Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Du kan like gjerne dra til fastlegen og be om henvisning til hudlege nå altså. Da jeg fikk henvisning tok det 8 mnd å vente på time og det virker som alt fra 4-6 mnd er vanlig ventetid. Så hvis den gror iløpet av noen måneder ville jeg absolutt bedt om henvisning nå så slipper du å vente enda lenger enn nødvendig.

Jeg slipper henvisning, jeg har allerede vært hos hudlege privat, og vil få begynne på iso. hvis jeg vil det, uten å dra til hudlege igjen. Det var en litt "special case" vistnok, så hudlegen var utrolig grei, og skrev et langt skriv som han sendte til fastlegen min, om at jeg må få begynne på det hvis kvisene skulle komme tilbake. Kjempeglad for det!

Jeg ville prioritert å bli kvitt kvisene for alltid framfor en piercing. Og jeg er veldig glad i piercingene mine.. :gjeiper:

Jeg kan som sagt velge å prioritere begge deler, siden jeg slipper å vente på hudlegehenvisning, eller få en time pga avbestilling, eller noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, jeg mistenker at jeg holder på å bli deprimert av disse pillene :tristbla: Jeg er bare så sur og trist og giddaløs hele tiden! Håper det er mensen, hormoner og jernmangel som er problemet her, for hvis ikke det går over innen en uke må jeg ta det opp med legen når jeg har time... og da frykter jeg at han tar meg av kuren. Det er jævlig, men jeg vil heller være deppa i noen måneder enn å ha kviser i flere år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da :klemmer:

Hvis du bruker å bli litt deprimert nå om høsten når det begynner å bli mørkere og slikt kan jo det også spille inn.

Har du prøvd å være litt aktiv i hverdagen? Trening frigjør jo som sagt lykkehormoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg mistenker at jeg holder på å bli deprimert av disse pillene :tristbla: Jeg er bare så sur og trist og giddaløs hele tiden! Håper det er mensen, hormoner og jernmangel som er problemet her, for hvis ikke det går over innen en uke må jeg ta det opp med legen når jeg har time... og da frykter jeg at han tar meg av kuren. Det er jævlig, men jeg vil heller være deppa i noen måneder enn å ha kviser i flere år til.

Jeg ble VELDIG deprimert av kuren, og gjør det ikke igjen. Ble veldig ille etterhvert- gjør det du kan for å ikke la deppe-humøret ta deg! Vet om 2 stk som også ble VELDIG tiltakløs/dårlig humør under kuren, så pass på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nedstemt av høstværet, ja. Kan godt være det spiller inn =) Og om det er pillene bør jeg bare gjøre mitt for å motarbeide depresjoner. Skal ta meg en joggetur i dag og støvsuge rommet og vaske rundt i huset i dag. Et rent rom og nytt sengetrekk er terapi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! Hadde tenkt å begynne å rydde rundt i huset etter middag. Er jeg den eneste som kobler av på den måten? xD Jaja. Mamma setter i hvert fall pris på det.

Men jeg fikk forresten shea smøret, weleda sin lipbalm og masken fra decleor i går! :bolledeig: Her skal det testes. Tok på shea smøret i dag, og det virket som om huden på hendene mine og leppene sukket fornøyd. Kjempebra produkt :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et lite spm: bruker dere å sminke dere som vanlig? bremser ikke det "prosessen" på en måte? (med tanke på at porene blir tette og at huden ikke får puste ordentlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Jeg sminker meg, men resultatet blir jo så som så pga den uttørka huden jeg har fått nå. Jeg kan f.eks bare bruke en viss foundation som er spesifikt for tørr hud og jeg må passe på å ikke bruke for mye av den. Bruker også concealer til å dekke kvisene med.

Siden jeg er midt oppi den perioden med masse utbrudd nå føler jeg at foundation og concealer er viktigere enn noen gang. Føler meg overhodet ikke vel med å gå ute blant folk tuen å få dekket til kvisene litt. Ansiktet mitt er jo blitt fullt av røde byllekviser.

Om det "bremser prosessen" skal jeg ikke uttale meg om, men isåfall burde vel legen ha sagt at man ikke burde bruke sminke etc under kuren..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg tror det er viktig å la huden "puste" slik at alle urenheter kan bryte gjennom huden og forsvinne, men så lenge sminken og hudpleien ikke tetter igjen porene burde det vel ikke gjøre så mye? Bare la huden få god pleie om natten, så burde ikke foundation og concealer påvirke huden noe særlig.

