Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Iggur skrev:

Da er jeg på dag 8😄 Ingen bivirkninger så langt, ikke engang tørre lepper! Håper det fortsetter slik når jeg skal øke til 3 om dagen🙈

Oi! Du tar 2 om dagen nå og kjenner foreløpig ingenting? Heldig! Og håper det fortsetter sånn ja😅

Vi er ganske likt, jeg er på dag 6. Foreløpig kjenner jeg helt klart at både lepper og huden i ansiktet har blitt tørrere, men ikke krise enda. 

Anonymkode: 13b7a...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 14.1.2020 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Oi! Du tar 2 om dagen nå og kjenner foreløpig ingenting? Heldig! Og håper det fortsetter sånn ja😅

Vi er ganske likt, jeg er på dag 6. Foreløpig kjenner jeg helt klart at både lepper og huden i ansiktet har blitt tørrere, men ikke krise enda. 

Anonymkode: 13b7a...788

Jeg har gått på denne kuren før da, så jeg visste nøyaktig hvilke produkter jeg skulle handle inn fra starten denne gangen. Startet helga før jeg startet med kuren med intensiv pleie av hud og lepper😅 håper det holder seg bra fremover 😊 men jeg anbefaler virkelig Nuxe sin lip balm! Den varer leeenge! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan si noe om når ut i kuren man pleier å tørke inn i huden? Har snart tatt tablettene i 1 mnd, 1 kapsel daglig, men er ikke tørr enda. Hadde forventet å være knusktørr nå.

Anonymkode: 80089...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden min har ikke blitt tørr egentlig, bare leppene og hodebunnen (men ikke flass eller noe, bare tørrere sånn at jeg vasker håret mye sjeldnere). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. Etter å ha tatt 1 kapsel daglig i 30 dager, har jeg nå startet med 2 og 1 annenhver dag, og skal opp i 2 stk om jeg føler det går bra. 2 stk daglig er min maksdose. Veier under 60 kg. Huden er ikke lenger blank. Fått tørrere øyne. Og eksem på hender/håndledd. Men føler alt går fint. Fått flere små tørrhetsrynker rundt munn og under øya, som jeg ellers ikke har. Håper det blir borte etter endt kur.

Anonymkode: 80089...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er såååå rød i huden i ansiktet. Ser ut som om jeg er solbrent på nesa. Blæh. 
 

Gjør også litt vondt i muskler/ledd. Tror det er fra isotretinoinen i hvert fall. Føler meg som en gammal dame. 
 

Har gått på det i ca 5 mnd nå. Lei av å være kronisk tørr på leppa!!

Anonymkode: e5c62...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/6/2020 at 8:50 PM, AnonymBruker said:

Da skal jeg også snart starte på iso. Endelig! Har slitt med acne i 15 år 😔 Først må jeg fullføre en antibiotikakur for eksem i ansiktet, så starter jeg i slutten av januar. Legen sa jeg trengte en ansiktskrem med mye fukt, noen som har noen anbefalinger? 😊 Har gått til innkjøp av origins drink up overnight mask, håper den funker. 

Er veldig spent både på virkning og bivirkninger. Har flere i familien som har hatt flere runder med dette, håper dette kan hjelpe for meg. Går virkelig utover humør og selvtillitt med store byller i ansiktet 😔  

Anonymkode: cb8a9...697

Jeg fikk en krem av hudlegen som heter Dexeryl. Den er veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå på dag 19, og merker svært lite bivirkninger. Er litt tørr på leppene, og kanskje antydning til tørrere hud. Men egentlig ikke merkbart. 

Tar 1 pille per dag. Vil det da være ok å øke til 2 snart? Eller er det for tidlig å si? 

Anonymkode: 13b7a...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå på dag 19, og merker svært lite bivirkninger. Er litt tørr på leppene, og kanskje antydning til tørrere hud. Men egentlig ikke merkbart. 

Tar 1 pille per dag. Vil det da være ok å øke til 2 snart? Eller er det for tidlig å si? 

Anonymkode: 13b7a...788

Jeg fikk beskjed av min hudlege å ta 1 kapsel hver dag i 30 dager, etter kontrollen da så har jeg begynt å trappe opp med 1 og 2 annenhver dag. Hva veier du? Jeg veier under 60. 

Anonymkode: 80089...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed av min hudlege å ta 1 kapsel hver dag i 30 dager, etter kontrollen da så har jeg begynt å trappe opp med 1 og 2 annenhver dag. Hva veier du? Jeg veier under 60. 

Anonymkode: 80089...7be

Jeg skal ikke til legen igjen før etter 2 måneder på kuren. Men ønsker jo å trappe opp så fort som mulig, for å unngå å gå på den så lenge. Kan jo ringe han når jeg har tatt 30 kapsler, og høre om det er greit. Jeg veier 51 kg. 

Merker du flere bivirkninger når du begynte å øke til 2? 

Anonymkode: 13b7a...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke til legen igjen før etter 2 måneder på kuren. Men ønsker jo å trappe opp så fort som mulig, for å unngå å gå på den så lenge. Kan jo ringe han når jeg har tatt 30 kapsler, og høre om det er greit. Jeg veier 51 kg. 

Merker du flere bivirkninger når du begynte å øke til 2? 

