på "vanlige kviser" også eller funker den bare på sånne byller eller cystisk akne?

2. MÅ man ta blodprøve når man skal gå på roaccutane? Jeg er livredd for sprøyter, og vil heller ta risken med leverskade enn å måtte ta blodprøve.. er det noen her som har spurt om å få slippe blodprøver under kuren?

 

Takk for svar☺

Anonymkode: f73bf...003

Jeg spurte om å droppe sprøytene pga ekstremt sprøyte skrekk, men de endte med å bruke barnenåler på meg og det gikk helt fint! Fikk og ta urin prøver, men det var ikke like bra sa legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Funker roaccutane på "vanlige kviser" også eller funker den bare på sånne byller eller cystisk akne?

2. MÅ man ta blodprøve når man skal gå på roaccutane? Jeg er livredd for sprøyter, og vil heller ta risken med leverskade enn å måtte ta blodprøve.. er det noen her som har spurt om å få slippe blodprøver under kuren?

 

Takk for svar☺

Anonymkode: f73bf...003

1. Det skal funke på alle mulige slags kviser, ja. :) Det har tradisjonelt sett vært gitt til de med den mest alvorlige formen for akne, altså cystisk akne, men de er mye mindre restriktive med å skrive det ut i disse dager.

2. Du er nok pent nødt til å ta blodprøver, ja! Uten blodprøver kan ikke legen skrive ut resept til deg. Men det er snakk om bare to blodprøver for å sjekke leververdier, nyreverdier, kolesterol osv. Du tar én blodprøve til å begynne med før du kan få skrevet ut resept, så er det en kontrollblodprøve etter 4 uker på medisinen. Jeg var og tok nettopp den første blodprøven hos Fürst forrige uke, og det tok ca. 30 sekunder. :) De er superflinke, og det er bare to rør med blod som skal tas. Hvis du er jente (som meg) må du deretter levere månedlige urinprøver til legekontoret for å sjekke om du er gravid gjennom hele behandlingsperioden + 1-2mnd etter avsluttet behandling. 

Anonymkode: 3a564...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken ansiktsrens brukte dere da dere var ferdige med kuren?

Brukt La Roche-Posay Effaclar H rensekrem gjennom hele kuren. Skal sies at jeg har vært en av de som ikke har vært plaget med spesielt tørr hud under kuren, men hadde dog svært oljete hud ved oppstart, så kan være derfor. Mulig jeg vil trenge en annen rens mer tilpasset oljete hud igjen?

Andre med lignende hudtype som har innspill? :) 

Anonymkode: b0661...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...