Hva slags concealer bruker du forresten?

Har funnet ut at oil cleansing method er genialt en sjelden gang mens jeg er på denne kuren. Gir mye fukt, og fjerner urenheter. Men må være ganske forsiktig da, med tanke på hvor lite huden tåler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Jeg bruker glo minerals camouflage. Den skal ikke være poretettende iallefall.

Og så bruker jeg Revlon colorstay foundation for tørr hud som foundation, men det kan godt hende den er poretettende da.

Jeg har lyst til å bruke shea smør som nattkrem hver kveld for jeg føler at den hjelper bedre mot tørr hud enn jojobaoljen, men tør liksom ikke. Brukte det litt i starten, men man har jo ingen kontroll over om kviser kommer pga det eller pga kuren.

Hva er oil cleasning method for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

HERstår det om det =)

Jeg bruker maska fra decleor som nattkrem fra nå av. Brukte den som dagkrem i dag, og den gjør ikke huden fet eller tørr. Perfekt!

Hvis du føler det blir for mye kan du kanskje mikse shea butteret 50/50 med en krem eller jojobaen? Men som du nevner, man vet jo ikke helt hva man bør klatte på huden når man er på slike pillekurer. Er kjipt om det bare gjør saken verre.

Men appropo jojoba: det må bestilles snart :rodmer: Er tom for det, og føles ut som om jeg mangler noe veldig fundamentalt på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Hmm kanskje jeg må prøve det ut jeg også. Hva slags oljer bruker du?

I dag da jeg våkna opp og så meg i speilet så jeg at jeg tydeligvis iløpet av natta har fått et blødende sår midt mellom øyenbrynene hvor det har danna seg ei rød, blodig skorpe.

Og nå for ikke lenge siden la jeg merke til at på underarma mi så har jeg fått en flekk med dødblod. :huh:

Ser ut som et sugemerke, haha

Så det er tydelig at huden tåler mindre nå ja...

Ser skikkelig frem til neste mandag da jeg har ny legetime. Er veldig spent på hvordan leververdiene og slikt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Jeg har legetime denne torsdagen. Blodprøver er skumle greier :fnise:

Bruker jojoba og castorolje, men vurderer å droppe det etterhvert som huden bare blir mer og mer sensitiv mot press og berøring. Har også fått veldig utbrudd mellom brynene! Koselig ja :snurt:

Hva slags rens bruker du, Hufsa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Har hørt mye bra om det, ja =) kanskje jeg skal ønske meg hudpleieprodukter fra decleor til jul...? Er det like effektivt som MD, om du har erfaring med det? Vil i hvert fall vurdere hudkrem derifra, for masken var helt super!

Og er jeg den eneste som er skikkelig slapp? Energinivået mitt er helt på bånn, og det å gjøre lekser er et tiltak uten like :sukk: Er ganske "borte", og har vansker for å fokusere blikket mitt når jeg f.eks skriver en lengre tekst. Blæh.

Men ja, er legetime i morgen. Kryss fingrene for meg! Men tror dere han tar meg av kuren om jeg sier at jeg sliter med lite energi og er en smule deppa? :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest _Hufsa_

Anbefaler absolutt Decleor produkter ja! Om det er like effektivt som MD Formulations blir vel litt vanskelig å si siden Decleor er best på produkter som gir fukt, mens MD Formulation er best på prdoukter for uren og fet hud.

Jeg har prøvd MD ja. Veldig mange er jo fornøyd med MD, men det er tydelig at huden min ikke tåler glykolsyreproduktene så bra. Har aldri sett så jævlig ut i fjeset før som i de 5-6 mnd jeg brukte MD continuos renewal serum. Helt ubeskrivelig masse byllekviser som aldri gikk vekk fikk jeg. Jeg kom hjem til jul, og mamma lurte på hva i alle dager som hadde skjedd med ansiktet mitt og om jeg hadde fått utslett haha. Så nå tør jeg rett og slett ikke å bruke MD produkter lenger. Holder meg stort sett til Decleor og Green People med innslag av jojobaolje og slikt :)

Anbefaler hydral floral kremen fra Decleor forresten. Har den selv. Den blir ikke nok for meg nå når jeg går på kuren da, men til vanlig elsker jeg den. Man kan eventuelt gå for emulsion versjonen som er for litt fetere hudtyper.