Anonymkode: 13b7a...788

Tja kanskje litt tørrere lepper og flassing i panna. Har du fått beskjed av legen om at du kan gå opp til 2 daglig etterhvert? Kan være at siden du ikke veier mer enn du gjør at 1 stk er maks for deg i døgnet. 

Anonymkode: 80089...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja kanskje litt tørrere lepper og flassing i panna. Har du fått beskjed av legen om at du kan gå opp til 2 daglig etterhvert? Kan være at siden du ikke veier mer enn du gjør at 1 stk er maks for deg i døgnet. 

Anonymkode: 80089...7be

Legen ville se an bivirkningene før jeg eventuelt gikk opp til 2 daglig. Men jeg synes det er litt lenge å vente i 2 måneder. Burde vel være ok å vurdere dette etter 1 måned😅

Så bra at du ikke merker så mye til bivirkningene selv ved økning til 2. 

Synes vi slipper litt lett unna her, men det blir helt sikkert verre etterhvert. 

Anonymkode: 13b7a...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen ville se an bivirkningene før jeg eventuelt gikk opp til 2 daglig. Men jeg synes det er litt lenge å vente i 2 måneder. Burde vel være ok å vurdere dette etter 1 måned😅

Så bra at du ikke merker så mye til bivirkningene selv ved økning til 2. 

Synes vi slipper litt lett unna her, men det blir helt sikkert verre etterhvert. 

Anonymkode: 13b7a...788

Ja, det kan du si! Syns ikke dette er så ille altså. Håper det fortsetter sånn. 

Anonymkode: 80089...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk omgangssyken og kastet opp to timer etter å ha tatt dagens tabletter🤢 Hvor lang tid tar det før de blir «tatt opp»?

Anonymkode: 98838...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk omgangssyken og kastet opp to timer etter å ha tatt dagens tabletter🤢 Hvor lang tid tar det før de blir «tatt opp»?

Anonymkode: 98838...fef

Hadde ikke bekymret meg, ta i morgen. Stoffet holder seg en stund i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Jeg er *ny* her. Begynt på kur i dag. Når jeg var hos hudlege følte jeg at han ønsket at møtet skulle bli "ferdig" fortest mulig, og dermed fikk jeg meg ikke til å stille alle spørsmålene jeg ønsket svar på. 

Fikk resept i dag, der står det at jeg skal ta 2x20 mg hver dag i 7 dager, og øke til 3x30 mg etter 7 dager. Var ikke dette veldig rask opptrapping? Hvordan opptrapping har dere hatt? (Veier 89 kg, er veldig høy og "slank pluss")

Gleder meg til å se resultatet, og er forberedt på at kuren kan bli hard... Får stålsette meg. 

Anonymkode: a1c6f...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare på grunn av vekt, men var raskt ja? Jeg måtte gå på en om dagen, ha oppfølgingstime hos hudlegen og ta blodprøver etter første mnd før jeg fikk øke til to. Vet du om du skal gå på tre gjennom resten av tiden, eller skal du enda mer opp etterhvert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Spøkelse skrev:

Det er vel bare på grunn av vekt, men var raskt ja? Jeg måtte gå på en om dagen, ha oppfølgingstime hos hudlegen og ta blodprøver etter første mnd før jeg fikk øke til to. Vet du om du skal gå på tre gjennom resten av tiden, eller skal du enda mer opp etterhvert? 

Jeg spurte han under konsultasjonen om hvor høy dose jeg skulle få, så svarte han "2-3 kaplser". Så av det antar jeg at jeg ikke skal mer opp. Skal tilbake til han etter 6 uker, så ved slutten av behandling. Skal gå på det i 6 mnd. Skal ta nye blodprøver hver måned men skal ikke til han fysisk. 

 

Og mens jeg har deg her @Spøkelse (og eventuelt andre som vil svare) 🙂 Har ikke fått lest igjennom hele chatten så sorry hvis jeg spør om noe som er skrevet før. Jeg er opprinnelig tørr men har cystisk acne. Ser for meg at jeg blir ekstremt tørr under kuren. Man skal jo unngå kremer med høyt fettinnhold for det tetter porer, men hva er den "feiteste" kremen du har prøvd som ikke har gitt mer kviser? 

Hva brukte dere sånn hovedsakelig av hudpleie? (Ønsker navn sånn at jeg kan finne frem til de)

Skrev anonymt sist, det var det jo ingen grunn til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er *ny* her. Begynt på kur i dag. Når jeg var hos hudlege følte jeg at han ønsket at møtet skulle bli "ferdig" fortest mulig, og dermed fikk jeg meg ikke til å stille alle spørsmålene jeg ønsket svar på. 

Fikk resept i dag, der står det at jeg skal ta 2x20 mg hver dag i 7 dager, og øke til 3x30 mg etter 7 dager. Var ikke dette veldig rask opptrapping? Hvordan opptrapping har dere hatt? (Veier 89 kg, er veldig høy og "slank pluss")

Gleder meg til å se resultatet, og er forberedt på at kuren kan bli hard... Får stålsette meg. 

Anonymkode: a1c6f...c41

Noen har anbefalt å ta et par dager med annenhver 2 og 3 kapsler, så du kan jo eventuelt gjøre dette for å slippe så brå overgang.

Jeg skulle gå på 1 kapsel daglig i 2 måneder før jeg økte til 2. Men etter 1 mnd uten noen bivirkninger fikk jeg øke til 2. Tok et par dager med annenhver 1 og 2. 

Anonymkode: 13b7a...788

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...