Åh, jeg syntes det er sånn luksusfølelser med kremene fra Decleor. Det er bare et eller annet, hehe :rodmer:

Jeg er ikke noe mer slapp enn til vanlig. Hadde noen dager for en uke eller to siden da jeg var skikkelig trøtt og slapp, og alltid måtte sove på sofaen på ettermiddagen/kvelden uansett om dagen ikke hadde vært slitsom i det hele tatt, men ikke nå lenger.

Har hatt litt problemer med å konsenstrere meg om lesinga, men det kan jo veldig godt være pga kjedelig pensum, hehe. Men det er uansett blir bedre det også nå.

Jeg tror ikke han kommer til å ta deg av kuren hvis du sier at du vil fortsette. Og det virker som en del av bivirkningene går i bølger..? Jeg har f.eks ikke klødd i skrittet og ikke særlig i hodebunnen på lenge, var slapp en liten periode og ble normal igjen... Har du det sånn?

Men skal uansett krysse fingrene for deg ja!

Men siden du har lite energinivå, kanskje du kan prøve å gjøre litt esktra ting for å prøve å få det opp? Tenker da på kosthold, fysisk aktivitet (kan f.eks være å ta seg en frisk kveldstur).

Jeg har funnet ut at jeg har klart å avtale time med legen litt i seneste laget med tanke på å få ny respet på nye piller, så nå tror jeg rett og slett jeg må rasjonere tablettene litt de siste dagene før hudlegetimen. Kutte ned fra 2 til 1 enkelte dager var det jeg tenkte på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere legetime hver måned?

Jeg skal ikke ha oppfølgingstime før jeg har gått på de i 2 måneder, altså i slutten av denne måneden. Jeg har tatt blodprøve for å bevise at jeg ikke er gravid da, og fikk ny resept på 60 kapsler. Men jeg snakket aldri med legen liksom :sjenert:

Jeg har også vært mye slapp og blir fortere sliten enn før. Hvis jeg var deg (jeg skal si fra om det selv) hadde jeg vært ærlig. Det er jo bare å legge det frem som et ikke altfor stort problem. Det kan jo umulig være noen grunn til å ta deg av medisinen hvis det ikke bunner i et faktisk større problem (at det har skjedd noen forandringer med kroppen som gir oss den slapphetsfølelsen) så lenge du er villig til å "gå gjennom det" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Ja, har faktisk brukt maska som en krem, og den har hjulpet kjempemye! :jepp: Tror jeg ønsker meg det til bursdager o.l, for huden min trenger fukt i den store MD jungelen min.

Det at bivirkningene går i bølger stemmer nok. Jeg er ikke så tørr og sår lenger, men fy som leddene verker! Skrev to oppgaver i dag, og hendene og håndleddene verker. Ryggen er helt ubrukelig, og knærne har jeg vondt i når jeg reiser meg opp av stolen. Typisk! Kan jeg få legeærklering som gjør at jeg slipper hardere gymtimer? For fortsetter det slik kan jeg ikke springe rundt i gymtimene på skolen som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Har dere legetime hver måned?

Jeg skal ikke ha oppfølgingstime før jeg har gått på de i 2 måneder, altså i slutten av denne måneden. Jeg har tatt blodprøve for å bevise at jeg ikke er gravid da, og fikk ny resept på 60 kapsler. Men jeg snakket aldri med legen liksom :sjenert:

Jeg har også vært mye slapp og blir fortere sliten enn før. Hvis jeg var deg (jeg skal si fra om det selv) hadde jeg vært ærlig. Det er jo bare å legge det frem som et ikke altfor stort problem. Det kan jo umulig være noen grunn til å ta deg av medisinen hvis det ikke bunner i et faktisk større problem (at det har skjedd noen forandringer med kroppen som gir oss den slapphetsfølelsen) så lenge du er villig til å "gå gjennom det" :)

Ja, disse birvinkningene er plagsomme, men som du sier: jeg er jo villig til å gå gjennom det =) Det er ikke slik at jeg klør meg selv til blods eller noe :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...